Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: bandenklem  (gelezen 6716 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
bandenklem
« Gepost op: 28-07-2008, 11:50 »
Hoi allemaal,

Gisteren is het ventiel uit de binnenband (achter) gescheurd. De bandenspanning stond op 1,5 bar... Nu heb ik ergens gelezen, en ook Timo heeft er zo een in z'n achterwiel, dat er een klem voor is. Is die ook after-market te verkrijgen of hoor dat bij de velg?

Groet,

Herman

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: bandenklem
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2008, 12:30 »
Zijn standaard dingen, bij de gemiddelde cross-zaak te krijgen. Achter bredere versie, voor smaller (eventueel). Je velg moet er wel geschikt voor zijn, dwz er moet een gat in zitten waar de schroefdraad doorheen kan. Lijkt op je ventielgat, maar dan afgedopt.



http://www.motocross-shop.be/component/page,shop.product_details/category_id,116/flypage,shop.flypage/product_id,315/option,com_virtuemart/Itemid,1/vmcchk,1/
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: bandenklem
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2008, 12:37 »
Hoi allemaal,

Gisteren is het ventiel uit de binnenband (achter) gescheurd. De bandenspanning stond op 1,5 bar...

Mmm ik ben er altijd bang voor geweest maar ik heb nog nooit gehoord dat het ook daadwerkelijk bij iemand gebeurd is. Laatst zelfs (zonder dat ik het wist) met 0,9 bar op asfalt. Kan ook aan de motor liggen: mijn domminator 650 heeft niet heel veel vermogen, of misschien zitten mijn banden tamelijk 'vastgesmolten'.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: bandenklem
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2008, 12:51 »
Zo'n ding maakt het wel extra k.... om je band er op te leggen. Vingerbrekende taferelen  :(
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Re: bandenklem
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2008, 14:31 »
Hoi Gert,

Dank je wel voor je antwoord. Dit zijn idd die klemmen die ik bedoel. Alleen rijd ik ook een Dominator, en de 17" velg is hierop niet voorbereid...

Groetjes,

Herman

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: bandenklem
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2008, 15:18 »
Als voor zo'n klem geen standaard gat aanwezig is. Mag je dan een gat boren en op welke plaats is dat dan verstandig? Ik neem aan tegenover het ventiel.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: bandenklem
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2008, 15:22 »
Yip, gat komt tegen over het ventiel, maar als je de spanning boven de 1.5 bar houd gaat het tot nu toe bij mij goed op m'n 800cc.
Maar wel het ventiel moertje weg laten ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: bandenklem
« Reactie #7 Gepost op: 28-07-2008, 16:11 »
Zo'n ding maakt het wel extra k.... om je band er op te leggen. Vingerbrekende taferelen  :(
Dat maakt met monteren toch helemaal niets uit of je wel een bandenklem gebruikt of niet.
Het gaat met klem net zo gemakkelijk als zonder.
Als je 2 bandenklemmen gebruikt dan wordt het inderdaad wat moeilijker.

P.S die bandenklemmen heb ik ook op voorraad voor €10.= P/S

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: bandenklem
« Reactie #8 Gepost op: 28-07-2008, 16:13 »
Dat maakt met monteren toch helemaal niets uit of je wel een bandenklem gebruikt of niet.
Het gaat met klem net zo gemakkelijk als zonder.
Als je 2 bandenklemmen gebruikt dan wordt het inderdaad wat moeilijker.

Niet iedereen heeft van die mooie montagespullen  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 769
Re: bandenklem
« Reactie #9 Gepost op: 28-07-2008, 16:18 »
Kan je dan zomaar, zonder andere problemen te veroorzaken, zo'n gat in je velg boren?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: bandenklem
« Reactie #10 Gepost op: 28-07-2008, 18:56 »
Kan je dan zomaar, zonder andere problemen te veroorzaken, zo'n gat in je velg boren?

Kan niet bedenken waarom niet...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: bandenklem
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2008, 19:28 »
Ik neem aan tegenover het ventiel.

Da's volgens mij het meest gebruikelijk. Of je er zo maar een gat in kan maken, tja kweenie. De velg zal daar in theorie iets zwakker worden....Geen ervaring mee.
't Levert wel wat onbalans op (metaal eruit, klem erin).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: bandenklem
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2008, 20:10 »
Als je bij 1,5 bar je ventiel eruitscheurt, is er dan niet een andere oorzaak? (anders dan het ontbreken van een bandenklem)

Heb je misschien iets wat glibberig blijft gebruikt om je band te monteren? Dubro of zo gaat prima, WD40 weet ik niet maar kan ik me voorstellen dat dat glad blijft.

Nadeel met bandenklem is vooral de onbalans maar dat merk je alleen op asfalt. Met monteren heb ik er niet zoveel last van maar je moet voor het laatste stukje niet recht tegenover de klem zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: bandenklem
« Reactie #13 Gepost op: 28-07-2008, 21:04 »
gat boren in een velg idd geen enkel probleem.
doe hme niet precies tegenover het ventiel gat maar een cm of 8 verder scheelt met monteren.
Mn 17" BMW velg heeft ook zon bandenklem erin gekregen nadat ik een binnenband kompleet doormidden gescheurd heb ::)

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: bandenklem
« Reactie #14 Gepost op: 28-07-2008, 21:20 »
In me voorwiel zat deze klem (honda cr wiel), zorgde voor onbalans.
Verwijderd en onbalans was weg.
Groet Marc