Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verzekering voor rallye's  (gelezen 4670 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #15 Gepost op: 13-11-2007, 22:24 »
zou goed kunnen, zag alleen bij m'n WA+ dat het uitgesloten was
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #16 Gepost op: 13-11-2007, 23:05 »
Ben zelf bij Unive verzekerd en mij werd de vraag gesteld of ik Enduro's ging rijden,
(antwoord weet ik niet meer)
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #17 Gepost op: 14-11-2007, 19:48 »
GEEN van de amateurrallys wordt verzekerd als een rally. Het is altijd zo dat als je een ongeval krijgt, dan was je gewoon gezellig aan het rijden met vrienden en ging er wat is. Toevallig was er ook nog een goede buitenlandse noodarts in de buurt en die heeft je heel vriendelijk geholpen, waarvoor ze dankbaar moeten zijn.

Tja, maar ben ik nou gek als ik gewoon een verzekering wil die dekt waar ik mee bezig ben.

Het gaat mij overigens veel minder om de ziektekostenverzekering; het gaat om de WA-verzekering van de motor. J ekunt natuurlijk iedereen wat op de mooi spelden, maar the bottomline is: de WA-verzekering van je motor dekt dit niet. Ik heb een KNMV verzekering met Enduro-dekking; maar die dekt alleen enduro's die georganiseerd zijn door KNMV of FIM, en puzzelritten, of regelmatigheidsritten zijn alleen in Nederland gedekt. Kortom; de AT is niet gedekt op een WA-verzekering; en dan kan je je kop in het zand steken of zoeken naar een verzekering die het wél dekt. De reacties tot op heden doen overigens vermoeden dat de rijders tot op heden voor de eerste optie kozen.  :confused:

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #18 Gepost op: 14-11-2007, 20:05 »
De crux met rallies als de AT is volgens mij dat het officieel een "ride" is. Een ongetimede roadbook navigatierit. Je bent gewoon verkeersdeelnemer en dient je aan de geldende snelheidsregeld te houden. Dit met uitzondering van de specials, welke afgezet behoren te zijn. Dan kun je wèl een tijdselement inbakken. Deze specials bepalen het wedstrijdelement. Je rijdt dan op een afgesloten deel (crossbaan, enduropaadjes?) waar geen andere verkeersdeelnemers behoren te zijn. Als jij dan met mij een ongeluk krijgt (jij rijdt tegen mij aan) dan hebben we allebei pech. Net als op de crossbaan of op het voetbalveld.


Of het altijd daadwerkelijk ook zo gedaan wordt is natuurlijk het tweede. Krijg hierboven van Klaas de indruk dat je tijdens een special in de AT weldegelijk ander verkeer tegen kunt komen, en dat vind ik vreemd.


Toen we met Noppy, GS-GJ, LaBomba en Fred laatst in Spanje waren werden we er zelfs op gewezen om startnummers van eventuele vorige ritten van onze motoren af te halen. We reden gèèn rally en die indruk moesten we ook niet wekken. Anders zou bij een simpel ongelukje op de openbare weg de politie weleens heel vervelend kunnen doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #19 Gepost op: 14-11-2007, 20:14 »
Voor zover mij bekend:

Bij KNMV (!) offroad ritten geldt overigens hetzelfde: Je mag geen wedstrijdnummers op je brommer hebben (als je ze hebt van de enduro moet je ze afplakken).

Verder is de KNMV WA verzekering alleen voor schade aan PUBLIEK. Bij een botsing met een mededeelnemer is er niks verzekerd: In het terrein rijdt ieder voor eigen risico, op de weg rijdt ieder volgens de verkeersregels.

Volgens mij is er bij geen enkele wedstrijdsport een verzekering die deelnemers onderling afdekt. Je neemt altijd deel voor eigen risico. Schade die je zelf oploopt door een ander kan je dus ook niet claimen.
Op het moment dat je je op openbaar terrein, openbare weg etc begeeft, gelden de normale verkeersregels. Zelfs als er een "verkeersreglaar"staat, dien je je nog steeds aan de verkeersregels te houden, ongeacht wat hij/zij aangeeft.

Ziekenkosten worden altijd uitgekeerd. Als er iets te verhalen valt dan doet jouw ziekenkosten verzekering dat zelf. Bij zo'n evenement zal dat dus nooit kunnen.

Bij Rallys zit je altijd met het probleem van repatriering: Dit valt vaak onder reisverzekeringen, en dan begint het geknoei....

Ik ben het met je eens: Ik zou ook wel graag een 'wedstrijd'verzekering willen hebben, die mij gewoon simpelweg garandeert dat alles waar de  'normale' verzekeringen moeilijk over doen, door hun gedekt wordt (als een garantiefonds ofzo). Met name zodat in geval van onduidelijkheid je niet zelf de strijd hoeft te voeren op een moment dat je zelf ziek/geblesseerd bent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #20 Gepost op: 14-11-2007, 21:20 »
De crux met rallies als de AT is volgens mij dat het officieel een "ride" is. Een ongetimede roadbook navigatierit. Je bent gewoon verkeersdeelnemer en dient je aan de geldende snelheidsregeld te houden. Dit met uitzondering van de specials, welke afgezet behoren te zijn. Dan kun je wèl een tijdselement inbakken. Deze specials bepalen het wedstrijdelement. Je rijdt dan op een afgesloten deel (crossbaan, enduropaadjes?) waar geen andere verkeersdeelnemers behoren te zijn. Als jij dan met mij een ongeluk krijgt (jij rijdt tegen mij aan) dan hebben we allebei pech. Net als op de crossbaan of op het voetbalveld.


Of het altijd daadwerkelijk ook zo gedaan wordt is natuurlijk het tweede. Krijg hierboven van Klaas de indruk dat je tijdens een special in de AT weldegelijk ander verkeer tegen kunt komen, en dat vind ik vreemd.


Toen we met Noppy, GS-GJ, LaBomba en Fred laatst in Spanje waren werden we er zelfs op gewezen om startnummers van eventuele vorige ritten van onze motoren af te halen. We reden gèèn rally en die indruk moesten we ook niet wekken. Anders zou bij een simpel ongelukje op de openbare weg de politie weleens heel vervelend kunnen doen.

De kans dat je wat tegenkomt op de stukken die niet zijn afgezet is wel heel erg klein, het is daar uitgestorven. Daar wil je niet eens met motorpech komen te staan.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #21 Gepost op: 15-11-2007, 10:18 »
en dan kan je je kop in het zand steken of zoeken naar een verzekering die het wél dekt. De reacties tot op heden doen overigens vermoeden dat de rijders tot op heden voor de eerste optie kozen.  :confused:

Tja, dan zit er misschien toch 'iets' achter?

Ik ben iig heel benieuwd of je iets vindt. Overigens dekt mijn centraal beheer WA+ verzekering gewoon schade die ik aan anderen toebreng. Ook in het buitenland (als daar de groene kaart geldig is), zolang het maar geen wedstrijd is...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #22 Gepost op: 15-11-2007, 10:32 »
De kans dat je wat tegenkomt op de stukken die niet zijn afgezet is wel heel erg klein, het is daar uitgestorven. Daar wil je niet eens met motorpech komen te staan.

Idd, dat was bij de SyR ook. Als je op een dag überhaupt iemand anders tegenkwam was dat een bijzonderheid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #23 Gepost op: 15-11-2007, 17:45 »
Tja, dan zit er misschien toch 'iets' achter?

Ik ben iig heel benieuwd of je iets vindt. Overigens dekt mijn centraal beheer WA+ verzekering gewoon schade die ik aan anderen toebreng. Ook in het buitenland (als daar de groene kaart geldig is), zolang het maar geen wedstrijd is...

De crux zit hem waarschijnlijk inderdaad in het "wedstrijd"-element. Wat is wél en wat is geen wedstrijd. Je kunt de AT winnen, en daardoor ontstaat het probleem. Hier in NL is ook een regelmatigheids- of een puzzelrit gedekt, maar in het buitenland niet.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #24 Gepost op: 15-11-2007, 19:01 »
De crux zit hem waarschijnlijk inderdaad in het "wedstrijd"-element. Wat is wél en wat is geen wedstrijd. Je kunt de AT winnen, en daardoor ontstaat het probleem. Hier in NL is ook een regelmatigheids- of een puzzelrit gedekt, maar in het buitenland niet.

De el chott kon je ook winnen.Toch stond in het deelname formulier expliciet dat het GEEN WEDSTRIJD was. Volgens mij is dat bij de AT ook zo...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #25 Gepost op: 15-11-2007, 19:22 »
Dat geld niet voor ons,de optie winnen is niet haalbaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #26 Gepost op: 15-11-2007, 19:25 »
Dat geld niet voor ons,de optie winnen is niet haalbaar.

Waarom niet?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #27 Gepost op: 15-11-2007, 19:27 »
That's the spirit, wat EDV kan, kan E-Jay Wang Dang Doodle ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #28 Gepost op: 15-11-2007, 20:50 »
That's the spirit, wat EDV kan, kan E-Jay Wang Dang Doodle ook.

Dat meen je toch niet serieus he.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Verzekering voor rallye's
« Reactie #29 Gepost op: 15-11-2007, 21:18 »
Eigenlijk wel, Albert is toch met de tweecylinder beker naar huis gegaan? Waarom zou evert Jan dat niet kunnen?