Vandaag de dag van de modder. Er stond een etappe van 320 km op het programma door drie landen. De start was nog in Roemenië met eengroot stuk asfalt de stad uit en naar de grens. In Hongarije was het heerlijk rijden want zoals al eerder gezegd, lange rechte paden. Dat betekende dus "lekker knalle met ze alle".
In Slovenië moest er aan het eind van de etappe weer een proef gereden worden die bestond uit twee stukken, één van dertien en één van zeventien km. Er mocht vanaf 14.00 uur gestart worden en Jeroen (die toch ook een beetje zijn plaatsje bovenin wilde verdedigen) en Huub waren er op tijd. Ze wilden ook echt vooraan starten want ze hadden al gezien dat het weer betrok en dat het flink begon te dreigen in de verte.
Het eerste deel van de proef was nog redelijk droog maar bij CP2 begon het stevig te regenen. Het was een proef met veel navigatie door een bos met een lange helling en een klein modderriviertje. Door de regen werden de wegen echt spekglad maar omdat hij redelijk vooraan zat, kon hij aardig doorrijden.
Wonderlijkerwijs kwam hij in het tweede deel van de proef Gerben (eerder gestart) weer tegen, ergens bovenaan een skihelling. Jeroen was inmiddels al drie keer gevallen en al skiënd op de modder zijn ze naar beneden gekomen, soms zelfs achterstevoren. Ze waren de eersten dus het was nog niet helemaal ondergeploegd. Arme laatkomers……. Alle paden waren inmiddels voorzien van een vijf cm. dikke laag slik en het was spekglad geworden. Hij heeft vaak in het gras gereden om de tot kleine modderstromen verworden paden te vermijden. Uiteindelijk heeft hij er 1.11 uur over gedaan. Toen hij klokte bij CP3 was er nog bijna niemand binnen, dus het is waarschijnlijk wel goed gegaan. Zijn dichtstbijzijnde concurrenten (nrs 2 + 3) kwamen beiden van de verkeerde kant aanrijden bij het CP3 (echt mode deze rally
) dus die hebben straftijd aan de broek. Huub heeft het ook goed gedaan en hij kwam niet veel later binnen. Omdat de etappe van morgen naar Krakow geen echte proef kent, is eigenlijk vanavond of morgenochtend de uitslag al bekend of de vragen van de rit morgen moeten meetellen.... Spannend hoor.
Resultaat van deze grote glijpartij is voorrem los, handkappen eraf en ander klein leed. Gelukkig wel allemaal repareerbaar. Dat geldt overigens niet voor iedereen want de truck begint al aardig vol te stromen met motoren die niet meer voor- of achteruit willen…. Jacques heeft niet meer gereden en loopt nog steeds met zijn arm in een mitella. ik begreep dat hij vandaag bij een CP de wacht had gehouden...
Goed, morgen een lange, grotendeels offroad-etappe naar Krakow. Geen proef dus maar wel te beantwoorden vragen uit het roadbook; vrij gemakkelijk te beantwoorden, maarre... dan moet je natuurlijk wel de goede weg hebben.....Morgen zullen we het weten. Tot dan, Jaqueline