Brushless, de naaf is de motor. De 3 spoelen zitten vast op de middenas, de magneten draaien er rondomheen. Bij modelbouwers noemen ze dat ook wel eens een 'outrunner' geloof ik. Accu's zijn NiMH of Li-ion afhankelijk van de prijs van de fiets. Controller zal wel eigen ontwikkeling van de fietsfabrikant zijn. Daar slijt niks aan (behalve de accu's), en een plasje water kan het ook wel hebben.
Nu is de energiebehoefte van een fiets met trapondersteuning wel totaal anders dan die van een elektrische motorfiets. Een elektrische fiets mag tot maximaal 250W aan trapondersteuning leveren, en zal dat het grootste gedeelte van de tijd niet eens doen. Een elektrische motorfiets zal toch over minstens 8-10kW vermogen moeten beschikken om reeele kruissnelheden te halen. Liever nog wat meer zelfs.
10kW is maar 13pk, maar verkijk je niet op die vermogens. Een benzinemotor word gespecificeerd op wat-ie maximaal kan leveren, een elektromotor op wat-ie continu kan leveren. Het piekvermogen en -koppel ligt vaak 2-7x hoger.
Kwa accu's: de meeste 'echte motorfietsen' zitten zo tussen de 80 en 160 Watt-uur per kilometer uit de batterijen, gemeten door mensen die er mee rondrijden. Accu's wil je eigenlijk niet veel verder dan zo'n 60% leegtrekken, anders ben je echt de levensduur aan het verkorten. Ongeacht de chemie. Voor een actieradius van 50km heb je dan minimaal zo'n 7kWh aan accu's nodig.
Uitgaande van een 360V/20Ah batterijpack kost dat zo'n 12000 euro voor LiFePO3 accu's, plus nog zeker duizend euro aan batterijmanagementsysteem. Dat weegt dan zo'n 75kg. Samen met de elektromotor en controller is dat wel ongeveer te vergelijken met het gewicht van een complete 2-cylinder benzinemotor+vloeistoffen+volle benzinetank lijkt me. Met wat geluk haal je 1000 cycli uit zo'n pack, dus zeg 50.000km. Accukosten per km zijn dus 24 eurocent. Daar kun je (nog wel..) een aardige benzineslurper voor rijden.
Loodaccu's zijn lekker goedkoop, toch? Dan pakken we een 120V/60Ah pack, want da's handiger met loodaccu's. Uitgaande van merkloze semitractie loodaccu's kost je dat 800 euro. Je kunt er vast wel 200 cycli uithalen als je een beetje zuinig op je accu's bent. Accukosten per km: 8 eurocent. Plus nog circa 3 eurocent/km aan elektriciteit maakt 11 eurocent. Da's opzich best interessant. Alleen jammer dat zo'n accupakket meer dan 200kg weegt.
De imho meest interessante optie? NiMH, ook wel bekend van de oplaadbare penlights. Accupakketje opgebouwd uit sub-C cellen kost je zo'n 2800 euro, en mits goed behandeld moet er uit zo'n NiMH pack toch wel zeker 1000-1500 cycli te krijgen zijn, en met zo'n 110kg valt het gewicht ook nog wel mee. Wel heb je dan weer een duur batterijmanagementsysteem nodig. Accukosten per km: 6 cent. Plus zo'n 5 cent/km aan elektriciteit maakt ook 11 eurocent/km.
Een simpel 250-500cc motorfietsje dat 1:22 bij een benzineprijs van 2 euro/liter en elke 6000km voor 100 euro aan blokonderhoud nodig heeft hou je rijdend voor 9 cent/km. Goedkoper dan rijden op elektriciteit dus.
Kortom: daar ging mijn: 'elektrische motor bouwen, kilometervergoeding van de baas vangen, en rijk worden'-droom.
Een mountainbike ombouwen kan nog wel ooit interessant zijn. Met een 500W naafmotor kun je 35 rijden zonder bij te trappen, tenzij je erg veel wind tegen hebt. Trap bij, en je haalt de 40 wel. Da's een acceptabele snelheid voor woonwerkverkeer; het verlies in snelheid zou ik goed maken doordat ik door kan rijden over fietspaden waar de auto's stilstaan en ik mis de hele verkleedpartij 4x per dag. Energieverbruik is, zeg, 20Wh/km. Benodigd NiMH accupack voor 50km elektrisch rijden kost je 400 euro en het pack weegt 15 kilo. Accuafschrijving+elektriciteit kost je dus circa 1.5 cent/km. Da's al een stuk leuker... En met een mountainbike kun je nog lekker wat offroad door de bossen rossen ook nog.
't mag alleen niet he, een 500W naafmotor in een fiets bouwen en je rechterhandvat vervangen door een gashendel.