Bedankt voor het compliment Roos.
Ik heb vroeger ook veel paard gereden en vond dat ook fantastisch en kan mij goed inleven dat mensen graag met hun paard een tourtje gaan doen. En ik ben bang dat ik toendertijd ook tot een van die groen achter de oren ruiters behoorde die haar paard niet onder alle omstandigheden de baas was. Toen gelukkig altijd goed afgelopen.
Ik woon in het bergachtige hart van andalucia met zicht op de bergen waar de ISDE georganiseerd is. Vakantieland voor noppenrijder en ruiters dus.
Een stukje stroomopwaards van onze boerderij baat een stel britten een manege uit en rijden veel ritten met vakantiegangers.
Net zover stroomafwaards woont een brit die vakantieritten voor offroadrijders organiseert.
Ik kom beiden tegen onderweg. Ja ik stoor me eraan als ik over een camino galopperend een handvol noppenfietsen tegenkom doch dat is MIJN emotionele reactie en zij hebben ent zoveel recht om ervan te genieten als ik.
Een andere keer is mijn pad beeldvullend geblokkeert door de britse paardrijders, idem ditto.
Het verschil is dat de motorrijders een rijbewijs hebben en ALTIJD keurig en rustig aan de kant gaan, terwijl de ruiters dit niet KUNNEN.
Wanneer de vakantievierende offroader de vakantievierende ruiters tegenkomen dan is dat steevast een gevaarlijke situatie welke de motorrijders moeten oplossen.
Ik kreeg/krijg veel verzoeken voor paardrijden en paardrijles doch ik doe dat in de regel niet omdat het echt niet voor te stellen is met welk totaal gebrek aan kennis en kunde mensen op nota bene een vreemd paard denken te kunnen stappen.
Net als de rijders op dit forum zich ervan bewust zijn dat 'wildrijders' het belang van de rest schaden, ligt dat bij de ruiterij hetzelfde.
Het is in mijn belang als ruiter dat de ruiterij de hand in eigen boezem steekt. Ik begrijp niet dat dit maar niet tot de ruiterij wil doordringen.
Rekening houden met elkaar op basis van gelijkwaardigheid is alleen mogelijk als er sprake is van gelijkwaardigheid.
Een paard is een geweldig vervoermiddel: stel je toch eens voor dat je een ultiem terreinwaardige motorfiets hebt die zelf rotsblokken en kuilen ontwijkt!
Die eigen overlevingsagenda is echter ook een valkuil want het is wel een potentieel ongeleid projectiel van 500+ kilo.
Je laat ook een Honda GoldWing niet op handgas door het verkeer razen met een 12 jarige aan het stuur.
De ts gaat over een 37 jarige 'crosser' die onbegrijpelijkerwijze daardoor niet als slachtoffer gezien wordt. Zou het een huisvrouw die 5 buurkinderen naar de camping bracht geweest zijn, dan riep nu heel NL om een ban op paarden in de wei...
peter