Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: recent onderzoek motoren & verkeer  (gelezen 3669 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: recent onderzoek motoren & verkeer
« Reactie #15 Gepost op: 20-12-2007, 09:05 »
Leker is dat, 18 keer meer kans te verongelukken dan in een auto.

Volgens mij is die kans voor alle verkeersdeelnemer even groot. Namelijk 50 %.

 

Ok, ff het zeikertje uithangen hoor:
er staat dat de kans op dodelijk letsel voor een motorrijder 18x zo groot is als voor een autorijder. Er staat dus NIET dat de kans een ongeluk 18x zo groot is! Maakt nogal een verschil in de interpretatie van dit onderzoek. Dat betekent dus dat als je twee vergelijkbare ongevallen hebt waarvan 1 met een auto en 1 met een motor, dat de motorrijder meer kans loopt te overlijden dan de chaffeur van de auto. Goh, wat een verrassing...

De kans is zeker niet voor alle verkeersdeelnemers hetzelfde. Die wordt bepaald door externe omstandigheden (weer, drukte, wegdek, soort weg, tijdstip, etc.) en door het rijgedrag van de chaffeur (snelheid, anticiperen, angst, hoeveelheid drank, ...)

De conclusie vind ik persoonlijk nogal voor de hand liggend: logisch dat de impact van een ongeval (en dus de kans op dodelijk letsel) op een motorrijder veel groter dan voor een autorijder. De vraag is zelfs of je ongelukken met motoren en autos met elkaar mag vergelijken, want volgens mij rijden motorrijders heel anders dan autorijders: de situatie is dus nooit vergelijkbaar.

Doel van het onderzoek is volgens mij alleen maar om aan te tonen dat de Europese verkeersdoelstelling niet gehaald worden, en dat er een groep verkeersdeelnemers is waar nog wat te winnen valt.  Ik vraag mij altijd af wat de onderzoekers er zelf bij te winnen hebben om dit onderzoek te publiceren...

Zo, klaar met zeiken  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: recent onderzoek motoren & verkeer
« Reactie #16 Gepost op: 20-12-2007, 09:13 »
Ik vraag mij altijd af wat de onderzoekers er zelf bij te winnen hebben om dit onderzoek te publiceren...

Hun eigen bestaansrecht.....  :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: recent onderzoek motoren & verkeer
« Reactie #17 Gepost op: 20-12-2007, 09:53 »
Hun eigen bestaansrecht.....  :(

Zo is het Erwin, de overheid huurt voor alles een onderzoekburau en ze schamen zich er niks voor om het volgende te publiceren:
Het onderzoek heeft aangetoond dat er nodig onderzoek gedaan moet worden naar .........

Bij ons in de buurt wonen de eigenaren van dit soort burau,s in wel zeer grote boerderijen en als ze zich vervelen gaan ze weer briefen sturen naar de gemeente over overlast van : Motoren ,vrachtwagens en let op traktoren !!
Nog nooit wat gehoord over luxe auto,s  :(

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: recent onderzoek motoren & verkeer
« Reactie #18 Gepost op: 20-12-2007, 10:30 »
Nog nooit wat gehoord over luxe auto,s  :(

Of de geldverspillerij (schrijf je dat zo?) van dit soort buro's  :-\
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: recent onderzoek motoren & verkeer
« Reactie #19 Gepost op: 21-12-2007, 15:02 »
Ok, ff het zeikertje uithangen hoor:
er staat dat de kans op dodelijk letsel voor een motorrijder 18x zo groot is als voor een autorijder. Er staat dus NIET dat de kans een ongeluk 18x zo groot is! Maakt nogal een verschil in de interpretatie van dit onderzoek. Dat betekent dus dat als je twee vergelijkbare ongevallen hebt waarvan 1 met een auto en 1 met een motor, dat de motorrijder meer kans loopt te overlijden dan de chaffeur van de auto. Goh, wat een verrassing...

De kans is zeker niet voor alle verkeersdeelnemers hetzelfde. Die wordt bepaald door externe omstandigheden (weer, drukte, wegdek, soort weg, tijdstip, etc.) en door het rijgedrag van de chaffeur (snelheid, anticiperen, angst, hoeveelheid drank, ...)

De conclusie vind ik persoonlijk nogal voor de hand liggend: logisch dat de impact van een ongeval (en dus de kans op dodelijk letsel) op een motorrijder veel groter dan voor een autorijder. De vraag is zelfs of je ongelukken met motoren en autos met elkaar mag vergelijken, want volgens mij rijden motorrijders heel anders dan autorijders: de situatie is dus nooit vergelijkbaar.

Doel van het onderzoek is volgens mij alleen maar om aan te tonen dat de Europese verkeersdoelstelling niet gehaald worden, en dat er een groep verkeersdeelnemers is waar nog wat te winnen valt.  Ik vraag mij altijd af wat de onderzoekers er zelf bij te winnen hebben om dit onderzoek te publiceren...

Zo, klaar met zeiken  ;)



Hey zeikert  :D

Je verhaal is duidelijk en eigenlijk sla je de spreekwoordelijke spijker op zijn kop.

Zelf bedoelde ik meer, zo van als je een weg van rechts nadert, hoe groot dan de kans is dat er bijv. een auto uit die straat nadert. En dus de kans is als je je snelheid niet aanpast en gewoon door blert dat je die auto in zijn flank raakt en wellicht dodelijk verongelukt.

Volgens mij 50 % met andere woorden wel of niet. Ik denk zelf dat je zo elke situatie in het verkeer moet benaderen, dus je manier van rijden hierop aan moet passen.
Gerrit :)