Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Neopreen sok om de achterschokbreker, kan dat?  (gelezen 7152 keer)

Offline member

  • *****
  • KTM 950 Adv / Husqvarna WR360
Neopreen sok om de achterschokbreker, kan dat?
« Gepost op: 23-09-2007, 22:19 »
Mijn KLX mist het 'flapje' wat normaal gesproken aan het achterspatbord vast zit om de achterschokbreker te beschermen tegen het vuil dat het achterwiel er tegenaan werpt.

Nu is dat flapje ook niet zo makkelijk te maken omdat iemand ooit een 19" achterwiel in die motor gezet heeft. Ik kom dus ruimte te kort, en dat zal ook wel de reden zijn dat-ie mist.

Een hele simpele oplossing zou zo'n sokje zijn dat je ook wel eens om voorpoten ziet. Bestaat zoiets? Ik kan me indenken dat het bij de achterveer niet kan vanwege de spiraalveer.

Offline member

Ik denk dat zo'n neopreen sok snel stuk gaat. Om een vorkpoot heeft ie minder te lijden dan achterwiel dat de hele tijd allerlei troep zijn kant op slingert.  Ik heb wel eens een off-roadmotor (toevallig ook een KLX) gezien met een stuk autoinnenband om de achterveer. Misschien kan je daar iets mee.
Nu  - 1999 TT600R
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • KTM 950 Adv / Husqvarna WR360
Hmm, da's ook wel een goeie ja :)

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Emmertje & schepje mee.. Sahara here I come again!
Ik zou zowiezo GEEN neopreen hoes plaatsen om een achter schokdemper, Neopreen ademt namelijk NIET ( hou hem tegen je mond en probeer het eens uit) waardoor de schokdemper onvoldoende gekoelt word! en zeker niet omdat de demper niet vol in de wind zit zoals de voorvering!

Textiel hoezen werken prima!!! 8)
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • EXC 450 & 701 Adventure
Die neopreen sokken zijn te koop ja, KTM heeft deze in het programma. Kijk maar eens bij www.ktm-sommer.de op de website daar staat de catalogus als PDF opgeslagen.

edit: deze sok is overigens niet voor de hele spiraal bedoeld, alleen voor het scharnierende link gedeelte.

Offline member

Touratech heeft misschien ook iets aardigs:




Offline member

  • *****
  • Trial and error. Vooral veel error.
Niet zo een gek idee, idd. Wel oppassen dat die (onderaan, of aan de andere kant) open genoeg is om de zooi die er onverhoopt in komt ook weer uit te laten. Anders is het middel erger dan de kwaal.

Offline member

  • *****
Hey, moest jij niet werken vandaag of zit jij op je werk bezig?  :D
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

pak een PET flesmet ongeveer dezelfde diameter


over de lengte doormidden snijden zagen
op maat maken en met 2 kabelbandjes  op voldoende afstand naast elkaar vastmaken.

Simpel en doeltreffend. En de werking is hetzelfde als de dure TT oplossing

Offline member

  • *****
  • KTM 950 Adv / Husqvarna WR360
Dat TT ding is wel leuk, maar wel vrij specifiek voor de F650. Een stuk dinwandig PVC leek me nog te lomp, dus zat ik ook aan de opengesneden spafles te denken. Als je het stuk veer afschermt waar de demperstang zich bevind heb je al wat je hebben moet, en da's niet zo'n lang stuk. Ook hoef je niet de hele omtrek van de veer te hebben; de helft is genoeg.

Oossie: GMTA :D

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • XT500, XT600Z Ténéré
Hmmm, vroegguh had een XT500 zoiets al standaard...
Zo bleef de demper mooi schoon.

Maar het hele ding afdekken lijkt me voor de koeling heeeel slecht, zeker bij een monoveer.
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com


Offline member

  • *****
  • KTM 950 Adv / Husqvarna WR360
Je hoeft het hele ding ook niet af te dekken. Alleen maar het gedeelte waar de demperstang zit zodat die niet ondergesproeid word, en dan ook nog eens alleen aan de kant van het achterwiel.

De 'blok-kant' kan over de volle lengte van de demper vrij blijven, aan de 'achterwiel-kant' kan de ruimte waar de zuiger in beweegt ook vrij blijven.

Offline member

Op quads en dirt buggy's zie je trouwens geregeld dat de schokbreker in een komplete sok zit. Lijkt me dus met die koeling wel mee te vallen.

Offline member

  • *****
  • EXC 450 & 701 Adventure


Advertentie: