Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zumo voor offroad?  (gelezen 9953 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #15 Gepost op: 20-05-2008, 16:36 »
als je nou door de modder rijdt heb je geen stof op je scherm (een mede zumo bezitter die zich afvraagt hoe dat gaat tijdens de OER)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #16 Gepost op: 20-05-2008, 23:11 »
Maar hoe veeg jij dan het stof van je schermpje, zonder allerlei touchscreen functionaliteiten aan te raken??
Dat bedoelde ik meer met lastig met offroad en stof....

Ik heb overigens na 2 jaar en intensief offroadgebruik nog steeds geen noemenswaardige krassen op mijn 60cx staan, geen die je ziet tijdens het aflezen in ieder geval. Wel beginnen langzaamaan de countouren van de Rammount houder in mijn behuizing te slijten... Dus ik ga ook iets proberen te vogelen met rubbertjes  ::)

gewoon met je handschoen
dan krijg je een pijl in beeld en druk je page in en klaar

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #17 Gepost op: 31-05-2008, 09:05 »
Bovenstaande kan ik bevestigen:

Zumo hebik niet zelf (maar enkelen op het LC8 forum hebben deze gps) en die kan je voor offroad gebruiken.

De 60C(s)X is een pure outdoor-handheld, maar heeft ook autorouting en een mooie microSD kaart voor al je kaartmateriaal (topokaarten zoals marokko zijn meestal wel te downloaden).


Hallo Dr.
ik ben nog niet zo bekend met de GPS.
De standaard kaart die in mijn Zumo zit is niet altijd echt gedetailleerd genoeg.
Nu werk ik weer met papieren topokaarten met een goede deraillering.
Ik wil wel weer met gps werken en ben op zoek naar digitale topokaarten.
Zou je mij de site kunnen/willen geven waar ik topo kaarten kan vinden?
Met vriendelijke groeten,
Nico

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #18 Gepost op: 31-05-2008, 20:33 »
Nee hoor Mark, dat is juist een hele slimme vraag!

Er bestaan wel degelijk GPSsen die je kunt nullen met één druk op de knop (dagstand) en dat zijn de GPSsen voor op de racefiets en/of ATB: De Garmin Edge 305 en 605 kunnen dit bijvoorbeeld. De 305 kan geen kaarten laden, de 605 kan dat wel, zelfs met een optioneel extern geheugenkaartje.

Nadeel: ze zijn erg klein, dus klein schermpje, plus ze lopen niet op externe voeding: max 15 uur op interne batterij. Het aantal waypoints is gemaximaliseerd op 50.

Ze beschikken beide over een Sirf III antenne, dus onder de bomen loopt het goed; een hele dag 1 track. Prijs van de 305 is gedaald sinds de komst van de 605 en 705. Geen boodschappen met: 'Slechte ontvangst'!

Ik heb vandaag een route van de MS 1000 gecontroleerd met de 305 en twee waypoints gedrukt, dat kan dus ook met deze veredelde fietscomputers.

Waarschijnlijk een domme vraag (heb dan ook van zijn leven nog geen gps in handen gehad) maar kan je zo'n 60Csx ook gebruiken als tripmaster op de motor (als hij dan toch op enkele meter nauwkeurig is) of is dit niet realistisch?
Moet me namelijk een tripmaster gaan kopen maar kan dan misschien beter in eens zo een off track gps aanschaffen. Of moet ik ze eerder als complementair zien?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #19 Gepost op: 31-05-2008, 22:08 »
he Noppy, zijn ze nauwkeuriger dan zeg m'n Garmin Quest?
Merk die afwijking van +- 13m wel af en toe, vooral met wat meer snelheid schiet ik zelfs op een bekende route m'n afslagen wel eens voorbij [ singel tracks in het bos]
Je ziet nog 50m en dan links en dan ben ik er al voorbij ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #20 Gepost op: 01-06-2008, 08:49 »
Ja,

Hij is gevoeliger en dus nauwkeuriger.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #21 Gepost op: 06-08-2008, 10:14 »
Hallo,
ik heb ook nog een vraag.
Ik heb zelf een zumo 550, prima ding maar als ik hem op offroad modus zet trekt hij gewoon een rechte streep hemelsbreed van punt a naar punt b, daar heb ik natuurlijk niks aan. Heb ik hem gewoon verkeerd ingesteld of moet ik iets aanpassen?? Ik zou graag offroad ermee gaan maar tot nu toe lukt dat niet. :(
Groeten Sander

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #22 Gepost op: 06-08-2008, 10:51 »
Sander,

Bedoel je dat je een route wilt laten berekenen over offroad paadjes? In dat geval heb je denk ik het probleem dat de routeerbare kaart van Garmin vrijwel geen offroad paadjes bevat, en de topo kaart niet routeerbaar is.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #23 Gepost op: 06-08-2008, 11:13 »
DE Zumo voor off road vraagt wat trukjes. Het eigenlijk een apparaat voor op de weg is mijn idee.
Je moet een route maken met zeer veel waypoints of beter een track. Laden en navigeren. Dat werkt feilloos. http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=16168&highlight=.
Zo'n track kan je zelf maken met Mapsource en topografische kaarten. Kortom twee punten en dan een off road route van a naar b werkt niet. Met geen enkele gps trouwens. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het allemaal heel simpel lijkt, maar het vraagt wel wat oefening. Ook is www.gpsforum.nl een goede leerschool

Marcel
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #24 Gepost op: 06-08-2008, 12:29 »
Hoi Sander,

Ik denk dat je de functie van die offroad modus verkeerd begrijpt.
Die keuze zit op mijn 60cx ook en dat betekend eigenlijk "route zonder wegen" en is dus inderdaad een rechte lijn....
Handig als je ergens zit waar je geen kaarten hebt geladen, maar toch naar een bepaald waypoint wilt. Of ook wel eens leuk, om wel de eindbestemming en dus je globale richting in beeld te hebben, maar alles daar tussenin zelf verzint terwijl je rijdt... (heb ik regelmatig gedaan om alle paadjes en weggetjes tussen mijn huis en werk te vinden)

Het enige wat ik in mijn 60cx wel kan instellen (wellicht ook bij jouw zumo) zijn welke soorten wegen je wel en niet in je route wil laten opnemen. Ik krijg bij route instellingen een aantal keuzes die ik aan en uit kan vinken, zoals snelwegen, tolwegen, offroad, U-turns, etc.
Offroad laat ik dus ook altijd gewoon aanstaan, in de hoop dat ie zo nu en dan een offroadweggetje meepakt in de route. (ook leuk als je dat nog steeds aan hebt staan met je bus met aanhanger :-X)
Maar zoals cathodion al zegt, de kaarten van garmin bevatten van NL zeer weinig offroadwegen (wel weer vrij veel in Portugal kwam ik achter :D) en de topo kaarten waar ze wel op staan zijn niet routeerbaar.

De eerste GPS die met een paar simpele knoppen in te drukken een mooie offroadroute in NL of BE voor mij voorkauwt moet denk ik nog ontwikkeld worden... Zodra die uit is sta ik wel vooraan in de rij  ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 127
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #25 Gepost op: 06-08-2008, 14:07 »
Ok mensen,
bedankt voor de reacties, het gaat lastig worden dus....  ::)
Maakt niet uit, komt wel goed denk ik ;D
groeten Sander

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #26 Gepost op: 03-09-2008, 14:01 »
Idd lastig die topo kaarten erop te krijgen. Op de zumo. Ik ben er zelfs met de tips op gps-forum nog niet achter. Draai (helaas) wel met Vista. Misschien dat dat het probleem is ??
Ik krijg de topo zelfs niet geopend in mapsource pfff.
Msschn jullie nog tips ?? Welke extensies moet alles bijvoorbeeld hebben om in mapsource geopend te krijgen enz...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #27 Gepost op: 03-09-2008, 18:44 »
Niet geopend in mapsource??
Heb je de cd geinstalleerd en heb je een legale versie?
Als de installatie goed is verlopen moet je de kaarten zien in het dropdown menu in mapsource.

Marcel
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #28 Gepost op: 03-09-2008, 18:51 »
Zal eerst een een verse mapsource downloaden heb ik ergens gelezen. :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Zumo voor offroad?
« Reactie #29 Gepost op: 03-09-2008, 21:25 »
Niet lagguh , ik heb zojuist pas het dropdown menu gevonden..... :-X

Twerkt, maar wel onoverzichtelijk hoor al die lijntjes. Maar eens mee gaan fietsen.