Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: hooikoorts en crossbril  (gelezen 7757 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
hooikoorts en crossbril
« Gepost op: 22-05-2008, 22:49 »
Pfff, het is weer raak met de hooikoorts tegenwoordig. Knap vervelend, zeker voor een motorrijder. Net even naar de stad geweest met vizier open, en dat had ik echt beter niet kunnen doen.

Nu heb je allerlei pillen, poeders, sprays en druppels, met allemaal weer andere ongewenste bijeffecten. Het beste blijft toch die rommel spaarzaam gebruiken en contact zoveel mogelijk voorkomen.

Vanuit dat oogpunt dacht ik dat rijden met een crossbril ipv de integraalhelm wel eens zou kunnen schelen. Die moet immers ook tijdens woestijnraces voorkomen dat de rijders teveel stof in hun ogen krijgen.
Nu scheelt rijden met mijn Smith 'kinder-crossbrilletje' niets. Maarja, dat was een dingetje van 16 euro geloof ik, en buiten dat-ie langs het vizierplastic lekt is het schuim (zowel 'filter' als aansluiting op het gezicht) ook niet alles meer.

Zou een andere bril wel schelen? Zo ja, welke?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2008, 23:28 »
Zelf rijdt ik in hooikoortstijd met een goed aansluitende zonnebril, in de intergraal helm. Bij mij scheelt dit een heleboel jeuk in de ogen tijdens en na een rit. Als je dan met het vizier op een kier rijdt, krijg je de pollen niet rechtstreeks in je ogen.
Zo blijven we genieten van de natuur..........
 :) :) :)Groet,
Suske Teflon.
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #2 Gepost op: 23-05-2008, 06:16 »
Er zijn industriële zonnebrillen en of heldere veilgheidsbrillen te koop die heel goed afsluiten.
Tegenwoordig zien die er heel modern uit.

Ik dacht echter dat hooikoorts meer met je luchtwegen te maken had???
(ik zelf heb geen hooikoorts)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #3 Gepost op: 23-05-2008, 07:33 »
Wat Toon zegt, je ontkomt er dus niet aan als ze in de lucht zweven. Prikkelen op alle mogelijke manieren je slijnvliezen. Heb zelf inmiddels al 2 kuurtjes van de apotheek achter de kiezen, voor mij prima spul zonder bijwerkingen. Zal voor ieder wel anders zijn.
Ik merk geen verschil met rijden met de Arai X-tour of laatste maand met de Schubert Jet, terwijl ik nu dus heel open in de lucht zit.
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #4 Gepost op: 23-05-2008, 08:12 »
Als het te erg word, eet ik een pilletje. Zelf ook last van stof/beetje hooikoorts/allergie voor katten. Ga niet heel de dag lopen niezen als daar perfect werkende pilletjes voor zijn.

En koop een goeie crossbril. Een Smtih Evo bijvoorbeeld (niet dat er geen andere merken zijn, maar das een puike bril voor nog net geen 30 Euro)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #5 Gepost op: 23-05-2008, 09:38 »
Ben het op zich met je eens dat je gebruik van medicijnen zoveel als mogelijk moet vermijden, maar voor hooikoorts zijn er inmiddels voldoende effectieve varianten voorhanden die beperkte bijwerkingen hebben. Wel denk ik dat de effectiviteit van persoon tot persoon flink verschilt; wat voor mij goed werkt (nu Telfast) kan bij jou nauwelijks positief effect hebben en andersom. Je zult waarschijnlijk moeten experimenteren voordat je hebt ontdekt wat voor jou goed werkt.
Ik zou dat vooral met je huisarts doen. Middeltjes bij de drogist zijn bijna allemaal gebaseerd op dezelfde werkzame bestanddelen en doen met name aan symptoombestrijding.

Verder moet je proberen zoveel als mogelijk contact met pollen te verwijden. Een goede zonnebril helpt al veel. Ik denk dat een goede kwaliteit crossbril ook beter zal helpen dan een low-budget variant, maar prijs alleen zegt nix over de pasvorm.
Ik rij nu met Pro-Grip brillen, met mee-kleurende glazen. Die bevallen een stuk beter dan de Scott-brillen die ik daarvoor kocht.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat je pollentechnisch met een integraalhelm met dicht vizier beter af zult zijn als met een crosshelm met bril. En met een auto met airco en pollenfilter weer beter dan met motor en integraalhelm.


GJ
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #6 Gepost op: 23-05-2008, 09:52 »
Al jaren last, werkte ook altijd in een boomgaard.
Heb ook allergies voor bomen. :(
Wanneer komt het bij mij als het boven de 20 graden is.
Een koude periode nu tot aan de winter dan gaat het veel beter.

Irritatie is een combinatie van in de ogen en neus.
Van alles geprobeerd.
Een crossbril is wel een uitkomst.
Sluit mooi af en
Ik wil eigenlijk een nieuwe helm met vizier, maar zo dat ik ook een crosbril op kan zonder het vizier te moeten slopen, geeft meer koeling in de zomer , lekker open rijden, dacht aan een shoei hornet. Weet alleen nog niet of dat wil. open vizier en crossbril.


maar dan, nog steeds de neus.
ondanks alles geprobeerd de laatste 20 jaar, met veel bijwerking tot aan bloedneus aan toe.

Ben ik nu zeer te spreken over de neusspray die ik nu gebruik.
Geen lading vocht in je neus zodat je gelijk weer wil snuiten.
Geen irritatie van de spray.
1 maal daags te gebruiken, hoef je dat flesje niet overal mee naar toe te sjouwen.

Fluticasonpropionaat, deze is van het merk Sandoz.
Wel op recept.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #7 Gepost op: 23-05-2008, 17:55 »
Tsja, ik zal zowiezo maar eens langs de huisarts gaan. Enige vervelende is dat je met die mens 2x een afspraak moet maken. De eerste keer zegt-ie 'pak maar een paracetamolletje en kom over 3 weken terug'. Vervolgens moet je 2 dagen later bellen en zeggen dat het echt niet gaat. Niet prettig, wel begrijpelijk met al die figuren die al naar de arts rennen als er een drol dwarszit. Hoewel je zou zeggen dat iemand die eens in de 5 jaar een keer langskomt dat niet zomaar doet.

Magoed, ik heb wel eens ooit Xyzal (levocetirizine) van 'm gekregen. Doet de truuk wel aardig voor een uurtje of 6, maar ik word er moe van. Reactine (cetirizine) heeft dezelfde werking en bijwerking, maar dan wat heviger. Loratadine (goeiekope Kruidvat-pillekes, Allerfre, Claritine) zorgt voor minder vermoeidheid, maar werkt ook minder goed. Ik verwacht dus eigenlijk ook niet zoveel van desloratadine (Aerius), maar ik kan het eens aan de huisarts vragen. Maargoed, er is nog meer onder de zon; toch maar eens over m'n wittejassen-allergie heen komen.

Neussprays die goed werken leveren vroeg of laat een bloedneus op. Oogdruppels werken meestal wel goed, alleen ook niet zo lang.


Blijft dat medicatie 1 ding is, voorkomen dat je in contact komt met allergenen is nummer 2. Niet motorrijden is uiteraard absoluut geen optie :D

Voor de oogjes is die zonnebril wel een goeie, misschien ook maar eens naar kijken. Kost alleen weer een smak geld voor iets dat bij mij een beperkte levensduur heeft (ik raak ze altijd kwijt, ga er een keer op zitten, of wat dan ook). Al zou een goeie crossbril volgens mij toch nog meer rommel buiten moeten houden.

Voor de neus heb nog niks 'nets'. Vaak begint het snotteren, niezen en loopneus, dan prop ik de zakdoek in m'n helm onder m'n neus zodat tenminste niet de hele binnenkant verandert in een glibberige bende, en dan houd het snotteren gauw genoeg op. Niet raar als je kijkt hoeveel rommel er in de zakdoek blijft hangen na 100km rijden... Dat snuf je normaal gesproken dus gewoon naar binnen  :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2008, 19:08 »
Aangezien bijna alles van de huisarts of op de lange duur schade toebrengt aan slijmvliezen e.d. en ik niet tegen de pilletjes kan, gebruik ik al jaren homeopatische neusspray en oogdruppels. Werkt perfect voor mij. Met warm weer heb ik altijd de neiging het vizier iets open te zetten met gevolg korsten op de ogen en een loopneus. Met een crossbril zijn de ogen al aardig veilig opgeborgen. Mijn voorleur is dus de crosbril. En voor het rijden gaan ff spuiten en druppelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2008, 22:37 »
Swiss eye heeft een bril die tot 70km/u de wind uit je ogen houd, de Outbreak.
Of ie echt tot die snelheid werkt?? maar is wel het lekkerste motor brilletje tot nu toe voor mij, bijna geen stof/vuil in m'n ogen, goed zicht, UV 400, anti fog en verschillende tinten [smoke, clear, yellow] en ook in small..
Weer de fietsenboer, via Kruitbos, e 29.95..

http://www.swisseye.com/html/__outbreak_protector.html
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #10 Gepost op: 24-05-2008, 11:37 »
citaat:
Magoed, ik heb wel eens ooit Xyzal (levocetirizine) van 'm gekregen. Doet de truuk wel aardig voor een uurtje of 6, maar ik word er moe van. Reactine (cetirizine) heeft dezelfde werking en bijwerking, maar dan wat heviger. Loratadine (goeiekope Kruidvat-pillekes, Allerfre, Claritine) zorgt voor minder vermoeidheid, maar werkt ook minder goed.
--------------------------------------------------------------
xyzal en cetizine heb ik ook gebruikt.
Zoals je zeg moe, zeer droge neus, jeukneus, neusbloedinkjes, droge en jeukend gehemelte.
Constant de tong erover, je spant je gelaatsspieren aan. Stijve spieren, ook voorhoofd gevolg hoofdpijn moe stress.

Nu gaat het beter, maar ook geen wondermiddel.

homeo middeltjes ook gebruikt maar niet gewenst resultaat.

eigenlijk het beste naar binnen en de airco aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #11 Gepost op: 24-05-2008, 14:01 »
ook ik had last van hooikoorts maar heb een paar jaar in de maanden januari en februari injectie's gekregen.ze spuiten dan een beetje stof in waar je op reageerd zodat je lichaam dan al anti stoffen aan kan maken, en ik moet zeggen dat ik er nu vrijwel vanaf ben :)

geen idee of ze het nog doen het is voor mij al 10jr geleden dat ik de laatste kuur heb gehad
vraag het is na bij je huisarts.

Gr  Frank

fka Fr@nk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2008, 14:34 »
Swiss eye heeft een bril die tot 70km/u de wind uit je ogen houd, de Outbreak.
Of ie echt tot die snelheid werkt?? maar is wel het lekkerste motor brilletje tot nu toe voor mij, bijna geen stof/vuil in m'n ogen, goed zicht, UV 400, anti fog en verschillende tinten [smoke, clear, yellow] en ook in small..
Weer de fietsenboer, via Kruitbos, e 29.95..

http://www.swisseye.com/html/__outbreak_protector.html

Bedankt voor de link. Ik heb vijf jaar terug een vergelijkbare bril vanuit boogschieten.
Ik heb een HEEL lichte vorm van allergie. Mijn vrouw loopt nu met een filter op als we buiten aan het werk zijn.
Ik heb normaal alleen wat geïrriteerde slijmvliezen en als ik in eens wat branderige ogen wrijf is het of ik lasogen krijg. Dit laatste is een illustratie dat direct contact van de pollen met slijmvlies een boosdoener is en als je op de motorfiets rijdt komen er meer pollen in je ogen = meer allergische reactie.
Ik zet die bril in principe altijd op als ik naar het dorp knor en het scheelt ECHT.

Edit: is van Easton.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2008, 21:15 »
Ik zal van de week inderdaad maar eens de huisarts bellen. Vandaag ging het prima, maar gisteren was het niet best. Het lijkt wel alsof het ieder jaar erger word. Allergisch voor alles dat haren of veren heeft was ik al langer (5 minuten in een manege = mij horizontaal naar buiten slepen), de hooikoorts is pas iets van de laatste 3-4 jaar.

Bovenop de hooikoorts komt momenteel ook nog al het stof van het bouwvakkeren, dat zal ook wel zo z'n steentje bijdragen. Steenstof valt wel mee, maar timmer tegen het plafond aan en het 45 jaar oude stof komt met kilo's tegelijk naar beneden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: hooikoorts en crossbril
« Reactie #14 Gepost op: 26-05-2008, 08:45 »
Stofmaskertje!? Dat oude weduwestof is het ergste :)
None of us is as strong as all of us.