Zondag 1 juni. dag 5 van Levoca (SL) naar Tokaj(Hu)Zo, een verse start. Onszelf bij het ontbijt eerst zitten verwonderen over de levenloze gelaatsuitdrukking van de gemiddelde Slowaak. Dat zou volgens ingewijden komen door een ingebakken minderwaardigheidscomplex. Ik heb geen idee hoe het komt maar opvallen deed het wel. We konden lekker op het gemak vertrekken want we begonnen die ochtend met de crossproef op het crossterrein van Levoca. Om 10 uur werden we daar verwacht, konden we wat vrij rijden en dan zouden er een aantal heats gereden worden. Ik stond het zo eens te bekijken en begon me al zorgen te maken, steil omhoog is geen punt maar steil naar beneden is een probleem als het wat hoog werd, ik heb namelijk hoogtevrees. Ik begon met m`n proefrondje en eigenlijk viel dat reuze mee, ook de hellingen omhoog waren geen punt...
tot ik bij de 2de afdaling kwam... Godskolere zeg, wat een gapend gat bleek dat te zijn. Ik heb eerst 5 minuten moed staan verzamelen maar het ging niet. Vervolgens terug gereden via een kruip-door-sluip-door-route en mezelf serieus afgevraagd of ik wel aan de heat moest beginnen. Ria had al te kennen gegeven deze proef niet te doen. Ik dacht toch het te moeten proberen dus mezelf maar moed in zitten praten. Werd in ingedeeld met onder meer Zeeuwse Klei. Het moment van de start naderde en ik ging maar in de rij staan. Er stond een mooie klok en er werd gezegd dat we op de hele minuut van start gingen. "57, 58, 59, START" en daar gingen we! Tot m`n eigen verbazing bleek ik voorop te liggen bij de eerste bocht en dat had ik niet gedacht met m`n tamme fietsje en m`n overgewicht tegenover klei met z`n brute apparaat en z`n Biaffraans voorkomen ;-)
foto door Roos gemaakt:
Maar goed, hem kennende zou hij dat al na een paar bochten recht zetten en aldus geschiedde. Het ging lekker en de eerste helling naar boven en beneden was ook weer geen punt maar bij de 2de helling werd ik al zenuwachtig voor wat komen ging en begon ik uiterst links aan de helling.Hier net ervoor toen ik nog in hot persuit was achter mark aan...
Van de landing zijn helaas geen foto's want ik landde bovenop een vrachtwagenband die bovenaan lag om het parcours te markeren. Uit m`n tempo natuurlijk, iedereen kwam me voorbij en toen moest ik naar beneden... ik kreeg het niet voor elkaar m`n angst te overwinnen, een deceptie voor mezelf, heel frustrerend om zo door jezelf in de steek gelaten te worden. Daarna geheel gefrustreerd doorgereden voor de route naar Hongarije die zou eindigen in Tokaj. Het eerste deel van de route was lekker offroad, met mooie tracks door het bos en een gladde steile helling waar ik dan vreemd genoeg weer wel afdurf omdat het er niet zo enorm hoog uitziet als op de crossbaan. Wat sfeerbeelden:
Het tweede deel was eigenlijk voornamelijk asfalt. Wel heel mooi rijden daar.
Aangekomen in Tokaj bleek het hotel echt een plaatje te zijn. De man verantwoordelijk bleek meer dan goed Engels te spreken, hij leek wel een Londenaar. hij bleek echter een hongaar die een jaartje in Londen had gezeten. perfekt hotel met mooi uitzicht op het bivak. Roos` motor had het gehouden, Peter Waalkens kwam laat aan met KTM spullen. Jeroen Gerrits had een lekke voorvorkkeering en ook Hamster (Martijn) had weer sleutelwerk aan z`n GS-dakar.
Wederom wat sfeerbeelden:
De sfeer was wederom erg goed en er werd nog tot laat gesleuteld om iedereen weer op gang te helpen. En weer geen Suzuki`s om aan te sleutelen, voor de vorm olie gepeild, wel even de kettingen gesmeerd en de remblokken gechecked, horen we er toch een beetje bij