Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Garmin 60C (CS)  (gelezen 5427 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Garmin 60C (CS)
« Gepost op: 10-05-2005, 12:26 »
Op forum.gps.nl kwamik onderstaand bericht tegen:

Citaat
Ik heb een Nederlands PDF Document gemaakt betreffende de 60C en Mapsource.
Het is geen volledige gebruiksaanwijzing maar meer een leidraad voor beginners vol met Tip's.
De meeste tip's en aanwijzingen komen van dit Forum dus IEDEREEN bedankt die hier indirect aan meegewerkt heeft.
Doordat het een Zoekbaar document met Bladwijzers betreft is het ook handig als naslagwerk.

Omdat er op dit forum ook een aantal mensen zitten die met dit model rondrijden wilde ik ze dit niet onthouden.....
Betsand zit onder de paperclip ::)  Met dank aan Ed Kats!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2005, 13:04 »
Had hem al gevonden en is idd handig ja. Ook zeker als je van plan bent zoiets aan te schaffen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2005, 01:11 »
Ook zeker als je van plan bent zoiets aan te schaffen.

En dat ben ik  :D,, idd heel interessant, 'k heb het idee dat ik hier veel van ga leren! (Als het een 60C / CS wordt)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2005, 10:16 »
Voor een hele mooie functieomschrijving van de 60CS met Mapsource, OziEx en nog veel meer, kijk even bij het Geocaching forum op de volgende plek:

http://www.geocaching.nl/forum/index.php?showtopic=2429

Dirk Dusee heeft hier heel mooi werk geleverd :D Het is een word document van 23 Mb wat hij voor je klaar zet bij dropload.com als je hem mailt.

Er staat, voor de twijfelaars ::) ??? achter in het document ook een mooie vergelijking in tussen de 60CS en de Meridian Color.

Uberhaupt is er op het Geocaching forum heel veel informatie te vinden. En aardig alternatief voor het Notter forum wat natuurlijk ook veel biedt. Wie kent er trouwens nog meer goede fora?

Maarten

PS: de 60CS is tijdelijk uitverkocht bij Notter :-\ :'(
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2005, 10:50 »
Denk je dat je het kompas en barometrische hoogtemeter echtgaat gebruiken?
Ik heb nu een 60C, hiervoor een vista. Het kompas stond altijd uit omdat die batterijen vreet en alleen werkt als je gps 100% horizontaal ligt en dus net werkt op de motor. En een hoogtemeter zit standaard ook al op je GPS. Ok, met een paar meter afwijking, maar je hoeft hem iedergeval niet steeds te calibreren, wat je met de luchtdruk-hoogtemeter wel moet doen.
Dus, misschien hebben ze nog 60C in notter? : ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2005, 08:47 »
Ik zou ook voor de C gaan ipv de CS. Af fabriek of na rebooten staat de barometerfunctie ook aan indien je het apparaat uitzet.

's Nachts kan het dan ook zijn dat hij doorgaat met metingen en dat de volgende dag je batterij op is: dan weet je én niet of het weer gaat omslaan én je bent gelijk verdwaald.

Ik had al eerder melding gemaakt van een aantal onhebbelijkheden van de 60-serie en heb nu ook weer het bijbehorende linkje gevonden waarom het niet snel gaat veranderen:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=2784

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #6 Gepost op: 07-06-2005, 10:18 »
Hallo N!co & Noppy,

Stroomverbruik is voor mij erg belangrijk als ik een week fiets of wandel. Daarom wil ik sommige functies wel tijdelijk kunnen uitzetten. Ik begrijp het electronisch kompas uit kan. Maar hoe zit dat met de barometrische hoogtemeter? Kun je die uitzetten en hoe eenvoudig gaat dat? ???

Ik weet dat de GPSMAP 60CS een electronisch kompas en barometrische hoogtemeter heeft. En de GPSMAP 60 geen van beide. Maar wat heeft de GPSMAP 60C dan alleen een electronisch kompas?

Het verbaast me dat dat kompas en die hoogtemeter in de 60CS zoveel stroom verbruiken, 20 uur i.p.v. 30 uur op twee AA-tjes. Ik heb een Suunto Vector polshorloge met electronisch kompas en barometrische hoogtemeter. Voor het kompas moet je even op een knopje drukken om hem te activeren, de hoogte/barometer meet min of meer constant d.w.z houdt altijd de gegevens van de laatste 3 dagen vast. En met zo'n knoopcelletje doe ik makkelijk 2 jaar :). De combinatie 60C met Vector (i.p.v. de 60CS) is wel een optie maar ik vind een horloge onder je jack of op het stuur bevestigd niet echt een handige oplossing :-\

Hoe nauwkeurig is die GPS hoogtemeter trouwens? Een paar (5-10) meter vind ik mooi zat. Of gaat het om meer (10-50) meters? En is de nauwkeurigheid altijd even hoog of hangt het af van aantal sattelieten, WAAS, EGNOS en nog meer dingen waar ik nog niets van begrijp ::)

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #7 Gepost op: 07-06-2005, 16:52 »
Hoogtemeting met GPS is een factor 10 minder nauwkeurig dan de plaats. (schijnt)
Het leuke is dat als je echt hoog op een top staat je wel fijn satelieten op de horizon en recht boven je hebt zodat je wel weer vrij nauwkeurig de hoogte kunt meten.
In een kloof kan dat dus helemaal niet....

Rwin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #8 Gepost op: 07-06-2005, 18:45 »
Maarten,

Ik dacht dat het verschil tussen de 60 t.o.v. de 60C het TFT scherm is en het geheugen van 56 i.p.v. 24 mB

En tussen de 60C en de 60CS de barometrische hoogtemeter en electronisch kompas? Toch  ???

Maaruh, ben je er al uit welke het wordt?  ::)

Gr.  Erik

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #9 Gepost op: 07-06-2005, 18:54 »
Erik,

Aaaaaaarrrrggggghhhhh :o ::) :-X Nee, weet het nog niet. Maar je bent de eerste die het hoort. Namelijk aanstaande zaterdag bij Notter,

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2005, 19:08 »
Als ik jou was, zou ik de Quest serieus overwegen...

Een gigantisch geheugen van bijna 256 MB, kan routeren via viapoints, kan tracks aan, heeft een gigantisch groot tracklog van 10.000 punten, neemt lekker weinig ruimte in in je cockpit, er is standaard van Garmin een motorhouder en tot op heden houdtie het goed uit (ik sloop nogal eens wat, totaal 4 x een 60C(S) gesloopt), je hebt er ook wat aan in de auto etc etc.

Oh ja, en hij is  met kaarten even duur als de 60C zónder kaarten. Niet onbelangrijk!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2005, 20:31 »
Ja nopy,

Ik zit vanaf vanmiddag dus idd te twijfelen tussen de 60C en de Quest, enige echte nadeel lijkt mij de accu en het scherm lijkt kleiner als die van de 60C of niet?

Dus Maarten, ben bang dat ik mijn keuze ook pas zaterdag maakt..... :-\

Gr. Erik.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2005, 21:42 »
De schermen van een quest en 60c(s) zijn even groot, alleen bij de quest is die horizontaal. Ik heb ook getwijfeld tussen de quest en 60C. Ik vind het toch erg handig dat de 60 zolang op 2 penlights draait. Ik wil zo min mogelijk kabeltjes hebben dus liever geen externe voeding. Volgens mij gaat de 60 ook iets handiger met tracks om dan een quest, maar dat weet noppy wel.
Denk trouwens niet dat een quest robuuster is dan een 60... Groot voordeel van de quest is natuurlijk het geheugen. Zeker als je hem vaker bij langere reizen wilt gebruiken.

Over de hoogtemeter, ik heb wel eens gelezen dat de afwijking van de GPS hoogtemeter ongeveer 2 x zo groot is dan de GPS-afwijking zelf.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2005, 23:18 »
Nico,

Ik garandeer je dat het rijden op batterijen (of op 12V met de batterijen nog in het compartiment) geen goede zaak is voor de 60 en hij uiteindelijk toch het loodje legt.

Ik heb een compleet nieuwe 60C (mijn derde), mét modificatie in het batterijcompartiment, op een 1-cylinder toch weer stuk gereden. Je merkt dit aan uitval. Tijdens de rit is hij in eens uit. Daarna gaat hij de volgende rit twee keer uit. Daarna zie je het scherm 'flowen' met 1 lijn door het midden, maar dan met een aantal kleuren die 'uitwasemen'. Daarna is hij 10 keer uit in één rit. Daarna is hij uit en gaat niet meer aan. Lipje van één van de polen afgebroken. Moet gesoldeerd worden en nieuw backplane gemonteerd worden.

Als je dan geluk hebt, zoals ik, wordt je gebeld door Sailtron met de boodschap: klopt het dat uw GPS zo moeilijk aanging? Nee? Oh sorry, dan is hij nu helemaal kapot (ná de reparatie).

Het enige dat ik je kan aanbevelen is direct op 12V rijden of een twin rijden; die trillen minder of althans anders. Ik weet niet precies waar het in zat. Met mijn ST had ik er nooit last van.

Het voordeel van de Quest vind ik dat de batterij vast zit in het huis, dus niet met veertjes. Het probleem van losse AA batterijen is, dan fabrikanten het uiterste uit z'n afmeting willen halen, om een lange levensduur te kunnen garanderen. Garmin moet hiervoor cateren en ruimte laten voor Sony batterijen, Duracells etc. Er blijft dus altijd speling zitten in de ruimte in het batterijcompartiment.

Ik zou wel eens iemand met een sensor willen laten testen hoeven toeren per minuut een batterij maakt in de GPS op een 1-cylinder gemonteerd ::)

Een 60C zou ik lekker gebruiken om mee te wandelen. Voor in de auto is het gewoon sh*t, gezien de zeer slechte ondersteuning van routes door het ontberen van viapoints. De tracksupport is ook al niet fris, maar bij de Quest by the way ook niet echt. De Quest is eigenlijk een 2610 qua geheugen en rekenkracht, met een kleiner formaat én een externe audio-uitgang.

Op de midsummernight gebruik is een heel simpel koptelefoonsetje, en de gong die klinkt bij het naderen van een nieuwe afslag kan ik tot 100 km/u horen (zonder oordoppen en zonder rally replica's voor mij;-)

My €0.02

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2005, 23:23 »
Inderdaad N!co, ik had ook ergens gelezen dat de Quest op een bepaalde manier moeite heeft met gedownloade tracks
ofzoiets... Ik weet niet precies meer wat het probleem daarin is, 'k weet ook niet meer waar ik dat heb gelezen   :-\
Misschien weet Nopy hier een antwoordt op?

Ik begin nu wel serieus de Quest te overwegen....

Erik.