Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Relativiveiligheidstheorie  (gelezen 2614 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #15 Gepost op: 07-04-2008, 20:55 »
Als je geintresseerd ben kan ik je het formulier even toesturen.


Bedankt voor het aanbod Sanne.
Het is me al gestructureerd geleerd voor internet bestond  ;)
De cux is dat beschermende kleding niet 'veilig' KAN zijn in deze. Bijvoorbeeld motorrijden wordt niet veiliger door een helm op te zetten: de kans op een ongeval ligt in de activiteit opgesloten. De helm kan niet meer zijn dan een eventuele beperking van gevolgschade.
In de praktijk maakt een helm motorrijden eerder MINDER veilig door de isolering van de zintuigen en een verminderde risicoperceptie.

@brommer
er is een observatie dat 'gewenning' dan ook 'afstomping' genoemd kan worden. De perceptie van risico wordt minder naarmate er meer/vaker prikkels zijn. Dat maakt alleen dat de ratio dat beter moet bewaken want het risico op zich neemt NIET af. Dat is inderdaad een aspect van de relativiveiligheidstheorie.

Door meer op techniek en/of beschermende kleding te vertrouwen maakt de gebruiker zich kwestbaarder.
Dat is geen reden om het dan maar achterweg te laten. Dat is NIET wat ik schrijf.
Wat ik wel schrijf is dat veiligheid bij de gebruiker ligt en dat beschermende kleding/techniek die gebruiker makkelijk 'verkeerde' informatie geeft waardoor de potentiele risico-analyse foutief kan zijn.

Zet alsjeblieft wel een helm op als je een berg op gaat, zolang je maar blijft bedenken dat je met een gebroken been ook zomaar dood kan gaan.
Gebruik als je de woestijn in gaat beslist een GPS; zolang dit maar geen (drog!)reden is om niet goed te leren navigeren zonder hulpmiddelen.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #16 Gepost op: 07-04-2008, 21:47 »
In de praktijk maakt een helm mijn motortripjes veiliger. Want zonder helm irriteer ik me aan tranende ogen, koude oren, en kan die hommel die mijn gezicht raakt ook wel eens tot vervelende reacties leiden :D

Maar je verhaal is duidelijk. Het is alleen niets nieuws.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #17 Gepost op: 08-04-2008, 10:51 »
Maar je verhaal is duidelijk. Het is alleen niets nieuws.

Nachtelijke navigatie is niets nieuws sinds het neoliticum doch voor hoeveel rijders is het gesneden koek?

Er is mbt off road rijden/trekken bar weinig nieuws sinds pakweg 35-40 jaar. Zelfs op het gebied van 'nieuwe'  materialen niet. Innovaties betreffen doorgaans kleinigheden of een andere marketing-'verpakking'.
ZELFS de beschermende kleding is (op de klapzak na) fundamenteel hetzelfde gebleven. Alleen de perceptie is veranderd  :D

Pak Your Trail Bike - Doug Richmond - HP-Books - 1972 er maar bij: NIETS nieuws onder de off-/allroad zon  :-*

Bijvoorbeeld het avontuurspullen-bedrijf SierraDesigns(.com) uit 1965 bestaat nog steeds en leverde toen al slaapzakken met holle kunstvezel al dan niet in mummiemodel, zelfopblaasbare ligmatjes, compressiezakken etc.

Je kan het boek met bij de huidige modellen aangepaste fotos en tekst zo heruitgeven;  voor de modale rijders is het informatief omdat low-tech kennis/ervaring zeldzaam is geworden doch naast de platgetreden paden nog net zo actueel als in het neoliticum. Niets 'nieuws', voor velen van de huidige generaties wel 'nieuw'.
Zelfs het actuele 'laat alleen voetsporen achter' is in dat boek gesneden koek  8) Toen was het normaal fatsoen, gezond verstand, nu is the 'ecologisch verantwoord'.....
 
peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #18 Gepost op: 08-04-2008, 13:20 »
Nachtelijke navigatie is niets nieuws sinds het neoliticum doch voor hoeveel rijders is het gesneden koek?

Voor hoeveel rijders is het noodzakelijk om daar kennis van en vaardigheid in te hebben? Da's met de basisnatuurkunde en -psychologie achter het motorrijden wel anders. Rij een auto tegen die ene boom in de bocht aan en je hangt in de plofzak te bedenken welke je nu weer eens zult gaan kiezen van je allriskuitkering. Rij een motor tegen diezelfde boom aan je kunt je gedurende de maandenlange revalidatie bedenken of je uberhaupt nog wel op een motor kunt stappen.

Wil je dus ooit zover komen dat je kunt zeggen dat je 500.000 kilometer motor gereden hebt, dan is wat achtergrondkennis van het hoe & waarom wel handig. En hier op ARM zitten we toch met een groep mensen die bovengemiddeld geinteresseerd is in het hoe&waarom van motorrijden.

Citaat
Zelfs op het gebied van 'nieuwe'  materialen niet. Innovaties betreffen doorgaans kleinigheden of een andere marketing-'verpakking'.

Krantje onder je motorjas werkt nog steeds verbazingwekkend goed :D

Citaat
voor de modale rijders is het informatief omdat low-tech kennis/ervaring zeldzaam is geworden

Denk je? De meeste mensen komen verbazingwekkend ver met lowtechmateriaal en wat inventiviteit.
'k ben wel beniewd geworden naar dat boekje :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #19 Gepost op: 08-04-2008, 14:00 »
Wil je dus ooit zover komen dat je kunt zeggen dat je 500.000 kilometer motor gereden hebt,

Het zal niet veel schelen en ik ben meer low-tech gericht geworden naarmate ik meer onder de wielen had: heb ERG veel lol gehad van/met de MZ-ETZenduro uit '90 en ik zou GRAAG weer een Dnepr MT16 (2x3) hier hebben. Ruilen voor een Husaberg iemand?!

Nachtnavigatie (of overdag op je horloge) is pas relevant als je 's nachts (of overdag) door het terrein gaat. GPS is namelijk niet meer dan een electronische theoretische richtingaanwijzer naar het volgende wp als er geen route IS.
In het terrein is het namelijk de interactie tussen de terreingesteldheid en de terreinwaardigheid van jouw+voertuig wat de route bepaalt  ;)

Ik was er hier 7 jaar terug HEEL rap achter dat een GPS maar zeer beperkt zinvol is. Tenzij je over de caminos welke deel uitmaken van het wegennetwerk blijft heb je na een goede voorbereiding van de GLOBALE route op stafkaart meer aan een horloge met goed oplichtende wijzers dan aan een GPS of kompas.
Ik heb een schokbetonnen GSM mee voor communicatie met een eventueel ontmoetingspunt. Voor noodgevallen onderweg mag je er niet op rekenen.

Ik rij HEEL graag 's nachts (nu te paard, voorheen motor) omdat je dan echt heel veel meer op AL je zintuigen rijdt. Het is ook verrassend hoeveel je ziet zonder licht. Als het voor de veiligheid niet nodig is omdat je toch niet op de 'openbare weg' rijdt, dan is het beter om geen voorlicht te voeren zelfs. Mocht je op een stukje verbindend camino/asfalt toch een ander tegenkomen, dan zie/hoor je dat vroeg zat en ga je gewoon even het terrein in.

Ook zichtbaarheid is relatief namelijk  :D
Zichtbaar zijn is niet de crux, WAARGENOMEN worden is waar het om draait en zelfs een zwaailicht boven een refectievest is daarvoor geen garantie. Na die half miljoen km. op twee wielen heb ik wel geleerd dat 'recht' krom is en dat je op twee wielen of op een paard NOOIT 'voorrang'  hebt en het meevalt als je het krijgt.   
Nee, wederom niets nieuws en ook niet dat het blijkbaar een valkuil is voor veel mensen  ;D

Citaat
'k ben wel beniewd geworden naar dat boekje :)

Is vrij makkelijk verkrijgbaar via Amazon en Ebay. Uiteraard is het 40 jaar oude tekst dus het hoofdstuk koopselectie kan je overslaan  :D
Het deel over 'camping'  echter heb ik onlangs nog voor een vriend die te paard op pad is gekopieerd.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #20 Gepost op: 08-04-2008, 15:51 »
Nachtnavigatie (of overdag op je horloge) is pas relevant als je 's nachts (of overdag) door het terrein gaat.

Hier in NL is dat niet echt relevant. Gewoon 5 minuten doorrijden naar de volgende weg :D

Maar buiten dat denk ik dat hier op ARM weinig mensen zitten die niet weten hoe ze met een wijzerhorloge en de zon de kompaskoers kunnen bepalen.

Citaat
GPS is namelijk niet meer dan een electronische theoretische richtingaanwijzer naar het volgende wp als er geen route IS.

Vind jij. Een GPS laat mij snel en foutloos zien waar ik geweest ben, waar ik ben, waar ik heen ga, waar mogelijk interessante zaken liggen, etc. Ik vind het heel prettig gereedschap.

De twee grootste misvattingen over GPS:
- Een GPS-apparaat is een substituut voor alle andere navigatiemiddelen.
- 5 minuten nadat je een GPS apparaat in je hand geduwd kreeg kun je ermee lezen en schrijven.

Citaat
Nee, wederom niets nieuws en ook niet dat het blijkbaar een valkuil is voor veel mensen  ;D

Zolang ze nog politiemensen in fluorkleurtjes met sirenes en zwaailampen omver rijden....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #21 Gepost op: 08-04-2008, 19:35 »
Ik zucht maar eens diep.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #22 Gepost op: 08-04-2008, 19:49 »
Een GPS laat mij snel en foutloos zien waar ik geweest ben, waar ik ben, waar ik heen ga, waar mogelijk interessante zaken liggen, etc. Ik vind het heel prettig gereedschap.

Schrijf ik dan van niet??? Als ik nog in de randstad als consultant aan de slag zou zijn reed ik zeker met een TomTom.
Ik schrijf alleen dat je er HIER, en dan ook nog buiten de ruimere paden, maar weinig aan hebt omdat het terrein; een erosiegeul, een hek, een rotsplateau etc. dan de route dicteert. Dan heb je meer aan je ogen, ook 's nachts.
Hoewel de techniek continue verbetert is foutloos trouwens alleen in open terrein correct.

Het omverrijden van politieagenten en wegwerkers onderstreept mijn stelling ja: het relatieve van veiligheidskleding.
Trek het gerust aan want je BENT beter zichtbaar. Denk echter niet dat je dan ook beter gezien WORDT, want dan is het MINDER veilig.

peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #23 Gepost op: 08-04-2008, 20:30 »
Ik zucht maar eens diep.

Ik zucht met je mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #24 Gepost op: 08-04-2008, 20:34 »
 :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Relativiveiligheidstheorie
« Reactie #25 Gepost op: 09-04-2008, 10:22 »
....en de  ;D is de industrie want 'veiligheid'  verkoopt. Zelfs als het inherent onveilige drogredeneringen betreft.

De relativiveiligeidstheorie; doe er je voordeel mee, of niet  ;)

peter