Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Starten van Kawasaki KLR 600  (gelezen 4324 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Starten van Kawasaki KLR 600
« Gepost op: 23-10-2007, 20:18 »
Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat ie niet al 1 miljoen keer gesteld is. Ik kan het niet vinden dus ik waag het erop.

Ik heb een oudere motor een Kawasaki KLR 600 met alleen een kickstarter.

Koud starten geen probleem, warm starten geen probleem maar...

Ga er niet een keer mee liggen zoals ik gedaan heb want dan trap je jezelf helemaal een slag in de rondte tot ie het weer doet.

Ik ga er vanuit dat ik iets niet goed doe maar wie helpt me uit de brand.

Wat doe ik niet goed.

Al vast hartelijk bedankt voor reacties.

Ronald

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2007, 21:15 »
Als je een dikke viertakt plat legt dan wil ie vaak slecht starten.
Op een of andere manier loopt de benzine dan de cilinder in en verzuipt ie.
De remedie is dan:
1) Kleplichter intrekken
2) gas vol open
3) een keer of 10 kicken.
4) Dan gas dicht
5) kleplichter los
6) schietgebedje
7) trappen en hopelijk lopen.
Het lijkt wel basic van vroeger, maar als ie niet loopt go back to 1)






Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2007, 21:51 »
Er zit geen kleplichter op, moet ik die nummertjes dan overslaan en de rest wel doen??


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2007, 22:00 »
Als er geen kleplichter op zit, en ook niet op hoort, dan heeft ie waarschijnlijk een automatische kleplichter, die werkt (de klep licht) als je niet al te hard rondtrapt, of die werkt via een kabeltje aan de kickstarter.

In beide gevallen dus rustig rondtrappen (ipv kicken). verder zelfde procedure volgen.
overigenshelp gewoon een paar minuten wachten net zo goed.

In het algemeen: Goeie kans dat de motor gewoon wat erg rijk staat afgesteld in het stationairbereik. (bijv omdat de naaldsproeier versleten is).

- Opnieuw afstellen van het stationair mengsel (sproeier, mengselschroef, vlotternivo controleren/afstellen)
- evt nieuwe naald en geleider monteren
- en: Iridium/platina bougie nemen en de gap zo groot mogelijk stellen (0.9mm ofzo), dat ie koud nog goed start (hoe meer vonk, hoe beter een slecht mengsel ontsteekt

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #4 Gepost op: 24-10-2007, 09:19 »
Bij mijn TTR (ook zonder kleplichter) werkt Arjen's lijstje ook, maar ik doen wel altijd eerst het contact uit...om m dan bij 7 weer aan te doen, natuurlijk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4388
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2007, 14:36 »
Wat bij mij wel eens wil helpen is volgas starten. Niet melkel want dan spuit je extra benzine in maar dus gas vol open houden en kicken. Wel weer gas dichtdraaien als ie loopt  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #6 Gepost op: 25-10-2007, 15:49 »
Wel eerst benzine kraan dicht doen, na onderstaande handeling weer open zetten !!!



Als je een dikke viertakt plat legt dan wil ie vaak slecht starten.
Op een of andere manier loopt de benzine dan de cilinder in en verzuipt ie.
De remedie is dan:
1) Kleplichter intrekken
2) gas vol open
3) een keer of 10 kicken.
4) Dan gas dicht
5) kleplichter los
6) schietgebedje
7) trappen en hopelijk lopen.
Het lijkt wel basic van vroeger, maar als ie niet loopt go back to 1)







Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2007, 16:04 »
Wel eerst benzine kraan dicht doen, na onderstaande handeling weer open zetten !!!

Als alles goed werkt (vlotter) hoeft dat niet
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2007, 16:18 »
Als!!!!!!!!!
Als alles goed werkt heb je deze problemen waarschijnlijk ook niet.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2007, 19:55 »
Zo'n KLR heeft waarschijnlijk geen carb met acceleratiepomp, dus melken kan opzich geen kwaad.
Kicken met vol gas vind ik link; de motor kan ooit terugtrappen. En hard ook.

Met de Honda deed ik het kleppenlichter-truukje. Met de KLX (broertje van de KLR, heeft ook geen hendeltje) draai ik het stationairtoerental op. Gewoon een halve draai richting 'sneller' aan dat schroefje. Dan start-ie vrij rap in 1 of 2 kicks.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #10 Gepost op: 25-10-2007, 20:44 »
idd,  stationar iets hoger zetten of met een klein streepje gas starten. (volgas leidt idd vaak tot terugslaan, daar lijdt de gebruiker dan weer onder :-) )

ps.: Heeft zo'n ding niet toevallig een CV carburateur? want dan help dat volgas droogtrappen ook niet echt!!

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #11 Gepost op: 25-10-2007, 21:27 »
Bij mijn TTR (ook zonder kleplichter) werkt Arjen's lijstje ook, maar ik doen wel altijd eerst het contact uit...om m dan bij 7 weer aan te doen, natuurlijk
Wat is het nut van het contact uitzetten? Bang dat ie tussentijds stiekem start?
No offence hoor, maar de logica ontgaat me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #12 Gepost op: 25-10-2007, 21:58 »
Volgens mij zit er onder zo'n KLR600 dezelfde carb als onder mijn KLX: een Keihin CVK40. Da's inderdaad een CV-carb.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #13 Gepost op: 25-10-2007, 23:59 »
contact uit om terugslaan te voorkomen neem ik aan (waarbij dat alleen helpt als het contact ook werkelijk de ontsteking uitzet)

CV carburateur dus: De CV shuif blijft lekker dicht zitten als jij het gas volopen draait... dus dan werkt het hele verhaal niet!)

Dan is er dus geen oplossing, alleen stationair omhoog draaien helpt dan (of een beetje gas).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Starten van Kawasaki KLR 600
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2007, 08:35 »
contact uit om terugslaan te voorkomen neem ik aan (waarbij dat alleen helpt als het contact ook werkelijk de ontsteking uitzet)

Klopt. Het neutraallampje doet t dan ook niet, dus ontsteking is uit. Anders kan ie idd flink terugtrappen.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R