Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: krachttraining  (gelezen 6829 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
krachttraining
« Gepost op: 26-03-2008, 11:05 »
Tja,

ik ben in een (zeer vaag) beginstadium om potentieel deel te gaan nemen aan de Heroes Legend 2009, en ben daarvoor een aantal zaken aan het uitzoeken. Een van de dingen is dat ik zelf fysiek zo goed als mogelijk voor bereid ben op deze uitdaging. Dus vroeg ik me af, of er specifieke trainings schemas beschikbaar zijn specifiek voor offroad/enduro rijders.

Of zou ik beter eens met een fysiotherapeut kunnen gaan praten, maar met welke dan ? Er zullen vast therapeuten zijn die zich specifiek op onze doelgroep richten.

Natuurlijk geldt dat zoveel mogelijk rijden de allerbeste training is, maar hier in Nederland is dat wel heel erg beperkt. En de MS1000 is leuk, maar kan volgens mij nauwelijks tippen aan de fysieke uitdaging die je daar ondervindt. Daarnaast zit ik ook met de tijd. Ik zal tenslotte ook moeten werken om het geld bij elkaar te krijgen om uberhaupt deel te kunnen nemen. Tenslotte kost het nog altijd een flinke duit !

Nou, ik ben benieuwd......

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: krachttraining
« Reactie #1 Gepost op: 26-03-2008, 12:37 »
je kan jezelf sportmedisch laten keuren bij sportinstituut.
die gasten weten precies waar je zwakke /sterke kanten zitten en de bijpassende training adviseren voor betreffende sport.
ik ben ooit eens gekeurd voor sportduiken, en dat was zeer uitgebreid!!!

suc6
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: krachttraining
« Reactie #2 Gepost op: 26-03-2008, 12:38 »
Hej Rob
Gaaf man dat je de heroes legend wil gaan rijden.
Als ik jou was zou ik me gewoon inschrijven bij een sportschool, daar hebben ze verschillende schema's liggen en een beetje fitness heeft altijd wel goede instructeurs rondlopen. Kun je meteen je conditie ook oppeppen :)

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: krachttraining
« Reactie #3 Gepost op: 26-03-2008, 12:47 »
zooo Rob dat klinkt goed man erg gaaf om daar aan mee te doen.
(als er nog sponser zijn die niet weten wat ze met hun geld moeten doen mogen ze mij een mailtje sturen)

maar Rob kijk hier ff

http://www.motoxfitness.com/

Gr Frank



fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: krachttraining
« Reactie #4 Gepost op: 26-03-2008, 14:50 »
verder beetje hardlopen MTB-en en natuurlijk veel rijden (evt met roadbook)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: krachttraining
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2008, 17:48 »
verder beetje hardlopen MTB-en en natuurlijk veel rijden (evt met roadbook)

 :stupid:

Wat je nodig hebt is algemeen uithoudingsvermogen en zitvlees (en verder moet je een beetje apk zijn in je bol  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: krachttraining
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2008, 19:15 »
Na een lang gesprek met een ex-(redelijk hoog niveau)-roeier ben ik in de sportschool eens op de Concept 2 gestapt. Dit apparaat is de standaard voor indoor-roeien. Naast alle voordelen van deze training (lees de ontelbare websites) vind ik hem zelf ook goed bij het motorrijden passen.

Sommige schieten daar misschien weer in door ...

http://www.youtube.com/watch?v=eR9Rz_Letm8
http://www.youtube.com/watch?v=JYmZ05w0ME4
Gevallen? Nee hoor, gewoon maximaal afgeschuind ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: krachttraining
« Reactie #7 Gepost op: 26-03-2008, 19:17 »
.... en zitvlees ....

Uhmmm, naar mijn mening zal ik niet zo heel erg veel zitten tijdens dat gebeuren.....,

maar goed laat al die tips maar komen. Misschien dat er ook nog ergens ervarings deskundigen aan kunnen geven wat ik kan verwachten en hoe zij zich fysiek voorbereiden op een dergelijk event.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: krachttraining
« Reactie #8 Gepost op: 26-03-2008, 19:30 »
Belangrijkst zijn dijbeenspieren (staan-zitten-staan enz) en onderarmen. Die voelde ik tenminste het meest de eerste dagen. (Mijn voorbereiding bestaat dan ook vooral uit mezelf voorhouden dat het allemaal wel meevalt  ;D)
Maar verder eens met Corne: met gewoon een "stukje" kunnen motorrijden en een normale conditie ben je al een heel eind.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: krachttraining
« Reactie #9 Gepost op: 26-03-2008, 19:34 »
Met het Libië-reisje dacht ik een goed doel te hebben om ook eindelijk eens in de sportschool terecht te komen. Is natuurlijk helemaal niets geworden, geen tijd, geen zin en nog een hele hoop andere smoezen om voor al toch echt wel onvoorbereid op pad te gaan.

Mentaal sterk zijn is belangrijker dan fysiek denk ik. Relativeren, rustig kunnen nadenken, je pauzes nemen wanneer jij vindt dat het nodig is, technische problemen de hoofd kunnen bieden. Dan heb je de helft van de rally al gereden......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: krachttraining
« Reactie #10 Gepost op: 26-03-2008, 20:11 »
Goede algemene conditie (fietsen roeien hardloen crosswalker) Sqauten de spiern tussen je schoduerbladen en je lage rug spieren.

Met name sqauten is naar mijn mening de oefeningen (in allerlei variatie's in tempo en uitslag).

Sommige mensen hebben ervaring :-X met deze oefening)zal geen namen noemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: krachttraining
« Reactie #11 Gepost op: 26-03-2008, 20:18 »
Ik beschouw mezelf nog als absolute newbie in het rallygebeuren, maar een goede fysieke conditie lijkt me toch wél heel belangrijk. Een goede techniek helpt natuurlijk om minder inspannend te kunnen rijden, maar als je maar 5 minuten kunt hardlopen wordt een volle dag op de motor een hele kluif. Zeker als er nog 15 dagen volgen..... Vermoeidheid is nr. 1 oorzaak van fouten / brokken maken.

Ter voorbereiding van de OER dit jaar probeer ik in ieder geval 3 keer per week een uur te hardlopen. Dit raad ik je niet aan als je hollen niet gewend bent (blessures kosten veel hersteltijd). Fietsen / spinnen etc. op de sportschool (met begeleiding) is dan een veel beter alternatief. De C2 is een regelrechte conditiemoordenaar. Ben ooit eens door een ex Olypische roeister uitgedaagd om 2.000 meter in zo kort mogelijke tijd weg te werken. Duurt maar een minuutje of 6-7. Nog nooit zo diep gegaan! :o

Een duikkeuring is idd uitgebreid maar specifiek gericht op duiken en dat heeft vrijwel geen raakvlakken met rallyrijden (word al 20 jaar periodiek gekeurd om te mogen plonsen).

Oh ja, als je 1 keer per week een rondje sport, kun je net zo goed thuis blijven. Althans voor de conditie, want je bouwt dan niets op. Als je het doet voor de gezelligheid en/of omdat het lekker is, prima natuurlijk.

@Brommer: heb jij ervaring met de PowerPlate? Vrouwlief heeft zo'n geval staan nl.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: krachttraining
« Reactie #12 Gepost op: 26-03-2008, 20:38 »
Poweplate als in trilplaatmachiene.
Daar kun je uren over praten.
in het kort: de meeste doen niks, gebruik van trillingen ter spierversterking is zeer afhankelijk van de amplitude van de trilling en de frequentie en de kracht die vrijkomt. Hoe de powerplate hierin scoort weet ik niet.

In Italie is een wetenschappelijk onderzoek geweest bij basketballers of volleyballers(laat ik ff in het midden) die moesten hun sprongkracht vergroten. hiervoor wordt krachtrainig gebruikt, met name sqauten.

Wat blijkt: na gebruikt van een trilplaat kun je een x aantal procenten meer kracht zetten.(dacht 5 tot 9 procent meer) maar dat is maar een x aantal minuten zo.
dus met kan sqauten met 100 kilo max 3 herhalingen,  dan trilplaat , dan kan met sqauten met 105kilo max 3 herhalingen. na x aantal minuten kan men weer 100 kilo.

Men kan dus je maximaal kracht verhogen en dus kun je gaan sqauten emt 105 kilo, dus je traint als het ware sneller, maar hier zit ook een plafond aan. Nadeel is wel dat de stand waarin de je op de trilplaat staat afhankelijk is.
Sta je in 90 graden dan kun je vanaf 90 graden die maximaal kracht vergroten, wil je echter een ander deel van de spier trainen(bovenbeen spier bestaat uit 4 stukken) dan zul je eerst in bijv. 70 graden knie flexie moeten staan en dan trainen.

Is dus vrij specifiek.

Op de sportschool kun je best die trilplaten gebruiken, de oefeningen die je erop doet zijn niet verkeerdt en zeker als je net begint heeft het effect. maar verwacht niet dat je met alleen staan op een trilplaat je meer spierkracht onwikkeldt.
Spierkracht komt alleen van doen (actief), een trilplaat helpt je erbij, die haalt je uit evenwicht en je spieren proberen dat continu te corrigeren, dus je traint wel wat en je hebt ook wel wat verbranding.

Ik denk dat de oefeningen die je op de poweplate doet meer effect hebben dan de powerplate zelf (pushups op de plate bijv. echter met powerplate stimuleer je iets meer vezels en kun je dus meer kracht zetten.
En zoals je uit het Italiaans onderzoek kuint lezen zou je dus eigenlijk na gebruik powerplate moeten gaan oefenen.
Maar goed wetenschapelijk onderzoek vernader ook iedere zoveel jaar (halfwaardetijd van 6 jaar).




Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: krachttraining
« Reactie #13 Gepost op: 27-03-2008, 11:30 »
Bij mijn huidige sportschool hebben we ook concept 2's staan.

Om het 'opgeblazen gevoel' in je onderarmen te simuleren kan je terwijl je terugveert met je benen het t-stuk een kwartslag 'overgrippen'. Zodra je dan weer gaat trekken dan voel je de weerstand in je handen van een slippend stuur/bewegende motorfiets. Iedere keer dat je hier weer stand aan levert, voel je je onderarmen iets meer oppompen. (En hiervoor hoef je écht geen MX-stuur mee te brengen, ze zien je aankomen :D )

Binnen 10 minuten zit ik aan het normale 'arm pump' gevoel dat ik op een crossbaantje ook heb.

Het oprollen van een gewicht aan een touw rond een stok met gestrekte armen vind ik een effectieve oefening. Probleem is echter dat het de armpump op de motor lijkt te verergeren omdat je spieren zo 'strak' worden. Er gaat hier volgens mij niets boven daadwerklijk kilometers maken.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: krachttraining
« Reactie #14 Gepost op: 27-03-2008, 14:07 »
Ik beschouw mezelf nog als absolute newbie in het rallygebeuren, maar een goede fysieke conditie lijkt me toch wél heel belangrijk. Een goede techniek helpt natuurlijk om minder inspannend te kunnen rijden,

Ik zie redelijk veel mensen die slechte techniek met kracht compenseren. Da's niet alleen bij motorrijden zo. Als je techniek wat minder is, betekent dat dat heftige stukken je meer kracht kosten. De kunst is altijd zo ontspannen mogelijk op de brommert te zitten. Algemeen uithoudingsvermogen helpt dan enorm, maar niet iedereen hoeft even goeie conditie te hebben.

Wat verder heel erg belangrijk is - weet ik helaas uit eigen ervaring - is rust pakken wanneer dat kan/mag: elk uur dat je kunt slapen moet je dat ook doen. Een goede conditie helpt je dan om sneller te herstellen van je inspanningen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)