Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?  (gelezen 5169 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Gepost op: 08-07-2008, 12:32 »
Van het weekend een probleem met de motor, lekke band.
Door de knmv pechservice thuisgebracht, met de taxi.
Gister is de motor terug gekomenop een aanhanger aan de autoambulance.
Deze stond met van die 5cm brede sjorbanden vast.

Ik weet niet hoe lang hij zo vast heeft gestaan.

Maar kan je op deze manier het stuur verbuigen?

Tot overmaat van ramp laat de vervoerder een sjorband los en klapt de motor van de kar.
en valt half op de kar en met stuur naar de grond.

Wie moet je verantwoordelijk stellen, wat denken jullie?

Maar de vraag van het stuur vindt ik het belangrijkste.
Heb natuurlijk wel zo mijn eigen gedachte.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2008, 12:37 »
Tja, hoe lullig ook, ik zou even een keer diep slikken en denken, mooie reden om een fatsoenlijk stuur te kopen en een setje bandenplak voor onderweg.

Als het een stalen stuur is kan ik me er wel iets bij voorstellen dat het na een weekendje onder spanning een beetje is verbogen.
 Of het normaal is? Ik weet het niet.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2008, 12:49 »
Is een leuke manier om chopper vast te zetten, lekker voor je stuur is het niet, en zo vast hoeft hij helemaal niet (zijn je keerringen in je voorvork nog in normale staat??)
Mijn motor heeft ook een keer achter op een lepelwagen gestaan, en hij kwam inderdaad ook met een spanband met van die overschuif gevallen. Gelukkig heb ik degelijke handkappen er op zitten, en kon hij die dingen dus niet om het handvat schuiven. Ik heb hem toen maar even geleerd hoe je een motor wel vast moet zetten.

Voor het claimen van schade moet je even contact opnemen met de knmv denk ik, die weten vast meer hierover.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2008, 13:10 »
, mooie reden om een fatsoenlijk stuur te kopen

oohh, welke moet ik dan kopen?

en ik had net risers besteld.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2008, 13:20 »
Goeie sturen zijn er zat. Renthal,  Magura maken uitstekende, sterke offroad sturen. Let op de diameter van het stuur in het midden, dat kan 22 of 28 mm zijn. Dat zijn standaard maten, dus de combinatie met je risers is geen probleem.
Wel moet je even op het model van je stuur letten, onder meer hoe hoog de handvatten zitten t.o.v. het midden van het stuur. Om te voorkomen dat het samen met je risers wel erg hoog wordt, of juist het effect van de risers weer deels teniet doet.
www.renthal.com
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2008, 13:24 »
Wat ik zo kan zien op de foto zitten de spanbanden vast aan de uiteindes van het stuur? Dan heb je iig de grootste hefboom op je stuur en is de kans op verbuigen het grootst. Ik heb een balkje tussen het stuur. Zolang je de sjorbanden hieronder vast maakt aan het stuur kan het stuur hier niet of nauwelijke meegeven en dus niet verbuigen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 08-07-2008, 13:35 »
Bij dit stuur zit ook een versteviging, dwarsstang, daar zit ook mijn roadbook op gemonteerd.
Bij het ophalen heeft, op een autoambulance, hij wel dichtbij de kroonplaten om het stuur gezeten ( op mijn advies). Hij is dus overgeladen op een aanhangwagen. Na een nacht stalling. Op een aanhanger van het bergingsbedrijf, terwijl een ander bergingsbedrijf hem weer bij mij heeft gebracht.

ik heb het idee dat mijn stuur nu afhangt. zie foto


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 08-07-2008, 14:48 »
Om zo een stuur te verbuigen lijkt me niet eens zo'n kunst. Gewoon stevig doorratelen  >:(

Ik heb eventueel nog een stalen Suzuki-stuur voor je liggen van een DR600 meen ik. Gratis en voor niks. Die past wel als ik zo naar m'n eigen KLX kijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 08-07-2008, 18:48 »
Tja, met die zware ratelbanden kun je behoorlijk kracht zetten zonder dat het moeite kost..
Mijn motor hebben ze eens zo vastgezet terwijl ie op de zijstandaard stond. Gewoon doorgerateld totdat de standaard afbrak! En toen de motor plat natuurlijk.
Schade verhalen?.... succes..
 :(
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 08-07-2008, 20:00 »
Schade verhalen? Niet doen, meteen alu-stuur kopen. Origineel Suzuki-stuurtje is net pudding.

Zo duur is dat niet (voor een 40-50 Euro heb je een heel leuk sturtje hoor), en het is meteen 200% sterkerder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 08-07-2008, 21:45 »
Heb een beetje off topic vraagje, KNMV pech service is gewoon je fiets weg brengen :-\

Zou de ANWB wel proberen je band te repareren?
[ als ik een rit rij heb ik pomp, plakspullen en binnenbanden bij me, maar heb daar geen opberg ruimte voor dus heb het niet bij me bij dagelijks gebruik]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2008, 06:38 »
Motor vastzetten aan je onderste kroonplaten, niet met haken, maar de banden doorvoeren. Let op dat er geen kabeltjes knellen.

Mijn buurman mocht (zonder mij) mijn aanhanger lenen om zijn pas gekochte shopper op te halen in Zuid-Limburg.

Ik heb hem eerst even laten oefenen op mijn motor met het vastsjorren en dat was terecht :D

Zijn motor is veilig aangekomen in Nieuwegein.

Lekke banden kan je ook voorkomen met Slime (Halfords) In de vijf jaar dat ik er nu mee rij, nog nooit een lekke band gehad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 09-07-2008, 07:50 »
Heb je dit dan preventief in je banden zitten? Hoe doe je dat met banden wissels, wordt volgens mij een grote plakzooi?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 09-07-2008, 09:21 »
Zou de ANWB wel proberen je band te repareren?

De ANWB heeft me al een paar keer geholpen, o.a. met een lekke band. Proberen altijd te zorgen dat je zelf weer rijdend naar huis kan. Plakken liever een bandje dan dat ze de sleepwagen bellen.


GJ :-)
(tegenwoordig heb ik bijna altijd zelf plakspullen mee)
 
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Stuur krom op aanhanger, mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 09-07-2008, 09:22 »
Heb je dit dan preventief in je banden zitten? Hoe doe je dat met banden wissels, wordt volgens mij een grote plakzooi?

Nee hoor, ik heb het ook. Je ventieltje komt er groen uit, dat is alles.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R