Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Evaluatie 2008 - idee OER 2009  (gelezen 3311 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 24
Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Gepost op: 22-06-2008, 12:01 »
De OER 2008 zit erop en gelukkig hebben we een hoop meningen kunnen ontvangen, welke we uiteraard verwerken in de editie van 2009. In de 2008 editie hadden de deelnemers die alles reden weinig of geen tijd over: rijden, sleutelen, eten briefing en naar bed een echte Rally dus. De meeste deelnemers willen minder asfalt maar toch op tijd binnen zijn. Daarom voor 2009 proberen we een route te maken met meer onverharde verbindingstukken zonder dat het voor de echte amateurs waar de rally voor bedoeld is zwaarder wordt.  Mijn hoofd zit al vol niuewe plannen. Een nieuwe startplaats wordt dan waarschijnlijk het skigebied Zakopane op de grens van Polen en Slowakije, 13 rij uren vanaf Nederland.



uitzicht uit hotel


Op die manier zijn we eerder in Roemenie, had land waar je de OER enthousiaste bevolking nog kunt ontdekken.







Ook valt hier nog veel te ontdekken, dit kerkje stond in het roadbook als je even had afgestapt en naar binnen gegaan was, had je ontdekt hoe mooi deze mensen, maar toch totaal anders als ons leven en denken.





Niet ik, maar de route bepaald de overnachting adressen. Wij onderhandelen niet over de prijs en laten aan het hotel over wat wij eten, anders wordt het 8 dagen schnitzel en friet. Een nacht in de hutjes beviel sommige mensen niet en eenmaal is eten niet bevallen. Maar het had veel erger gekund, onze adressen liggen vaak afgelegen en hoog in de bergen. Vandaar een slaapzak, brr koud en donker als de stroom uitvalt.  Melody Hotel was het enige hotel wat niet klopte, deze mensen snappen offroadrijders niet. Ik ben als laatste vertrokken uit hotel worstjes Dobra, hier hebben wij door de regen echt een puinzooi achtergelaten, echter ipv te klagen hebben ze voor mij een pracht omelet bereid! Kortom voor 2009! Repen, slaapzak en een hoofdlampje. Je wordt niet ziek van het eten, maar echt lekker is het niet !



Het is voor mij geen kunst om een OER te maken die loodzwaar is maar dat is niet de bedoeling. Deze rally moet voor iedereen toegankelijk blijven. Mensen die willen knallen er zijn Rally,s genoeg. De OER is vooral ontdekken.






En uitblazen op een rustige asfalt weg en je verbazen over onze stress in het westen, is waar de OER omdraait. Zoek de verschillen zeg maar.






De OER is tevens een  rally school, op navigatiegebied valt er veel te leren en zonder een goed tijdschema aan te houden kan het maar zo zijn dat je te laat voor een proef bent en als je spullen niet voor elkaar zijn, is het ook “game over.”
 Naast mensen met Rally aspiratie, is de OER  in eerste instantie bedoeld voor de gewone man of vrouw die van lekker avontuurlijk all-off road rijden houdt. Voor hen bestaan er geen soortgelijke rally’s, wel voor de snelle jongens.
De basis van de OER is het ontdekken van onbekende gebieden met 7 rijuren per dag (meestal worden dat er meer). Aan het einde van de dag een proef rijden is dan voldoende voor de nodige extra zweetdruppels. Op die manier ontstaat er voor de liefhebbers een klassement. Niet de uitslag maar het feit dat je alle proeven hebt gereden vormt een overwinning voor iedere deelnemer. Zelf rij ik de OER liever met mijn zware KTM Superenduro dan met mijn nieuwe 690. De OER is voor publiek met een woon werk fiets. Naast een best pittige Rally bovenal ontdekken! 85% van de OER-route rijdt met een SuperEnduro beter dan met een lichte enduro. Daarom is het onzin om voor de proeven een lichter machine aan te schaffen. Voor minder ervaren piloten,is de Suzuki DR of een 690 natuurlijk wel de gemakkelijkste motor. Deze motoren zijn alleskunners. Dat je zonder ervaring mee kunt doen (mits je de juiste motor hebt) hebben onze twee artsen bewezen. Die hadden nauwelijks (Tjerk) of helemaal (Roland) geen off road ervaring. En toch reden ze zonder problemen de hele route, meestal inclusief proeven. Kortom sla gerust de moeilijke special over en geniet van de rally zoals jij dat wilt!







Als jullie willen reageren op mijn ideeën, graag. Na de OER 2008 met elke avond zoveel lachende gezichten in het bivak heb ik voldoende motivatie om er samen met Marcel en de groep vrijwilligers weer een mooie rally van de 2009 editie te maken.


Groeten, Gerjan.
 


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2008, 12:26 »
was een mooie vacantie Gerjan,en Marcel bedankt daarvoor.

FF na denken wat was hotel melody ook alweer, daar waar de lokale pubers een feestje hielden?

Idd die 450 asfalt op een hard zadel was neit mij favoriete onderdeel, maar het was een prachtgebied om "te zien" hwt landschap etc was super en ook de verschillen met het westen zijn onvoorstelbaar.

Het is een ALLroad rally dus asfalt hoort daar ook in en de dikke 2 cilinders hadden het beter die dag.
Maar 450 asfalt mag ook best een heel stuk minder zijn.

groet,
Kim

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2008, 16:27 »
Omgeving van Zakopane is echt super!
heb daar vorig jaar lekker met de MTB geploeterd.....
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2008, 16:42 »
Het was een superrit, en zo een paar weekjes later verdwijnen de herinneringen aan het geploeter en blijven alleen de leuke over ;) Bedankt!

Voor een volgende keer:
Minder asfalt en meer verbindingsetappes over gravel lijkt me een goed idee, ook dat de dagen iets korter worden, dan kan je nog eens stoppen voor een foto/lunch ipv alleen repen en bifi's... Vond dit jaar wel wat stukken te heftig om het een allroad rally voor iedereen te houden, zeker als je met een zware motor komt.... (de normale woon werk). Er werd veel meer schade gereden dan ik had verwacht (niet alleen bij mij). Maar ja anderzijds was ik wel een erg groentje en ben ik misschien wat opportunistisch van aard ;)
De hotels & eten vond ik prima, de hutjes ook. Alleen die knackworstjes  ::) ;)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2008, 17:00 »
Het was een prachtige ervaring en zeker voor herhaling vatbaar! Heel veel geleerd en vrees besmet te zijn geraakt met het "rally virus".
Ik heb echter een hekel aan op asfalt rijden en dat zat er soms wel erg veel in...
Wat mij betreft mag het dus een OER worden die in Romenie start en daar ook eindigt, met veel skihellingen, maar met omleidingen als t regent. De proef halverwege de dag zou misschien fijn zijn om daarna wat rustiger aan te doen en wat meer van de omgeving te genieten, want ik zie nu hele mooie foto's van gebieden waar ik ook geweest gereden heb, maar nog niet eerder gezien heb (en niet alleen van de laatste dag....).

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 110
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2008, 18:59 »
Ben mijn ene namiddag ploeteren nog steeds niet vergeten, dat blijft me juist het langste bij, maar niet in heel negatieve zin gelukkig. Als de hele tijd alles supermakkelijk is gegaan, heb je ook niet het gevoel dat je jezelf hebt uitgedaagd. En of dat nu zo leuk is? Ik heb dat stukje roadbook hier nu voor me aan de muur hangen, nog net niet ingelijst, al weet ik zowat elke aanwijzing nog uit mijn hoofd :)

De asfaltstukken waren te doen zolang de route kronkelde, de rechte stukken waren pas echt vervelend (en een paar steden ook, maar zo groot waren die nou ook weer niet). Zou ik ook op een zwaardere motor zo ervaren. Wel heb ik bijv. in Hongarije tijdens asfaltstukken veel zandpaden zien liggen die we niet aandeden, dus dat vond ik af en toe wel jammer. Misschien liepen die niet handig om in de route in te passen of heeft dat met de dagplanning te maken. De rijtijden per dag waren op zich wel lang genoeg. Van mij zou de rally best 2 weken mogen duren, of in Hongarije/Roemenie mogen starten en eindigen. Je bent dan wel wat langer onderweg om bij de start te komen, maar de rally zelf wordt er wellicht alleen maar leuker op. Vond het nu ook wel leuk om gaandeweg de verschillen tussen de diverse landen te zien. Leuk dat jullie zo open staan voor veranderingen EN het in elk geval nog eens willen organiseren!!!

Wat een hotel tot goed of juist matig maakt kan voor organisatie versus deelnemers wel eens verschillend zijn. Van ons uit bezien liep de kwaliteit nogal eens uiteen, maar de uitschieters waren net zo goed de luxe kant op als andersom, zowel qua eten als qua voorzieningen. Zou me kunnen voorstellen dat er voor zoiets als het ontbijt wel minimumeisen worden aangegeven zodat er toch wel iets meer/anders te eten is dan knakworsten en brood.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2008, 21:30 »
OER 2008 was een zeer gevarieerde route, met zijn voors en tegens. Volgens mij was de doelstelling om zowel lekker offroad te knallen als veel van Oost Europa te zien. Nou, dat lijkt me meer dan geslaagd! Petje af voor Gerjan, want ‘even’ 2.500 km route aan elkaar knopen met alle logistiek die daarbij hoort lijkt me een hell of a job.

Ik heb diverse alternatieve scenario’s even langs laten komen, maar ze hebben alle voor- en nadelen. De OER gewoon de OER laten is misschien wel de beste optie, maar hierbij een paar persoonlijke gedachtes:
-   De OER is met recht een rallye en geen toertocht. Als het een Promotor reis was geweest was je nu waarschijnlijk druk met claims door te nemen  :D. Het waren volle dagen, veel kilometers en weinig rust. De meesten moesten behoorlijk aan de bak. Prima! Alleen, je hebt dan niet veel tijd ‘over’ om eens fatsoenlijk te stoppen voor een foto of een extra kop koffie. Ook het prachtige landschap gaat te snel aan je voorbij om goed in je op te nemen. Dus die laatste doelstelling gaat een klein beetje mank. De vraag is dus: zijn de lange verbindingsroutes noodzakelijk? Moeten het persé vier landen zijn? Polen en Slowakije vond ik niet heel bijzonder, althans niet in vergelijking met H en RO. Levoca crossbaan was overigens wel top. Schot voor de boeg: starten in Budapest (zelfde afstand) en dan Hongarije en Roemenië rond. Kom je ook wat zuidelijker uit. Is Polen nog echt “Oost Europa”?
-   Win je veel met Zakopane als startplaats? De Tatra is fantastisch maar heeft het ook veel offroad mogelijkheden? Het is één groot natuurpark.
-   Het eten zou iets beter kunnen/moeten. De kwaliteit was niet slecht maar de voedingswaarde eigenlijk onvoldoende. Zeven dagen pasta is vreselijk maar koolhydraten tanken is wel belangrijk. De knakworstontbijt zal mij altijd bij blijven, dus mooie verhalen voedt het wel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2008, 21:37 »
Voeding: We zijn te veel verwent, voedingswaardes.
Als je iets warms in je buk heb is de wereld een stuk mooier.

Is Polen Oost europa? we zijn toch door stukjes gereden die niet o deden voor romenie.
Huizen gewoon ergens met mensen die volgens mij alleen van 2 koeien en wat land leefde.
Als je maar niet bij een stad komt is eht oude europa er echt wel.

Idd tijd om de "cultuur" te zien was er weinig.
Zoals ktm640 al zei, de proefs/specials in het begin of midden van de dag dan kun je zonder tijds druk naar het volgende punt rijden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2008, 22:38 »
Ziet er prachtig uit daar in Zakopane,
Je idee voor volgend jaar beloofd veel moois.
Maar is die sneeuw wel optijd weg? of gaan we volgend jaar voor banden met spikes?
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2008, 20:21 »
Starten in Zakopane kan twee extra rijdagen opleveren in off road paradijs Roemenie. Ik denk dat iedereen dat wel ziet zitten. Starten in Budapest zou ook kunnen maar ik weet uit ervaring dat het nogal wat extra reisuren oplevert. Zakopane lijkt me daarom een goed alternatief voor Krakau wat als locatie ook goed voldeed. In de hoge Tatra mag je niet off road rijden maar je bent zo in Slowakije.
En dan dat eten. Het ontbijt was één keer slecht (drie worstjes, volgens mij heb ik er vier op) en daar hoor je iedereen over. Zelf vond ik het de overige zeven keer wel prima. Ook het avondeten was meestal (behalve in Slowakije) voldoende en goed. Ik probeer tijdens zo'n trip iederee keer wat gewicht kwijt te raken maar dat lukt me niet. Valt dus wel mee met dat eten, tenminste voor iemand zoals ik die alles lekker vindt.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2008, 21:18 »
Terwijl jullie aan het rijden waren was ik aan het bijkomen van de Alto Turia. Ik denk dat daar meer OTR in zit, maar of het daar beter van wordt....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2008, 13:09 »
ATR en de OER zijn ook moeilijk te vergelijken. Met de ATR zit je een week op dezelfde lokatie en rij je klaverbladen en kom je daardoor wel diverse dagen op dezelfde verbindingswegen uit (wel onverhard dan), tenminste ik ben er zelf nooit geweest, dus corrigeer mij maar als ik het verkeerd heb begrepen. Als je vanuit Roemenië een week lang vanuit dezelfde lokatie alleen klaverbladen rijdt zie je ook amper asfalt en moet je wel regelmatig dezelfde verbindingswegen (offroad dan meestal) rijden.

Ik vind het doorreizen naar een volgende locatie en zelfs naar een volgend land juist een enorme toegevoegde waarde. Je komt van het ene in het andere prachtige contrast, zowel qua ondergrond/natuur/soort wegen/paden, maar ook qua mensen, cultuur, vervoersmiddelen, etc...  Om die afstanden naar volgende lokaties te kunnen maken, kom je er niet onderuit om wat verbindingsetappes te rijden. Van mij mogen die ook zoveel mogelijk offroad, maar dan haal je het denk ik niet. Als er dan op asfalt gereden moet worden heb ik ook liever mooie kleine bochtige wegen. Daar heb ik persoonlijk ook enorm veel plezier van, ofwel omdat je fantastisch kunt sturen, ofwel omdat je dan net iets meer om je heen kan kijken dan wanneer je offroad aan het rijden bent. Ik begrijp wel dat niet elke offroader ook asfaltliefhebber is, maar die moeten dan misschien voor zichzelf beslissen wat voor rally hun het meeste aanspreekt.

Een paar jaar geleden zat ik ook te twijfelen tussen de ART en de Tuareg. Ik heb toen ook bewust gekozen voor de Tuareg om dat die ook op basis van doorreizen is. Daar gebeurt precies hetzelfde als in de OER, bijna elke dag wel een aantal verbindingsetappes over het asfalt, soms ook erg lang, maar meestak mooie uitzichten, maar soms ook een beetje saai. Maar dat vond ik geen enkel probleem om daarmee van het ene landschap in het andere te komen.

Dus wat betreft de OER, ik kan dit jaar nauwelijks meespreken omdat ik zo weinig heb gereden, maar als ik volgend jaar weer mee kan doen zou ik ook zeggen, zo veel mogelijk verbinding offroad, maar mag van mij ook verbinding asfalt over kleine mooie wegen. Verbinding over de snelweg zou ik ook niet leuk vinden. (die dag heb ik echter in de memotruck gezeten, dus niet uit echte ervaring)

Wat mij betreft ziet je nieuwe plan voor 2009 er prima uit, lijkt mij dat je de belangrijkste wensen van minder asfaltverbindingen (vooral die snelweg eruit) daarmee wel tackelt. Als de OER volgend jaar in midden Slowakije of nog lager moet beginnen vind ik het ook prima.

Over de specials kan ik al helemaal niet meespreken, dus dat laat ik aan de rest over.

Over de accomodaties had ik eigenlijk weinig te klagen, de hutjes vind ik prima, maar ik ben dan ook een echte kampeerder, dus douches op een paar meter lopen ben ik gewend. Het laatste hotel in slowakije had ik geluk met mijn kamer, maar ik kon mij goed voorstellen dat 8 pers op een te kleine kamer niet prettig was, dus misschien kan er gezocht worden naar lokaties met max 4 pers op een kamer ofzo? De rest waren volgens mij toch weinig klachten over?
Wat betreft eten, hebben we volgens mij voor 90% prima te eten gekregen (was van te voren bekend dat oost europa geen bekende voortreffelijke keuken heeft), die knakworsten hoefde van mij ook niet, maar even om wat kaas vragen bleek geen enkel probleem. Die varkenspoot in witte bonen met tomatensaus was ook niet echt aan mij besteed, maar volgens hun richtlijnen een prima maaltijd, dus qua persoonlijke voorkeur moet je er niet vanuit gaan dat je elke dag precies naar jouw smaak eten krijgt...
Dus ik denk dat je hooguit aan een restaurant kan vragen of ze er rekening mee willen houden dat de mensen veel en voedzaam willen eten.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #12 Gepost op: 24-06-2008, 13:22 »
Ben helaas niet meegeweest maar als alles perfect geregeld is waar is dan nog het avontuur  ???

Of zijn de mensen op dit forum al van de leeftijd dat............ :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #13 Gepost op: 24-06-2008, 15:18 »
Ben helaas niet meegeweest maar als alles perfect geregeld is waar is dan nog het avontuur  ???

Ik ga ook niet mee voor het avontuur.
Dit is gewoon een geheel verzorgde reis!
Hotels zijn besproken, 's ochtends staat je ontbijt klaar, de route staat geheel op papier en 's avonds staat het eten klaar. Als er iets met je motor hebt staat er een perfect uitgeruste vrachtwagen klaar met al het gereedschap dat je nodig hebt en als je zelf je reserve onderdelen meeneemt dan kan je niks gebeuren.

Ik ga mee om lekker off-road te kunnen rijden. Dat kunnen we in Nederland toch veel te weinig. En de prachtige omgeving in al die buitenlanden neem ik op de koop toe. Overal waar je off-road kunt rijden is de wereld mooi :-)
En daarom hoef ik ook niet perse door al die landen te rijden.
Ik rij liever veel off-road en kom des noods 's avonds weer eens in het zelfde hotel aan dan dat ik lange verbindingsroutes over asfalt rij.

Daarintegen zou ik het helemaal niet zo erg vinden om op iets verder dan 1 dag rijden te starten. Zeker niet als er een vliegveld in de buurt is ;-)

Hoe het ook zal worden. Ik weet nu al dat Gerjan volgend jaar weer een geweldige OER in mekaar KNALt :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Evaluatie 2008 - idee OER 2009
« Reactie #14 Gepost op: 24-06-2008, 19:24 »
 :stupid: :stupid:
Mooi gesproken. We moeten hoofdzaken (OTR rijden) goed blijven onderscheiden van bijzaken (slapen/eten). :)
Zeuren over worstjes doen we er voor de lol bij. :P