Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard  (gelezen 8087 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #15 Gepost op: 31-03-2008, 16:19 »
1 cilinders vinden paarden het ergste. Wat ik altijd deed als ik een paard in de wei zag staan is koppeling en en gas dicht en dan hopen dat je ver genoeg bij het paard vandaan eindigt zodat je gewoon door kunt rijden. Is dit niet het geval proberen zo rustig mogelijk verder te komen, zo'n laag mogelijk toerental. Een paard in de wei is erger dan met een ruiter want een goede ruiter kan het paard nog tot kalmte manen. Een geschrokken paard is blind van schrik en daar kun je als paarden eigenaar geen omheining tegen plaatsen, die beesten springen overal over heen of door heen.
Hier ligt echt een taak voor de offroad rijder om zo rustig mogelijk te rijden na signalering van een paard, dit zal niet altijd goed gaan maar ja wat moet je dan.
Een stille uitlaat doet wonderen vooral bij 1 cilinders die droge klappen vinden de paardjes niet zo fijn.

groet Johan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #16 Gepost op: 31-03-2008, 17:23 »
Buenas,
Ik heb mij speciaal voor dit topic geregistreerd.

TREK NIET GELIJK HET BOETEKLEED AAN!!!

Ik ben 'paardengoeroe', zie: huertecilla.net en als jullie rijden waar jullie mogen rijden is de enige taak die voor de PAARDENhouder/ruiter.

Wie een dier heeft is:
1. ervoor verantwoordelijk dat dit geen last, schade en zeker geen letsel veroorzaakt
2. verantwoordelijk voor het welzijn ervan
en daarna komt de eigeen lol pas om de hoek.

Een paard is een potentieel ongeleid projectiel van 500+ kilo en is dus een grote verantwoordelijkheid VOOR DE EIGENAAR!!!

Paarden zijn intelligente dieren, geen blindgangers en dienen ook nog eens gewoon opgevoed te worden.
Het is geen enkel probleem een deugdelijke omheining te plaatsen.   

Wanneer een eigenaar van een dier niet in staat is de verantwoordelijkheid ervoor te dragen dient het dier in beslag genomen te worden. Het maakt niet uit op dit een paard of een pitbull is.

Ik hoop dat de motorrijder geen blijvend letsel overhoudt en dat de paardeneigenaar deugdelijk verzekerd is, anders draait het slachtoffer ook nog eens financieel voor veel van de gevolgen op.

Nogmaals; rij gewoon waar je mag rijden zoals je mag rijden en geniet ervan.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #17 Gepost op: 31-03-2008, 17:26 »
daar worder wij nou blij van deze reacties
 ;)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #18 Gepost op: 31-03-2008, 17:32 »
Bedankt voor je bericht! Nadeel is alleen dat het onder de ruiters net als bij de motorrijders is. De één gaat kompleet uit zijn dak, houd geen rekening met anderen die ook in de buitenlucht bezig zijn, en de groep die sociaal is, weet dat de twee sporten elkaar niet erg verdragen, maar dat de mensen onderling er wel uit kunnen komen.

Ik hoop dat die laatste groep alleen maar groter gaat worden, en inderdaad ook alleen rijd waar het toegestaan is. Alleen dan heeft de motorrijder een gefundeerde onderbouwing als er eens iets fout gaat. Als er tijdens een "illegaal" ritje problemen krijgt met ruiters is het natuurlijk geheel aan jezelf te verwijten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #19 Gepost op: 31-03-2008, 17:35 »
Buenas,
Ik heb mij speciaal voor dit topic geregistreerd.

TREK NIET GELIJK HET BOETEKLEED AAN!!!

Ik ben 'paardengoeroe', zie: huertecilla.net en als jullie rijden waar jullie mogen rijden is de enige taak die voor de PAARDENhouder/ruiter.

Wie een dier heeft is:
1. ervoor verantwoordelijk dat dit geen last, schade en zeker geen letsel veroorzaakt
2. verantwoordelijk voor het welzijn ervan
en daarna komt de eigeen lol pas om de hoek.

Een paard is een potentieel ongeleid projectiel van 500+ kilo en is dus een grote verantwoordelijkheid VOOR DE EIGENAAR!!!

Paarden zijn intelligente dieren, geen blindgangers en dienen ook nog eens gewoon opgevoed te worden.
Het is geen enkel probleem een deugdelijke omheining te plaatsen.   

Wanneer een eigenaar van een dier niet in staat is de verantwoordelijkheid ervoor te dragen dient het dier in beslag genomen te worden. Het maakt niet uit op dit een paard of een pitbull is.

Ik hoop dat de motorrijder geen blijvend letsel overhoudt en dat de paardeneigenaar deugdelijk verzekerd is, anders draait het slachtoffer ook nog eens financieel voor veel van de gevolgen op.

Nogmaals; rij gewoon waar je mag rijden zoals je mag rijden en geniet ervan.

peter

Bedankt Peter voor deze mooie reactie,

Maar we kunnen voor onze eigen veiligheid toch beter een beetje rustig aan doen als we paarden tegen komen.

Want wat heeb je aan een schuldvraag als je in het ziekenhuis ligt??

Peter
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #20 Gepost op: 31-03-2008, 17:45 »
Met aangepaste snelheid passeren staat in het wegenverkeersreglement  ;)

Eveneens dat de bestuurder het voertuig dient te beheersen en de verkeerswet behoort te kennen: helaas is beiden een zeldzaamheid onder ruiters.

Het profiel van de modale ruiter is: jonge financieel afhankelijke vrouw zonder enig vaardigheidsbewijs.
Het profiel van de modale allroader is: tweede helft dertig, kostwinner en naast een rijbewijs vaak een VRO.

Ikheb 23 jaar met motorfietsen gespeeld en verschillende ritten, ook offroad, georganiseerd. NUL problemen en alleen maar complimenten voor de verantwoordelijk rijders.
Ik moet er niet aan denken om op pad te moeten met een paar willekeurige ruiters.

Ik begrijp NIETS van de paardenwereld: je zou verwachten dat de bona fide ruiters met vernatwoordelijkheidsgevoel er belang  bij hebben dat de onkundigen de samenleving niet in gevaar brengen.

Nogmaals, als jullie rijden waar en zoals dat mag is dat keurig. Dat je soms EXTRA voorzichtig moet zijn om niet met brokken te komen ziten is een triest feit en mag de RUITERIJ verweten worden.

Wees assertief want allroadrijders hebben net zoveel recreatieve rechten als ruiters.

peter



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #21 Gepost op: 31-03-2008, 18:05 »
Deze hele discussie gaat weer de bekende kant op.

In dit geval is het heel simpel, je rijdt langs een weiland met een snelheid die aangepast is aan de afstand van het paard tot aan de motor, wanneer door het geluid of door het zicht van de beesten , deze door de omheining heen knallen, horen deze gewoon in de stal en niet in het weiland.  Wanneer er een ruiter op zit, neem je gewoon snelheid terug of zet je hem zelfs uit naar gelang de situatie is, dat zie je snel genoeg. En ja wij rijden wel eens op een plek waar we niet mogen komen,maar als wij hier de dezelfde regels hanteren als hier boven is er niets aan de hand. Op ruiterpaden hoort een motor niet thuis ,dat is simpel. Verder zoveel mogelijk rekening houden met elkaar, niet meteen wijzen,voor eigen rechter spelen of meteen de politie bellen ;), geeft veel krediet over en weer.

Het is zonde van het paard en veel sterkte aan alle betrokkenen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #22 Gepost op: 31-03-2008, 18:24 »
Leuke website Peter!
Heel nuchter geschreven.

Ik ben bang dat jij een van de weinige paardenliefhebbers bent die ons zoveel krediet geeft.
Als een motor+motorrijder in aanraking komt met een dier, maakt het in de algemene opinie vaak niet meer zoveel uit hoe de exacte toedracht is geweest, maar wijst men over het algemeen direct naar die verfoeide motorcrossers.
Want die motorcrossers zijn volgens hun altijd "het tuig" die alles vernielen en lawaai maken...

Doorgaans wordt er door de gemiddelde wandelaar niet eens onderscheid gemaakt tussen wildcrossers en allroadrijders die alleen van openbare wegen gebruik maken, dus als er zoiets gebeurd wijzen ze het liefst gelijk met de vinger naar "die motorcrossers".

Ik heb vroeger ook veel paard gereden en vond dat ook fantastisch en kan mij goed inleven dat mensen graag met hun paard een tourtje gaan doen. En ik ben bang dat ik toendertijd ook tot een van die groen achter de oren ruiters behoorde die haar paard niet onder alle omstandigheden de baas was. Toen gelukkig altijd goed afgelopen.

Dus puntje bij paaltje, er zijn zowel veel paarden+ruiters als motoren+rijders op openbare wegen die wat vaker stil mogen staan bij hun acties en de eventuele gevolgen daarvan...

Maar het is nooit slecht om regelmatig na te denken over die acties, dus ik ben het met de meeste eens... Wees altijd behoedzaam als je paarden passeert die ofwel onbewaakt in een wei staan ofwel met een ruiter op de weg rijden. Een beetje rekening houden met elkaar doet niemand kwaad en je wordt meestal nog eens beloond met een vriendelijk bedankt ;)
(en wie weet blijven de onverharde wegen daardoor nog iets langer voor ons geopend ;))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #23 Gepost op: 31-03-2008, 18:25 »
Denk dat 99.9% van de personen hier (of wellicht 100%) er niet bij was en dus niet exact weet wat er is gebeurd. Dan kun je dus ook geen conclusies trekken.

Of jawel, toch wel 1. Jezelf gewoon gedragen als het hoort zodat dan in ieder geval je eigen geweten schoon is, voor een ander zijn daden of fouten kun je toch niet instaan. Als iedereen dat doet, is alles gedaan wat mogelijk is. Ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #24 Gepost op: 31-03-2008, 19:17 »
Bedankt voor het compliment Roos.

Ik heb vroeger ook veel paard gereden en vond dat ook fantastisch en kan mij goed inleven dat mensen graag met hun paard een tourtje gaan doen. En ik ben bang dat ik toendertijd ook tot een van die groen achter de oren ruiters behoorde die haar paard niet onder alle omstandigheden de baas was. Toen gelukkig altijd goed afgelopen.

Ik woon in het bergachtige hart van andalucia met zicht op de bergen waar de ISDE georganiseerd is. Vakantieland voor noppenrijder en ruiters dus.
Een stukje stroomopwaards van onze boerderij baat een stel britten een manege uit en rijden veel ritten met vakantiegangers.
Net zover stroomafwaards woont een brit die vakantieritten voor offroadrijders organiseert.
Ik kom beiden tegen onderweg. Ja ik stoor me eraan als ik over een camino galopperend een handvol noppenfietsen tegenkom doch dat is MIJN emotionele reactie en zij hebben ent zoveel recht om ervan te genieten als ik.
Een andere keer is mijn pad beeldvullend geblokkeert door de britse paardrijders, idem ditto.
Het verschil is dat de motorrijders een rijbewijs hebben en ALTIJD keurig en rustig aan de kant gaan, terwijl de ruiters dit niet KUNNEN.
Wanneer de vakantievierende offroader de vakantievierende ruiters tegenkomen dan is dat steevast een gevaarlijke situatie welke de motorrijders moeten oplossen.
Ik kreeg/krijg veel verzoeken voor paardrijden en paardrijles doch ik doe dat in de regel niet omdat het echt niet voor te stellen is met welk totaal gebrek aan kennis en kunde mensen op nota bene een vreemd paard denken te kunnen stappen.

Net als de rijders op dit forum zich ervan bewust zijn dat 'wildrijders' het belang van de rest schaden, ligt dat bij de ruiterij hetzelfde.
Het is in mijn belang als ruiter dat de ruiterij de hand in eigen boezem steekt. Ik begrijp niet dat dit maar niet tot de ruiterij wil doordringen.

Rekening houden met elkaar op basis van gelijkwaardigheid is alleen mogelijk als er sprake is van gelijkwaardigheid.
Een paard is een geweldig vervoermiddel: stel je toch eens voor dat je een ultiem terreinwaardige motorfiets hebt die zelf rotsblokken en kuilen ontwijkt!
Die eigen overlevingsagenda is echter ook een valkuil want het is wel een potentieel ongeleid projectiel van 500+ kilo.
Je laat ook een Honda GoldWing niet op handgas door het verkeer razen met een 12 jarige aan het stuur.

De ts gaat over een 37 jarige 'crosser' die onbegrijpelijkerwijze daardoor niet als slachtoffer gezien wordt. Zou het een huisvrouw die 5 buurkinderen naar de camping bracht geweest zijn, dan riep nu heel NL om een ban op paarden in de wei...

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #25 Gepost op: 31-03-2008, 19:31 »
zeg peter
misschien moeten we bij jou maar een offroadritje verzinnen want we hebben dezelfde intressen en je hebt gelijk een hele ploeg op visite
leuke reacties van je
gr peet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #26 Gepost op: 31-03-2008, 19:50 »
Het spijt me peter, maar ik heb geen belang bij een noppenrit. Nog minder dan bij paardtoerisme  ;)
Op mij site staat verder ook geen naamsbekendheid, want dat streef ik helemaal niet na. Ik heb ook niet de behoefte erover 'van gedachten te wisselen' of erover te 'discussieren'. Ik deel dat stuk info via een pupil van me opdat wie dat wil er wat aan kan hebben.
Voor de rest investeer ik mijn kwaliteitstijd liever aan mijn eigen kennis en kunde want er is ZOveel te leren. Er is altijd meer, altijd.
Maar..... dat is een ander onderwerp.

Het ts betreft een motorrijder die door een op de openbare weg loslopend paard het ziekenhuis in is gelopen. De man wordt naar ik heb begrepen 'in slaap' gehouden en dat is niet zomaar.
Ik moet er niet aan denken dat dit door een paard van mij zou gebeuren. Hoewel ik een km. van een klein bergdorp in de campo aan een rivier woon staat er een hek met dubbele laag planken, volledig gaas aan de buitenzijde en drie lagen schriklint aan de binnenzijde om mijn groep: ter bescherming van de rest van de wereld en voor het welzijn van mijn paarden.
 
peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #27 Gepost op: 31-03-2008, 19:59 »
peter
jammer
in ieder geval leuk om je ontmoet te hebben via dit forum
sukses
gr peet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #28 Gepost op: 31-03-2008, 20:06 »
Lees en huiver: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=919492

Je begrijpt 'peet' dat ik geen behoefte heb aan deze ruiterij dus mijn naam en stek niet op mijn website staan  ;D
Uiteraard op de uitzondering na en die vindt de weg prima.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #29 Gepost op: 31-03-2008, 20:33 »
zo,wat een reacties zeg
die paardemannen/vrouwen laten geen spaan heel van die motorrijder
ik denk dat het er slecht uit gaat zien voor de toekomst van het offroadrijden als je dit zo leest zijn een paar mooie reacties bij maar de meesten zijn echt flapdrollen (netjes gezegd)
gr peet