Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: streetlegal  (gelezen 1341 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
streetlegal
« Gepost op: 05-02-2008, 12:28 »
Hoi,

Ik denk erover om een tweedehands enduro speeltuig te kopen naast mijn R1150GSA om naar Tunesië of Marokko te gaan. Belangrijk is dat hij niet te zwaar is. Als ik nu zo rondneus tussen de "lichtere" occasies valt het mij op dat er veel zijn zonder richtingaanwijzers en zelfs zonder rem/achterlicht. Kan men hier legaal mee op straat of zijn deze enkel voorzien om off road te spelen?

mvg,
Mark
Groeten,

Mark

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: streetlegal
« Reactie #1 Gepost op: 05-02-2008, 12:54 »
Als deze nieuwer is dan december 1996 horen hier knippers en spiegels op te zitten. De praktijk is dat veel mensen deze eraf halen omdat je het anders toch maar sloopt.

Officieel mag je hier niet legaal mee op de weg, ik heb er gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: streetlegal
« Reactie #2 Gepost op: 05-02-2008, 14:17 »
Mark,

Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik heb zojuist mijn Husaberg FE550 enduro te koop gezet op marktplaats.
Ook zonder knipperlichten dus!
Als je in het zoekraampje Husaberg intikt vind je hem meteen.

Frans vD, leiden

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: streetlegal
« Reactie #3 Gepost op: 05-02-2008, 17:56 »
Frenz,

bedankt voor het aanbod maar ik ben nog maar juist beginnen rond te kijken en verkies eerst nog wat de markt af te schuimen om een beter idee te krijgen van modellen, prijzen, mogelijkheden enz.

mvg,
M.
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: streetlegal
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2008, 12:44 »
achterlicht/remlicht is sowieso verplicht, knippers weet ik niet. maar ik heb ze er ook gewoon afgehaald, gaat alleen maar kapot en heb er nog nooit last mee gehad.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: streetlegal
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2008, 13:12 »
Hoi,

... naar Tunesië of Marokko te gaan. ..... zonder richtingaanwijzers en zelfs zonder rem/achterlicht. Kan men hier legaal mee op straat ...

In die landen letten ze nergens op. Remlicht zou ik wel doen, lampje voor/achter ook. Los van legaal of niet is dat ook voor jezelf wel handig. Richtingaanwijzers hangen aan je schouders  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: streetlegal
« Reactie #6 Gepost op: 17-02-2008, 14:02 »
de "lichtere" occasies

Zo te horen ben je van België. Het lijkt me dat wij Nederlanders niet goed kunnen antwoorden op jouw vragen over de Belgische verkeerswet.

Zijn d'r hier nog Belgische politieagenten in de zaal?

Misschien weet Roos 't?

Grx.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: streetlegal
« Reactie #7 Gepost op: 18-02-2008, 11:39 »
Wetgeving in België is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb begrepen dat als een motor gehomologeerd is zonder knippers/remlicht je ze dus ook niet hoeft te hebben. Een Suzuki DRZ400E is dus gehomologeerd zonder knippers/remlicht en mag gewoon de straat op... Maar pin mij hier aub niet op vast, want ik heb het nog nergens officieel gelezen... Ik vind het hier allemaal maar vaagjes op dat gebied, net zoals waar wel en niet offroad mogen rijden.

Meeste lichte motoren worden wel geleverd met remlicht, dat vind ik persoonlijk wel prettig en dus mazzel dat de vorige eigenaar van mijn DRZ dat er ook al op gefabriekt had. Knippers vind ik zelf wel makkelijk maar niet noodzakelijk en ga ik er dus ook niet opzetten... (gaan idd vaak kapot bij offroadgebruik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: streetlegal
« Reactie #8 Gepost op: 21-02-2008, 13:38 »
ben er toevallig gisteren voor aangehouden. ik moet ze erop zetten anders neemt ie em volgende keer in beslag  ::).
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: streetlegal
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2008, 13:41 »
Bart,

Ben je aangehouden nadat je was afgeslagen, zonder je hand uit te steken? Of gewoon omdat je remlicht het niet deed of iets anders willekeurig?

In het laatste geval lijkt het me onzin.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: streetlegal
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2008, 14:13 »
lijkt me sterkt dat je als bestuurder op de openbare weg te bevinden met 'onjuiste verlichting' in Nederland gewoon een overtreding is waar een lichte bekeuring op staat in België opeens een misdrijf is waarbij een agent je voertuig in beslag kan nemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: streetlegal
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2008, 14:32 »
Nilzz,

Hij woont gewoon in NL, Leiden...

Volgende keer gewoon even om zijn 'dienstnummer' vragen. Motoren in beslag nemen, pff, belachelijk :stupid:

lijkt me sterkt dat je als bestuurder op de openbare weg te bevinden met 'onjuiste verlichting' in Nederland gewoon een overtreding is waar een lichte bekeuring op staat in België opeens een misdrijf is waarbij een agent je voertuig in beslag kan nemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: streetlegal
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2008, 16:52 »
rem/achter/voorlicht werken prima. heb alleen geen spiegels en richtingaanwijzers. ik stond voor de stoplichten totdat die motoragent naast me ging staan, toen moest ik em aan de kant zetten en kreeg ik gelijk de bekende doemscenario's voorgeschoteld. toen ik zei dat het allemaal wel meeviel werd ie nogal pissig geloof ik, hij zou em de volgende keer in beslag nemen e.d. vond het zelf erg overdreven.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: streetlegal
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2008, 17:11 »
Foei foei foei,

Zonder knippers en spiegel rijden is erg,
Maar een agent tegenspreken!!!!!!   :-X
Dat is wel het aller ergste. zul je dat nooit meer doen :D ;D
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: streetlegal
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2008, 22:08 »
Tss, je hebt goeie en fouten maar dit was een ... met ... dag die al weken niet mocht ..... van moeder de vrouw..
krijg dan de neiging om te zegen doe maar en hem af te zien gaan voor z'n collega's..
maar ben een dagje ouder en grijzer en ga maar van o jee heb ik nooit bij stil gestaan wat ERG..
en denk van .........
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl