Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: stuurverhogers TTR600  (gelezen 3578 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
stuurverhogers TTR600
« Gepost op: 06-05-2008, 09:36 »
Ben op zoek naar stuurverhogers van 30mm (of hoger) voor mijn TT600R. Sta nu rechtop teveel voorover. Iets hoger lijkt me minder vermoeiend. Iemand weet van waar te verkrijgen? (bij Touratech niets gevonden voor Yam)
Groeten,

Mark

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #1 Gepost op: 07-05-2008, 08:07 »
Al surfend hierop gekomen: http://www.off-the-road.de/lenker_mehr.html

Het gaat om de LEH0529R20. Plaatst het stuur 30 mm hoger. Lijkt me niet zo veel dus als iemand een hoger setje tegenkomt (dacht eerder aan een 50 mm of zo) ergens op het net laat het me aub weten. Alvast dank.
Groeten,

Mark

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #2 Gepost op: 07-05-2008, 08:25 »
Als ik vragen mag, hoe lang ben je? Als je rond de 1m75 - 1m80 bent heb je vaak niet veel extra nodig. Voor de gewichtsverdeling op je motor is het volgens mij best belangrijk dat er een zeker gewicht op de handen rust.

30mm is al een flink stuk (en vergeet niet dat je stuur door risers -zonder offset- ook iets van 10mm dichterbij komt). Je wilt staand rijdend ook een hoeveelheid gewicht op het voorwiel overhouden. Als je echt rechtop staat met die risers kan de controle over de motor een stuk minder worden.

Kortom, ik zou het gewoon proberen met 25-30mm, en kijken hoe ver je komt. In een keer 50mm komt op mij als vrij veel over.

Succes!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #3 Gepost op: 07-05-2008, 08:37 »
Meet 1m90 met extra lange benen  :D

Heb vorige week een off road training gevolgd en de instructeur zei me dat ik mijn stuur best een pak hoger mocht hebben gezien mijn positie op de motor. 30mm vond hij een minimum.

Misschien eens proberen met een setje 30mm te bestellen. Lijkt het me nog niet voldoende, kan ik nog altijd een hoger stuur bijbestellen.
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3432
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #4 Gepost op: 07-05-2008, 09:57 »
Mark, misschien is dat verstelbare stuur dat onder die stuurverhogers staat wel iets voor je? Wel duur, maar ik ken een jongen van tegen de 2 meter die ze op een TTR heeft zitten
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #5 Gepost op: 07-05-2008, 10:57 »
Ik lees dit draadje aandachtig omdat ik met mijn 194cm op mijn KTM het zelfde probleem heb. Ik heb het stuur al met standaard busjes verhoogd en kom nog iets tekort. Als ik sta heb ik inderdaad het stuur bijna tegen mijn benen maar sta nog steeds met gespannen bovenrug.

Bij het verhogen maak ik me meer zorgen over de krachten die op het stuur/bouten komen dan over het verliezen van controle. Door het gaan staan verplaats je juist het gewicht meer naar voren en beneden (voetsteunen). I.p.v. bij het zitten "achter" op je zadel. Om dat gewicht dan weer op je achterwiel te brengen ga je meer naar achten hangen.

Hoor ook graag andere theoriƫn.

Groeten,
Erik...
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #6 Gepost op: 07-05-2008, 11:09 »
tip: ff andersom denken:

ik heb naast een stuurverhoger mijn stepjes iets verlaagd. Het is maar een kleine cm maar het heeft het zelfde effect tov je stuur, naast nog wat andere voordelen zoals het omlaagbrengen van je zwaartepunt.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #7 Gepost op: 07-05-2008, 11:23 »
Hoi, Mark! Probeer bij www.kedo.com , daar heb ik SW-motech stuurverhogers(30mm, maar ook andere maten te krijgen) voor mijn XT600E '03 gehaald. Bevallen zeer goed! Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #8 Gepost op: 07-05-2008, 11:24 »
Over die krachten op de stuurbouten zou ik me niet zoveel zorgen maken. Dat zijn 4 M8 bouten; in gangbare 8.8 kwaliteit kunnen die dingen echt gigantische krachten opvangen. Zo'n 8.8 boutje kan een trekkracht van 640N/mm^2 hebben voordat-ie blijvend vervormt. Een M8 bout heeft een oppervlak van 50mm^2, waarmee het ding dus tot 32kN trekkracht belast mag worden. Oftewel: je kunt een klein vrachtwagentje ophangen aan 1 enkele M8 bout.

Nu is het stuur wel een leuke hefboom en zitten de bouten vast in aluminium, maar al met al is de constructie niet onder de indruk van die paar kN belasting op die bouten als jij met grof geweld over knippen aan het jagen bent.

Mits je ze goed (niet te strak, niet te slap) vastgezet hebt, tenminste.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #9 Gepost op: 07-05-2008, 11:32 »
Over die krachten op de stuurbouten zou ik me niet zoveel zorgen maken. Dat zijn 4 M8 bouten; in gangbare 8.8 kwaliteit kunnen die dingen echt gigantische krachten opvangen.

OK, maar nu is bij mijn KTM de constructie eerst met 2 bouten in de bovenste kroonplaat en daarop de 4 die jij noemde.
Vandaar mijn bezorgdheid. Weet zo 123 niet de maat van die 2.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #10 Gepost op: 07-05-2008, 11:44 »
Weet zo 123 niet de maat van die 2.

Die komen naar mijn beste weten in twee maten: M10 en M12. Ik gok dat het M10 is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #11 Gepost op: 07-05-2008, 11:48 »
OK, maar nu is bij mijn KTM de constructie eerst met 2 bouten in de bovenste kroonplaat en daarop de 4 die jij noemde.
Vandaar mijn bezorgdheid. Weet zo 123 niet de maat van die 2.

KTM gebruikt standaard voor het stuur geen 8.8 bouten maar 10.?? die zijn weer iets sterker.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #12 Gepost op: 07-05-2008, 12:15 »
Zo zit het bij mijn KLX ook. En tussen de kroonplaat en die 2 bouten zit rubber als trillingsdemper. Bij mij althans.

Tsja, ik geloof er niks van dat je enig risico loopt dat de boel breekt. Bij mij heb ik, als ik het me goed herinner, sleutel 17 nodig om ze los te maken. Dat zouden dan dus M10 bouten zijn. In 8.8 kwaliteit 5 ton per bout voordat ze blijvend vervormen. Heb je een leuke hefboom voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Hooguit dat je rubbertjes wat sneller uitlubberen door de grotere kracht die erop werkt (grotere hefboom), en dat je dan wat speling krijgt.

Overigens: ik kan door die stuurklemmen 180-graden te draaien m'n stuur een stukje naar voren of naar achteren bewegen. Misschien ook de moeite waard om daar eens mee te spelen?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #13 Gepost op: 08-05-2008, 22:17 »
Citaat
dat verstelbare stuur dat onder die stuurverhogers staat wel iets voor je? Wel duur, maar ik ken een jongen van tegen de 2 meter die ze op een TTR heeft zitten

Steve,

Denk dat ik die oplossing eens ga proberen, kan ik gelijk meerdere hoogtes/posities uitproberen. Kan je bij die jongen van 2 meter eens inforeren of hij kabels heeft moeten verlengen voor deze verhogers of dat de standaardkabels lang genoeg zijn? Alvast dank.
Groeten,

Mark

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: stuurverhogers TTR600
« Reactie #14 Gepost op: 11-05-2008, 20:24 »
Hou er rekening mee dat standaard stuurverhogers niet passen op een TTR. Omdat de afstand van het voorste boutje tot het hart van het stuur niet gelijk is aan de afstand van het achterste boutje tot aan het hart.

Dit heb ik zelf ondervonden en ik heb dus nog een splinternieuw setje svh liggen. Ik maak ze wel op een XT500 denk ik.