Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen  (gelezen 9788 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Gepost op: 29-09-2007, 14:20 »
Allemaal lopen we wel eens een stevige kneuzing met zwelling op (behalve ik natuurlijk  ::) ) en ik ben benieuwd naar het beste smeerseltje wat je daar voor kunt gebruiken. Ik heb arniflor in huis, maar of dat werkt??? Appie bijvoorbeeld heeft een vreselijk stinkend smeerseltje in Frankrijk gekocht wat wel goed schijnt te werken. Klazien uut Zalk is niet meer, dus daar kan ik het niet meer vragen.....
Wat is een aanrader en wat valt tegen?
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2007, 16:50 »
SRL gelij werkt aardig.
nix van aantrekken en doorlopen lijkt bij mij vaak het best te werken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2007, 17:59 »
grenzen verlegt Peter?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2007, 08:44 »
Dat Arniflor gebruiken wij op het werk bij kleine kneuzingen etc.(automonteurs).
Het werkt echt!

Voor het grotere "werk" ; VOLTAREN SCHMERZGEL.
Is bij de OER serieus gebruikt zeg maar....

Ik kocht dit spul altijd in Duitsland maar vermoed dat het nu ook in NL te koop is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2007, 18:26 »
 :stupid:
Dat spul werkte goed!!!!! Thnx nog Toon!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #5 Gepost op: 30-09-2007, 18:44 »
grenzen verlegt Peter?
Je leert je grenzen het beste kennen als je ze af en toe eens overschrijd, heer Brommer  ;)

nix van aantrekken en doorlopen lijkt bij mij vaak het best te werken.
Dagikook, maar na twee dagen doorlopen en in beweging houden werd ik meewarig aangekeken door mijn huisarts die zelden zo'n zwelling had gezien zonder fractuur er onder..... Acuut naar de rontgen gestuurd. Het duurt me natuurlijk allemaal weer veel te lang, maar de zwelling is nog niet weg en pijn doet het pootje ook nog.  >:(
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #6 Gepost op: 30-09-2007, 19:28 »
op aanraden van de rally-belgen heb ik Hirudoid zalf gebruikt voor de kneuzing van mijn been na de tuareg rally (dat was geen klein blauw plekkie, maar een knal blauw/geel/groen been).

De ze zalf bevat Heparine, en dat helpt bij het oplossen van bloedstolsels onder de huid. *Het is dus niet om de zwelling tegen te gaan, maar om de blauwe plek sneller weg te krijgen* zodat je de spier weer kan bewegen zonder veel pijn, en dat versnelt de hele genezing natuurlijk (doorbloeding is essentieel).

Op mijn been werkte het echt heel goed. Heel diep in de spier kan het natuurlijk niet komen door de huid, maar ik weet zeker dat het er sneller door geneesde.
(ik ben meestal vrij sceptisch over zalfjes...)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #7 Gepost op: 30-09-2007, 21:52 »
Terecht die sceptische houding tegenover zalfjes. Veel meer dan de huid vet (gehydrateerd door verdamping van water tegen te gaan) houden doen ze niet. Stoffen als in voltaren (nsaid's) zijn goed wateroplosbaar en dringen nauwelijks in de huid door. Het smeren zelf zal het meeste effect hebben. Paracetamolletje erbij en de rest maar uitzitten lijkt het meest werkzaam. Heparine zalf kende ik nog niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #8 Gepost op: 01-10-2007, 09:48 »
Wat is jouw bron van die kennis? Er zijn genoeg stoffen die vanuit je huid heeeel snel je bloedbaan kunnen opzoeken. Waarom kan een zalfje dan niets doen volgens jouw?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2007, 20:24 »
Als "professional" ( wat een aanmatigend woord zeg) geeft ik de meeste punten aan Plukenannabel. Flink pijnstillers (Paracetamol en/of Aleve (bevat Naproxine), koelen, gedoseerd bewegen en het lichaam goed zijn best laten doen. Is er echt iets beschadigd kost het gewoon tijd. De Heparine zalf werk inderdaad goed bij bloeduitstortingen.

Marcel
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #10 Gepost op: 01-10-2007, 21:11 »
ben ik het helemaal mee eens Pluk en Goofys, vandaar ik dus ook wat verbaasd was over de naar mijn ervaring redelik goede werking. Ik kende het ook niet, in belgie is het algemener, maar in Nederland ook gewoon zonder recept verkrijgbaar bij de apotheek.


  overigens dacht ik dat juist echte Asperine beter was omdat dit bloedverdunnend is. naproxen/ibu is dat ook wel, maar is weer slecht voor de maag e.d., dus gebruik ik liever niet als het niet nodig is; dit zijn spierverslappers, goed tegen rugpijn etc.

tegen de pijn op zich zijn genoeg middeltjes...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #11 Gepost op: 18-10-2007, 19:28 »
@Steven D, sinds deze zomer mag ik me apotheker noemen, beetje bron heb ik dus wel zeg maar ;)

Er zijn  niet zo heel veel stoffen die over de huid diffunderen en daar dan ook nog weer voldoende uit komen om in het lichaam een effect teweeg te brengen. Ze zijn er wel, de zeer lipofiele stoffen als fentanyl (1000x meer lipofiel als broertje morfine) en nicotine. Die worden in een pleister verwerkt omdat ze ook nogal moeite hebben om uit een vette zalf of creme te komen. ook voor de persoon die het in gaat wrijven is het minder prettig als het al via je vingers wordt opgenomen.

Er zijn best wat studies bekend die een heel zwak resultaat laten zien van dermatica met nsaid's, maar dan alleen op de pijnervaring bij rust. Die valt in het algemeen wel mee, je wilt juist pijnstilling bij beweging. Ook in vergelijking met oraal valt de werking erg tegen. Ze zijn wel erg duur, tegen een paracetamolletje kunnen ze dus echt niet op.

Ibuprofen e.d. zijn idd berucht om hun werking op de maag, omdat ze een enzym remmen dat ook betrokken is bij de maagslijmaanmaak die de maag beschermt tegen zijn zure en etsendeinhoud. Vooral als je al maagklachten hebt of veel drinkt/rookt kun je beter paracetamol gebruiken. Je moet voor een beetje werking wel altijd 2 tabletten paracetamol innemen. In het ziekenhuis waar ik werk houden we 4g per dag aan als maximum (8 tabletten 500mg), daarboven is het link spul. De meeste succesvolle zelfmoorden met medicijnen zien we met datzelfde paracetamol :confused:

Beetje reeel met je pijn en medicijngebruik omgaan lijkt me het beste. als er wat kapot is voel je dat, ook met medicatie die je zonder recept kunt krijgen. maar genoeg de apotheker uitgehangen, motoren maar weer....... :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2007, 23:00 »
Wij hadden op rei svan die extreme pijnstillerpleisters bij ons: voor noodgeval. Met morfineampullen krijg je weer snel problemen bij de douane, met die pleisters niet.

Gelukkig heb ik ze nooit hoeven te gebruiken, maar men zegge dat het lang een zeer effectieve pijnstilling is. Ik heb ze weer doorgegeven aan een andere reiziger.. die ze hopelijk ook nooit heeft hoeven gebruiken.

Maar goed, niet tegen kneuzingen oid..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #13 Gepost op: 20-10-2007, 17:04 »
veel vloeken?? helpt ook!!

Ik ben met bert duursma rit op lullig stukje onderuit geschoven met 20kmh max en al 2 weken last van ribben omdat rolletje plakband in mijn zak zak en daar op gevallen ben  :-[ :-[ :-[ grrrr

Vriendin is drogist maar ja ikke stoer he niks nodig hahah

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: middeltjes bij kneuzingen en verstuikingen
« Reactie #14 Gepost op: 20-10-2007, 17:18 »
Witte olie, wat ze bij paarden gebruiken is ook goed. Stinkt alleen een uur in de wind.