Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eigen Weg  (gelezen 2586 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Eigen Weg
« Gepost op: 15-04-2008, 20:35 »
Hoi,

Ik heb dit topic ook bij de buren van de Transalpclub geplaatst, maar hier zijn er waarschijnlijk meer deskundigen op dit gebied:

Even graag jullie mening over het volgende. Het gaat over vragen die ik heb over het rijden op een "eigen weg".

a. Ik loop langs een kanaal over een eigen weg van Rijkswaterstaat. Ben ik strafbaar?
b. Ik rijd met noppen over diezelfde eigen weg van Rijkswaterstaat. Ben ik strafbaar?
c. Ik ben met noppen op die diezelfde weg terechtgekomen, zonder dat er bij het inrijden zo'n bord te bekennen is. Aan de uitgang staat wel zo'n bord. Ben ik strafbaar?

Wat informatie op wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigen_weg

Waar dit op staat:
"Een eigen weg is in Nederland in principe voor iedereen toegankelijk. Het betreden van andermans grond is namelijk toegestaan, behalve als de grond is afgesloten, er schade ontstaat, of door de eigenaar kenbaar wordt gemaakt dat het betreden verboden is, bijvoorbeeld door een bordje "verboden toegang voor onbevoegden (art. 461 Wetboek van Strafrecht)"."

en:
"Een bordje "eigen weg" betekent dus niet dat een weg niet voor iedereen toegankelijk is en heeft in het recht een hele andere betekenis dan het bordje "verboden toegang voor onbevoegden"."

Nu kan je discusseren over noppen en schade. Echter, op openbare zandwegen rijd je in principe ook. Schade is betrekkelijk. Het is niet zo dat we door intensief gebruik aantoonbare aanzienlijke schade aanbrengen.

Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige voor bekeuring oid, maar zoals ik het hier lees mag je er gewoon rijden. Als je je maar keurig aan de verkeersregels houdt en nodig respect toont tav schade veroorzaken.

Ben benieuwd,

Groet,

Herman

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Eigen Weg
« Reactie #1 Gepost op: 15-04-2008, 21:01 »
volgens mij heb je het geheel juist geinterpreteerd.

Er zijn ook gewoon verharde wegen met een bordje EIGEN WEG RIJKSWATERSTAAT, en dan soms zo'n auto-bordje erbij... daar mag je dus gewoon langs met de motor.

tenzij... dat artikel461 bordje erbij staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Eigen Weg
« Reactie #2 Gepost op: 15-04-2008, 21:36 »
ik ga altijd langs mn eigen weg ::)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Eigen Weg
« Reactie #3 Gepost op: 16-04-2008, 12:11 »
Even graag jullie mening over het volgende. Het gaat over vragen die ik heb over het rijden op een "eigen weg".

Maar nu de hamvraag: waarom vraag je dit? Heb je een bekeuring gehad, ben je d'r bang voor,....?

Uiteindelijk bepaalt de politie of je strafbaar bent en ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat beroep aantekenen tegen een bekeuring geen ruk uithaalt...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Eigen Weg
« Reactie #4 Gepost op: 16-04-2008, 12:37 »
Het probleem is vaak ook niet dat er één motor langs komt, maar een hele serie. Tja, en dan ontstaat er vaak wel schade (de één geeft meer gas bij het uit een bocht trekken dan de ander....)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Eigen Weg
« Reactie #5 Gepost op: 16-04-2008, 18:51 »
Het probleem is vaak ook niet dat er één motor langs komt, maar een hele serie. Tja, en dan ontstaat er vaak wel schade (de één geeft meer gas bij het uit een bocht trekken dan de ander....)

Dat is echter geen argument om het  1 motor(rijder) aan te rekenen.

Sterker nog: Als je in Nl een misdaad begaat met een groep, kan de groep niet of nauwelijks aansprakelijk gesteld worden; alleen de individuen op zich.

Bij zinloos geweld cases zie je dat regelmatig: Rechter probeert uit te vinden wie nu echt de doodsklap gegeven heeft... Naar mijn idee heel fout, maar das de werkelijkheid.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Eigen Weg
« Reactie #6 Gepost op: 16-04-2008, 19:12 »
Bij zinloos geweld cases zie je dat regelmatig:

Zinloos geweld bestaat niet :-X ligt maar net aan vanuit wie je het bekijkt.

Alleen rozijnen/krenten die je laat wellen in een kopje water en daarna niet gebruikt: die hebben zinloos geweld!   ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Eigen Weg
« Reactie #7 Gepost op: 16-04-2008, 21:48 »
Zinloos geweld bestaat niet :-X ligt maar net aan vanuit wie je het bekijkt.

Alleen rozijnen/krenten die je laat wellen in een kopje water en daarna niet gebruikt: die hebben zinloos geweld!   ;)

dus ook een 100pk plus motor hebben is zinvol geweld  ;D
Grz,
Peter