Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Help: Koplamp AT werkt niet meer...  (gelezen 2401 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Gepost op: 22-04-2008, 20:21 »
Tja,

Nou mag ik - als electrotechnisch wonder NOT - op zoek naar de reden waarom mijn voorlamp van de @ het niet meer doet. Even afgezien dat ik daar als een berg tegenop zie, heb ik al vastgesteld dat als ik de schakelaar op het stuur aan doe, dat:
  • De dashboard verlichting en het achterlicht branden
  • De koplamp het niet doet
  • De zekering voor de koplamp goed is
  • Het grote licht wel werkt
  • Er geen spanning is op de draad die het zekeringskastje in gaat voor de koplamp zekering (wit/rood), en dus geen spanning staat op de stekkers voor de koplamp

Daaruit mag ik volgens mij concluderen dat:
  • Dit klote is  :P
  • De schakelaar aan het stuur gewoon werkt
  • De lamp van de koplamp goed is

Ik kan zo even niets anders bedenken dan een draadbreuk in de draad die naar het zekeringskastje gaat, maar zou de zekering er dan niet uitgesprongen zijn?
Voordat ik nou die hele kabelboom verneuk en die brommer helemaal moet strippen, hebben jullie vast wel een paar tips...(of is er iemand die dit voor z'n hobby oplost?)

Dank!
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2008, 20:23 »
Waarschijnlijk je relais wat het niet wil doen. Hoe te testen? Misschien even tegen aan tikken, soms willen ze een beetje verkleven. Even de kabels vanaf je lamp volgen, er zitten geloof ik drie relais onder de cockpit.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2008, 20:28 »
Waarschijnlijk je relais wat het niet wil doen. Hoe te testen? Misschien even tegen aan tikken, soms willen ze een beetje verkleven. Even de kabels vanaf je lamp volgen, er zitten geloof ik drie relais onder de cockpit.

Dat zijn vast die zwarte kastjes (Jaha, zo'n held ben ik nou)? Kan ik die ook doormeten ofzo?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2008, 20:33 »
Die zwarte kastjes inderdaad. Doormeten kan wel, maar jij niet  :-X Het zijn elektrische schakelaars. Met de schakelaar aan je stuur zet je er spanning op waardoor er iets "omklapt" en dus verbinding maakt waar een grotere stroom doorheen kan dan de stuurschakelaar. Je zou het kunnen proberen te meten. Met licht uit staat op de draad naar je lamp geen spanning, voor het relais wel. Zet je licht aan en na het relais moet ook spanning staan :P Moet lukken toch   :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #4 Gepost op: 22-04-2008, 21:41 »
Khep psies utzellufde probleem, maar dan met de BMW.  >:(

Het zal bij zo'n duitse bak wel niet veel anders in elkaar zitten dan bij een jap hé


GJ :-\
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2008, 21:47 »
Ik zie nog niet dat je jé bolletje hebt vervangen, proberen waard  ???

+ grootlicht vanaf je relais omwisselen en je kan iig weer met dimlicht rijden  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #6 Gepost op: 22-04-2008, 21:52 »
Vroeg het me  ook al af.. 2 gloeidraaden 1 voor dim en 1 voor groot..
Maar denk dat je al een nieuw lampje had geprobeerd ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #7 Gepost op: 22-04-2008, 21:55 »
Maar denk dat je al een nieuw lampje had geprobeerd ;)

A-technisch betekend nog niet dom hé >:(


GJ ::)
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #8 Gepost op: 22-04-2008, 22:08 »
Africa twin heeft twee lampen die beide branden. De ene blijft het ook doen als de andere de geest heeft gegeven. Beide lampjes tegelijkertijd kapot komt niet zo heel vaak voor....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #9 Gepost op: 22-04-2008, 23:04 »
Africa twin heeft twee lampen die beide branden. De ene blijft het ook doen als de andere de geest heeft gegeven. Beide lampjes tegelijkertijd kapot komt niet zo heel vaak voor....

maar komt wel voor
ook een keer gehad met mijn dubbele achterlicht(van de guzzi)
allebei niet branden,zekeringen en alles gecheckt(onderweg)
bleken allebei de lampjes het tegelijk begeven te hebben

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #10 Gepost op: 23-04-2008, 20:17 »
Africa twin heeft twee lampen die beide branden. De ene blijft het ook doen als de andere de geest heeft gegeven. Beide lampjes tegelijkertijd kapot komt niet zo heel vaak voor....

ff topic kapen.............

Bij mij brandt er maar 1, de linker. Rechts is grootlicht Het is een duitser. Is dat normaal en is daar iets aan te doen?

Marcel
Marcel

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #11 Gepost op: 23-04-2008, 20:25 »
Dat is inderdaad normaal bij de "oudere" twins. Vanaf de RD07a was het geloof ik  wettelijk in NL toegestaan om twee lampen aan de voorkant aan te hebben. Je kan de ene doorlussen naar de volgende, maar eigenlijk moet je dan de lens ook aanpassen.......en dat is geloof ik best wel kostbaar. Je kan er natuurlijk gewoon schijt aan hebben, ben je lekker zichtbaar en dat is ook wel wat waard.

@ Corne, als vorderingen??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #12 Gepost op: 23-04-2008, 20:32 »
Tja, der hebben natuurlijk al veeel te veel mensen gereageerd om nog wat zinnigs te zeggen.. maar ok, desalnietteplus toch mijn toevoeging:

- je zegt: Draad NA(?) zekering richting koplamp heeft geen spanning...
Dus dan hoef je daarna ook niet te zoeken, want zonder spanning gaat ie nooit branden.

-> vraag: staat VOOR de zekering (dus aan de andere kant van de zekering!) wel spanning ??

Normaliter zit voor de zekeringen alleen je contactslot... dus zal daar een slecht contact of draadbreuk zitten.
Kan ook idd een relais voor zitten, wat het niet doet.

schema is wel handig!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #13 Gepost op: 24-04-2008, 09:53 »
-> vraag: staat VOOR de zekering (dus aan de andere kant van de zekering!) wel spanning ??


Nope, geen spanning op de draad die naar de zekering toe gaat, dus het moet dan toch ergens tussen de schakelaar en het zekeringskastjes zitten?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Help: Koplamp AT werkt niet meer...
« Reactie #14 Gepost op: 24-04-2008, 09:54 »
Je kan er natuurlijk gewoon schijt aan hebben, ben je lekker zichtbaar en dat is ook wel wat waard.

Psies, gewoon doorlussen, nix lenzen aanpassen. Jaren mee rond gereden zonder problemen (weet alleen niet of dat nu de oorzaak is dat ik nu helemaal geen licht meer heb  ::))
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)