Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tandwielverhouding  (gelezen 6447 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Tandwielverhouding
« Gepost op: 09-09-2007, 17:55 »
Wat raden jullie aan:

Ik wil meer koppel voor in het zand (in feite om de koppeling te sparen)
standaard is 16-45
Voor is een tandwiel met 15 tanden verkrijgbaar, achter is de keus wat groter: 36 - 37 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46

Wat is nou slimmer? Voor tandje kleiner of achter tandje groter?

Voortandwiel is het effect natuurlijk groter, kan natuurlijk ook voor de combinatie gaan, blijft de ketting ook de zelfde lengte (min of meer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #1 Gepost op: 09-09-2007, 18:08 »
achter groter.

Hoe kleiner voor hoe meer slijtage. ik zou achter 2 tandjes meer kiezen om te beginnen.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #2 Gepost op: 09-09-2007, 18:13 »
Twee tandjes is geen optie, die moet speciaal gemaakt worden :-\


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #3 Gepost op: 09-09-2007, 18:17 »
Op reis (voor Libie toch?) is een extra voortandwiel meenemen veel praktischer. Je ketting gaat toch wel naar de kl#%ten daar. Op de weg en makkelijk off-road rij je met 16 voor, als het zand er is ga je naar 15. Lukt met wat mazzel zonder schakels eruit halen. Zo zou ik 't doen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #4 Gepost op: 09-09-2007, 19:57 »
1 tand voor = 3(,3) achter

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #5 Gepost op: 10-09-2007, 10:24 »
ik rijd voor libie met 1 tand minder voor. (XT600)
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2007, 11:00 »
Ferd,
Elk tandje achter meer of minder scheelt 2%. Dus 3 tandjes meer, dan heb je het over 6%. Ga jij dat merken?

Ik ga met de TTR600 (als deze set op is) van 44 naar 50 achter. Dat is 14% verschil en dat ga ik echt wel merken in het terrein.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2007, 11:13 »
Met een setje 15:46 ga ik van een verhouding van 3 naar 3,07.

Is niet veel maar waarschijnlijk wel voldoende. Ik kwam net echter op de site van JT-sprockets en die hebben ook een 47 tands. Dan wordt het natuurlijk nog interessanter.
Esjot heeft ook voor 15 tands, alleen daar heb ik nog geen leverancier van kunnen vinden die die kan leveren (importeur schijnt die niet in het assortiment opgenomen te hebben).
Ik heb eens een 17 tands voor gehad, rijd wel lekker relaxed, weet alleen niet meer waar die vandaan gekomen is, en welk merk dat was.

Met die 15:47 wordt de verhouding trouwens 3.13
(hoe groter het verhoudingsgetal was toch hoe sterker de motor?? Begin het een beetje kwijt te raken, zal wel aan het weekend liggen ::))

Dat de ketting meer zou slijten is niet zo interessant. Libië is maar 2500 km (of zo) dus dat is goed te overzien.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #8 Gepost op: 10-09-2007, 11:26 »

(hoe groter het verhoudingsgetal was toch hoe sterker de motor?? Begin het een beetje kwijt te raken, zal wel aan het weekend liggen ::))

Klopt helemaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2007, 11:41 »
de motor zal niet sterker worden ;)

Het krachtenspel verandert met een groter achtertandwiel en/of kleiner voortandwiel waardoor de motor subjectief sterker lijkt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2007, 11:46 »
Met een setje 15:46 ga ik van een verhouding van 3 naar 3,07.

Kweenie hoe je het berekent maar van 16 naar 15 voor is een flink verschil. Meer dan 3 => 3,07 doet vermoeden. Dat extra tandje achter valt daarbij in het niet.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2007, 12:16 »
Ik heb een tijd ( zo een 10dkm) met 15 tands voor en achter standaard gereden op mijn twin. Scheelt uit mijn hoofd zo een 800 toeren in zijn 5. Ik vond het nu niet een wereld van verschil uitmaken met rijden.
Als je daar niet boven de 150km p/u komt zou ik een 1 tand kleiner voor en ook wat tanden achter groter gaan.
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2007, 17:11 »
Kweenie hoe je het berekent maar van 16 naar 15 voor is een flink verschil. Meer dan 3 => 3,07 doet vermoeden. Dat extra tandje achter valt daarbij in het niet.
Yep.
Dat is 1/16 eraf. Dat komt overeen met 6,25%.
Als je verhouding 3 was, dan wordt ie:

3 x 1,0625 = ca 3,2

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #13 Gepost op: 10-09-2007, 17:21 »
Dus een mooie verhouding om door het zand te ploeteren in vergelijking met de originele.

Eens kijken of ze woensdag iets binnen hebben gekregen. Kunnen we eindelijk wheelies op het gas gaan maken :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tandwielverhouding
« Reactie #14 Gepost op: 10-09-2007, 19:55 »
misschien overvloedig: maar kies iig GEEN verhouding waarbij je op een heel deelgetal uitkomt, zoals 15/45 of 16/48 : Doordat de omwentelingen dan gematched zijn krijg je onregelmatige slijtage => hobbelende tandwielen.