Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard  (gelezen 8093 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #30 Gepost op: 31-03-2008, 20:46 »
Er zijn ruwweg 400.000 ruiters in NL waarvan de modale groep geen benul heeft van de twee basisverantwoordelijkheden van een diereigenaar, geen besef heeft dat het een 500+ kilo wegend dier betreft en geen idee van de verkeersregels heeft.
Al met al is dat topic een sterk argument voor een ban op paardhouden/-rijden door onbenullen  :-X

Triest en ik krijg ronduit plaatsvervangende schaamte naar die motorrijder toe. Echt HEEL erg.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #31 Gepost op: 31-03-2008, 21:43 »
Het roept in iedergeval veel emotie op bij beide kampen..
Hadden vroeger een arabische hengst die ook een paar keer het weiland verliet zonder begeleiding..
Daar ging de politie achter aan met loeinde sirene ::)
Bewaarde elk jaar wat vuurwerk om dit begin december steeds dichter bij de stal af te steken.. Met oud en nieuw keken de paarden nergens meer van op..

Eigenaren van paarden zijn verandwoordelijk voor het beest en moeten er voor zorgen dat het gewend is aan de wereld om zich heen..

Wij motor rijders moeten er maar rekening mee houden dat mensen dat niet doen..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #32 Gepost op: 31-03-2008, 22:41 »
Hoe dan ook, we kunnen er van uitgaan dat er bij beide kampen geen opzet in het spel is.

Een erg vervelend incident, waarvan we enerzijds kunnen leren dat het beter is voor jouw én je medeweggebruiker om even wat gas te minderen als je een paard (met ruiter) tegenkomt; anderzijds kunnen de paarden eigenaars wat meer verantwoording voor hun paard én hun eigen rijeigenschappen nemen. (dmv betere afzetting van hun weiland oid).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #33 Gepost op: 31-03-2008, 23:07 »
Ik heb twee jaar paardrijles gehad (nooit genoeg) en regelmatig in binnen- en buitenland vrij gereden, uiteraard zonder ruiterbewijs. Eén keer een bijna-dood-ervaring gehad met een leuk vriendinnetje toen de paarden afsloegen, hun favoriete springparcours op. Gratis springcursus gehad van onze paarden (10 hindernissen, op borsthoogte).

Ik ben zes jaar inline-skate-instructeur geweest en heb mijn pupillen altijd bermstops/noodstops geleerd en dit is diverse malen van pas gekomen...

...totdat wij met een groep van 10 aankwamen rollen op een paard af, met ruitster, die stond te drentelen in stilstand, in het gras, evenwijdig aan het fietspad. Ik schaatste voorop en liet de skates uitrollen, omdat ik zag dat het paard zenuwachtig aan het drentelen was. Paard schopte met beide benen op ooghoogte, diagonaal over het pad. Noodstop werkt hier niet.

Ik bukte, het paard miste en paard kreeg vervolgens met de zweep, niet van mij overigens. Ik schaatste daar met 20 km op in, zou een levensbedreigende trap geworden zijn.

Dus zelfs met koppeling in, motor uit, zoevende noppen over het asfalt, kan al fataal aflopen zodra er een onervaren ruiter op het paard zit!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #34 Gepost op: 01-04-2008, 08:09 »
Dus zelfs met koppeling in, motor uit, zoevende noppen over het asfalt, kan al fataal aflopen zodra er een onervaren ruiter op het paard zit!

Maar dan ben je wel heel bewust bezig met het feit dat daar een paard staat, en zie je dat het een lastige situatie gaat worden. Meestal is er dan best wel tijd om gewoon stil te gaan staan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #35 Gepost op: 01-04-2008, 09:12 »
In dit geval liepen de paardEN in galop op de motorrijder in, tegemoed!
De paarden zijn van Wanda Oud en zware jongens, 'koudbloeden'.

De motorrijder reed met kenteken op de openbare weg en van onverantwoordelijk gedrag is niets gebleken volgens de politie woordvoerder.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #36 Gepost op: 01-04-2008, 09:34 »
Hoe werden die paarden achter de afrastering gehouden ? Liepen ze al los voordat de motorrijders aan kwamen rijden ?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #37 Gepost op: 01-04-2008, 10:13 »
Is dat relevant Klaas?

De paarden zijn duidelijk niet afdoende omheind geweest en de eigenaar is wettelijk en moreel verantwoordelijk voor diens dier.

Op de paardenfora blijkt vooral dat de eigenaars/ruiters van paarden blijkbaar niet begrijpen wat hun primaire verantwoordelijkheid is.

Dat het slachtoffer een verkeersdeelnemer was is irrelevant. Dat het een motorrijder was is irrelevant. Een handjevol wanderlaars met kinderwagens zou net zo goed overlopen zijn.
Als het een wildcrosser in een stiltegebied zou zijn geweest DAN was het wellicht relevant of de paarden al losgebroken waren doch dan NOG zou in eerste instantie de eigenaar verantwoordelijk zijn voor het gedrag van diens dier: ook als jij met jouw motorfiets (per ongeluk?) een verkeerde weg inslaat wordt je daardoor niet per definitie noch automatisch vogelvrij.

Al met al is dit ongeval triest en de reacties erover zijn SCHANDALIG.
De ruiterij lijkt niet in te zien dat de eigenaresse moreel verantwoordelijk is voor HEEL veel leed nu en in de toekomst van deze man.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #38 Gepost op: 01-04-2008, 10:16 »
Het is triest hoe er door alle soorten mensen (ruiters en motorrijders in reaktie op online krantenartikels) wordt gereageerd. Ik maak me echt zorgen over onze maatschappij...
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #39 Gepost op: 01-04-2008, 10:17 »
Waar ik een beetje schijtziek van wordt is al dat speculeren :stupid:

Als je niet weet (uit eerste hand) hoe de situatie is geweest, hou dan gewoon je bek en geef geen oordeel :-X
Beetje bescheidenheid en medeleven zouden wellicht op z'n plaats zijn...

Kijk niet terug maar leer hiervan. Ik heb wat ervaring met paarden en dus let ik goed op als er van die beestjes in de buurt zijn als ik op twee wielen zit.
Door dit voorval ga ik nog wat meer en beter opletten. Ook als de situatie op het eerste gezicht volkomen veilig "lijkt".


OORDEEL IS GEBREK AAN INZICHT
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #40 Gepost op: 01-04-2008, 10:23 »
Het is triest hoe er door alle soorten mensen (ruiters en motorrijders in reaktie op online krantenartikels) wordt gereageerd. Ik maak me echt zorgen over onze maatschappij...

Lees op willekeurig welk hobbyforum of nieuwssite (reacties in de Televaag zijn ook een goed voorbeeld) hoe er op soortgelijke, of eender welke bericht gereageerd wordt. We gunnen mekaar het licht in de ogen niet meer en zijn zo kortzichtig als een puber. Heel triest idd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #41 Gepost op: 01-04-2008, 10:24 »
Ik maak me echt zorgen over onze maatschappij...

Inderdaad, als ik dan een stukje lees op het "paardenforum" in de trend van, ik quote "Arm dier met je gebroken been in een sloot met een mens onder je"

Ik ben net een week ziek geweest, ga zo maar weer naar bed, teiltje mee
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #42 Gepost op: 01-04-2008, 10:53 »
Waar ik een beetje schijtziek van wordt is al dat speculeren :stupid:

Er is slecht EEN kant aan dit ongeval: losgebroken paarden lopen in op verkeersdeelnemer.

Controverse tussen motorrijders en ruiters of anderen is irrelevant.
Wat helder is, is dat de ruiterij niet op het netvlies heeft dat een paard een potentieel levensbedreigend ongeleid projectiel is wat correct omheind dient te zijn. Dat het de primaire verantwoordelijkheid is dat het geen overlast, schade, letsel veroorzaakt.
 
Als de rotweiler van de buren losbreekt en een fietser van de sokken loopt, zijn nek breekt en de fietser met een schedelbasisfractuur in het ziekenhuis ligt, wijst dan iedereen naar de fietser? Met een beetje pech gaat dan de rotweiler op de lijst van verboden hondenrassen.
Een paard is een 'hond'  van 500+ kilo.....

peter

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #43 Gepost op: 01-04-2008, 10:56 »
Maar wat nu als de fietser op het trottoir reed?  :-X


(geintje hoor, ik snap je heus wel)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Motorcrosser botst tegen losgebroken paard
« Reactie #44 Gepost op: 01-04-2008, 12:02 »
Het is triest hoe er door alle soorten mensen (ruiters en motorrijders in reaktie op online krantenartikels) wordt gereageerd. Ik maak me echt zorgen over onze maatschappij...

J-P, je hoeft je wat dit betreft geen zorgen te maken hoor. Intolerantie is van alle tijden. Internet maakt het alleen wat makkelijker om je gal te spuwen. Als je de gang van zaken rond dit ongeval vergelijkt met een hoop andere landen kun je ook concluderen dat we in Nederland erg betrokken zijn bij elkaar. Dat zie ik liever dan dat we de rotzooi opruimen, en verdergaan alsof er niks gebeurt is.

Dat er discussies losbarsten op verschillende fora is gewoon het digitale polder model. Typisch nederland, en niks mis mee. De een zijn vrijheid eindigt uiteindelijk waar die van de ander begint. Dus daar ligt van nature een spanningsveld.
Waar geen weg is, is een wil.