Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder dan mijn vorige topic:
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php?topic=3422.msg50231#msg50231De basis heb ik al redelijk onder de knie en theorie snap ik over het algemeen óók, op het volgende punt na:
- In de bocht dien je jezelf naar de voorkant van de motor te verplaatsen, waardoor je onder andere de druk op je voorwiel vergroot.
Op zich duidelijk, echter wanneer is het breekpunt en waar hangt dit vanaf?
Als je bijvoorbeeld een band met de hand op het ijs zou drukken onder een hoek van 20 graden. Zolang er geen neerwaardse druk op de band is zal deze gewoon rechtopblijven staan. Echter wanneer je steeds meer gaat drukken op de band zal deze op een bepaald moment onder je uit klappen:=het breekpunt. Als je de band op een hoek van 45 graden zet op het ijs en begint te drukken zal deze nog véél eerder onderuit glijden.
Logisch nadenken geeft de volgende feiten:
- Een zware motor zal door zijn eigen gewicht al meer druk uitoefenen. Het breekpunt zal dus sneller zijn bij een zware motor.
- De hoek van het kantelen je motor zorgt ervoor dat het breekpunt eerder volgt.
- Gas geven in de bocht zorgt ervoor dat de druk van het voorwiel naar het achterwiel wordt verplaatst, waardoor het breekpunt later is.
Dan zit ik nog met de volgende vraagstukken:
- Wat gebeurt er als je meer naar achteren verplaatst in een bocht? Je zorgt dat het breekpunt op het voorwiel later komt en op het achterwiel eerder.
- Wat is relatie tussen het breekpunt en het punt dat een wiel uitbreekt door te weinig druk? (bijvoorbeeld bij het achterwiel tijdens driften).
- Als je op een snelle gravel piste een bocht neemt, wat is dan de snelste manier om de bocht te kunnen nemen, volledig naar voren leunen of zorg je ook voor genoeg druk op het achterwiel?
- Als je op een mulle zandpiste een middelmatige bocht neemt, leun je dan ook zo ver naar voren als wanneer je een langzame mulle bocht neemt?
Ik maak hoogst waarschijnlijk ergens een paar denkfouten en daarnaast mis ik wellicht een factor in de zin van voorwaardse druk oid.
Kortom, wie leest mij even de les?