Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel  (gelezen 4389 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Gepost op: 25-09-2007, 16:11 »
Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder dan mijn vorige topic:
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php?topic=3422.msg50231#msg50231

De basis heb ik al redelijk onder de knie en theorie snap ik over het algemeen óók, op het volgende punt na:
- In de bocht dien je jezelf naar de voorkant van de motor te verplaatsen, waardoor je onder andere de druk op je voorwiel vergroot.

Op zich duidelijk, echter wanneer is het breekpunt en waar hangt dit vanaf?

Als je bijvoorbeeld een band met de hand op het ijs zou drukken onder een hoek van 20 graden. Zolang er geen neerwaardse druk op de band is zal deze gewoon rechtopblijven staan. Echter wanneer je steeds meer gaat drukken op de band zal deze op een bepaald moment onder je uit klappen:=het breekpunt. Als je de band op een hoek van 45 graden zet op het ijs en begint te drukken zal deze nog véél eerder onderuit glijden.

Logisch nadenken geeft de volgende feiten:
- Een zware motor zal door zijn eigen gewicht al meer druk uitoefenen. Het breekpunt zal dus sneller zijn bij een zware motor.
- De hoek van het kantelen je motor zorgt ervoor dat het breekpunt eerder volgt.
- Gas geven in de bocht zorgt ervoor dat de druk van het voorwiel naar het achterwiel wordt verplaatst, waardoor het breekpunt later is.

Dan zit ik nog met de volgende vraagstukken:  ???
- Wat gebeurt er als je meer naar achteren verplaatst in een bocht? Je zorgt dat het breekpunt op het voorwiel later komt en op het achterwiel eerder.
- Wat is relatie tussen het breekpunt en het punt dat een wiel uitbreekt door te weinig druk? (bijvoorbeeld bij het achterwiel tijdens driften).
- Als je op een snelle gravel piste een bocht neemt, wat is dan de snelste manier om de bocht te kunnen nemen, volledig naar voren leunen of zorg je ook voor genoeg druk op het achterwiel?
- Als je op een mulle zandpiste een middelmatige bocht neemt, leun je dan ook zo ver naar voren als wanneer je een langzame mulle bocht neemt?

Ik maak hoogst waarschijnlijk ergens een paar denkfouten en daarnaast mis ik wellicht een factor in de zin van voorwaardse druk oid.

Kortom, wie leest mij even de les?  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #1 Gepost op: 25-09-2007, 20:53 »

Kortom, wie leest mij even de les?  ;D


ik zal mijn best doen...

Dan zit ik nog met de volgende vraagstukken:  ???
- Wat gebeurt er als je meer naar achteren verplaatst in een bocht? Je zorgt dat het breekpunt op het voorwiel later komt en op het achterwiel eerder.
antw. je voor wiel glijdt weg, uitbreken van het achterwiel is wel te corrigeren.
- Wat is relatie tussen het breekpunt en het punt dat een wiel uitbreekt door te weinig druk? (bijvoorbeeld bij het achterwiel tijdens driften).
antw. je achterwiel gaat daarheen waar je je voorwiel heen stuurt, erachter aan. (stuur maar het achterwiel volgt wel)
- Als je op een snelle gravel piste een bocht neemt, wat is dan de snelste manier om de bocht te kunnen nemen, volledig naar voren leunen of zorg je ook voor genoeg druk op het achterwiel?
antw. afhankelijk van de motor die je berijdt. Een lichte motor kan je langer doorgaan met corrigeren dus verschillende zit-posities in één bocht.- Als je op een mulle zandpiste een middelmatige bocht neemt, leun je dan ook zo ver naar voren als wanneer je een langzame mulle bocht neemt?
antw. langzame bochten bestaan niet wel korte en haakse bochten, ooit weleens een goede piloot een langzame bocht zien nemen?
n.b. zachtzand rijden betekent...gas geven.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2007, 09:18 »
Alvast bedankt Sanne,

Ik merk dat ik met een hele hoop ideeën en vragen in mijn hoofd zit maar ik ze niet zo goed op digitaal papier kan zetten. Iemand die nog een pleidooi kan houden over het zogenaamde breekpunt van het voor- en achterwiel?

Bij Appie 't één en ander aan theorie gehad:

- Motor in de bocht kantelen, hierdoor komt je buitenste stepje meer omhoog en kan je hier makkelijker druk op uitoefenen waardoor je weer de motor naar de binnenkant van de bocht drukt. Je bovenlijf blijft in een flauwe bocht rechtop en met je armen duw en strek je de motor in de bocht.
- Een ander voordeel van het kantelen in de bocht is dat je bij klappen in de bocht de motor nog kan opvangen doordat je de motor rechtop kantelt als deze een klap krijgt. (thanks big88)
- Iemand hier nog iets aan toe te voegen?

Afgelopen weekend geleerd dat in mul zand het remmen gebeurd door de achterrem vol te blokeren. Hoe zit het met het acceleren in mul zand, langzaam het gas opendraaien én je gewicht naar achteren verplaatsen voor meer druk op het achterwiel.

Je ziet hét, ik ben een theorie nerd. De praktijk heeft me ook een hoop geleerd maar ik zie graag dingen in theorie bevestigd worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2007, 09:33 »
Hoe zit het met het acceleren in mul zand, langzaam het gas opendraaien én je gewicht naar achteren verplaatsen voor meer druk op het achterwiel.

Onder nederlandse omstandigheden gewoon gasgeven en blijven geven  ::)

alles met beleid tractie overbrengen daar gaat het om. elke omstandigheid vraagt om zijn specifieke aanpak.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2007, 09:35 »
Doe eens een dagje Henk Seppenwoolde. Daar leer je de theorie in de praktijk.

Erg leuk!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2007, 09:39 »
Bij optrekken gewicht maximaal naar voren. (kijk maar is hoe de rijders klaar staan bij de start van een cross)
Bij mul zand beginnen in z'n 2, gas vol open.

Zeker als je de bocht uit aan het accelereren bent, dan breekt je achterwiel ook veel "vriendelijker" uit.

En gebruik ook de voorrem, die doet het meest. Helling af kun je niet eens stil blijven staan met alleen de achterrem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2007, 09:43 »
Bij optrekken gewicht maximaal naar voren. (kijk maar is hoe de rijders klaar staan bij de start van een cross)
Bij mul zand beginnen in z'n 2, gas vol open.

Zeker als je de bocht uit aan het accelereren bent, dan breekt je achterwiel ook veel "vriendelijker" uit.

En gebruik ook de voorrem, die doet het meest. Helling af kun je niet eens stil blijven staan met alleen de achterrem.

Jaa...maaaaar...een big trek je niet zo snel op het achterwiel dus om die reden zou je het gewicht niet per see naar voren hoeven te brengen. Daarnaast heb je wel wat meer vermogen maar ook meer gewicht waardoor hij al snel spinned of drift op los ondergrond.

@ Max, bedankt...zal eens kijken of dat iets is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2007, 09:51 »
eigenlijk altijd gewicht voorop als je wegrijdt zowel staand als zittend, je wilt niet al wheeliend wegrijden en geen richting kunnen geven

kanttekening bij remmen voorwiel. in mul zand achterem gebruiken (doe je dit niet ga je echt wel op je flikker zeker bij beginners). ondergrond hard dan idd voorrem,achterem erbij pakken voor maximale vertraging

probeer ook maar eens een redelijk krappe bocht in te remmen, zoals je vroeger deed op fiets, je positioneerd de brommert dan al in de juiste richting Zie je veel bij OTR en Enduro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2007, 09:51 »
moddrr en mul zand , teveel gewicht op je achhter wiel bij wegrijden en je graaft je zelf in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2007, 09:55 »
Doe eens een dagje Henk Seppenwoolde. Daar leer je de theorie in de praktijk.

Erg leuk!

Ouch, wél prijzige aangelegenheid:
245 Euro voor één dagje offroad training  :(

5 daagjes van dit en ik zou er een 2e motor van kunnen kopen

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2007, 09:59 »
Ik vond het een leerzame dag, en dat je onderuit mag gaan op een motor van een ander is een prettig idee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2007, 10:16 »
Ouch, wél prijzige aangelegenheid:
245 Euro voor één dagje offroad training  :(

5 daagjes van dit en ik zou er een 2e motor van kunnen kopen


ik vond het ook een hoop geld maar het was me dubbel en dwars waard en erg leerzaam zeker bocht en rem techniek en als je techniek goed is maakt het niet veel  uit met wat voor motor je rijdt.
verder kan je met henk erg lachen ik heb een top dag gehad
dus gewoon doen

Gr Frank
fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #12 Gepost op: 26-09-2007, 10:43 »
Ik heb een idee, als jullie nou je bevindingen van zo'n offroad cursus hier neerzetten kunnen een hoop mensen hiervan meegenieten  ;)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #13 Gepost op: 26-09-2007, 10:59 »
leren = doen
doen = leren

ik vind vertellen over waarom ik nou precies wat doe op welk moment moeilijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Theorie: gewichtsverdeling voor & achterwiel
« Reactie #14 Gepost op: 26-09-2007, 11:00 »
Kijk hier ff voor leerzame filmpjes

http://www.dr-z400.nl/forum/viewtopic.php?t=923

Gr Frank
fka Fr@nk