Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard  (gelezen 8089 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Gepost op: 30-03-2008, 19:00 »
Nou doen wij natuurlijk niet aan crossen, maar het kan ons ook overkomen. Dit is hopelijk niet tijdens Ad zijn rit gebeurt.

Citaat
Een motorcrosser is vanochtend zwaargewond geraakt toen hij tegen een losgebroken paard botste. Het dramatische ongeluk gebeurde rond negen uur in Ulicoten (vlakbij Tilburg) op een zandweg tussen de Chaamseweg en het Belgische Meerle.

De jongeman was met drie vrienden aan het crossen toen drie paarden plotseling uit een weiland wisten te ontsnappen. In paniek staken zij daarbij het zandpad over. De motorcrosser kon een van de dieren niet meer ontwijken. Na de botsing kwam de man in een sloot onder het paard terecht.

Zijn vrienden wisten hem niet uit zijn penibele situatie te redden. De brandweer wist het slachtoffer na een kwartier te bevrijden. Vervolgens werd hij in een ambulance gelegd die zich vastreed in de modder. Uiteindelijk is de motorcrosser met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht. Het paard had zulke zware verwondingen opgelopen dat het dier ter plekke is afgemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2008, 19:44 »
Nou doen wij natuurlijk niet aan crossen, maar het kan ons ook overkomen. Dit is hopelijk niet tijdens Ad zijn rit gebeurt.


gelukkig niet met ad zijn rit
wel op de route(no3)wij hebben het gelukkig niet gezien
het blijft natuurlijk wel beroerd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2008, 20:24 »
das niet zo mooi voor beiden!! :-[
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2008, 21:14 »
En dit is niet zo goed voor onze hobby vrienden! Het was zelfs op het nieuws, en ik moest eerlijkgezegd direct aan de enclaverit denken...  :( Gelukkig "niemand van ons", maar dit soort dingen helpt ons niet!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2008, 21:18 »
Hieruit blijkt maar weer eens:

Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn als je een paard met of zonder ruiter tegen komt.
Geld ook voor de Oost Europa Rally, daar kom je dagelijks vele malen iemand met paard en wagen tegen.

FF ter info:  een volwassen paard weegt al gauw 700 kg, en dat is echt veel.

Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #5 Gepost op: 30-03-2008, 21:41 »
Inderdaad, veel paarden en koeien schrikken nou eenmaal van uitlaatgeluid. Appie Wagenaar maant altijd tot heel rustig rijden dan en heel eerlijk heeft ie gelijk. Je wil geen shit zoals dit ...
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #6 Gepost op: 30-03-2008, 21:53 »
Inderdaad, veel paarden en koeien schrikken nou eenmaal van uitlaatgeluid. Appie Wagenaar maant altijd tot heel rustig rijden dan en heel eerlijk heeft ie gelijk. Je wil geen shit zoals dit ...

En Appie is oud genoeg om gelijk te hebben.

Hij heeft gelijk.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #7 Gepost op: 30-03-2008, 22:17 »
Yip, in m'n jonge jaren veel op of achter paarden gezeten en het lijkt wel of ze houden van het schrikken en blinde paniek..
Een op hol geslagen paard rent zeg 1 kilometer blind door voor dat het weer rustig word..
Hier wel een erg trieste afloop voor beide partijen :(
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2008, 10:57 »
Tevens is dit wederom een pleidooi voor stille uitlaten. Willen we onze hobby kunnen blijven uitoefenen dan moeten we ook bereid zijn om elkaar hierop aan te spreken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 305
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2008, 10:59 »
In het nieuws werd aangegeven dat het paard zo in de paniek ging door de motoren dat hij door het draad ging en tegen de motorrijder aanrende.

Reden genoeg om nog eens stil te staan bij de invloed van onze hobby en de (geluids)overlast die wij kunnen veroorzaken en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat er steeds meer verbodsborden komen is niet vanwege de stille motoren en het bewust en respectvol omgaan met de omgeving.
Open uitlaten is voor jezelf wel kicken, maar zeker niet voor de meesten (mens en dier) in een straal van 500 meter tot een kilometer (of meer)... :-\  Elk "misbruik" van onze schaarse mogelijkheden om offroad te rijden door respectloos rijgedrag en geluidsextremisme is voor stilteliefhebbers een gelegenheid om weer aan te dringen op een verbod. En zo gaat dus onze hobby er dus aan.

Net als Appie steeds zegt moeten we ons er van bewust worden dat iedereen die met te veel lawaai en respectloos rijdt het offroad rijden voor alle anderen (en zichzelf) verpest. Volgens mij is dit reden genoeg om elkaar hier op aan te spreken, maar dan moeten we het wel allemaal doen en ook zelf het goede voorbeeld geven. Ik heb er namelijk niet zo veel zin in om anderen er in mijn uppie op aan te spreken en daardoor als "ouwe zeur" te worden aangemerkt....  >:(
En de LC8? Die ploegt onverdroten voort......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2008, 11:16 »
Nu al zomaar het boetekleed aantrekken? (Met dat geluidsgedoe ben ik het helemaal eens.)
Kennelijk is de eigenaar van het paard in gebreke door onvoldoende in beperkingen te voorzien om een dergelijke uitbraak te voorkomen.
Ongeacht de reden welke de uitbraak heeft veroorzaakt.

Het gaat hier niet om een ruiter welke de zelfde weg gebruikte als de motorrijder.
Het is niets anders als dan een koe of paard een snelweg oploopt waarbij de eigenaar aansprakelijk is.

Helaas hebben we hier als liefhebbers van deze mooie hobby helemaal niets aan en zal er naar ons gewezen worden...
Erg nare gebeurtenis die je nooit hoopt te beleven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #11 Gepost op: 31-03-2008, 11:49 »
reken daarbij dat het verschil tussen (wild)crossers en offroadrijders niet bekend is bij de meeste mensen.
maar hoe los je dat op.  Tijdens mijn laatste rit 2x aangesproken door mensen die het belachelijk vonden dat ik door het bos crosste, terwijl ik gewoon legaal een roadbookrit aan het rijden was op de openbare weg. In dit geval werkte uitleg overigens wel. Sommigen pleiten voor "rijd maar gewoon door/weg" maar daar geloof ik minder in. Tenzij er iemand met een schep of hark op je afkomt. heb ik ook al gehad ;)

Met het stilzeten of zelfs ff uitzetten van je motor bij paarden, zachtjes rijden bij honden en sjagrijnige wijven (M/V),  zelfs als het misschien niet heel erg nodig is,  bouw je heeel veel goodwill op... Ik beleef er zelfs al een beetje plezier aan.   "nee echt, gaat u maar voor, ik wacht wel even ...  :P )

offroadmotorloos. even.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2008, 11:52 »
Tsjah, aan het paard kunnen we niet meer vragen waar die van geschrokken is... ::)

Het viel mij juist zo op gisteren dat ruiters en wandelaars zo vriendelijk waren (géén cynisme)... :o

Normaal ga je zelf aan de kant en zet je bij dieren zelfs de motor even uit. ALLEMAAL gebaarden ze met een arm zwaaiend dat we door konden rijden. Sommige stapten zelf af om het paard (eventueel) te kAlmerian (kalm maken, kan dit woord niet maken???????)... Ook wandelaars zwaaiden vriendelijk na snelheid minderen en opschakelen.

Als je keihard voorbij komt knetteren zal dat wel anders zijn.
Mijn ervaring is dat als andere natuurliefhebbers merken dat je sociaal gedrag vertoont je gewoon allemaal plezier kunt hebben... :-*
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2008, 12:17 »
Wanneer paarden achter een afrastering staan en je rijdt daar normaal langs met je orginele uitlaat schrikken ze nog van je.

Het is zo simpel om alles op één hoop te schuiven. Wildcrossers, veel lawaai en geen respect.

 




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #14 Gepost op: 31-03-2008, 12:29 »
we hebben het vorige week nog gehad in belgie met het int bmw gs treffen daar reden we ook op een boerenpaadje kwam er ineens het witte paard van sinterklaas op ons af en gelukkig ging ie de andere kant uit hij rende gewoon het dorp in  en een bmw hoor je nauwelijks