Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: FF remblokken vervangen van m'n Honda  (gelezen 4158 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Gepost op: 02-05-2008, 12:52 »
Dacht ik gisteren even de voorste remblokken van m'n Honda CR250 te vervangen maar dat liep toch wel heel anders......

De remstift zit met hele fijne schroefdraad (M10x1.0) in de remklauw gemonteerd.
Het is een beetje een vreemde constructie, het is een stift van rond zes waar een dikke kop met M10x1.0 schroefdraad en binnenzeskant in zit.
Deze stift zat zoooooo vast dat de binnenzeskant gewoon gemold werd.
En dit allemaal nadat ik er kruipolie in gedaan had en er ook nog met een gasbrander overheen gegaan was.
Resultaat: pen uitboren en nu moet ik de schroefdraad gaan opsnijden......
Tap van M10x1 is hier in geen velden of wegen te krijgen en dus baal ik weer al een stekker.

Bij KTM is de constructie echt veel gemakkelijker.
Gewoon klipjes er uit, pennetje lostikken en klaar.

En als de zaak uitgeboord moet worden blijf je niet achter met schroefdraad die opgesneden moet worden.
Da's nu het verschil tussen "iets maken dat goed werkt" en "iets maken dat perfect is".

 :stupid:
 

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #1 Gepost op: 02-05-2008, 13:23 »
Alleen de pen loshalen bij vervangen van remblokken is niet juist, regelmatig los halen, alles schoonmaken en alles invetten. Zo voorkom dat alles vast gaat zitten.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2008, 13:25 »
Bij de Africa Twin zit dat net zo, en ik ben hier ook eens tegen aan geloen. Ik heb toen met boor 8 de zeskant uitgeboord, net tot aan de pen. Die is dan dus los van de kop (want rond 6). Daarna met een Torxbitje die in de acht past (en vast erin geslagen met de hamer) de draad kunnen verwijderen. Doordat je dicht tegen het draad een geboord hebt is het een dunne wand, eigenlijk alleen de draad. Die is dan redelijk makkelijk los te krijgen doordat je met de draaiende kracht van de torx het "hulsje" enigzins gaat vervormen. De draad was nog volledig heel, dus nieuwe pen past prima erin.

Maar ja, dat is achteraf hè, kan je geen helicoil vinden an M10x1??

PS, misschien is rode loctite wel een oplossing ipv draad snijden Je schijnt er zelfs tandwielen mee vast te kunnen zetten
:-X :-*

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #3 Gepost op: 02-05-2008, 13:35 »
Bij m'n ST was dat ook regelmatig aan de hand, bij de achterrem, daar rot alles ook eerder vast door vuil en zo. Met zo'n [amateurmodus]uitdraaigereedschapje (taps ding met verkeerdom schroefdraad)[/amateurmodus] lukt dat prima zonder beschadigen schroefdraad. Maar met je eens Fred, die Brembo lui doen dat veel slimmer op o.a. KTM's.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #4 Gepost op: 02-05-2008, 18:02 »
Honda's worden af fabriek zonder vet oid gemonteerd (das makkelijeker en goedkoper): Daarom moet je zo'n ding eigenlijk meteen uit elkaar halen en lekker invetten.

Als je goeie dikke molybdeenpasta aan de schroefdraad smeert (of keramisch epasta, of zelfs dikek koper paste) dan gaat die de volgende keer gewoon goed los... alleen tja, das nu niet je probleem :-/

tap 10x1 heb ik ook niet  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #5 Gepost op: 02-05-2008, 20:00 »
Een beetje die honda de schuld geven, terwijl er gewoon een vieze prakker aan gewerkt heeft.

Die pinnen moeten idd met vet gemonteerd en 7Nm in ruim voldoende om ze vast te zetten. Ook het borg dopje graag met vet monteren en ook die hoeft helemaal niet zo vast.

Meestal worden remblokken van crossers ff snel vervangen, zonder vet, met vuil op het schroefdraad en wordt het lomp vast gezet.

Helicoil M10 x 1 heb ik in ieder geval (Bougie schroefdraad c bougies) gewone tap weet ik niet zeker.

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #6 Gepost op: 02-05-2008, 20:10 »
Ik heb zelfs een tap M10X1 liggen , maar ja daar heb jij dus nu niets aan  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #7 Gepost op: 02-05-2008, 20:11 »
Helemaal mee eens Zot. Bij mijn XR nooit last van gehad! Altijd met speciaalvet vastgezet en vervolgens dik vet erachter en het dopje erop.

En euhm: meteen een fatsoenlijke imbus bit/dop nemen op hem los te draaien en niet eerst het zeskant vern.... met een slecht imbussleuteltje (das vaaak ook een oorzaak).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #8 Gepost op: 02-05-2008, 21:52 »
Je kunt ook preventief zo'n gritpasta van Bison op je inbus / schroevendraaier smeren. Bij het werken aan de remklauwen doe ik dat altijd. Een beurtje later zit het er dan nog op, da's handig voor als je onderweg er wat aan moet doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #9 Gepost op: 02-05-2008, 22:35 »
gritpasta? Wat is dat?

Ik heb het trouwens met de remklauw van mijn XL ook gehad. Met veel IMAL, veel geduld met de IMAL (spul heeft nou eenmaal wat tijd nodig als de boel echt vastgerot zit) en wat warmte van de gasbrander kwam het toch los.

Ik maak schroefdraad trouwens eerst schoon en zet het in het vet of Loctite voordat het weer vast gaat. Voor die remklauwpinnen heb ik een spuitbus met molybdeenvet van de Gulf, ooit gekocht voor 1 euro. Dat werkt beter dan kopervet voor dat doel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #10 Gepost op: 03-05-2008, 01:54 »
Een beetje die honda de schuld geven, terwijl er gewoon een vieze prakker aan gewerkt heeft.

Nee nou wordt ie toch al te ZOT.....
Die vieze prakker was IK !!! 8)

Augustus 2007 heb ik die remblokken netjes vervangen en ik heb er toen meteen een nieuwe stift in gezet.
Ik dacht nog, laat ik er eens geen koper vet in doen, want koper en een aluminium remklauw en een stalen pen dat gaat vast niet lekker samen. Doe maar gewoon molybdeen vet.
Geen momentsleutel gebruikt, en zeker niet te strak aangedraaid, want dat zou ook eigenlijk niet hoeven omdat die stift in een andere richting belast wordt.
Uiteraard was de stift een aftermarket stift en die leek wel van een cadmium laagje ofzo te zijn voorzien.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat deze laag een beetje is gaan vreten in het aluminium van de remklauw.

Gelukkig heeft achterbuurman Geert wel een mooi tapje van M10x1 want hij rijdt al 100 jaar Honda en dan kun je niet zonder.......

Zo zie je maar weer, liever een goede buur dan een ehhh.....
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #11 Gepost op: 03-05-2008, 07:37 »

Gelukkig heeft achterbuurman Geert wel een mooi tapje van M10x1 want hij rijdt al 100 jaar Honda en dan kun je niet zonder.......

Same here , Honda forever  ::)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #12 Gepost op: 03-05-2008, 20:01 »
Hier lees ik:
Augustus 2007 heb ik die remblokken netjes vervangen en ik heb er toen meteen een nieuwe stift in gezet.
Ik dacht nog, laat ik er eens geen koper vet in doen, want koper en een aluminium remklauw en een stalen pen dat gaat vast niet lekker samen. Doe maar gewoon molybdeen vet.

Tip:

Bij ons in het bedrijf noemen we dit Toxicorrosie. Alluminium gaat oxideren waardoor stalen of rvs bouten muurvast gaan zitten.
De samenstelling van kopervet is tav milieu 2 jaar geleden aangepast op samenstelling. hierdoor veel minder goed dan vroeger. Dit kun je zien door een bout met kopervet in te smeren. hier draai je dan een moer op en schroef deze naar achteren. Door de bout dan in het licht te houden, zul je zien dat de scherpe kant van de schroefdraad blank is. Hierop ontstaat toxicorrosie.
Deze enigste oplossing hiervoor is een goede keramiekpasta te gebruiken. Een bijkomend voordeel hiervan is dat dit door hoge temperatuur van je remmen aan kan, en niet gaat verharden net als kopervet doet.
Hopelijk heb je wat aan deze tip.
Succes toegewenst,
Suske Teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #13 Gepost op: 03-05-2008, 20:14 »
Was vandaag weer ff bij de cross zaak (remstifje halen:-) en daar kende ze allemaal het 'probleem' van die remmen. Daarom zijn er nu ook andere stiftjes te koop die geen binnenzeskant maar een gewone zeskant aan de buitenkant hebben.
Of het werkt weet ik niet want ze waren...... uitverkocht!
Viel ook op dat ik nu weer een blank verzinkte stift heb en geen koperkleurige.
Voor de prijs hoef je het niet te laten (nog geen 3 Euro) maar doe mij toch een Brembo remmetje en niet zo'n Nissin.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: FF remblokken vervangen van m'n Honda
« Reactie #14 Gepost op: 03-05-2008, 20:34 »
Ik gebruik orginele Nissin pennen. Kosten 1 euro meer