Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Baggerfiets........is dit iets?  (gelezen 3435 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 297
Baggerfiets........is dit iets?
« Gepost op: 30-10-2007, 17:58 »
Ik ben gebeten door het offroad gebeuren sinds ik met de GS al eens naast de weg ben beginnen rijden.
Nu ben ik rustig aan het rondkijken voor een goedkope enduro, om de eerste, echte stapjes te zetten in die wereld.

M'n oog is gevallen op een een Yamaha XT 600 (43F) van het jaar '84, hij ziet er op de foto nog goed uit en ga één van de dagen eens kijken.

Op wat moet ik nu specifiek letten op zo'n fiets? En is het zowiezo wel iets om te gaan baggeren, gelet dat ik een beginner ben. (m'n voorkeur ging eigenlijk naar een XR van Honda).

Ik meet bijna 2 meter en weeg door de 100kg,......is dit wat voor mij?

Ben benieuwd  :wink:

Grts,
Peter

Ps: voor diegene die op het GS-forum zitten (en dat zijn er precies wel wat ;))..............déjavu..... 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #1 Gepost op: 30-10-2007, 19:04 »
Hoi Peter,

Welkom hier.

No offence, maar je lijkt me te groot en te zwaar voor een XTtje.

Kijk eens naar een Husqvarna, KTM of een DRZ, liefst afkomstig van een rijder die zelf ook zwaar is en de vering al voor je aangepast heeft.

Een motorfiets met goed afgestemde vering ontmoedigt veel minder, aangezien je niet zo vaak gelanceerd zult worden. Leren doe je meetal met vallen en opstaan, maar toch in ons geval, liefst met zo min mogelijk vallen.

Ook niet onbelangrijk, wat is je budget?

Groeten,

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #2 Gepost op: 30-10-2007, 19:08 »
een drz is wel erg klein als je 2 meter bent.

Maar wat maakt het uit, het gaat om het genot.
Hou er rekening mee dat een motor van 84 wel wat onderhoud en of gebreken kan hebben.
dus een beetje handig is wel handig

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #3 Gepost op: 30-10-2007, 19:15 »
Is een Xt600 zoveel kleiner dan een DR-Z dan?  ???

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #4 Gepost op: 30-10-2007, 19:16 »
Ik heb een Xt 600 uit 86, ook een 34F. Gaat het ermee? Ja. Is het makkelijk? Nee. Is het leuk? dat wel alleen meekomen met een KTM of DRZ is meer werken en vermoeiender. Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken voor iets lichters.

Want hij is zwaar. Als je moe bent is het aantrappen altijd een lastig iets. En als je door je vermoeidheid eraf bent gevallen is het echt werken om op te tillen en te starten.
Aanpassingen:
Ik heb de veren op mijn gewicht laten aanpassen, Stuur hoger gezet en dikker stuur gemonteerd. Grotere tank erop. Wil de voetsteunen nog verbreden, die zijn wat klein.

Waar moet je op letten?
Standaard dingen zoals bij alle 2e hands. Voorvorkkeringen,conditie achterschokbreker, zweten van het blok,gaten in de uitlaat. Het is al een oude motor.
Er zijn op ebay of via kendo zat spullen te koop. Ook reserveonderdelen zijn nog zo bij de dealer te halen.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #5 Gepost op: 30-10-2007, 19:20 »
Waar woon je? kom anders een keer een stukje rijden. Hij staat nu wel op wegbanden ivm woon werk verkeer.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #6 Gepost op: 30-10-2007, 19:24 »
Hallo shulty,

Ikzelf ben 2 meter lang en weeg ong 85 kg.

Na lang twijfelen heb ik een KTM exc 525 gekocht.

Mits een aantal aanpassingen, zit ie me nu als gegoten!

*Er zijn voetsteunen in de handel die 3 cm lager zijn.
*het stuur 4 cm verhoogd met een scott blokje
*een kroonplaat met extra gaten, zodat het stuur meer naar voor geplaatst is. (standaard bij KTM kan je dit al behoorlijk aanpassen)

Ik denk dat gezien je gewicht je wel een zwaardere achterveer zal moeten plaatsen.

Op mijn lijstje staat nog enkel een hoger zadel  en dan is de houding ook zittend in orde,

Succes ermee!
(trouwens in het 2*2 motorblad deze maand staat een reportage van een nieuwe ktm exc 450 xxl die je in kitvorm kan kopen)

gr. Johan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #7 Gepost op: 31-10-2007, 09:19 »
Een 525 vind ik weer iets te voor een relatief beginner. Dat ding is dynamiet op wielen.

Mij lijkt zo'n XT eigenlijk wel een prima keus. Een XR zou je nieuwer moeten kopen dan '84 (zeker '88 of jonger); zo'n beetje alle oudjes hebben kopproblemen.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #8 Gepost op: 31-10-2007, 17:47 »
M'n oog is gevallen op een een Yamaha XT 600 (43F) van het jaar '84, hij ziet er op de foto nog goed uit en ga één van de dagen eens kijken.
Op wat moet ik nu specifiek letten op zo'n fiets? En is het zowiezo wel iets om te gaan baggeren, gelet dat ik een beginner ben. (m'n voorkeur ging eigenlijk naar een XR van Honda).
Ik meet bijna 2 meter en weeg door de 100kg,......is dit wat voor mij?
Ben benieuwd  :wink:
Grts,
Peter
Peter,
Ik ben begonnen op een 43F en ik heb er heel veel plezier van gehad. Ik weeg meer dan jij, en da's geen probleem op dit motortje. Ik heb daarna nog heel wat XT-tjes gehad, en er zijn idd wel wat kwalen.
-versleten nokkenas door te lang door te rijden met vuile of versleten olie, of versleten oliepomp. Oliedruk is vrijwel niet te meten, er is wel een truucje voor, maar bij aankoop doe je dat niet zomaar
-uitlaten zoals eerder genoemd
-flenzen van de bochten vastgerot in de kop
-bigend door rijden met te weinig toeren
-zuigertje
-achterbruglagers
Verder sneuvelt een oudere dynamo nog wel eens, dit is echter niet vooraf te controleren. Let op versleten imbusboutjes aan het blok, dan is ie veel open geweest. Algehele staat zegt al veel. Kijk eens in de luchtfilter of er veel zand en vuil in zit.

Neem iemand mee die er verstand van heeft.

Vrijwel alles ervan is nog nieuw te bestellen, zowel origineel als imitatie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #9 Gepost op: 31-10-2007, 21:18 »
Is een Xt600 zoveel kleiner dan een DR-Z dan?  ???

Behoorlijk: zie volgende topic, daar switchen mensen zelfs van een DRZ naar een X-country!!!

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=561052

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #10 Gepost op: 31-10-2007, 21:31 »
In dat hele draadje wordt de xt600 helemaal niet genoemd.  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #11 Gepost op: 31-10-2007, 21:35 »
Als je trouwens mocht denken voor een XT zonder electrische start, overweeg dan beter een TT600. Ben je dan in terrein beter aan.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #12 Gepost op: 31-10-2007, 22:20 »
Als je trouwens mocht denken voor een XT zonder electrische start, overweeg dan beter een TT600. Ben je dan in terrein beter aan.
:stupid:
Hier kan ik me volledig bij aansluiten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #13 Gepost op: 01-11-2007, 09:10 »
In dat hele draadje wordt de xt600 helemaal niet genoemd.  :-\

Ja jammer hé? Maar wel wat de BMW een wonderschone off-roadfiets is!

Take care,

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Baggerfiets........is dit iets?
« Reactie #14 Gepost op: 01-11-2007, 09:24 »
Ik zou een TT600R zoeken. Soort moderne XT600, beter veren. Maar ik ben niet helemaal objectief, geloof ik
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R