Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ik ga op reis en neem mee.............reserveonderdelen,maar welke????  (gelezen 2529 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
deze vraag is specifiek voor de KTM adventure en rally replica rijders.

ik zou van jullie willen weten wat ik aan reservedelen moet meenemen op een langere reis buiten de gebruikelijke verslijt en valschade delen zoals: kettingschakels,gaskabels,rem-en koppelingshandel, div. filters,binnenband,remblokjes,versnellingspookje, etc.
wat ik eigenlijk vraag is: heeft de adventure/r.r. zwakke punten(kan het me bijna niet voorstellen :D ) die ik kan ondervangen door er onderdelen voor mee te nemen?

alvast bedankt,

groetjes Cees
KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
paar spaken.

maar verder... geen: wat stuk gaat is toch altijd dat wat je niet bij je hebt. Gewoon zorgen dat de rest goed in orde is voordat je vertrekt.

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Hmmmm, een zwak punt van een Adventure is er eigenlijk niet, maar alles is zo zwak als de zwakste schakel en dan kom je volgens sommige statistieken toch op de CDI uit.

Oh ja, er is wel een zwak punt: de koppelingskabel.
Ik heb er iedere 10.000km 1 moeten vervangen.

Goeie reis!!

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Hmmmm, een zwak punt van een Adventure is er eigenlijk niet, maar alles is zo zwak als de zwakste schakel en dan kom je volgens sommige statistieken toch op de CDI uit.

Oh ja, er is wel een zwak punt: de koppelingskabel.
Ik heb er iedere 10.000km 1 moeten vervangen.

Goeie reis!!

Fr@venture

Misschien kun je proberen om de kabel onderaan bij de cylinder niet door de geleider te laten lopen. Dan maakt de kabel daar niet meer zo'n scherpe knik.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
bean, de spaken heb ik al in het "standaard pakket" maar als datgene stuk gaat wat je niet bij je hebt kan ik dan niet beter "alles" meenemen dan weet ik zeker dat alles heel blijft  :D

fr@d en droad. misschien had ik iets duidelijker moeten zijn, maar ik heb een rally rep met hydraulische bediening :-[ ik had de adventure erbij vermeld in de veronderstelling dat die veel gelijke onderdelen heeft met de R.R., maar evenzogoed bedankt.

maar die cdi unit gaat zeker mee

bedankt
KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
De CDI unit van de LC4 is volgens mij zeer betrouwbaar. Heb nog niet gehoord dat die stuk is gegaan. Wat wel eens stuk gaat is de vrijloop van de startmotor. Speciaal die van de rally omdat de startmotor daar meer werk aan heeft en de vrijloop zwaarder belast wordt. Daarvan ken ik minstens vier gevallen, waaronder twee rallys en mijn eigen 620. Als je een Replica hebt dan heeft die geen kickstart, dus dat is wel belangrijk. De vrijloop zelf bestaat uit een soort kegeltjes die in de omtrek door een veer bij elkaar gehouden worden. Vaak wordt die veer slap en dan werkt het niet meer en gaat de rest ook stuk. Die veer kun je ook los kopen (dus preventief vervangen). Als het stuk gaat kun je gewoon alles verwijderen en doorrijden. Wel een vliegwieltrekker meenemen. Dan moet je wel kicken of duwen natuurlijk. Verder zou ik ook de o-ring achter het voortandwiel meenemen. Die lekt wel eens maar is makkelijk te vervangen. En vergeet niet het aluminium achtertandwiel te vervangen door een stalen. Zuiger, versnellingbak, koppeling etc zijn zeer robuust. Niet te weinig toeren draaien, dan blijft het bigend ook heel.

Veel plezier
Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Ik heb altijd hendels, kettingschakel en een schakelpook bij me, maar nog nooit nodig gehad.

In marokko was mijn koppelingsvloeistof foetsie, die had ik niet bij me, maar minerale motorolie werkte ook (inmiddels heb ik dit opgelost door er een rekluse in te zetten)

In spanje begaf de keerring van de waterpomp het, dit is een veel voorkomend probleem, ook die had ik niet bij me, dus dat was einde oefening. Maar dit is wel iets wat je ter plekke relatief makkelijk kunt repareren, dus ik zou zo'n keerring meenemen (en vloeibare pakking).

Verder nooit problemen gehad.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
ik zou van jullie willen weten wat ik aan reservedelen moet meenemen op een langere reis buiten de gebruikelijke verslijt en valschade delen zoals: kettingschakels,gaskabels,rem-en koppelingshandel, div. filters,binnenband,remblokjes,versnellingspookje, etc.

Wat spullen om mee te repareren/improviseren zoals slangeklemmen, ijzerdraad, stripjes metaal, tie-rips, vloeibare pakking, 2 componenten spul om gat en in je carter te dichten. Gangbare maten boutjes/moertjes. Ventielen (die binnendingetjes) + uitdraaigevalletje. Lampjes. Stroomdraad. Benzineslang. Klein busje smeermiddel/kruipolie waarmee je van alles kan zoals WD40. Div maten keerringetjes.
Voortandwiel, eventueel andere maat: tandje kleiner voor het zware werk, of tandje meer voor de asfaltstukken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89

alweer een stuk wijzer, maar toch een paar vraagjes

Arjen, waarschijnlijk een domme vraag,maar waarom het alutandwiel wisselen voor een stalen?

Heydtos, een rekluse is dat een soort van automatische koppeling of slipperclutch o.i.d.(die slipperclutch werd me afgeraden door bram van dorp,           volgens hem had bijna iedereen met zo"n ding op de brommer de afgelopen dakar problemen).

Gert, dat tandje minder lijkt me overbodig gezien de powerrrr van de 660 r.r. maar als ik een tandje meer monteer voor op het asfalt gaat het toeren tal dan niet te ver omlaag, met alle gevolgen van dien voor het big end?




KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Citaat
Gert, dat tandje minder lijkt me overbodig gezien de powerrrr van de 660 r.r. maar als ik een tandje meer monteer voor op het asfalt gaat het toeren tal dan niet te ver omlaag, met alle gevolgen van dien voor het big end?

Hangt van de grootte van je achtertandwiel af, maar normaal gesproken zal je door een tandje meer op asfalt niet in de problemen komen. Je kunt op de site van Sommer verschillende tandwielverhoudingen bekijken en het bijbehorende rijgedrag bekijken (www.ktm-sommer.de). Als het nu gewoon goed is kun je dezelfde maat meenemen. Je voortandwiel verslijt namelijk het snelst, sneller dan ketting en achter tandwiel.

Alu atw slijt te snel voor gebruik op reis. Voordel voor cross/enduro is een lager gewicht, maar op reis heb je daar niks aan.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Heydtos, een rekluse is dat een soort van automatische koppeling of slipperclutch o.i.d.(die slipperclutch werd me afgeraden door bram van dorp,           volgens hem had bijna iedereen met zo"n ding op de brommer de afgelopen dakar problemen).

Een rekluse is inderdaad een automatische koppeling, maar geen slipperclutch dat is weer iets anders.

voor meer info zie www.rekluse.com.

Ik ben erg te spreken over die koppeling, het is bijna valsspelen  :D. Ik heb hem er nu zo'n 8000 km in zitten en heb er nog nooit problemen mee gehad, ik rij dan wel niet op dakar niveau maar hij wordt ook zeker niet gespaard.

De versie voor de LC4 is wel de duurste (tot nu toe, er komt er ook een voor de lc8) want je krijgt een compleet nieuwe koppelingskorf, maar ik heb er absoluut geen spijt van.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Ik zou zo'n rekluse ding echt niet willen op reis. Wat brengt het? Alleen maar risico dat het stuk gaat. Zijn er al LC4's die 50.000 km met zo'n ding hebben gereden? Blijft de bak heel?  En kost een boel poen ook nog! Standaard is gewoon bewezen goed.Ik heb zelf ervaren dat hoe meer je veranderd aan de motor hoe meer risico dat er iets stuk gaat. Een standaard motor is over het algemeen het betrouwbaarst. Mooie dingen zoals kuipen, extra (rally) frames, zelfgemaakte draadbomen, andere uitlaten, tuning en noem maar op worden pas op reis echt beproefd en dan kom je er achter dat er van alles afbreekt of lostrilt. Een nieuw ontwikkelde dakar motor is pas na een aantal dakars betrouwbaar. M.a.w. de kinderziekten moeten eruit. Hangt natuurlijk allemaal af van wat je gaat doen en hoe handig je bent!

Het bigend gaat niet stuk van hogere toerentallen, wel van (te) lage toeren.

Een alutandwiel slijt veel te snel. Ben in afrika een KTM adventure rijder tegengekomen die met een volledig versleten alu tandwiel door de woestijn reed. In Nederland gebruik ik sowiezo ook stalen tandwielen want ik kan het voordeel tov een aluminium niet ontdekken. Tenzij je een topcrosser bent.

De schakelpook trilt wel eens los. Dit kun je opvangen door een paar tywraps om de pook en het frame te bevestigen waarbij je er voor zorg draagt dat de tywrap de beweging van de pook niet verhinderd. Dan hoef je eventueel alleen het boutje te vervangen. Borgen met vloeistof is een goed idee.

Mij bevalt een verhouding van de tandwielen van 16/45 erg goed. Dan kun je nog 120 rijden zonder dat de motor overdreven veel toeren draait en ook nog goed uit de voeten in het terrein. 45 achter hou ik standaard. Dan kun je eventueel een 17 tands voor meenemen voor de lange snelweg stukken en een 15 tands voor echt off-road met lagere snelheid. Nadeel van 17 is dat de ketting dan erg dicht tegen de dynamodeksel loopt. De kettingeleider slijt dan erg, want eigenlijk moet er dan een kettinggeleider van een KTM duke op. Die hebben standaard 17 tands vanwege de 17" wielen.

Waar gaat de reis naar toe?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4273
Zo min mogelijk. van 10 kilo minder gaat er minder stuk aan je motor ook! :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
neem een org. ktm poelietrekker mee (is het enige gereedschap dat niet elke fietsenzaak heeft en wat je nodig kunt hebben) en kijk of er al een tonnen lager op de ingaande as achter de koppeling zit. Zo niet, vervang die preventief.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948

Een alutandwiel slijt veel te snel. Ben in afrika een KTM adventure rijder tegengekomen die met een volledig versleten alu tandwiel door de woestijn reed. In Nederland gebruik ik sowiezo ook stalen tandwielen want ik kan het voordeel tov een aluminium niet ontdekken. Tenzij je een topcrosser bent.


Ik kan me niet herinneren dat ik jouw daar tegen ben gekomen  ;)
Ik heb dus ook via the hard way geleerd dat een KTM standaard een alu tandwiel heeft.  :-X