Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke Roadbookhouder en waarom...  (gelezen 4626 keer)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Welke Roadbookhouder en waarom...
« Gepost op: 31-03-2008, 12:16 »
Zoals topic zegt: Welke roadbookhouder heb jij en wat zijn de voor- en nadelen?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #1 Gepost op: 31-03-2008, 12:58 »
Ik ben begonnen met een handbediende plastic Acerbis, goedkoop (50 euro bij KEDO), praktisch en doet t altijd, maar niet zo sterk (het plastic bakje scheurt snel)
Daarna een handbediende TT, 120 euro, verder ook net zo practisch als die Acerbis
Nu heb ik een TT elctrische; duur (300 euro, van mijn meisje gekregen), gebruiksvriendelijk (afstandbedieninkje),  stevig, redelijk waterdicht (gisteren getest) maar door al die electrische componenten meer kans op storingen; de originele kunststof tandwieltjes moesten worden vervangen door metalen exemplaren, de schakelaar van de afstandsbediening deed het niet meer en een nieuwe kost 45 euro! Dus maar een anders schakelaartje van 3 euro aan de originele kabelstjes gesoldeerd) 

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #2 Gepost op: 31-03-2008, 13:20 »
ook een Touratech electrisch roadbook.

Waarom Touratech? Ik wilde een IMO 100R50 tripcomputer (want verlicht en tweeregelig) en als je dan je stuurbediening klik-en-klaar wilt hebben is het gewoon het slimste om alles van Touratech te nemen. Geen solderen maar alles met robuuste stekkers. De stuurbediening (5-knoppending) is ook nog eens vrij smal waardoor het tussen het handvat en de standaard verlichtingsschakelaars past.

Touratech roadbook bevalt me goed. Ben er al vaak mee gestuiterd en hij doet het nog steeds prima. Tijdens Capella Stampers stopte hij met draaien en ik vreesde voor een motor die kapot was. Na het smeren van de asjes doet hij het weer perfekt. Lijkt me ook dat dat zeker met de kunststof tandwielen die er bij mij nog inzitten erg belangrijk is. Fijn apparaatski!

Enige nadeel? Rammelen van de asjes tijdens het rijden. Heb ik opgelost door aan de buitenkant een elastiekje om de asjes heen te doen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #3 Gepost op: 31-03-2008, 14:06 »
Hé Hoelio,

Je zou het naar aanleiding van gisteren niet zeggen, maar ik het dezelde combi als Max. TT-electrisch RB, IMO 100R50 en TT-AB met 5 knoppen. Werkt bij mij tot nu toe goed en probleemloos. Naast goed functioneren vind ik het grootste voordeel dat alles op 1 AB werkt.
Ik heb dit nu op de BMW zitten. Twijfel er nog aan of ik dat ga overzetten op de EXC. Wil daar eigenlijk een goedkopere, lichtere en makkelijk demontabele oplossing op hebben. Zit te denken aan een F2R RB (handbediend) en een Trailech Vector met AB. Ben er nog niet uit hoe ik het dan ga vastzetten, maar sluit een oplossing met 2 ramballen en een plaatje Alu tussen RB en Vector niet uit.

Zo'n Acerbisbakje heb ik ook nog liggen. Kost nie veel en werkt op zich wel, maar bakje scheurt idd snel. Wordt het toch weer een dure hobby :-\


GS GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #4 Gepost op: 31-03-2008, 15:57 »
Hè GS,

Maatje van me heeft een hele mooie oplossing wbt afneembaar maken roadbook enz. Hij rijdt nl enduro`s, en dan nog de MSA-Ritjes.
Kzal hem eens vragen om wat plaatjes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2008, 16:46 »
U ben een held 8)

GJ
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #6 Gepost op: 31-03-2008, 17:31 »
ik heb het MSA elektrische roadbook
bevalt prima
geen tandwieltjes maar o ringen die geen last van zand hebben
bij een breuk is er in elk land wel een o ring te krijgen
dit is niet het geval met het tt roadbook met tandwieltjes

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #7 Gepost op: 31-03-2008, 17:35 »
Ik heb een MDA- degelijk en robuust. Prima ding, itt de Touratech met snaartjes ipv tandwielen. Zal wel over nagedacht zijn, rijden alle pro's mee in de Dakar.... Wel een rib uit je lijf, maar dat zijn al die speciale dingen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 264
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #8 Gepost op: 31-03-2008, 21:17 »
MD road book in combinatie met 1 ICO. Ik ben zeer tevreden, maar moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet zo lang in gebruik heb. Vooral de schakelaar van het road book vind ik prettiger dan de 5 knops ring die ik voorheen had. Ik kon er moeilijk aan wennen en drukte nog wel eens mis. Bediening van de ICO (nullen) werkt goed en laat zich makkelijk door het menu bladeren. Het geheel komt solide over.

Ook ik heb problemen gehad met de TT tandwielen, en derhalve gewisseld van kunststof naar alu. Voordeel van de IMO is wel dat je inderdaad 2 regels gelijktijdig kan aflezen, maar het gebrek eraan op een ICO blijkt in de praktijk. Het "nullen"duurt langer dan bij een IMO. In geval van een IMO zou ik een R 50 kopen i.p.v. een r 100 of 300. Maar inderdaad heel veel ribben uit je lijf. Het gehele pakket ongeveer €100-125 duur dan een TT combi...

Succes met de keuze!

Mooi speelgoed.

Johan

KTM 450 exc, en nu leren rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2008, 21:41 »
Ik heb een TT RB omdat ik een IMO wilde. Geen gekloot met twee dure ICO's en twee opnemers (waar laat je al die zooi?).

De service van Bert Duursma is excellent op dit vlak. Gaat er iets stuk, dan wordt het tegen kostprijs gerepareerd of vervangen door nieuw. Dit maak je zelden zo mee!

Wat is in mijn ogen hét nadeel van een TT RB? De asjes zijn soms niet (goed) gelocktite. Vanaf de buitenkant kan je zien waar kleine schroefjes zitten. Dit zijn tevens de asjes die aan de binnenplaat vastzitten. Deze even aanstippen met blauwe locktite kan al genoeg zijn.

Het ideaal? Een MSA roadbook met de nieuwste generatie IMO Rally of een ICO VR Light.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 162
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #10 Gepost op: 31-03-2008, 22:20 »
Zelf in elkaar geknutseld elektrisch roadbook van alu, kosten materiaal +- 90 Euro zonder maak loon en met daaraan vast een Trailtech Vector (heb het niet meer helemaal helder, maar dacht iets van 120 Euro).

Gisteren getest tijdens AK-tripje en buiten het lostrillen van een voedingskabeltje (niet goed gesoldeerd en gefixt met ducktape) heeft ie 't perfect gedaan en ook waterdicht. Ook de Vector was een verademing na jaren gekloot te hebben met een fiets-computerje en werkte met nullen perfect.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #11 Gepost op: 01-04-2008, 10:31 »
Da's grappig Ger,
Heb nu ook een Vector en vind dat ook een fijn ding. Bij deze rit was het aanpassen van de tripmeter niet echt van toepassing maar alles beter dan zo'n Sigma...

Heb je toevallig nog wat documentatie van je zelfbouwproject? Tekeningen, boodschappenlijstje misschien?
Zie dit wel zitten...

Overigens de rest van de heren ook bedankt natuurlijk voor jullie reacties!!! :-*

Erg veel keus is er niet, geloof ik hè?

TT, MSA, MD, MDA (hier kan ik overigens niks van vinden, Ferd?). Heb zelf ook nog Corona gevonden maar dan houdt het wel zo'n beetje op, of niet?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #12 Gepost op: 01-04-2008, 13:55 »
De meeste ritjes die ik rij zijn 'volg de gek', 'systeem-D', of GPS. Voor die 1 a 2 roadbook-ritjes die er dan overblijven is een volledige MD/TT roadbook-setup wat overkill, en werkt zo'n handmatig Acerbis-ding goed genoeg. Wel heb ik die @#%^$ kunststof asjes wat verstevigd en soepeler bewegend gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #13 Gepost op: 01-04-2008, 15:28 »
De meeste ritjes die ik rij zijn 'volg de gek', 'systeem-D', of GPS. Voor die 1 a 2 roadbook-ritjes die er dan overblijven is een volledige MD/TT roadbook-setup wat overkill, en werkt zo'n handmatig Acerbis-ding goed genoeg. Wel heb ik die @#%^$ kunststof asjes wat verstevigd en soepeler bewegend gemaakt.

daar heb ik alu asjes ingezet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Welke Roadbookhouder en waarom...
« Reactie #14 Gepost op: 01-04-2008, 16:32 »
De meeste ritjes die ik rij zijn 'volg de gek', 'systeem-D', of GPS. Voor die 1 a 2 roadbook-ritjes die er dan overblijven is een volledige MD/TT roadbook-setup wat overkill,....

Da's ook één van mijn overwegingen. Nieuw kost zo'n combi ± € 700 + en daar komt dan nog een frame en andere bevestigingszooi bij. Da's veel geld voor een paar ritten en veel gewicht aan je stuur. Moet veel eenvoudiger kunnen. Daarom denk ik sterk aan een Vector en een handmatig RB.


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)