De OER 2008 zit erop en gelukkig hebben we een hoop meningen kunnen ontvangen, welke we uiteraard verwerken in de editie van 2009. In de 2008 editie hadden de deelnemers die alles reden weinig of geen tijd over: rijden, sleutelen, eten briefing en naar bed een echte Rally dus. De meeste deelnemers willen minder asfalt maar toch op tijd binnen zijn. Daarom voor 2009 proberen we een route te maken met meer onverharde verbindingstukken zonder dat het voor de echte amateurs waar de rally voor bedoeld is zwaarder wordt. Mijn hoofd zit al vol niuewe plannen. Een nieuwe startplaats wordt dan waarschijnlijk het skigebied Zakopane op de grens van Polen en Slowakije, 13 rij uren vanaf Nederland.
uitzicht uit hotel
Op die manier zijn we eerder in Roemenie, had land waar je de OER enthousiaste bevolking nog kunt ontdekken.
Ook valt hier nog veel te ontdekken, dit kerkje stond in het roadbook als je even had afgestapt en naar binnen gegaan was, had je ontdekt hoe mooi deze mensen, maar toch totaal anders als ons leven en denken.
Niet ik, maar de route bepaald de overnachting adressen. Wij onderhandelen niet over de prijs en laten aan het hotel over wat wij eten, anders wordt het 8 dagen schnitzel en friet. Een nacht in de hutjes beviel sommige mensen niet en eenmaal is eten niet bevallen. Maar het had veel erger gekund, onze adressen liggen vaak afgelegen en hoog in de bergen. Vandaar een slaapzak, brr koud en donker als de stroom uitvalt. Melody Hotel was het enige hotel wat niet klopte, deze mensen snappen offroadrijders niet. Ik ben als laatste vertrokken uit hotel worstjes Dobra, hier hebben wij door de regen echt een puinzooi achtergelaten, echter ipv te klagen hebben ze voor mij een pracht omelet bereid! Kortom voor 2009! Repen, slaapzak en een hoofdlampje. Je wordt niet ziek van het eten, maar echt lekker is het niet !
Het is voor mij geen kunst om een OER te maken die loodzwaar is maar dat is niet de bedoeling. Deze rally moet voor iedereen toegankelijk blijven. Mensen die willen knallen er zijn Rally,s genoeg. De OER is vooral ontdekken.
En uitblazen op een rustige asfalt weg en je verbazen over onze stress in het westen, is waar de OER omdraait. Zoek de verschillen zeg maar.
De OER is tevens een rally school, op navigatiegebied valt er veel te leren en zonder een goed tijdschema aan te houden kan het maar zo zijn dat je te laat voor een proef bent en als je spullen niet voor elkaar zijn, is het ook “game over.”
Naast mensen met Rally aspiratie, is de OER in eerste instantie bedoeld voor de gewone man of vrouw die van lekker avontuurlijk all-off road rijden houdt. Voor hen bestaan er geen soortgelijke rally’s, wel voor de snelle jongens.
De basis van de OER is het ontdekken van onbekende gebieden met 7 rijuren per dag (meestal worden dat er meer). Aan het einde van de dag een proef rijden is dan voldoende voor de nodige extra zweetdruppels. Op die manier ontstaat er voor de liefhebbers een klassement. Niet de uitslag maar het feit dat je alle proeven hebt gereden vormt een overwinning voor iedere deelnemer. Zelf rij ik de OER liever met mijn zware KTM Superenduro dan met mijn nieuwe 690. De OER is voor publiek met een woon werk fiets. Naast een best pittige Rally bovenal ontdekken! 85% van de OER-route rijdt met een SuperEnduro beter dan met een lichte enduro. Daarom is het onzin om voor de proeven een lichter machine aan te schaffen. Voor minder ervaren piloten,is de Suzuki DR of een 690 natuurlijk wel de gemakkelijkste motor. Deze motoren zijn alleskunners. Dat je zonder ervaring mee kunt doen (mits je de juiste motor hebt) hebben onze twee artsen bewezen. Die hadden nauwelijks (Tjerk) of helemaal (Roland) geen off road ervaring. En toch reden ze zonder problemen de hele route, meestal inclusief proeven. Kortom sla gerust de moeilijke special over en geniet van de rally zoals jij dat wilt!
Als jullie willen reageren op mijn ideeën, graag. Na de OER 2008 met elke avond zoveel lachende gezichten in het bivak heb ik voldoende motivatie om er samen met Marcel en de groep vrijwilligers weer een mooie rally van de 2009 editie te maken.
Groeten, Gerjan.