Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Trajectcontrole A2  (gelezen 8133 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Trajectcontrole A2
« Gepost op: 08-06-2005, 09:47 »
Niet dat ik ooit te hard rij maar voor degene die wel eens moeite hebben het gas iets dichter te houden:

Automobilisten die over de A2 rijden doen er verstandig aan om vanaf woensdag weer extra te gaan letten op hun snelheid. De trajectcontrole, die in maart door onbekenden werd vernield, zal dan weer operationeel zijn. Dat heeft het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (OM) laten weten.

Het trajectcontrolesysteem op de A2 werd in maart in brand gestoken. De elektronica van het systeem raakte daarbij dusdanig beschadigd dat het systeem maanden niet werkte. Momenteel telt Nederland op zes plekken permanente trajectcontrole en wordt in Flevoland gebruik gemaakt van een mobiel systeem.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #1 Gepost op: 08-06-2005, 10:46 »
Nooit   :-X

Maareh, waar staan die anderen?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #2 Gepost op: 08-06-2005, 11:32 »
Trajectcontrole

Na een aantal proefprojecten wordt trajectcontrole in 2004 voor het eerst op grotere schaal ingezet. Het Bureau Verkeershandhaving OM laat zes nieuwe systemen bouwen, die in het najaar/winter van 2004 in gebruik worden genomen. De komende jaren zal het aantal trajectcontrolesystemen verder worden uitgebreid. Het is nog niet bekend waar ze zullen worden geplaatst en om hoeveel systemen het precies gaat.

Kenmerken trajectcontrole
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. De pakkans is 100%. Weggebruikers blijken zich met trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden. Door trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner. Het komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu ten goede.

Techniek
Bij trajectcontrole hangen camera’s op verschillende punten langs de weg, die opnames maken van ieder passerend voertuig. Met deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden (flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).

Voorwaarden
Trajecten die in aanmerking komen voor toezicht met trajectcontrole moeten voldoen aan een aantal voorwaarden. Het moet gaan om trajecten waar relatief veel snelheidsgerelateerde ongevallen gebeuren en waar de uitstoot van schadelijke stoffen door snelheidsreductie aanzienlijk kan worden verminderd. Een andere eis is dat er de komende jaren geen infrastructurele verbeteringen op stapel staan. Daarnaast moet het traject lang genoeg zijn (ca. 3 km) en liefst geen op- en afritten hebben.

Trajectcontrolesystemen 2005

A2 tussen Maarssen en Breukelen
Locatie: A2, Maarssen richting Breukelen, tussen hectometerpaal 55.0 en 51.5
Van : Utrecht
Naar : Amsterdam
Snelheidslimiet: 120 km/uur
Lengte ( in meters ) : 3504
Tijd ( bij 120 km/u ) : 105 sec
Wegbeheerder: Rijkswaterstaat directie Utrecht
Politiekorps: Korps Landelijke Politie Diensten
Leverancier:Peek Traffic

A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
Locatie: A4, Hoofddorp richting Nieuw Vennep, tussen hectometerpaal 13.1 en 16.3
Van : Amsterdam
Naar : Den Haag
Snelheidslimiet: 120 km/uur
Lengte ( in meters ) : 3168
Tijd ( bij 120 km/u ) : 95 sec
Wegbeheerder: Rijkswaterstaat directie Noord-Holland
Politiekorps: Korps Landelijke Politie Diensten
Leverancier: Gatsometer en Vialis

A12 tussen De Meern en Woerden
Locatie: A12, van De Meern richting Woerden, van hectometerpaal 49.3 tot 46.2
Van : Utrecht
Naar : Gouda
Snelheidslimiet: 120 km/uur
Lengte ( in meters ) : 3030
Tijd ( bij 120 km/u ) : 91 sec
Wegbeheerder: Rijkswaterstaat directie Utrecht
Politiekorps: Korps Landelijke Politie Diensten
Leverancier: CSC Computer Sciences

A13 tussen Delft en Rotterdam
Locatie: A12, van Delft richting Rotterdam
Van : Delft
Naar : Rotterdam
Snelheidslimiet: 80 km/uur
Lengte ( in meters ) : 1560
Tijd ( bij 120 km/u ) : 70 sec

A13 tussen Rotterdam en Delft
Locatie: A12, van Rotterdam richting Delft
Van : Rotterdam
Naar : Delft
Snelheidslimiet: 80 km/uur
Lengte ( in meters ) : 1619
Tijd ( bij 120 km/u ) : 73 sec

Trajectcontrole op de N919, Veenhuizen
Locatie: N919 bij Veenhuizen, beide richtingen, tussen hectometerpaal 8.7 en 11.1
Wegnaam : Hoofdweg ( N919 )
Van : Veenhuizen
Naar : A28
Snelheidslimiet: 80 km/uur
Lengte ( in meters ) : 2392
Tijd ( bij 80 km/u ) : 108 sec
Wegbeheerder: provincie Drenthe
Politiekorps: politie Drenthe
Leverancier: ARS Traffic & Transport Technology
De N919 is een lange, rechte weg die vaak als sluiproute wordt gebruikt. Uit gegevens van de provincie Drenthe blijkt dat op deze weg meer dan de helft van de automobilisten zich niet aan de snelheidslimiet houdt, terwijl uit analyse is gebleken dat snelheid een belangrijke rol speelt bij de ongevallen op de N919. Infrastructurele maatregelen om de snelheid eruit te halen, zijn op dit traject vrijwel niet mogelijk.

Trajectcontrole Zeelandbrug richting Goes
Locatie: Zeelandbrug richting Goes, tussen hectometerpaal 13.4 en 22.3
Van : Zierikzee
Naar : Goes
Snelheidslimiet: 80 km/uur
Lengte ( in meters ) : 8482
Tijd ( bij 80 km/u ) : 382 sec
Wegbeheerder: provincie Zeeland
Politiekorps: politie Zeeland
Leverancier: Siemens
De Zeelandbrug is cruciaal voor de bereikbaarheid van Walcheren en Schouwen-Duiveland, waar een eventuele afsluiting i.v.m. een zwaar verkeersongeval verstrekkende gevolgen kan hebben. Om veiligheidsredenen is het wenselijk dat alle weggebruikers (zowel vrachtverkeer als snel verkeer) zich aan de maximumsnelheid van 80 km/uur houden. Met behulp van trajectcontrole kan op ieder moment van de dag worden toegezien op de naleving van die limiet.

Trajectcontrole Zeelandbrug richting Zierikzee
Locatie: Zeelandbrug richting Zierikzee, tussen hectometerpaal 13.4 en 22.3
Van : Goes
Naar : Zierikzee
Snelheidslimiet: 80 km/uur
Lengte ( in meters ) : 8487
Tijd ( bij 80 km/u ) : 382 sec
Wegbeheerder: provincie Zeeland
Politiekorps: politie Zeeland
Leverancier: Siemens
De Zeelandbrug is cruciaal voor de bereikbaarheid van Walcheren en Schouwen-Duiveland, waar een eventuele afsluiting i.v.m. een zwaar verkeersongeval verstrekkende gevolgen kan hebben. Om veiligheidsredenen is het wenselijk dat alle weggebruikers (zowel vrachtverkeer als snel verkeer) zich aan de maximumsnelheid van 80 km/uur houden. Met behulp van trajectcontrole kan op ieder moment van de dag worden toegezien op de naleving van die limiet.

Trajectcontrole in Flevoland - verplaatsbaar
Locaties: Dronterringweg, Marknesserweg, Spijkweg (toegangsweg Six Flags), Markerwaarddijk (dijk Enkhuizen-Lelystad)
Snelheidslimiet: op de Markerwaarddijk geldt een maximumsnelheid van 100 km/uur; op de andere trajecten bedraagt de limiet 80 km/uur.
Wegbeheerder: provincie Flevoland
Politiekorps: politie Flevoland
Leverancier: Reinka Camera Systemen
De meeste trajecten zijn gekozen uit de top 25 van gevaarlijke wegvakken in Flevoland. Het zijn lange, rechte polderwegen waarop relatief veel (eenzijdige) letselongevallen gebeuren, die door te hoge snelheid vaak ernstig aflopen. De Markerwaarddijk (dijk Enhuizen-Lelystad) is een belangrijke verkeersader, waar een eventuele afsluiting i.v.m. een zwaar verkeersongeval verstrekkende gevolgen kan hebben.


Bron: Bureau Verkeershandhaving


 :'(

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2005, 12:55 »
Zolang ze maar geen camera's op de onverharde stukken zetten... :-X
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2005, 13:22 »
Die op de A4 bij Nieuw Vennep doet ut prima........... :(
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #5 Gepost op: 08-06-2005, 13:29 »
Die op de A2 ook hoor  :'(
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #6 Gepost op: 08-06-2005, 13:44 »
Techniek laat het altijd op het verkeerde punt en tijdstip afweten  >:(

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2005, 14:00 »
Erwin heeft met de A4 controle zelfs de ervaring dat je met een aanhanger gepakt wordt als je boven de tachtig zit :-X één keer?? neuuuhhhhh, TWEE !! keer :P

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #8 Gepost op: 08-06-2005, 14:02 »
Zolang ze maar geen camera's op de onverhadre stukken zetten... :-X

De meeste off-road paden liggen buiten de bebouwde kom, en hier en daar mag je volgens de regels nog wel eens tachtig rijden, vaak hard genoeg op een blubberpaadje 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #9 Gepost op: 08-06-2005, 14:56 »
Op de offroad paadjes die we met de Midsummer1000 aandoen kan grote regelmaat de max. snelheid overschreden worden. Mits het niet te droog is, of je vooraan rijdt.  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #10 Gepost op: 08-06-2005, 17:25 »
Erwin heeft met de A4 controle zelfs de ervaring dat je met een aanhanger gepakt wordt als je boven de tachtig zit :-X één keer?? neuuuhhhhh, TWEE !! keer :P

Ja, verdorie.

Kom ik thuis met de aanhanger van de enduro ligt er een acceptgiro van het CJIB op de mat van 2 weken terug. Ik was nog "blij" dat ik de tussenliggende week van de cruisecontrol afmoest omdat er iemand in de weg reed anders waren het er 3.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #11 Gepost op: 10-06-2005, 10:06 »
MZ of DR-Z rijden dan heb je geen last van snelheids controles :D
Gaan toch te langzaam.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #12 Gepost op: 28-10-2008, 14:57 »
Even een draadje afstoffen ...

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/10/27/271008_trajectcontroles.html

Er is twijfel over de betrouwbaarheid van snelheidsmetingen door middel van trajectcontroles. Een rechter heeft een boete vernietigd van een man die op de A10 bij Amsterdam te hard zou hebben gereden. De rechter besloot de bekeuring te verscheuren omdat het voertuig-volgsysteem in de auto een lagere snelheid aangaf dan de trajectcontrole. Het verschil tussen beide metingen was ...



Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #13 Gepost op: 28-10-2008, 17:33 »
Grappig, maar wel opmerkelijk. Ik rij regelmatig gemiddeld met 80 - 83kmpu gps snelheid over traject controle met het koekblik, nog nooit boeite binnen gehad.

Met de motor wissel ik van baan precies onder de sensoren en tussen de registratie vlakken door. Tientallen keren gedaan met 100kmpu en nog nooit een boete gehad. Het gaat hier om het A12 traject van de Utrechtse baan naar het Prins Clausplein.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Trajectcontrole A2
« Reactie #14 Gepost op: 28-10-2008, 23:30 »
Tientallen keren gedaan met 100kmpu en nog nooit een boete gehad.

Heeft dat niet te maken met het feit dat het een motorfiets is. Ik heb wel eens begrepen dat rekeningrijden met de motorfiets problemen geeft voor de overheid omdat die maar 1 nummerplaat heeft (die motorfiets dus, niet de overheid. Die heeft wel 1 plaat, maar voor de kop ::)) en dus geen verificatie mogelijkheid bied met dubbele opname van het voertuig, voor- en achterplaat dus. Ik snap het nog net trouwens.
Marcel