Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: krachttraining  (gelezen 6830 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: krachttraining
« Reactie #15 Gepost op: 27-03-2008, 14:08 »
Uhmmm, naar mijn mening zal ik niet zo heel erg veel zitten tijdens dat gebeuren.....,

Wacht maar af, dat komt vanzelf: hoe langer je onderweg bent, hoe meer je gaat zitten...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: krachttraining
« Reactie #16 Gepost op: 27-03-2008, 15:16 »
Ik weet dat Harrie Jacobi (winnaar HL 2008) via een sportschool bij hem in de buurt een specifieke motorsport fitness volgde. Wekelijks 2 uur beulen in de sporthal, specifiek gericht op spiergroepen die zwaar worden belast bij motorrijden. Was niet specifiek voor rallyrijders, maar ook voor wegracers.

GJ 
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: krachttraining
« Reactie #17 Gepost op: 27-03-2008, 20:21 »
nou dan zal ik ook maar eens mijn zegje doen hier: ik heb tenslotte ook dit jaar (3e x) weer getraind voor de Tuareg Rally:

Ik ben het met Corne eens: Je moet eigenlijk trainen om zo min mogelijk kracht te gebruiken!! en das gewoon motor techniek trainen: rij maar eens een paar lange ritten van 300+ offroad km's op 1 dag.

Maar goed, anderzijds: Door een goeie conditie te hebben kan je ook juist weer goed ontspannen rijden en herstellen als je even rust krijgt.

Daarom: Doe veel aan lange duur (!) conditietraining:
- mountainbiken en rij wat 50+ km ritten mee.
- sportschool trainen: Conditie 1 uur + kracht 1/2 uur + weer conditie 1 uur
- zorg dat je leert eten en drinken tijdens het trainen (niet te veel en niet te weinig): vind ik zelf moeilijk!
- Zorg dat je niet te ver gaat in pieken (intervaltraining), leer jezelf beheersen zodat je jezelf niet sloopt (een hartslagmeter kan je daarbij goed helpen)
- Train samen met iemand.. das leuker en beter bij lange duur trainingen

3 rondjes crossbaan: Leuk, maar daar heb je in de rally weinig aan. kijk maar eens of je er 10 kan doen, en dan minder hard!


Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: krachttraining
« Reactie #18 Gepost op: 28-03-2008, 07:44 »
Ik zie redelijk veel mensen die slechte techniek met kracht compenseren.
Geldt niet alleen voor newbies, it's the story of my life :D Ga ik in een volgend leven wel 'ns mee aan de slag.
Desondanks kun je er aardig ver mee komen  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: krachttraining
« Reactie #19 Gepost op: 28-03-2008, 17:51 »
Geldt niet alleen voor newbies, it's the story of my life :D Ga ik in een volgend leven wel 'ns mee aan de slag.
Desondanks kun je er aardig ver mee komen  8)

Ben newbie heb geen kracht en geen techniek,

dus maar weer gewoon de snelheid aanpassen aan mijn kunnen.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: krachttraining
« Reactie #20 Gepost op: 28-03-2008, 17:55 »
Rob, Man , wat lees ik nou.

Gaaf hoor, voor mij ff niet weggelegd ( loodgieter hè ).....

Maarre, fitness ?? Dat heb jij toch niet nodig..

Gr Erik ( La Bomba/ transalpclubmember en alpenzus enz..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: krachttraining
« Reactie #21 Gepost op: 28-03-2008, 18:06 »
Jaja, steeds meer krijg ik nu al zin in om dit daadwerkelijk ook werkelijkheid te laten worden.

Conditioneel ben ik wel achter hoor, ik houdt het nog wel een MS1000 of zo vol, maar dan ben ik er ook echt doorheen, bovendien is het offroad gehalte van de MS1000 natuurlijk peanuts vergeleken met daar.

Dus 1 trainingsrit heb ik al in gedachten : MS1000-2008, maar dan in 4 dagen..... heen en terug..... (Als dat geen training is)
En dan het liefst bij 30+ graden.

En als je dan toch gaat trainen, doe er dan toch ook maar wat kracht bij. Techniek wil ik ook aan sleutelen. Ach, eigenlijk wil ik nu eerst gaan afzien, waardoor ik daar alleen maar kan genieten !! Ipv nu relaxed een beetje doen alsof het niets is, en dan daar volledig kapot gaan en niet meer kunnen genieten.....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: krachttraining
« Reactie #22 Gepost op: 28-03-2008, 18:51 »
Ben newbie heb geen kracht en geen techniek,

dus maar weer gewoon de snelheid aanpassen aan mijn kunnen.

Maar wel netjes de oer-OER uitgereden  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: krachttraining
« Reactie #23 Gepost op: 28-03-2008, 19:00 »
Maar wel netjes de oer-OER uitgereden  :)

 ;) ;)Als je rustig rijd heb je meer tijd om het roadboook te lezen ;) ;) ;)
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: krachttraining
« Reactie #24 Gepost op: 28-03-2008, 19:03 »
nu dan ook ff mijn duit in het zakkie wellicht wel voor de HL2009

Conditie is erg belangrijk nog meer als kracht eigenlijk. zelf heb ik een tenger postuur en om te zorgen dat ik eea kan volhouden rij ik enorm veel. Daarnaast als conditietraining hardlopen 3x in de week.
Kracht zegt niets als je daargeen gebruik van kunt maken doordat je niet voldoende conditie hebt, heb krachtpatserstjes al diep zien gaan, terwijl er eigenlijk niets aan de hand was als je de conditie maar hebt.

Veel rijden is voor "ons" allroaders zeker een must, het gevoel in het zand moet een zintuig worden zoals crosser dat hebben zeg maar. Dat is voor mij de reden om een abo te hebben bij een crosscircuit. Daarnaast om gevoel te krijgen bij de afgelegde afstanden rij ik iig 2wekelijks minimaal een rondje van 250km, dit alles voor 90% staand. Mag overdreven lijken maar het werkt wel!
Voor mezelf merk ik nu dan ook dat ik zonder camelbag op stap kan voor 250km allroad. 1 stop vaak om te pissen en een aqaurius naar binnen gieten. Eten doe ik onder het rijden, kwestie van oefenen en zorgen dat alles goed bereikbaar is en natuurlijk op een rustig stuk pad ;)
Zodra het warmer wordt gaat de camelbag weer mee natuurlijk.

Oh ja heel belangrijk: zorg dat je lichaam wel zn rust krijgt!!! heb ff snel ervaring opgedaan...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: krachttraining
« Reactie #25 Gepost op: 29-03-2008, 21:47 »
http://www.knighter.net/forum/viewtopic.php?t=174&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

De voorbereiding van David Knighter alias squarefoot...

Maar ook hij zit er wel eens doorheen hoor...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: krachttraining
« Reactie #26 Gepost op: 30-03-2008, 11:01 »
En als het 's avonds donker is;
ROEIEN!!!!
Mijn fitnesstrainer (is ook Fysiotherapeut) raadde mij de roeimachine aan voor;
1) conditie
2) combinatie van kracht en soeplesse
3) training van erg veel spiergroepen in een keer.

Superding! (al wordt het na 15 min. wel stomvervevelend..)
Motortraining blijft trouwens leukerderderder  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: krachttraining
« Reactie #27 Gepost op: 30-03-2008, 16:13 »
Of je rijdt je brommer in het drijfzand :-X
Zeg maar een "gezwindespoedje"
Mazzel dat ktm640 inde buurt was en doormiddel van een pallet de drz weer op het droge kregen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: krachttraining
« Reactie #28 Gepost op: 30-03-2008, 17:09 »
 :D :D
Moest ik ook aan denken omdat iedereen hier dus duurtraining belangrijk vind. Maar moet je dan ff je motor uit de blub of het zand trekken en je hersteld niet meer dan heb je er ook niks aan. Dus de juiste combinatie van duur maar ook interval training (herstellen) lijkt me nog beter.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: krachttraining
« Reactie #29 Gepost op: 30-03-2008, 20:25 »
Interval is heel belangrijk voor je herstel!
Verder goede (herstel)voeding ook niet vergeten!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!