Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard  (gelezen 8085 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #45 Gepost op: 01-04-2008, 12:03 »
Er is slecht EEN kant aan dit ongeval: losgebroken paarden lopen in op verkeersdeelnemer.


Precies en daarom is het relevant om wel te zoeken naar de toedracht, is dat paard nou geschrokken van de motor of liep het er al. Ik vindt dit zeker belangrijk,meer met oog op van, dit wil ik niet meemaken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #46 Gepost op: 01-04-2008, 12:21 »
Een paard hoort ook niet over de openbare weg te knallen als het schrikt.
Het mag voor een huismoeder met haar kinderen onderweg naar school niet relevant zijn of de paarden in de omgeving kunnen schrikken van een traumaheli die verderop naar het erf van boer Harmsen moet.

Zoals ik in het begin al gelijk schreef: als jij netjes rijd waar jij hoor te rijden zoals je dient te rijden MOET jij ervan uit kunnen gaan dat je niet op een paard botst.
Als dat niet kan is er een fundament onder de samenleving uit.

Wanneer jij ziet dat er een paard opgewonden raakt, in de wei of onder de ruiter, of los op de weg loopt, dan dien jij alle nodige te doen gevaar te voorkomen.
Dat is echter niet de BASIS. De basis is dat de eigenaar/ruiter de primaire verantwoordelijkheid draagt en daar invulling aan geeft: daar moet jij van uit kunnen gaan.

Ook dit is een fundamentele regel in de wegenverkerswet overingens: iedere weggebruiker mag ervan uitgaan dat elke andere verkeersdeelnemer zich aan de verkeersregels houdt.

Nogmaals, gebruik je gezonde verstand en voorkom gevaar doch je mag wel van de normale situatie uitgaan.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #47 Gepost op: 01-04-2008, 12:26 »
Maar ff terzijde, nog naar Jerez geweest?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #48 Gepost op: 01-04-2008, 12:31 »
Offtopic: zeg HomoCaballus, ken jij MofKap?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #49 Gepost op: 01-04-2008, 12:47 »
Op beiden nee.

Zondag in de kroeg aan het dorpsplein naar het scherm gekeken onder het genot van zonnige tapas.
Gister een loplopend paard op de camino tegen gekomen: was gelukkig met mijn merrie en heb het terug kunnen jagen.
Ga vanmiddag met een paard oefenen op twee locale motorcross-banen. Daar is nu niemand en het zijn ideale dressuur-bakken voor mij om terreinvaardigheden dressuurmatig te perfectioneren.
Ik ga er ook regelmatig heen te paard als er druk getraind wordt en blijf dan naast de baan een tijdje kijken. Er komen regelmatig internationals tot uit zweden hier trainen en dat prachtig om te zien en helemaal top voor het opvoeden van mijn paarden. Die gasten gaan echt VOL open nl.

Ik heb nog een uur helmcamera beelden van een meerdaagse tocht (zie o.a. hoofdstuk 'de beloning' op mijn site)  die ik eerst op vcd moet zetten maar daarna staan een paard rondjes te paard over de crossbaan op de planning.

Als de turbulentie wat minder is, wil ik graag als RUITER een blijk van medeleven naar de ongelukkige offroader sturen.
Wanneer in NL zijn zekenhuisadres of wat bekend mocht zijn, hoor ik dat graag!

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #50 Gepost op: 01-04-2008, 20:00 »
Ik heb me vanwege de plaatsvervangede schaamte behoorlijk druk gemaakt en er is een heel stevige onderstroming met gezond verstand http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=920253&start=100

Blijft dat veel paardeigenaren vinden dat het normale schrik- en eventueel vluchtgedrag van hun paard niet hun probleem is.....
Dat weten julie nu; vol gas wegwezen  ;)

Peter (HC op bokt)

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #51 Gepost op: 01-04-2008, 20:43 »
Ook even offtopic , Peter rij je nog steeds motor daar bij jullie ?
Ik heb je een hele tijd wel eens gesproken over de Revloc koppeling  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #52 Gepost op: 01-04-2008, 21:10 »
Nee, ik rij eigenlijk niet meer. Nog wel heel regelmatig op een Honda 125 Innova (ook zo'n automatische koppeling)  voor locale gefrut maar offroad niet: dat doe ik te paard; kan je ook over greppels springen en in het ruigste terrein van de natuur genieten want het voertuig let zelf wel op ;D
Ik rij zonder optoming, zonder teugels en kan te paard gaan en komen waar dat met de motorfiets ondenkbaar is.

Ik heb me vanmiddag GEWELDIG vermaakt door het terrein 'dwarsveldend' naar de crosscircuits en daar rijtechnisch bijschaven. In galop tegen de verkanting door de bocht(en) is een pittige uitdaging zonder optoming  ;D
Ronduit genieten zo'n crossbaan. Ook voor mijn paarden want de bodem is met afstand het beste waar we op rijden. Beide banen compleet met permanent beregeningssysteem.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #53 Gepost op: 01-04-2008, 21:14 »
geen zadel en geen teugels.....
indiaan?

zonder zadel etc kan ik me voorstellen, zonderteugels lijkt me een stuk moeilijker. Is dat dan alleen sturen met de hakken en knieen/benen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #54 Gepost op: 01-04-2008, 21:21 »
Geen zadel?
Een zadel is nodig om de ruggewervels minder te belasten.

Over onbeteugeld verwijs ik je graag naar mijn  site huertecilla.net
Ik rij zo altijd en overal, ook door druk verkeer, ook bijvoorbeeld een endurance wedstrijd. Zowel op mijn merries als op mijn hengst. Een paar duizend km. per jaar.

Ik zit met los afhangende benen, in evenwicht op mijn ZIT en stuur met zwaartepunt, stem en kuiten. Voor de complexe signaalcombinaties heb ik een halsring om de hals van het paard hangen.

Je begrijpt dat ik een HEEL andere perceptie heb van het dier paard  :D

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #55 Gepost op: 01-04-2008, 21:30 »
mooie site, mooie uitleg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #56 Gepost op: 01-04-2008, 22:39 »
Zo, hoe " wij"  erover denken is mij wel duidelijk. Denk dat we het er aardig over eens zijn dat motorcrossers en paardcrossers beiden evenveel recht hebben op hun plezier " in het bos"  en dat we elkaar moeten respecteren en elkaar de schaarse ruimte moeten gunnen. Nu zat ik even op het bokt forum te gluren en ik dacht: " laat ik hier eens even lekker polderen". Moet toch kunnen? op een genuanceerde manier elkaar een beetje om begrip vragen? Dus ik meldt mij aan als gebruiker, en wat blijkt? Het paardenvolk is niet erg democratisch. Je moet namelijk eerst minimaal 25 "zinvolle"  prietpraat berichtjes over paarden plaatsen voordat je serieus mee mag praten over zware topics. Vreemd he? Er zit wel 84.000 man te kletsen op dat forum, maar je mag niet zomaar meepraten..... Op dit forum zitten bijna 1000 man die overal over mee mogen praten.

Blijf toch maar motorrijden... Veel democratischer en ik vindt het wel een aantrekkelijke minderheidsgroepering....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #57 Gepost op: 01-04-2008, 23:08 »
Je moet namelijk eerst minimaal 25 "zinvolle"  prietpraat berichtjes over paarden plaatsen voordat je serieus mee mag praten over zware topics. Vreemd he?

Lees de zin nog even  :D
Er zitten daar misschien 25 mensen die meer dan 1 zinvol bericht geplaatst hebben in jaren  ;)

Het profiel van de deelnemer daar is niet te vergelijken met het profiel op een noppenforum. Sommigen van jullie hier hebben onderbroeken ouder dan sommige van de posters daar oud zijn. Het trieste is dat ze wel de verantwoordelijkheid hebben voor een 500+ kilo zwaar potentieel ongeleid projectiel.

peter

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #58 Gepost op: 02-04-2008, 01:33 »
Interessante discussie!

@HomoCaballus: Mooie site

Ben zelf de trotse vader van 2 dames (8 en 11 jaar) die ieder vrij moment op stal zijn en het alleen maar over viervoeters hebben in plaats van viertakt. Alleen de jongste weet gelukkig beide te combineren:

http://www.youtube.com/watch?v=_TqzornODOw

Ben het eens met Arjen, de overeenkomsten tussen motorrijders en ruiters zijn overigens groter dan de tegenstellingen en misschien wel duidelijker dan wij zelf beseffen:
- wij zijn graag buiten in de natuur;
- wij steken tijd, aandacht en beleving in het leren en beheersen van ons "vervoermiddel";
- beide "vervoermiddelen' bevuilen en vernielen in de ogen van de onwetende omstander;

Street legal uitlaten en respect off the road voor andere weggebruikers zijn belangrijk om "ons" imago te doen verbeteren
en basis vaardigheden om offroad rijden in Nederland niet iedere keer in een heksenjacht van een gemiddelde boswachter te laten ontaarden.

Misschien moeten wij als underdog ook eens gaan communiceren met de onwetende buitenwereld!

Ga morgen naar Appie, de nestor van duurzaam offroad rijden (heerlijke politiek correcte term, schrik er zelf van  ;D) maar zijn boodschap is duidelijk, zachies en respectvol! En ben het daar volledig mee eens!
XT600 '89 AT '97 XR650R '03
Gas is alles!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #59 Gepost op: 02-04-2008, 09:17 »
Buenas MT,

Mijn zoon van 6 is enthousiast over beiden.
Hij rijdt uiteraard paard (zonder teugels  ;) )
Hij gaat ook mee achter zowel te paard als op de motorfiets.
Op het moment wil hij 'domador de caballos' worden, 'como mi padre'.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FMYG3JAM.jpg

Hier is het allemaal wat beter in evenwicht en bij ons in het duurzame huishouden uiteraard helemaal: wij leven goeddeels zelfvoorzienend. Zoonlief helpt met het verzorgen van dieren, geeft ze een naam en geniet van de producten die we er van maken. Ook worst  ;) Hij is heel kritisch wie van Knor mag eten. Knor was een heel leuk varken dus stomme mensen, NEE, niet van Knor  ;D

Duurzaam offroaden was voor mij 20 jaar terug al normaal. Lichte 250 viertakt, set combipaalsleutels, reserve-tankje 5 l. brandstof achterof en voor NL aan de koffie zit weer thuis zonder sporen achtergelaten te hebben.
Daarbij veel over ruiterpaden gereden. ATB paden bestonden toen nog niet, zelfs het hele begrip ATB niet en Toon van Vliet begon net met zijn DrumStore.
Geen problemen op de ruiterpaden. NOOIT. In een paar jaar tijd misschien een handvol ruiters tegengekomen. In de kant, motor uit, gezeur negeren, conflictmijdend minzaam lachen, beleefd groeten en door.

Binnenkort is hier in de vallei een ATB rit en de route van 65 kilometer is ook helemaal top voor offroad motorfietsen en betere ruiters.
Er is geen enkel probleem om gezamelijk van die route gebruik te maken. Een beetje flexibiliteit is hier heel normaal. Het enige probleem wat IK ervaar zijn de onvaardige vakantieruiters: die KUNNEN niet opzij of wat ook.
Gelukkig zien de locals het verschil en ik heb toch al een uitzonderingspositie door mijn manier van rijden.
Mijn zoon groeit daar vanzelf in. We zien wel wat zijn eigen keuzes gaan worden, maar hij krijgt in ieder geval een pakket aan respectvolle normen en waarden mee. Dit laatste is een punt wat ik als schokkend ervaren heb in de turbulentie over dit onderwerp: het beeld van de normen en waarden van veel mensen in NL wat hierdoor geschetst is.

ALs jullie dat leuk vinden schrijf ik graag wat over hoe hier motorfiets en paard samengaat: mijn vrouw is regelmatig haas op de motor voor ruigritten met mijn hengst. Beter op een ander tiopic denk ik want ik vind het zelf wat sneu om het trieste onderwerp zo 'over te nemen'.
Het blijft namelijk gewooon heel ERG dat een verkeersdeelnemer op de openbare weg door een stel koudbloeden onder de voet gelopen wordt en terwijl hij zwaargewond in het ziekenhuis ligt aan de schandpaal geneageld wordt.
Ik wil me daar nog steeds graag voor verontschuldigen.

peter