Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: glasvezel accu ???  (gelezen 6072 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
glasvezel accu ???
« Gepost op: 11-10-2007, 22:52 »

heeft er iemand ervaring met de glasvezel (AGM) accu?

ze hebben gemiddeld een levensduur van zeven jaar en kunnen c.a. vijf jaar onderhoudsloos opgeslagen worden zonder kracht te verliezen en kunnen zelfs ondersteboven gemonteerd worden.

leek me wel wat voor de R.R. aangezien die geen kickstarter heeft. (istie eigenlijk om te bouwen naar kickstart?)

wie kent ze?

zie,

www.odysseybatteries.com

ze zijn er ook van northstar maar dat is meer voor campers en boten geloof ik.
KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2007, 23:26 »
Jep. KTM LC8 heeft zo'n ding standaard. Ook de rally fietsen worden er vaak mee uitgerust. Ze zijn wel aan de prijs.

LC8 heeft een YTX14: 12Ah accu.  Voor de rally e.d. worden vaak Hawker accu's gebruikt: SBS8 bijv (8Ah)

Voordelen:
- hele hoge startstroom
- compacte accu
- werken ook bij hele lage temperaturen
- kunnen idd probleemloos op de kop, onder water etc.
- ze lekken in principe nooit.

maar euhm.. 7 jaar bij net gebruik: ze kunnen bijv erg slecht tegen te ver leegtrekken en leeg bewaren...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #2 Gepost op: 12-10-2007, 07:02 »

volgens de site van odyssey kunnen hun accus wel tegen diep ontladen en geven ze twee tot vier jaar garantie, ze verkopen ze ook aan het leger dieze

gebruiken voor de voertuigen in het mob complex (staan dus langere tijd ongebruikt) misschien dat dit de nieuwe generatie is, of ben jij in de war  met

gel accus?
KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #3 Gepost op: 12-10-2007, 07:59 »
Ik heb zo'n ding in mijn GS zitten (nu tweeenhalf jaar ofzo), en ik ben er zeer tevreden mee. De ABS unit van die GS is nogal picky betreffende de accuspanning; als die iets te laag is na het starten is het meteen storing. Met die Odyssey PC680 accu heb ik er nooit meer last van gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #4 Gepost op: 12-10-2007, 08:33 »
volgens de site van odyssey kunnen hun accus wel tegen diep ontladen en geven ze twee tot vier jaar garantie, ze verkopen ze ook aan het leger dieze

gebruiken voor de voertuigen in het mob complex (staan dus langere tijd ongebruikt) misschien dat dit de nieuwe generatie is, of ben jij in de war  met

gel accus?

Euhm:
bij de gwaranty staat:

GENERAL PROVISIONS
A. Manufacturer has no obligation under the limited warranty set forth above in the event the battery is damaged or destroyed as a result of
one or more of the following:

...... Overcharging, undercharging, charging or installing in reverse polarity, improper maintenance, allowing the battery to be deeply
discharged via a parasitic load
or ..... .  Trickle chargers that do not have a regulated trickle charge voltage between 13.5V and 13.8V (no lower than 13.5V and no higher than 13.8V) will cause early failure of Odyssey batteries. Use of such chargers with Odyssey batteries will also void the battery’s
warranty.


En als je wat nauwkeuriger de pdf procedure leest, leer je dat zij een deep discharge noemen: tot iets van 10% en 11,6 volt. Dus NIET smorgems er achter komen dat snachts je accu helemaal leeg is gelopen. Of bijv leegstarten en dan een tijdje laten staan...
Mijn eigen ervaring: 1x onder de 8 volt ontladen = stuk ! (geredureerde capaciteit)

De LC8 accu is trouwens geen Odyssey, die hebben die maat niet. Hij is nog compacter dan de Odyssyeys, misschien daardoor ook gevoeliger.

Ik heb bijna 3 jaar met de eerste accu gedaan. daarna deed ie het nog wel, maar wat de kracht er wel een beetje uit en heb ik een nieuwe gekocht: Stilstaan met een lege accu in de zandduinen is gewoon niet lekker :-), dus dat risico wilke ik gewoon vermijden.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #5 Gepost op: 12-10-2007, 09:38 »
Kheb een Yuasa 6ah via Sommer in mijn rallye. Die doet het tot nu toe errug goed, ok, ik heb wel een kickstarter, maar die heb ik eigenlijk nooit nodig. Het schijnt een standaard EXC-accu te zijn die hetzelfde formaat is als een 'normale' rallye accu. Als je het type wilt weten moet je maar even gillen, dan zoek ik het op.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #6 Gepost op: 12-10-2007, 11:21 »

o.k. Bean kheb m door, maar dan vraag ik me toch af hoe ze die dingen zo lang op kunnen slaan zonder schade.

Corne, die yuasa van jou is dat dan ook een glasvezel of een gewone "natte" accu en welk type dan precies?

dus jij hebt kick en elektrische start lijkt me uiteindelijk toch het meest ideale, is die van mij om te bouwen denk  je?

ik stel me zo voor dat ktm bij het weglaten van de kickstart op de latere 660 niet een compleet ander carterdeksel c.q. carterhelft heeft gemaakt maar gewoon hier en daar een afdek plaat hebben ingegoten of opgeschroefd zodat ik evt. met wat frees en tap werk de boel weer "origineel" heb, buiten al de benodige onderdelen natuurlijk.

KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #7 Gepost op: 12-10-2007, 12:30 »
lang opslaan kan omdat de zelfontlading gewoon veel kleiner is dan bij een normale loodaccu: Hij loopt dus nauwelijks leeg. Alleen bij hogere temperaturen is de lek weer wel wat hoger.. Opslaan dus ook bij kamertemp of liefst kouder (in de vriezer zou goed zijn!)

gechecked: LC8 heeft een Yuasa YTZ14S :

http://www.yuasabatteries.com/battery.asp?bID=B179&vID=6486

kijk maar eens naar de afmetingen en de specs (230A startstroom bijv)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #8 Gepost op: 12-10-2007, 13:19 »

bedankt Bean ik was in de veronderstelling dat yuasa alleen maar conventionele accus leverde, ik ga kijken of deze in mijn brommer past.

ik heb trouwens een xenon lamp als grootlicht op de brommer zou dat nog uitmaken in stroom verbruik denk je, ik bedoel niet zo zeer de lamp zelf als wel die unit die hem opstart en laat branden, misschien moet ik dan wel een iets zwaardere accu aanschaffen?

KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #9 Gepost op: 12-10-2007, 13:35 »
Op m'n XR heb ik xenon die start al met een klein 1,2 Ah hobby accuutje en draaiende motor (starten lukt ook wel zonder draaiende motor en vol accuutje maar dan is ie snel weer uit)

Op de LC8 gaat m'n xenon lamp bijna altijd uit tijdens het electrisch starten, ook met een nieuwe accu (daar heb je bij de xr natuurlijk geen last van)

Dus zorg dat je je licht zelf uit en aan kunt zetten (of inschakelvertraging, zodat je lamp pas aan gaat nadat je motor loopt) of gebruik een dusdanig dikke accu dat je kunt starten terwijl je licht brandt (lijkt me zelf overbodig extra gewicht)

Ik heb na bijna 4 jaar m'n accu op de LC8 vervangen, ook uit voorzorg omdat ie wat minder leek te worden. Goeie kwaliteit dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #10 Gepost op: 12-10-2007, 14:36 »
Ik weet vrij zeker dat de lc8 accu een gel accu is hoor, geen vezel accu, dat is weer heel andere techniek.
Mocht die passen bij je dan heb ik nog wel een goede accu van een lc8 liggen, de mijne ook preventief vervangen voor een lange reis. dus 3 jaar oud, nooit leeg gestaan. mag je voor een prikkie hebben.
Probleem van die rooie accu's is dat de maten heel afwijkend zijn, worden meer gebruikt bij laagspannings backup systemen (ups 48 volt voedingen) Heb er op me werk honderden staan.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #11 Gepost op: 12-10-2007, 15:21 »

Erwin, ik had zelf het idee om eigenlijk toch maar een zwaardere (lees,meer ah) te monteren ook als blijkt dat je het voor xenon niet nodig hebt, maar dan wel een agm accu want die zijn lichter (lees,gewicht) dan de traditionele accu bij meer ah"s 

wat extra prik leek me ook wel handig bij het storing zoeken in de middle off nowhere (toch een beetje angstig voor kickloze motoren).

Steven, bedankt voor het aanbod maar aangezien ik hem ook voor de lange reis nodig heb lijkt het me niet handig om jou accu over te nemen die je zelf preventief hebt vervangen vanwege jouw lange reis  :D
KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #12 Gepost op: 12-10-2007, 16:02 »
OK :)

Wanneer ga je btw weg? Ga je bootjes pakken of ook stukken vliegen? als je ga vliegen dan inderdaad een vol droge accu, liefst met stikkers er op dat hij volledig droog en dicht is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2007, 17:42 »

het plan is midden december, maar ja "het plan" is inmiddels al een keer of drie bijgesteld,vernieuwd en totaal veranderd.

kzou eerst voor langere tijd weg en dan hiervandaan overland richting india,nepal,thailand,laos,cambodja,vietnam,indonesie,australie,nieuw zeeland,zuidamerika,middenamerika,mexico,states en vanuit canada weer naar europa, maar ja dan kom je zomaar plotseling de liefde van je leven tegen( ken je die kreet van loesje: denk je alles voor elkaar te hebben......word je verliefd!!!! nou die is mij wel op het lijf geschreven  :D )en dan gaat dat hele verhaal dus op de schop ( maar liefje als je echt van me houd kun je toch wel twee jaartjes op me wachten? ) en in stukjes gehakt dus had ik bedacht om dan maar eerst een rit van alaska via de panamerican byways naar het zuidelijkste puntje van Argentiniete doen,dan komt de rest later wel.

nu wil het geval dat mijn meisje van dec. tot febr. tussen twee banen zit en ze er wel oren naar had om een stukkie mee te reizen dus weer om dat plan en op naar nieuw zeeland want om nou in december in alaska te beginnen..... veuls te koud daar.

vanuit nieuw zeeland wordt het waarschijnlijk australie indonesie en de rest van plan 1 in omgekeerde volgorde, totdat er vijf maanden om zijn maar dat kan terplekke nog bijgesteld worden natuurlijk  ::)

de natte stukken doe ik liefst per boot,en aangezien ik in het bezit ben van een monsterboekje en een paar zeevaart diplomas zouden dat wel eens kostenloze overtochtjes kunnen worden. :)

als je nu geen sticker op je accu hebt moet je hem dan achterlaten of wordtie dan speciaal ingepakt ofzo?



KTM Rally Replica.........gooooood vibrations!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: glasvezel accu ???
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2007, 20:51 »
Steven, het is weldegelijk een AGM (absorped Glass Mat) accu. Men noemt die vaak Gel-accu, maar das toch niet helemaal hetzelfde. Echte Gelaccu's worden niet in motorfietsen gebruikt.

hier staat de info van Yuasa over deze 'maintenance  free accu'
http://www.yuasabatteries.com/maintenance_free.asp