Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?  (gelezen 7881 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #15 Gepost op: 15-05-2008, 08:34 »
Dat dacht ik tijdens het OER weekend ook, maar ik weet het nu nog steeds niet :-X
Is dat de heading of de bearing ? en waarom AVERAGE? Wat is het verschil met de pointer? Dat ding draait bij mij altijd alle kanten op!!
Kan ik het kompas beter op Magnetic of True North zetten? of maakt dat niets uit?


heading: dit is de richting waarin de GPS ontvanger beweegt over het aardoppervlak. Het is een getal tussen 0 en 359 graden, overeenkomstig de kompaswaarden.
Dit getal is dus aangegeven in het roadbook en jij moet ervoor zorgen om dit getal zoveel mogelijk op je gps te zien (vandaar average=gemiddelde, het draait altijd wat heen en weer, een rechte lijn rijden is vaak heel moeilijk).

Het beste wat je kan doen met een magnetisch kompas is bij de desbetreffende situatie stilstaan, je kompas richten zodat je de peil op het vereiste getal krijgt, die richting op kijken, een boom of toren of ander kenmerk in die lijn op zoeken en daar naartoe rijden. Dit is betrouwbaarder dan continue op je kompas kijken tijdens het rijden. Bij een GPS-kompas (niet magnetisch dus) moet je tijdens het rijden de pijl op de vereiste koers krijgen, en dan ook weer een kenmerkend punt pakken. Dit werkt het meest betrouwbaar.

Waarschijnlijk komt er tijdens de rally nog wel een verduidelijking voor select gezelschap, zal alvast een powerpointje in elkaar proberen te draaien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #16 Gepost op: 15-05-2008, 17:59 »
heading: dit is de richting waarin de GPS ontvanger beweegt over het aardoppervlak. Het is een getal tussen 0 en 359 graden, overeenkomstig de kompaswaarden.
Dit getal is dus aangegeven in het roadbook en jij moet ervoor zorgen om dit getal zoveel mogelijk op je gps te zien (vandaar average=gemiddelde, het draait altijd wat heen en weer, een rechte lijn rijden is vaak heel moeilijk).

Het beste wat je kan doen met een magnetisch kompas is bij de desbetreffende situatie stilstaan, je kompas richten zodat je de peil op het vereiste getal krijgt, die richting op kijken, een boom of toren of ander kenmerk in die lijn op zoeken en daar naartoe rijden. Dit is betrouwbaarder dan continue op je kompas kijken tijdens het rijden. Bij een GPS-kompas (niet magnetisch dus) moet je tijdens het rijden de pijl op de vereiste koers krijgen, en dan ook weer een kenmerkend punt pakken. Dit werkt het meest betrouwbaar.

Waarschijnlijk komt er tijdens de rally nog wel een verduidelijking voor select gezelschap, zal alvast een powerpointje in elkaar proberen te draaien.


NA jou geweldige uitleg kunnen er echt geen vragen meer zijn Ferd.

Bedankt
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #17 Gepost op: 15-05-2008, 20:40 »
OK,thanx ;)
Zo simpel dus...(theoretisch!)
Ik denk dat ik 'm tijdens t OER weekend op bearing had staan...

Ik konstateer wel dat op dag 1 juist het stuk met de 2 proeven op een route ligt met 150 km geen tankstation!! Wordt ik toch wel nerveus van met mijn tankje van 11 litertjes...

Denk aan een kruik of zoiets die ik tijdens de korte etappes als kinbeschermer om stuur bind en bij lange etappes de eerste km's vol peut tussen mijn niergordel duw. Iemand dat al ooit geprobeerd of ben ik dan grensverleggend bezig?


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #18 Gepost op: 15-05-2008, 21:06 »
.

Ik konstateer wel dat op dag 1 juist het stuk met de 2 proeven op een route ligt met 150 km geen tankstation!! Wordt ik toch wel nerveus van met mijn tankje van 11 litertjes...

Denk aan een kruik of zoiets die ik tijdens de korte etappes als kinbeschermer om stuur bind en bij lange etappes de eerste km's vol peut tussen mijn niergordel duw. Iemand dat al ooit geprobeerd of ben ik dan grensverleggend bezig?



Gewoon lekker op een echte allroad gaan, geniet je ook nog van de inspanning  :-X :-* (aan dit advies zal je wel niets hebben, ik heb eventueel een @ te huur, die heeft een 24 liter tank 8))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #19 Gepost op: 15-05-2008, 23:21 »
die lc4 640 is best allroad volgens ktm460 ;D

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #20 Gepost op: 15-05-2008, 23:22 »
OK,thanx ;)
Zo simpel dus...(theoretisch!)
Ik denk dat ik 'm tijdens t OER weekend op bearing had staan...

Ik konstateer wel dat op dag 1 juist het stuk met de 2 proeven op een route ligt met 150 km geen tankstation!! Wordt ik toch wel nerveus van met mijn tankje van 11 litertjes...

Denk aan een kruik of zoiets die ik tijdens de korte etappes als kinbeschermer om stuur bind en bij lange etappes de eerste km's vol peut tussen mijn niergordel duw. Iemand dat al ooit geprobeerd of ben ik dan grensverleggend bezig?



Niet bang zijn..ik ben de sahara doorgekomen met een 10 ltr tank, en een reserve tank van 5 ltr onder de snelbinder... :D



Waarom werken die domme foto's hier niet?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #21 Gepost op: 15-05-2008, 23:30 »
Ik ben inderdaad niet zo'n sm fan en vind een LC4 (meer dan) zwaar genoeg. Helft van de deelnemers rijdt overigens LC4!!
Heb ook een grotere tank, maar die past net niet goed en dat rijdt niet lekker.
Tankje achterop lijkt me eigenlijk nog meer in de weg zitten dan een tank voorop die niet lekker past...
Moet dus toch iets van een kruik of wegwerpfles worden voor de dagen dat dat nodig is . Bij dag 3 is het laatste stuk ook 150 km als je niet tijdens de proef wilt gaan tanken...Ik neem aan dat daar de tijden van belang zijn?


Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #22 Gepost op: 15-05-2008, 23:37 »
Ik ben inderdaad niet zo'n sm fan en vind een LC4 (meer dan) zwaar genoeg. Helft van de deelnemers rijdt overigens LC4!!
Heb ook een grotere tank, maar die past net niet goed en dat rijdt niet lekker.
Tankje achterop lijkt me eigenlijk nog meer in de weg zitten dan een tank voorop die niet lekker past...
Moet dus toch iets van een kruik of wegwerpfles worden voor de dagen dat dat nodig is . Bij dag 3 is het laatste stuk ook 150 km als je niet tijdens de proef wilt gaan tanken...Ik neem aan dat daar de tijden van belang zijn?



Camelbak op je rug met ipv water euro 95..... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #23 Gepost op: 15-05-2008, 23:39 »
Ik ben inderdaad niet zo'n sm fan en vind een LC4 (meer dan) zwaar genoeg. Helft van de deelnemers rijdt overigens LC4!!
Heb ook een grotere tank, maar die past net niet goed en dat rijdt niet lekker.
Tankje achterop lijkt me eigenlijk nog meer in de weg zitten dan een tank voorop die niet lekker past...
Moet dus toch iets van een kruik of wegwerpfles worden voor de dagen dat dat nodig is . Bij dag 3 is het laatste stuk ook 150 km als je niet tijdens de proef wilt gaan tanken...Ik neem aan dat daar de tijden van belang zijn?



tssssssssss...dubbel...ingewikkeld forum dit.... ::)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #24 Gepost op: 15-05-2008, 23:59 »


http://smg.photobucket.com/albums/v155/Metallita/?action-view&current=DSC00708.jpg[/img]

Waarom werken die domme foto's hier niet?
Omdat wij moeten inloggen om een foto te zien  ::) Ligt niet aan het forum, maar aan de site waar de foto op gehost wordt dus.......


Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #25 Gepost op: 16-05-2008, 06:27 »
Omdat wij moeten inloggen om een foto te zien  ::) Ligt niet aan het forum, maar aan de site waar de foto op gehost wordt dus.......



Waar blijven die foto's die ik hier upload?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #26 Gepost op: 16-05-2008, 07:53 »


Ik konstateer wel dat op dag 1 juist het stuk met de 2 proeven op een route ligt met 150 km geen tankstation!! Wordt ik toch wel nerveus van met mijn tankje van 11 litertjes...
 

Neem iig een stuk slang mee om evt. benzine te "lenen".
Zo'n fles in je niergordel roept bij mij het beeld op van een bomgordel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #27 Gepost op: 16-05-2008, 09:18 »
een extremitische lc4 fundamentalist.
Ktm640 ik heb nog aqariumslang liggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #28 Gepost op: 16-05-2008, 09:35 »
en met je grote tank voldoende benzine om de halve oer in 1 keer uit te rijden!! ;)
Ik hoop dat ik nu de motor opnieuw is afgesteld en nieuwe gasnaald is gemonteerd ik ook 1 op 17 kan halen, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Had ik nu geweten als meneer A.K. niet vergeten was dat we afgesproken hadden dat ik een roadbook zou komen huren..... :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat betekenen al die afkortingen op het OER roadbook?
« Reactie #29 Gepost op: 16-05-2008, 13:06 »
opde crossbaan haal ik ook geen 1:17 maar 1:9. dus voorzichtig met de crossproefen, hahaha