Wijs op Reis > Reis- en Landeninfo

Verzekering verre landen

(1/2) > >>

komkommer:
Hoe verzekeren jullie je motor in landen als Georgie en Azerbeidzjan?

Sanne:
Als je de motor in één van die landen verzekert wilt hebben zal je een lokale verzekeringsmaatschappij moeten benaderen. Als je je motor verzekert wilt hebben vanuit nederland is het afhankelijk van je eigen verzekeringsmaatschappij. Veel maatschappijen geven geen verzekering af voor motoren/auto's in landen die niet op de groene kaart staan of die negatief reisafvies hebben op het ministirie van buitenlandse zaken.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen

komkommer:

--- Citaat van: Sanne op 25-06-2008, 18:29 ---Als je de motor in één van die landen verzekert wilt hebben zal je een lokale verzekeringsmaatschappij moeten benaderen. Als je je motor verzekert wilt hebben vanuit nederland is het afhankelijk van je eigen verzekeringsmaatschappij. Veel maatschappijen geven geen verzekering af voor motoren/auto's in landen die niet op de groene kaart staan of die negatief reisafvies hebben op het ministirie van buitenlandse zaken.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen

--- Einde van citaat ---

Ik ga inderdaad landen in die buiten mijn groene kaart vallen en/of een negatief reisadvies hebben. Jij stelt voor om in de landen zelf een verzekering af te sluiten? Is dat een beetje snel te doen?

Jouke

Sanne:
Sommige landen is het verplicht om een verzekering te hebben. Misschien is dit het geval voor beide landen, dat weet ik niet. Stel dat beide landen of één ervan het niet verplicht steld dan zou ik geen verzekering nemen. In het ergste geval wordt je motor gestolen en ben je die kwijt. Je bent ook niet verzekert voor ongevallen. Mocht je een persoon aanrijden dan gelden in zulke landen al snel andere regels dan bij ons in Nederland. Dus wat ik zou doen is geen verzekering nemen maar een relatief goedkope motorfiets nemen en wanneer ik een ongeluk veroorzaak het ter plekke afkopen.
Alle informatie omtrend dit onderwerp kan je in de meeste gevallen bij de ambassade halen.

Ook moet je rekening houden met een invoer verplichting (passé lassé, hoe schrijf je dat?) en daarvoor kan je een Carnet de Passage aanvragen bij de ANWB, dit is de dagwaarde van je motor en die houdt de ANWB als borg (onderpand), dus dat geld moet je ook hebben. Ook nu geld dus hoe goedkoper de motor hoe minder je borg betaald. Het Carnet dien je bij binnenkomst van het land te laten stempelen en zodra je het land verlaat moet je ook een stempel vragen anders krijg je de borg niet terug.
Sommige landen kan je een invoerbewijs kopen, ook dat moet je nagaan.

komkommer:

--- Citaat van: Sanne op 25-06-2008, 20:56 ---Sommige landen is het verplicht om een verzekering te hebben. Misschien is dit het geval voor beide landen, dat weet ik niet. Stel dat beide landen of één ervan het niet verplicht steld dan zou ik geen verzekering nemen. In het ergste geval wordt je motor gestolen en ben je die kwijt. Je bent ook niet verzekert voor ongevallen. Mocht je een persoon aanrijden dan gelden in zulke landen al snel andere regels dan bij ons in Nederland. Dus wat ik zou doen is geen verzekering nemen maar een relatief goedkope motorfiets nemen en wanneer ik een ongeluk veroorzaak het ter plekke afkopen.
Alle informatie omtrend dit onderwerp kan je in de meeste gevallen bij de ambassade halen.

Ook moet je rekening houden met een invoer verplichting (passé lassé, hoe schrijf je dat?) en daarvoor kan je een Carnet de Passage aanvragen bij de ANWB, dit is de dagwaarde van je motor en die houdt de ANWB als borg (onderpand), dus dat geld moet je ook hebben. Ook nu geld dus hoe goedkoper de motor hoe minder je borg betaald. Het Carnet dien je bij binnenkomst van het land te laten stempelen en zodra je het land verlaat moet je ook een stempel vragen anders krijg je de borg niet terug.
Sommige landen kan je een invoerbewijs kopen, ook dat moet je nagaan.

--- Einde van citaat ---

Dankjewel voor de informatie. Helaas geeft de ANWB geen Carnet de passages meer af, maar het kan nog wel prima via ADAC geregeld worden. Ik hou het denk ik gewoon op mijn eigen normale motorverzekering en voor de overige landen moet er maar iets ter plekke geregeld worden. Wat is jullie ervaring betreffende een IRK? Ik zat er eigenlijk aan te denken onderdelen vanuit nederland op te laten sturen door famillie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie