Dat dacht ik tijdens het OER weekend ook, maar ik weet het nu nog steeds niet
Is dat de heading of de bearing ? en waarom AVERAGE? Wat is het verschil met de pointer? Dat ding draait bij mij altijd alle kanten op!!
Kan ik het kompas beter op Magnetic of True North zetten? of maakt dat niets uit?
heading: dit is de richting waarin de GPS ontvanger beweegt over het aardoppervlak. Het is een getal tussen 0 en 359 graden, overeenkomstig de kompaswaarden.
Dit getal is dus aangegeven in het roadbook en jij moet ervoor zorgen om dit getal zoveel mogelijk op je gps te zien (vandaar average=gemiddelde, het draait altijd wat heen en weer, een rechte lijn rijden is vaak heel moeilijk).
Het beste wat je kan doen met een magnetisch kompas is bij de desbetreffende situatie stilstaan, je kompas richten zodat je de peil op het vereiste getal krijgt, die richting op kijken, een boom of toren of ander kenmerk in die lijn op zoeken en daar naartoe rijden. Dit is betrouwbaarder dan continue op je kompas kijken tijdens het rijden. Bij een GPS-kompas (niet magnetisch dus) moet je tijdens het rijden de pijl op de vereiste koers krijgen, en dan ook weer een kenmerkend punt pakken. Dit werkt het meest betrouwbaar.
Waarschijnlijk komt er tijdens de rally nog wel een verduidelijking voor select gezelschap, zal alvast een powerpointje in elkaar proberen te draaien.