Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zero X electrische brommer  (gelezen 4444 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Zero X electrische brommer
« Gepost op: 02-04-2008, 14:33 »
Misschien hier al eens een keer onder de aandacht geweest, zo niet...

http://www.zeromotorcycles.com/index.php



 ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2008, 17:49 »
Wat een samenraapsel toch weer. Etek motor (Perm PMG132 optioneel, blijkbaar), Alltrax controller, ThunderSky batterijen. Nog niet een beetje waterdicht alles bij elkaar, en 't gaat nog wel eens stuk ook nog.

Als ze toch de moeite doen om zelf een frame e.d. te maken, plemp er dan ook een vloeistofgekoelde IPX7 brushless-DC motor, vloeistofgekoelde IPX7 controller/lader en mooi dicht accubakje in. Dan kun je nog meer piekvermogen uit de motor trekken en begint het niet te vonken als je de Maas eens over zou willen steken.

'k heb stiekum ook eens zitten kijken naar de haalbaarheid van een zelfbouwprojectje, maar het kan kwa operationele kosten niet op tegen een benzineslurpende R1100GS.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2008, 18:14 »
Ik ruik dat hier een markt voor je open ligt....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2008, 23:34 »
Dan moeten de accu's beter worden. Lood/zuur is te zwaar, lithium-ion&co is nog niet stabiel genoeg (kwa levensduur) en te duur, NiMH heeft problemen met piekstromen, en de rest is te exotisch.

Daar ging mijn 'goh, laat ik eens een elektrische motofiets bouwen voor woonwerkverkeer, lekker goeiekoop rijden' ook op mis. De afschrijving op de accu's per kilometer is op z'n positiefst vergelijkbaar met de benzine+onderhoudskosten van een normale motorfiets, terwijl de actieradius veel minder is.

Kwa motoren en controllers zijn we er wel. Een beetje leuke permanent-magneet borstelloze motor doet 12kW continu uit 10kg gewicht met een rendement van 90%. Piekvermogen is makkelijk nog een factor 3 hoger, en het koppel is constant. Da's wel wat je wil.

Maargoed, da's dan ook jammer van deze motor. Ze gebruiken oude technologie, terwijl ze het voor een beetje meer zoveel beter hadden kunnen maken. Dit is niet eens waterdicht (zal een motor met koolborstels ook nooit worden...), wel vervelend voor een enduromotortje.

Voorlopig ligt er dus geen markt voor mij open ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2008, 09:19 »
Mijn moeder heeft net een elektrische fiets gekocht. Welke techniek gebruiken die dan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
ccukosten xxxx
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2008, 12:17 »
Brushless, de naaf is de motor. De 3 spoelen zitten vast op de middenas, de magneten draaien er rondomheen. Bij modelbouwers noemen ze dat ook wel eens een 'outrunner' geloof ik. Accu's zijn NiMH of Li-ion afhankelijk van de prijs van de fiets. Controller zal wel eigen ontwikkeling van de fietsfabrikant zijn. Daar slijt niks aan (behalve de accu's), en een plasje water kan het ook wel hebben.


Nu is de energiebehoefte van een fiets met trapondersteuning wel totaal anders dan die van een elektrische motorfiets. Een elektrische fiets mag tot maximaal 250W aan trapondersteuning leveren, en zal dat het grootste gedeelte van de tijd niet eens doen. Een elektrische motorfiets zal toch over minstens 8-10kW vermogen moeten beschikken om reeele kruissnelheden te halen. Liever nog wat meer zelfs.

10kW is maar 13pk, maar verkijk je niet op die vermogens. Een benzinemotor word gespecificeerd op wat-ie maximaal kan leveren, een elektromotor op wat-ie continu kan leveren. Het piekvermogen en -koppel ligt vaak 2-7x hoger.

Kwa accu's: de meeste 'echte motorfietsen' zitten zo tussen de 80 en 160 Watt-uur per kilometer uit de batterijen, gemeten door mensen die er mee rondrijden. Accu's wil je eigenlijk niet veel verder dan zo'n 60% leegtrekken, anders ben je echt de levensduur aan het verkorten. Ongeacht de chemie. Voor een actieradius van 50km heb je dan minimaal zo'n 7kWh aan accu's nodig.

Uitgaande van een 360V/20Ah batterijpack kost dat zo'n 12000 euro voor LiFePO3 accu's, plus nog zeker duizend euro aan batterijmanagementsysteem. Dat weegt dan zo'n 75kg. Samen met de elektromotor en controller is dat wel ongeveer te vergelijken met het gewicht van een complete 2-cylinder benzinemotor+vloeistoffen+volle benzinetank lijkt me. Met wat geluk haal je 1000 cycli uit zo'n pack, dus zeg 50.000km. Accukosten per km zijn dus 24 eurocent. Daar kun je (nog wel..) een aardige benzineslurper voor rijden.

Loodaccu's zijn lekker goedkoop, toch? Dan pakken we een 120V/60Ah pack, want da's handiger met loodaccu's. Uitgaande van merkloze semitractie loodaccu's kost je dat 800 euro. Je kunt er vast wel 200 cycli uithalen als je een beetje zuinig op je accu's bent. Accukosten per km: 8 eurocent. Plus nog circa 3 eurocent/km aan elektriciteit maakt 11 eurocent. Da's opzich best interessant. Alleen jammer dat zo'n accupakket meer dan 200kg weegt.

De imho meest interessante optie? NiMH, ook wel bekend van de oplaadbare penlights. Accupakketje opgebouwd uit sub-C cellen kost je zo'n 2800 euro, en mits goed behandeld moet er uit zo'n NiMH pack toch wel zeker 1000-1500 cycli te krijgen zijn, en met zo'n 110kg valt het gewicht ook nog wel mee. Wel heb je dan weer een duur batterijmanagementsysteem nodig. Accukosten per km: 6 cent. Plus zo'n 5 cent/km aan elektriciteit maakt ook 11 eurocent/km.

Een simpel 250-500cc motorfietsje dat 1:22 bij een benzineprijs van 2 euro/liter en elke 6000km voor 100 euro aan blokonderhoud nodig heeft hou je rijdend voor 9 cent/km. Goedkoper dan rijden op elektriciteit dus.

Kortom: daar ging mijn: 'elektrische motor bouwen, kilometervergoeding van de baas vangen, en rijk worden'-droom.


Een mountainbike ombouwen kan nog wel ooit interessant zijn. Met een 500W naafmotor kun je 35 rijden zonder bij te trappen, tenzij je erg veel wind tegen hebt. Trap bij, en je haalt de 40 wel. Da's een acceptabele snelheid voor woonwerkverkeer; het verlies in snelheid zou ik goed maken doordat ik door kan rijden over fietspaden waar de auto's stilstaan en ik mis de hele verkleedpartij 4x per dag. Energieverbruik is, zeg, 20Wh/km. Benodigd NiMH accupack voor 50km elektrisch rijden kost je 400 euro en het pack weegt 15 kilo. Accuafschrijving+elektriciteit kost je dus circa 1.5 cent/km. Da's al een stuk leuker... En met een mountainbike kun je nog lekker wat offroad door de bossen rossen ook nog.

't mag alleen niet he, een 500W naafmotor in een fiets bouwen en je rechterhandvat vervangen door een gashendel.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: ccukosten xxxx
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2008, 13:23 »
't mag alleen niet he

Je mag @%$^&*!# ook niet vloeken... ::)
Ik zeg: Bouwen die hap en ons uitleggen hoe en wat zodat wij dat ook kunnen... :-*
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2008, 13:57 »
't simpelste? Zoiets bestellen.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2008, 15:06 »
 ;D

Dit zou voor mij wel eens een reden kunnen zijn om te gaan "mountainbiken"...

Wel enorm inspannend voor het rechterpolsje dan weer... :-X
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: ccukosten xxxx
« Reactie #9 Gepost op: 03-04-2008, 17:26 »
't mag alleen niet he, een 500W naafmotor in een fiets bouwen en je rechterhandvat vervangen door een gashendel.

Maar dat ziet niet direct iedere boswachter. En hij hoort het zeker niet!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #10 Gepost op: 03-04-2008, 23:24 »
;D

Dit zou voor mij wel eens een reden kunnen zijn om te gaan "mountainbiken"...
Wel enorm inspannend voor het rechterpolsje dan weer... :-X

Zou voor mij wel een uitkomst zijn. Sinds ik ooit mijn knie goed kapot had bij een ongeluk kan ik best 15km fietsen, alleen kan ik daarna 2 dagen niet meer lopen.

Maar dat ziet niet direct iedere boswachter. En hij hoort het zeker niet!

Dat ziet geeneen boswachter. En als ze het wel zien weten ze niet wat ze ermee moeten :D

Lijkt me wel wat: die driehoek tussen de framebuizen opvullen met NiMH-celletjes, paar platen kunststof erlangs, paar stickertjes, en het ziet er nog leuk uit ook. Tevens heb je dan je gewicht centraal.

Eventueel geen naafmotor toepassen maar een losse motor ergens onderin vlak bij de trappers. Dan kun je ook nog je versnellingen gebruiken, en zit het gewicht weer centraler.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2008, 11:01 »
Zou voor mij wel een uitkomst zijn. Sinds ik ooit mijn knie goed kapot had bij een ongeluk kan ik best 15km fietsen, alleen kan ik daarna 2 dagen niet meer lopen.

Dat ziet geeneen boswachter. En als ze het wel zien weten ze niet wat ze ermee moeten :D

Lijkt me wel wat: die driehoek tussen de framebuizen opvullen met NiMH-celletjes, paar platen kunststof erlangs, paar stickertjes, en het ziet er nog leuk uit ook. Tevens heb je dan je gewicht centraal.

Eventueel geen naafmotor toepassen maar een losse motor ergens onderin vlak bij de trappers. Dan kun je ook nog je versnellingen gebruiken, en zit het gewicht weer centraler.

Misschien is dit wel de oplossing voor offroad minnen nederland! Als we er nou eens een ARM projectbike van maken? Zetten we ergens een vrachtauto met een dieselgenerator op de parkeerplaats in de buurt van een mountainbike parcours. met een stuk of  20 "E-fietsen" rondje door het bos heen zoemen. De konijntjes schrikken niet en we vervuilen niets! na 20 minuutjes even aan de stekker van het aggregaat lurken. Even op adem komen en weer 20 minuutjes over het mountianbike parcours.... Oeps, had het al niet eens moeten zeggen....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2008, 13:03 »
Ik zie het ook wel zitten. Nog een paar maandjes verbouwen, en dan ga ik er toch eens mee aan de slag denk ik. Gewoon eens op de elcheapo toer wat proberen.

Het grootste probleem (voor mij) is toch de mechaniek. Een beetje brushless motor doet al gauw 6000rpm of meer, en dat moet nog enigzins verliesarm en compact naar 300rpm op het achterwiel.

Ik heb trouwens ook het idee dat een auto-dynamo ook wel eens een hele leuke (3-fasen) motor zou kunnen zijn voor dit soort toepassingen. Niet al te gek zwaar, goedkoop (de autosloop ligt er vol mee), je kunt wat spelen met de veldsterkte, en degelijk gebouwd. Ik heb alleen geen idee van het te verwachten rendement in zo'n toepassing.

De battlerobot-bouwers hebben ook wel leuk spul. zoiets bijvoorbeeld, of zoiets. Wil je echt lomp doen, dan pak je zoiets.

De PERM PMS-080 motortjes vind ik helemaal leuk, maar die zijn vast onbetaalbaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2008, 22:05 »
Super intressant!

Dit is de toekomst, dat weet je gewoon omdat de olie na een aantal decenia op is.

Wordt nog wel even wennen hoor, op de motor zitten en geen broem broem horen :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Zero X electrische brommer
« Reactie #14 Gepost op: 09-09-2008, 22:47 »
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)