Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 800GS  (gelezen 4436 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
800GS
« Gepost op: 12-04-2008, 20:42 »
♠Vandaag een klein uurtje mogen sturen op een 800GS. BMW had een mooie evenement in elkaar gedraaid met de winst van de duur betaalde reeds verkochte motoren :-X. Bij aankomst even inschrijven, en er werd meteen gewezen op het ontbijtbuffet wat klaar stond. Verse croissantjes (hebben ze die in Duitsland??), gebakken ei met spek, luxe belegde broodjes, was prima voor elkaar, zeker als je 's morgens rennend het huis uit was gevlugd om vooral niet te laat aan te komen.

Om tien uur wat het "mijn" tijd, met natuurlijk nog een aantal anderen in groep B. Veel GS-clubleden liepen er rond, de meesten met de 1200-ervaring en nu dus een 800-tje proberen.

De route was een kilometer of zestig, we kregen een uurtje de tijd. Leuke redelijk gevarieerde route, asfalt, klinkers, hobbels en drempels, bochtjes, rechtuit, bruggetjes en de rest.
Ik kreeg een "mooie" 800 onder mijn kont, helaas waren ze allemaal met "verlaagde" buddy, wist het stickertje op de koplamp te vertellen. Ik was door Lange Jan gewaarschuwd voor het koppleingsdeksle wat, zeker op een warme zomerdag, hinderlijk in de weg zou zitten met je laars/enkel/scheen.

Voor de volledigheid: ik heb dus nooit een BMW gereden. Wegrijden als de rest van de groep al verdeop is wordt dus een probleem. De startknop zit niet op de plek waar ik hem verwacht....Handvatverwarming? Knipperlicht? Ohhh wacht iets hoger zit nog een knopje met een symbooltje wat ik niet kan thuis brengen. In het vooronder begint iets te pruttelen, dus drukken we hem nog een keer in, maar dan iets langer. Koppelingshandel zit gelukkig wel op een bekende plaats, schakelpook is natuurlijk niet goed afgesteld op crosslaarzen (mijn andere laarzen zijn woon-werklaarzen geworden, die dragen we dus niet in het weekend) maar de één is ook gewoon naar beneden. Even wennen aan de koppeling (gaat erg licht in vergelijking met mijn @, maar dat is mijn probleem) en er komt beweging in.

Natuurlijkeven kiujken wat de remmen doen, en dan begint het gekloot. Waarom moet BMW het nou weer anders doen dan de rest van de hele wereld?? Ik rij als een dwijl, zo heb ik nog nooit op een motor gereden! K*Tknipperlichten!! Links zit een knop voor links, en rechts voor rechts ::) Uitzetten zit ook weer rechts :-\ Lekker handig met een injectiefiets die milimeterveranderingen in het gashandvat vertaald naar aan/uit :confused:.
Dus nadat ik de uitknop van dat knipperding gevonden had ervaarde ik wat schokkerig gedrag in de fiets. Een kleine beweging als gevolg van de duim van het handvat halen had gevolgen die ik niet wens in een motor. Anyway, zal wel aan mij liggen, ik zit per slot van rekening voor het eerst op een BMW.....

De motorzit, ondanks de lage buddy, goed. Op de lange duur wordt het wel problematisch, maar na een uurtje sturen had ik nog gevoel in de voeten. Het zadel mag zeker hoger voor mij, die kuil waar je in zit met de low-buddy is wel errug diep. Gelukkig is het een fiets waar ook een passagiere op zou moeten kunnen zitten, die voetsteunen zijn dus goed bereikbaar om je benen achterwaarts even op te laten rusten. Zal wel niet over nagedacht zijn, maar wel getest door mij :P

Tja, en dan het rijden zelf. Het blok wat ze in elkaar gezet hebben is ontzettend soepel. Een paar keer geprobeerd om hem af te wurgen, maar vanuit 2000 toeren in z'n zes optrekken is geen probleem. Redelijk soepel komt hij op snelheid, en dat belooft dus wat voor een lagere versnelling. Het is een goeie gooi en smijt fiets, koppel en vermogen voldoende voor leuk binnendoor rijden, ideaal als ArdennenOffensief fietsje denk ik. Weinig tot geen trillingen in het stuur, goede stabiliteit, gewoon een makkelijk te rijden fiets. Drempels en bruggetjes zijn heel makkelijk op het achterwiel te pakken, één keer bijna het draagvermogen van de bagagedrager van mijn voorganger mogen testen (die voorkant is zo licht dat ik mij volledig op een bruggetje verkeken had ;D)
Handvatverwarming werkte ook heel goed, en die was helaas ook wel nodig tijdens ons testrondje.

De 800 is een leuke lichte fiets die zeker een goede kans gaat maken op de markt. Voor mij moet er wel iets aan de mapping van de injectie gedaan worden, die kon ik op een gegeven moment zo in de stress krijgen dat de motor was afgeslagen zonder dat ik het door had (was in zijn één, langzaam rijdend, en dan kort achter elkaar een stootje gas geven, tegen de tijd dat ik weer door wilde was er dus niets meer...... :D) Verder was de vering voor mijn persoontje iets aan de stugge kant, maar ik ben nog geen fabrikant tegen gekomen waar je niet in een aftermarket verenpakket hoeft te investeren.

Zit je een beetje op de wip om een nieuwe fiets te kopen, ik zou deze zeker gaan proefrijden. Probeer hem een weekend mee te krijgen en met de juiste buddy denk ik dat je een goede kandidaat gevonden hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: 800GS
« Reactie #1 Gepost op: 12-04-2008, 21:00 »
dat lage zadel is idd erg laag.
Zelf voor mij 1,75m.

Je zit nu treveel in de motor in plaats op de motor.
Het normale zadel zal een cm of 3hoger zijn denk ik (hoop ik)
ach ja de knipperbediening,ik vindt het het meest makkelijke wat er is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 800GS
« Reactie #2 Gepost op: 12-04-2008, 22:05 »
Nou Ferd, echt laaiend enthousiast klinkt het niet... Dat met die injectie hebben helaas heel veel fietsen op het moment. Jammer. En die eigenwijze knoppen op het stuur van een BMW kunnen mij ook niet bekoren. Maar je zult hem wel veel gaan zien denk ik. Wat kost ie eigenlijk?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: 800GS
« Reactie #3 Gepost op: 12-04-2008, 22:40 »
ik had ook problemen met het aan/uit van de injectie :-[
ik vind hem ook erg zijwindgevoelig(gereden met windkracht 6 en dezelfde route met de xt geen last) 8)
en inderdaad is de zit veel te laag(voor proefritjes zetten ze er altijd een lage buddy op)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: 800GS
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2008, 22:43 »
Alleen al op zittend kon ie mij niet bekoren, staande houding beviel me ook niet. Nog even wachten op een echte proefrit maar het zien van deze fiets was voor mij een deceptie.
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 800GS
« Reactie #5 Gepost op: 13-04-2008, 07:47 »
Heb veel (test)weken op BMW's gedaan, maar dat k-systeem met die knippers is en blijft een ergonomische blunder, het went gewoon niet. Kan me herinneren dat ik op de snelweg oeverloos zat te kloten als ik vaak van baan wisselde.
Ik heb geen andere motor nodig, maar dat zou voor mij al meteen "no go" zijn. Zonde want die F-jes hebben dat niet.
Zwak van die injectie, bijna alle fabrikanten die daarmee zaten te modderen hebben dat inmiddels goed voor mekaar.
Wat voor geluid kwam er uit?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 800GS
« Reactie #6 Gepost op: 13-04-2008, 14:29 »
Als dat knipperlichtschakelaartje het enige is.. dan los je dat zelf wel op (electro-schakelaartje, kleine moeite).

Injectie: Tja.. meer vermogen, lichter vliegwiel en dan krijg je dat. De Adventure 990 had er ook wat last van, Aprillia had er ook last van. Diverse verbeteringen hebben ertoe geleid dat het nu allemaal een stuk beter is.. zo goed zelfs dat sommigen zeggen dat de KTM SM-990 al beter rijdt dan de oude carb versie (en dus ook heel soepel). BMW liep altijd voor met de injectie.. misschien dat ze er daarom niet al te veel aandacht aan besteed hebben?

Overigens is veel op te lossen met een wat minder aggressieve mapping. Kan dus goed zijn dat het met wat firmware updates opgelost kan worden.


Voorlopig blijf ik bij mijn nieuwste stelling: Ik koop pas een injectiefiets, als ik toegang heb tot de mapping  :D :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: 800GS
« Reactie #7 Gepost op: 13-04-2008, 14:49 »
Laat dan de 800 links liggen en ga eens op de 650 rijden!
Ook 800cc en veel vriendelijker en zeker op gasreactie.

Verder de 800 gaat nog veel ongelukken geven, zeker in de 2 is de aan/uit reactie een ding om rekening te houden vooral rond de 3500/4000 toeren, er komt dan een eindschot aan die ongenadig is.

En ach richtingaanwijzers hebben we die nodig in het zand :-X het uitzetten van der ichtinganwijzers heeft zelfs al bij mij een gasreactie gegeven..... die me verraste ::).


Oh ja, ik heb bijna de hele middag met de 800 (die op noppen) in op het strand gespeeld 8) das pas leuk met die gasreactie, dan doet hij precies wat je wilt!!! :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: 800GS
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2008, 14:58 »
Ik heb een heel ander soort proefritje op zijn kleinere zusje mogen maken..
We moesten een soort trialproef afleggen, eerst op een Xcountry, maar nadat die zo vaak was afgeslagen omdat de meeste deelnemers niet goed met het lage toerengebied van het rotaxblok om konden gaan, schee de accu er bij de voorlaatste deelnemer ermee uit...

Toen moesten we de hele proef overnieuw doen op een 650 GS, klein terreintje dus met hele krappe bochtjes, op gravel, nat gras, klei en asfalt en dan voor de langzaamste tijd...
Ik zag het totaal niet zitten op zo'n in vergelijking tot de Xcountry log beest, maar dat viel allemaal enorm mee. Ik heb dus niks op snelheid gereden en ook geen knippers hoeven gebruiken (alhoewel dat voor mij geen reden zou zijn om een motor niet te kopen) maar wat mij reuze meeviel was het gevoelsmatige gewicht, de wendbaarheid en de enorme soepelheid van het blok, juist in die hele lage toeren... Kostte geen enkele moeite om 'm langzaam te laten pruttelen zonder afslaan en reageerde lekker op die kleine stukjes waar ik even met gas moest corrigeren.... Uiteindelijk de proef gewonnen en een leuk reisje gewonnen, dus misschien dat dat ook meespeelt in mijn optimisme  :-X



Dat lage zadel vond ik trouwens ook niks, maar misschien wel makkelijk voor de kleineren onder ons.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: 800GS
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2008, 19:54 »
Ik vond het wel leuk op die 800 GS..... die gasreactie is wel heftig maar als je gewoon in een hogere versnelling rijdt heb je er weinig last van ...... Jou brommer stond er mooi bij Oossie
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: 800GS
« Reactie #10 Gepost op: 14-04-2008, 00:17 »
Zaterdag ook de 800 mogen proberen.
Het is een echt licht fietsje, en je gooit en smijt m elke bocht in alsof je al jaren op die fiets rijdt. Met name de voorkant is ontzettend licht in verhouding met de TA en AT.
De knippers..., ach heb al een jaar op1200GSA gereden, en ik heb lange vingers. Dus daar hoefde ik niet aan te wennen.
Maar ik irriteerde me mateloos aan het remvloeistof reservoir !! (Tja, waar kun je je aan ergeren  :confused:) Dat ding zat erbij alsof ie op het laatst nog een plekkie moest krijgen, en trilt als de ziekte heen en weer in de rubbers....

Buddy en stuur zijn idd. te laag, maar eenvoudige aanpassingen.

Voor een woon-werk fiets zou ik m never nooit nemen. Om een beetje (veel) mee in het zand te stoeien.... tja, dan wil ik m daar dan wel nog even testen voordat ik een dergelijk besluit neem....

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: 800GS
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2008, 08:25 »
ja .... dat remvloeistof reservoir .... belachelijk, dat valt er bij de eerste schuiver toch gewoon vanaf
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 800GS
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2008, 08:32 »
Dat is speciaal zo gemaakt in overleg met Touratech......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: 800GS
« Reactie #13 Gepost op: 14-04-2008, 08:51 »
Dat is speciaal zo gemaakt in overleg met Touratech......
:-X :-X :-X :-X
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: 800GS
« Reactie #14 Gepost op: 14-04-2008, 08:52 »
Citaat
Heb veel (test)weken op BMW's gedaan, maar dat k-systeem met die knippers is en blijft een ergonomische blunder, het went gewoon niet

Na jaren van enkel GS rijden, heb ik me er onlangs aan TT bijgekocht en wat blijkt... ik geraak maar niet gewoon aan die k..knoppenwinkel voor de TT richtingaanwijzers  ::)
Groeten,

Mark