Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Garmin 60C (CS)  (gelezen 5429 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #15 Gepost op: 08-06-2005, 06:06 »
Bij de aankondiging van de Quest, had Garmin in haar productsheet beloofd tracksupport aan te bieden tot 20 tracks.

Nadat de marketeers worstelend door de boardrooms gerold waren, kwamen ze tot de conclusie dat een dergelijk goedkoop toestel weliswaar een goede concurrent was tegen de oprukkende PDA's, maar tegelijkertijd ook een interne concurrent voor de 60-serie.

"Daar moeten we wat aan doen!" schreeuwde de eigenaar van de 60-seriefabriek tegen de hordes langharige marketeers. "Weet je wat?" riepen de nurdige engineers, "we slopen de tracksupport er gewoon weer uit". "Dan is het geen 'outdoortoestel' meer!".

En zo gebeurde het dat de tracks sneuvelden. "Ja maar wacht eens, riep een stellige nerd", als we dat doen dan krijgen we versiebeheerproblemen met onze engine en anders moeten jullie maar bij de 2610-fabriek gaan bietsen voor software!". De eigenaar van de 60-fabriek gooide direct één van zijn prototypes naar het hoofd van de sullige engineer die met deze valide tegenwerping kwam. Gelukkig was het nét mis.

De marketeer met het lange vette haar riep "Niet gooien, het is juist een slimme opmerking. Die consumenten hebben toch niet door dat ze een nieuwe sterkere engine krijgen. Zouden we de engine van de 60-serie gebruiken dan krijgen we veel consumentengezeur over ons heen, door de haast die we toen hadden en dan duurt het bakken van nieuwe software nóg langer". We stopen gewoon onze hybride 2610-software in de Quest, hij kan wel tracks opnemen, maar gewoon niet meer afspelen. We laten alleen de trackbackfunctie er in zitten, maar die snapt toch niemand!"

En zo gebeurde het dat er een schaap met vijf poten geboren werd, waarbij de vijfde direct softwarematig geamputeerd werd. Helaas moet je het werk van softwareengineers altijd controleren, want ook hier werd weer 'half werk' geleverd. De desbetreffende nerd dacht in zijn wijsheid dat het wel voldoende zou zijn om het menu van trackselectie weg te slopen. "Dat moest volstaan" dacht hij.

Een half jaar later, ver over de oceaan, zaten een stel wandelschoennerds (geocachers, programmeurs die toevallig van wandelen houden) te spelen met het apparaatje en namen het mee, de natuur in. Het was hier niet voor bedoeld met zijn klapantenne, maar er zat een batterij in, dus het was het proberen waard.

Thuisgekomen laadde de geocacher de aangemaakte waypoints, tracklogs en ander spul van de Quest naar de PC, om een prachtig gedetailleerde tracklog te ontvangen, zoals het hoorde. Active Log met Mapsource. Omdat de track veels te groot was om later na te lopen filterde hij het track terug tot 250 punten, zodat hij het ook weer kon converteren naar direct routes en andere grappen. Voor de zekerheid hernummerde hij de track tot Active Log 001, de eerste versie. Hierdoor kon hij in Log 001 wijzigingen aanbregen en foute uitstapjes (navigatiefouten) weghalen uit de track. En zo kon hij de orginele track en de gewijzigde track mooi over elkaar heen leggen en zoeken naar verschillen

Weken later, vele geocaches verder, kwam hij er achter dan na opladen en terugladen van de waypoints, hij per ongeluk nog altijd twee tracks had. Dat kon niet, aangezien hij beide tracks alllang verloren zou moeten hebben bij het wijzigen aan zijn waypoints caching file. Opladen van een track naar de Quest kon immers niet! Staand bij een cache koos hij TrackBack en hij werd keurig netjes, zonder navigatiefouten teruggeleid naar zijn auto, via een track. Maar welke toch?

Na onderzoek bleek dat de engineers wel 20 tracks toestonden, niet onder een eigen naam zoals beloofd was in de folder, maar onder ActiveLog001 t/m ActiveLog020! De Quest had blijkbaar een nieuwe functie: autotrackselectie, stond je toevallig halverwege of aan het einde van een track, dan kon je simpel terugnavigeren door op één knop te drukken en de Quest deed de rest.

"Die luie engineers, zou het electronisch kompas misschien ook te activeren zijn? Hmm..." sprak de cacher tegen zich zelf.


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #16 Gepost op: 08-06-2005, 08:24 »
Als ik nu een nieuwe GPS zou kopen zou ik ook voor de Quest gaan. Zoals altijd ben ik een jaar te vroeg met de aanschaf van dat soort apparaten (of ik ken de producenten, die blijven innoveren en nieuwe modellen op de markt brengen. Ik las ergens dat Garmin voor 2005 of 6 iets van 36 nieuwe producten op de markt ging brengen, en ja, daar zit natuurlijk altijd iets tussen dat beter werkt dan de Quest, dus effe wachten misschien ;D).

Het drie nadelen van de Quest tov de 60C vind ik dat de toetsen aan de rechter kant zitten, bij het bedienen op de motor zit je dus altijd met je (linker) hand voor het scherm), een uitklapbare antenne vind ik fragiel, zeker als je ziet wat ik met het ding doe (zit waarschijnlijk tussenmijn oren, en is het ding gewoon hufterproof), en ja, dan toch weer die penlights....... Bevallen mij uitstekend, uitval heb ik wel last van gehad, maar dat kwam niet door de batterijlipjes na de modificatie. Al vrij snel had ik hem open geschroefd (dag garantie ::)) en de constructie bekeken. Het is zo dat de achterbehuizing met contactlipjes op printplaatcontacten drukt. Trillingen, drukpunten en opgedampt metaal is natuurlijk een mooie bron voor storingen. De printvlakjes waren dus mooi ingesleten tot op de kunststof printplaat. Na wat draadjes solderen is mijn GPS niet meer deelbaar (voor en achterkant) maar van uitval heb ik daarna nooit meer last gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #17 Gepost op: 08-06-2005, 08:37 »
Ferd,

Dat van die antenne, daar ben ik het mee eens. Dat ding is nutteloos voor op de motor.

Vanaf de aanschaf heb ik een externe antenne gebruikt, die ik op het achterspatbord geplakt heb. Het voordeel daarvan is dat hij bijna een zicht van 140 graden heeft op de hemel.

Een 60C heeft op het stuur, met het bovenlichaam van de bestuurder maximaal een zicht van 90 graden op de hemel. Ik merkte het ook weer van de tracks van Harold dat die opgeknipt was in meerdere segmenten. Sinds de Quest gebeurt me dat gelukkig niet meer!

Nop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #18 Gepost op: 09-06-2005, 12:13 »
He Nop,

Da's een mooi en vooral erg  ;D verhaal over The Garmin Boys. Misschien zou je je eigen column hier op het forum moeten hebben ;) maar goed het heeft me wel aan het denken gezet.

Als ik er dus goed bekijk zijn de 60 en Quest functioneel niet zo verschillend. Ze kunnen beiden hetzelfde, de 60 geeft problemen met routes en (her)berekenen, de Quest met tracks die weliswaar met een omweg te laden zijn. Zie het verhaal van Nopy hier boven. Klopt mijn verhaal een beetje?

Blijft over het geheugen en batterij probleem:

- Het geheugentekort van de 60 is op te lossen door tijdens langere tochten een laptop mee te schouwen, misschien ooit een PDA. Hier loop ook een draadje over in dit forum.
 
- En het batterijprobleem van de Quest is op te lossen door een motor mee te schouwen ;) maar dat gaat niet tijdens wandelen of fietsen. Je kunt natuurlijk wel een 12V accu meenemen in je rugzak of fietstas :P Ik heb ooit een 4xAA NiMH 2200 mAH blok gekocht waarmee ik de accu's van mijn GSM en PDA in de rimboe kan opladen. Dat blok geeft zo'n 4,8-5,0 V af. Hiermee kan ik mijn PDA zo'n 3X opladen. Ik vraag me af of er ook zoiets voor de Quest is, een soort externe voeding op AA batterijen dus ???

Het batterij probleem lijkt technisch misschien makkelijker op te lossen te zijn dan het geheugen probleem. Wat Ferd zegt is interessant, als ie het over zou mogen doen zou hij voor een Quest gaan. Tja, zou het dan toch een Quest worden?

Twijfel nog even lekker door maar stel jullie advies zeer op prijs :) :) :)

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #19 Gepost op: 09-06-2005, 14:40 »
Misschien de Maggellan Meridian Collor Die is uit tebereiden met geheugen kaartenvan  64 en 128 MB.

http://www.futurumshop.com/index_magellan.html
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #20 Gepost op: 09-06-2005, 14:58 »
Bij Magellan zijn ze zo blij dat je een product van hun gekocht hebt, dat ze meteen een jaar aan het feesten zijn voordat ze bedenken dat er wel eens een bug in hun apparaat kan zitten en nog een jaar voordat ze van die schok bekomen zijn, en dan nóg een jaar voordat er eindelijk een update uitkomt......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #21 Gepost op: 09-06-2005, 18:16 »
Heb de Meridian Color ook bekeken:

 :) :) :)
De llosse SD kaart die t/m 1 Gb gaat (partities van 64 Mb)
2 X AA batterij
goed ontvangst (schijnt)
drijft (Ferd, wat voor jou ;))

 :-[ :-[ :-[
geen USB, werken via COM poort dus heel laaaaaaaaaaaaaaaaangzaam
Scherm is helft van de resolutie als van 60/Quest
werkt maar 13 uur op 2 X AA
Weinig tracks te vinden; altijd omzetten vanuit Garmin formaat
is verouderd type, in 2002 op de markt gekomen

Vind hem een beetje  :-\ :-\ :-\

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #22 Gepost op: 11-06-2005, 17:50 »
En?? ?? ?? ? Vertel!!!!! Wat is het geworden?? ??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #23 Gepost op: 11-06-2005, 23:03 »
Voor mij een 276C  :D
Wel wat groter dan de Quest maar het grotere scherm en de mogelijkheden (uitbreiding geheugen en omgang met tracks) van de 276C gaven de doorslag.
Maar morgen wordt de Koosrit nog gereden zonder GPS....eerst maar 's netjes monteren en beetje wegwijs worden in het gebruik en de mogelijkheden  ::).
Maarten z'n Quest deed iig al goed z'n best op de terugweg!
Weer een paar GPS-freaks erbij  ;D ;)

Erik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #24 Gepost op: 13-06-2005, 12:11 »
Yep, 'tis een Quest geworden en ik heb'm gisteren ook al op de Alp gestest. Maar tevens zaterdag in de auto en vanochtend op de fiets naar mijn werk. Heb een tracklogje van op de fiets gemaakt en ga straks kijken of ik met trackback weet thuis kan komen. Als ik donderdag niet in Groningen ben, ben ik kennelijk verdwaald en nog steeds op zoek naar huis  :( 8)

Mooi rond tracklogje gemaakt van de Koos Meijer Rit gisteren :) Prachtige rit. Nou weet ik alleen nog niet hoe ik daar verder in MapSource mee om moet gaan, c.q. opslaan. Vanavond weer in de boeken duiken. Of kan iemand me hier even uitleggen hoe ik de tracklog (nu nog 1100 puntjes in 2 delen) het best kan bewaren voor het nageslacht.

Wie hebben er trouwens een Quest bij zich tijdens de Midsummer 1000? Nopy? Sommige zaken zijn nog een beetje ::) voor mij ;D. Ja, lach maar >:( De handleiding gaat mee. Als ik 's avonds om 23:00 nog niet binnen ben kan ik in ieder geval mijn GPS de schuld geven ;) maar nu even dit:

- Als ik het goed heb moet ik in de Quest de 10 tracks opslaan als ACTIVE LOG XXX waarbij XXX dus 000-999 kan zijn. Of mag het ook AAA-ZZZ zijn?
- Maar dan moet ik ze eerst van richting omdraaien anders kan ik ze niet trackbacken. Maar hoe zie je welke richting een tracklog opgaat?
- En natuurllijk een waypoint bij het begin (of heet dat nou eind ::)) van de tracklog. Anders kun je het begin niet vinden.

Jongens, alvast bedankt. Het wordt met die GPS vast  :) :D ;D onderweg,

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #25 Gepost op: 13-06-2005, 12:20 »
Kan je niet gewoon een track narijden die zichtbaar is op de kaart, zonder trackback?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #26 Gepost op: 13-06-2005, 12:25 »
't staat allemaal op het noppenforum bij Midsummer 1000

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #27 Gepost op: 13-06-2005, 12:33 »
Maarten heeft het graag hier uitgelegd, anders moet 'ie tot vanavond wachten tot hij thuis is.  :P

Of even bij de systeembeheerder langswippen, misschien helpt het om met gebakjes op bezoek te gaan bij de systeembeheerder. Werkt bij mij altijd...  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #28 Gepost op: 13-06-2005, 12:44 »
Kan je niet gewoon een track narijden die zichtbaar is op de kaart, zonder trackback?

N!co,

Dat is een beetje het eigenzinnige aan de Quest. De Quest kan eigenljik niet met tracks om maar alleen wel m.b.v. trackback een tracklog nalopen. Nopy heeft hier bovenaan deze pagina een ;D stukje over geschreven.

Vandaar dus mijn vraag. Bij de 60C heb je dit probleem niet ;)

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Garmin 60C (CS)
« Reactie #29 Gepost op: 13-06-2005, 13:29 »
Je kunt met WinGDB een track converteren naar een DirectRoute mét ondersteuning van het kompas.

Zowel de direct routes als de draaipunten kunnen met de stem van 'Truus' ondersteund worden.

Het lijkt lastig, maar je moet die tracks van de Midsummer toch één keertje openen en inverteren. Kan je ze net zo goed even door WinGDB heenhalen.

Het grote voordeel van direct routes vind ik dat je je tracklog gewoon kan laten meelopen tijdens het rijden van de rit; er is geen interferentie. Daarnaast ondersteund Quest een vrijwel onbeperkt aantal hidden 'via-points', terwijl de meeste andere apparaten dat niet doen. Het gaat dan ook niet van het trackgeheugen af, maar van het routegeheugen en dat is heel groot (250 Megabyte o.i.d.).

Noppy (nopy was een typfoutje, maar kan niet meer hersteld worden ;D)