♠Vandaag een klein uurtje mogen sturen op een 800GS. BMW had een mooie evenement in elkaar gedraaid met de winst van de duur betaalde reeds verkochte motoren
. Bij aankomst even inschrijven, en er werd meteen gewezen op het ontbijtbuffet wat klaar stond. Verse croissantjes (hebben ze die in Duitsland??), gebakken ei met spek, luxe belegde broodjes, was prima voor elkaar, zeker als je 's morgens rennend het huis uit was gevlugd om vooral niet te laat aan te komen.
Om tien uur wat het "mijn" tijd, met natuurlijk nog een aantal anderen in groep B. Veel GS-clubleden liepen er rond, de meesten met de 1200-ervaring en nu dus een 800-tje proberen.
De route was een kilometer of zestig, we kregen een uurtje de tijd. Leuke redelijk gevarieerde route, asfalt, klinkers, hobbels en drempels, bochtjes, rechtuit, bruggetjes en de rest.
Ik kreeg een "mooie" 800 onder mijn kont, helaas waren ze allemaal met "verlaagde" buddy, wist het stickertje op de koplamp te vertellen. Ik was door Lange Jan gewaarschuwd voor het koppleingsdeksle wat, zeker op een warme zomerdag, hinderlijk in de weg zou zitten met je laars/enkel/scheen.
Voor de volledigheid: ik heb dus nooit een BMW gereden. Wegrijden als de rest van de groep al verdeop is wordt dus een probleem. De startknop zit niet op de plek waar ik hem verwacht....Handvatverwarming? Knipperlicht? Ohhh wacht iets hoger zit nog een knopje met een symbooltje wat ik niet kan thuis brengen. In het vooronder begint iets te pruttelen, dus drukken we hem nog een keer in, maar dan iets langer. Koppelingshandel zit gelukkig wel op een bekende plaats, schakelpook is natuurlijk niet goed afgesteld op crosslaarzen (mijn andere laarzen zijn woon-werklaarzen geworden, die dragen we dus niet in het weekend) maar de één is ook gewoon naar beneden. Even wennen aan de koppeling (gaat erg licht in vergelijking met mijn @, maar dat is mijn probleem) en er komt beweging in.
Natuurlijkeven kiujken wat de remmen doen, en dan begint het gekloot. Waarom moet BMW het nou weer anders doen dan de rest van de hele wereld?? Ik rij als een dwijl, zo heb ik nog nooit op een motor gereden! K*Tknipperlichten!! Links zit een knop voor links, en rechts voor rechts
Uitzetten zit ook weer rechts
Lekker handig met een injectiefiets die milimeterveranderingen in het gashandvat vertaald naar aan/uit
.
Dus nadat ik de uitknop van dat knipperding gevonden had ervaarde ik wat schokkerig gedrag in de fiets. Een kleine beweging als gevolg van de duim van het handvat halen had gevolgen die ik niet wens in een motor. Anyway, zal wel aan mij liggen, ik zit per slot van rekening voor het eerst op een BMW.....
De motorzit, ondanks de lage buddy, goed. Op de lange duur wordt het wel problematisch, maar na een uurtje sturen had ik nog gevoel in de voeten. Het zadel mag zeker hoger voor mij, die kuil waar je in zit met de low-buddy is wel errug diep. Gelukkig is het een fiets waar ook een passagiere op zou moeten kunnen zitten, die voetsteunen zijn dus goed bereikbaar om je benen achterwaarts even op te laten rusten. Zal wel niet over nagedacht zijn, maar wel getest door mij
Tja, en dan het rijden zelf. Het blok wat ze in elkaar gezet hebben is ontzettend soepel. Een paar keer geprobeerd om hem af te wurgen, maar vanuit 2000 toeren in z'n zes optrekken is geen probleem. Redelijk soepel komt hij op snelheid, en dat belooft dus wat voor een lagere versnelling. Het is een goeie gooi en smijt fiets, koppel en vermogen voldoende voor leuk binnendoor rijden, ideaal als ArdennenOffensief fietsje denk ik. Weinig tot geen trillingen in het stuur, goede stabiliteit, gewoon een makkelijk te rijden fiets. Drempels en bruggetjes zijn heel makkelijk op het achterwiel te pakken, één keer bijna het draagvermogen van de bagagedrager van mijn voorganger mogen testen (die voorkant is zo licht dat ik mij volledig op een bruggetje verkeken had
)
Handvatverwarming werkte ook heel goed, en die was helaas ook wel nodig tijdens ons testrondje.
De 800 is een leuke lichte fiets die zeker een goede kans gaat maken op de markt. Voor mij moet er wel iets aan de mapping van de injectie gedaan worden, die kon ik op een gegeven moment zo in de stress krijgen dat de motor was afgeslagen zonder dat ik het door had (was in zijn één, langzaam rijdend, en dan kort achter elkaar een stootje gas geven, tegen de tijd dat ik weer door wilde was er dus niets meer......
) Verder was de vering voor mijn persoontje iets aan de stugge kant, maar ik ben nog geen fabrikant tegen gekomen waar je niet in een aftermarket verenpakket hoeft te investeren.
Zit je een beetje op de wip om een nieuwe fiets te kopen, ik zou deze zeker gaan proefrijden. Probeer hem een weekend mee te krijgen en met de juiste buddy denk ik dat je een goede kandidaat gevonden hebt.