Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oost Europa Rally 2009  (gelezen 59177 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #135 Gepost op: 08-06-2009, 20:02 »
Tja, die remklauw.....
's morgens gaan rijden, en opeens merkte ik dat m'n rem bleef hangen. Nog heel even door gereden omdat ik iets verder op wilde gaan sleutelen, en het was over. Maar remmen was er niet bij.
Zonder achterrem de special in gereden, en dat ging (tot verbazing van de rest) nog best hard. (Twee keer terug schakelen remt ook ontzettend goed  ::) )
5 km voor checkpoint 2 in 1x twee harde klappen en wat gepiep. Gestopt, en weg remklauw !!
Verder gereden zonder remklauw en met 3 spaken minder.

's avonds even bij de jongens van Rally XL nagevraagd, en het bleek niet verstandig om zonder die spaken verder te rijden. De verkeerde steen op de verkeerde plek zou een complete velg aan gort kunnen rijden. Dus over 'asfalt' naar het volgende hotel met een stopje bij de KTM dealer. Daar 3 nieuwe spaken laten zetten, en 's avonds in het hotel even een telefoontje naar de meest onfortuinlijke deelnemer van deze oer. (Eerste dag zijn karter van de twin volledig kapot gereden, inclusief zijn pick-up sensor) Zijn remklauw van de twin af gehaald, en die bij mij gemonteerd en zo dus nog een paar dagen gereden.

Overigens zou ik zonder achterrem en met die nieuwe spaken ook gewoon gereden hebben hoor. Houdt alleen wat meer anticiperend rijden in.....

Ow ja, en HIP in het struikgewas.... Hip en ik reden al de hele dag samen. Ik stopte voor een andere Twin en de berijder springt op rent langs me heen, en roept "achter je" ...... Ik kijk om, en geen HIP....... nou, de beelden spreken voor zich  ;D

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #136 Gepost op: 09-06-2009, 08:04 »
Tof dat je de remtang van een andere deelnemer mocht gebruiken, dat is teamspirit :)
Zonder achterrem doorrijden zou ik toch ook niet aangeraden hebben, allemaal leuk en aardig als je alles onder controle hebt en tijd hebt om te anticiperen, maar als er ineens een beest voor je oversteekt op een gravelpadis elke spotane reactie weaarschijnlijk met minder leuke afloop.
 
Wel heel herkenbare foto van Hip  :D  (hier Finland in 2004 ;) )

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #137 Gepost op: 09-06-2009, 08:05 »
Prachtige plaatjes en verhalen, laat maar komen.....
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #138 Gepost op: 09-06-2009, 08:54 »
moooi Hip, zo'n bloemenvaasje op je stuur van de soes! :)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #139 Gepost op: 10-06-2009, 11:24 »
wat was het mooi!


Post Merge: 10-06-2009, 11:29
bedankt allemaal

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #140 Gepost op: 12-06-2009, 23:00 »
eindelijk eens behoorlijk tijd om me ook eens te melden.....

wat een super week gehad zeg, fantastische omgeving met vreselijk aardige mensen en heerlijke wegen (tussen de gaten dan :o)
wel contrasten hoor, grauw en arm en kleurrijk en welvarend
was toch wel tikkie zwaarder dan ik had gedacht, uiteraard ook een gevolg van het minder fraaie weer, wat een water gehad zeg......niet goed voor de meur in je tasje met gedragen sokken en shirts.....

DR heeft het goed gedaan maar is nu behoorlijk aan z'n eind, straks in mijn nieuwe schuur maar eens goed reviseren, wiellagers, tandwiel en ketting, koppeling, iets in de electra richting gps, balhoofd, carterplug, kentekenplaat en vast nog wel wat meer
ik dacht dat achtertandwiel en ketting nog wel redelijk waren maar bij de keuring keek de meester me aan met een blik van 'hoe kun je hier nog mee aan de OER beginnen...', ondanks uitgebreide zoekactie was een nieuwe set ver te zoeken, uiteindelijk tot ieders verbazing alles keurig uitgereden maar spul is echt helemaal op, wel een les voor een volgende keer - MET VERS SPUL BEGINNEN!!!

samen met Hamster in 2 dagen opgereden, van woensdag op donderdag overnacht bij Erikvd op de grond van zijn nieuwe stulpje in Leipzig, donderdag eind van de middag aankomst in Zakopane met onderweg al enkele adembenemende vergezichten op het Tatra gebergte





dag 1 begon zoals al gemeld met sneeuw  :o , krijg nou wat..... wat trek ik aan, regenzooi of toch maar normale pak - dit zou wat mij betreft voor elke dag gaan gelden, blijf ik droog en zweterig of word ik op bijna zeker zeiknat
toch maar voor rallyjas gekozen en slechts even koud gehad, bij de CP brak het zonnetje door
eerste glibberpaden en boer met steen in hand overleefd, op naar de crossbaan
prima vermaakt en in ieder geval niet de slechtste tijd neergezet
en samen met Hamster weer verder door mooi bosgebied waar je af en toe andere rijders tegenkwam, helaas ook Vincent op z'n rug op de grond liggend, slecht begin en de eerste tijd ben je toch ongemerkt beetje voorzichtiger
na een zoektocht door de wijngaarden in goed gezelschap van de quad van DirkJan/Marjet aangekomen in Tokaj
motor beetje afgestoft en gauw onder de douche waar de lekke douchekop meer water óver de cabine sproeide dan er in, gevolg; natte wc rol en schone ondergoed kon ik uitknijpen.....




dag 2 begon met een gigantische glibberpartij door een landbouwgebied, enige manier is met een flinke gang in een hoge versnelling hier overheen zeilen, te langzaam levert gegarandeerd meer uitglijders op
nog mooi op tijd bij de CP aangekomen en gewacht op Hamster om samen weer verder te rijden, laatste starttijd was 11.15 en die zouden we pakken......dachten we.....want een locale hereboer in een dikke SUV vond dat wij niet verder mochten rijden door 'zijn' natuurgebied, politie werd erbij gehaald en we mochten onze paspoorten inleveren
uiteindelijk heeft Gerjan e.e.a. op zijn eigen wijze opgelost en mochten we weer rijden, not a chance om binnen de tijd de proef te rijden natuurlijk
voordeel is dan weer wel dat je volle bak over de proef kan, weg voor je is helemaal leeg, aan het eind van de proef kregen we van Ferd een reprimande, de gps gaf een tikkie te hoge snelheid aan  :-X
samen met Mark en Paul verder gereden, in de stromende regen de grens overgestoken en de eerste kennismaking gekregen met de gatenkaas die ze in Roemenie weg noemen
heerlijk lange gravelpaden en als toetje een zoektocht in het donker door het bos vlak voor de finish
bij het hotel in Gilau werden we door een blije Sylvia als verloren zonen binnengehaald en direct aan tafel gezet
er komen steeds mooiere verhalen los bij het bier..... ;)




...dag 3 met Mark, Paul, Hamster en dokter Tjerk richting de berghutjes
de dag begint droog maar al snel wordt het vochtiger, dus eerst maar een lokale bar bezocht,
terwijl wij van de koffie genieten dondert de ene na de andere groep motoren door de straat
het vervolg brengt ons weer de bekende smurrie die enige behoorlijke glispartijen oplevert, een daarvan kost Martijn de schakelpook van z'n Dakar
de rest van de rit gaat over de mooiste paden met na de stuwdam een oneindig lijkende off road racebaan die pas stopt bij de CP,
het wordt bijna gewoonte want ook hier zijn we te laat.....,
dit levert ons echter wel een speciale behandeling van Gerjan op; we volgen niet de track van de proef maar steken al gauw van de weg af en doen onze eigen hill climb met als beloning een verblijf op de bergtop met schitterend uitzicht overgaand in een dikke deken van mist, diep onder ons horen we de motoren op de proef terug rijden naar de start

GENIETEN MET HOOFDLETTERS

na aankomst in het kamp de motoren afgespoeld in de bergstroom en daarna heerlijk gegeten
in het restaurant brandde de kachel, een mooie gelegenheid om je laarzen te drogen






dag 4 begint ook weer vochtig, niet zozeer door de regen alswel door de vele plassen en de mist in de bergen, je droge laarzen houden het precies 100 meter vol ;D
een mooie lange afdaling om mee te beginnen, daarna klein stukkie vlak en hup weer omhoog
flink stenige paden en een hoop blubber brengen ons omhoog naar de mist, onderweg worden we misleid door een boom over de weg waardoor velen de verkeerde kant oprijden, het waypoint raakt steeds verder weg, dit gaat niet goed
met z'n allen terug en weer een boom over de weg, de houthakkers zijn flink bezig dus we moeten even wachten
als we verder rijden blijkt de eerste boom verdwenen en is het goede pad te zien.....
tijdens weer een lange afdaling komen we verscheidene kuddes schapen met hun herders tegen, ze trekken met hun hele boeltje naar de hoger gelegen weiden, ze lachen en zijn vrolijk en schudden ons de hand, wat een apart leven moeten die mannen hebben
bij een van de groepen rijdt ook een jongetje op een paard mee, de muesli reep die ik hem geef wordt met verwondering aangenomen, had ie vast nog nooit gezien
onder aan de afdaling breekt eindelijk de zon door, we stopen bij een houtstapel en trekken de regenkleding uit, heerlijk!
we drinken en eten wat en ik wacht op Martijn die vlak voor het eind van de afdaling gestopt was, het wachten duurt vrij lang, als hij aankomt blijkt z'n kuip losgescheurd te zijn, alles rammelt en hij besluit om over het asfalt verder te gaan naar het hotel
ik begin aan een inhaalrace naar Mark en Paul want alleen is maar alleen, een stuk verderop staan ze bij de pomp en gezamenlijk gaan we verder richting de proef
deze begint met een glibberige orientatie door een bos, met een halsbrekende afdaling door een met takken gevuld pad, beneden eindigd de weg in weer een baggerzooi waar ik de soes in ene keer kwijt ben en hem met z'n voorwiel in een greppel zet, nog net kan ik hem stoppen anders was ie er helemaal in verdwenen, met flink sjorren krijg ik hem weer op het pad
na cp2 en een sneaky controlepost Peter (nou ja sneaky.....hij stond vast met de Landrover op een blubberpad) eindigt de proef voor Mark en mij onderaan de 'zoek je weg in het bos maar moddergeul' , de vele voorgangers en de weer vallende regen maken het voor ons te moeilijk om boven te kunnen komen
samen met, wat naar later bleek bijna mijn buurman in alkmaar te zijn, John over de weg naar CP3 gereden en keurig om de CP heen naar boven gereden om even later via de goede kant te finishen  :)
de laatste 30 km naar het hotel in Targa Mures begon met een dijkje waar ik opeens spagaat over de soes stond en even later door een glisser met mijn knie een metalen paaltje schampte met als gevolg een valpartij en een buiteling van het talud af, ik voel maar weer eens aan mijn geopereerde schouder maar die geeft gelukkig geen krimp
na het dijkje even tanken, ging niet helemaal zonder problemen getuige de fotos
daarna 25km door de stromende regen naar het sjieke hotel in hartje Targa Mures, de baggerzooi die we daar naar binnen brengen vindt de receptionist geen enkel probleem  :o





dag 5 Targa Mures - Poivana
Martijn moet eerst nog knutselen aan zijn motor en denkt over het asfalt te gaan, ik rijd eerst langs een aantal 'motorzaken' die echter of niet open zijn of slechts wat kleding te koop hebben, in ieder geval niet de tandwiel en ketting gevonden die ik nog steeds zoek.
Ik ga alleen verder maar loop op de route richting CP vast in de vette klei waarop ik besluit om mijn eigen weg te zoeken naar de start van de proef. Over een prachtige route met afwisselend gravel, klei, prut, bagger, grote in de lengterichting lopende scheuren, maar vooral een mooie omgeving, kom ik bij CP1. Terwijl ik bedenk hoe verder te gaan komen Tjerk en Mark aanrijden en we besluiten met z'n drietjes de proef te doen.
Geen moment spijt gehad, wat een super proef, ruim 50 km aan een stuk lekker off road met alles er weer in. CP2 blijkt slechts bemand door mederijders, de controleurs konden hier niet komen.
Vanaf CP2 rijden we de navigatieproef achter de trippy van Tjerk, met een beetje zoeken gaat dit best goed. Opeens zit Gerjan achter ons, hij weet natuurlijk de weg uit z'n kop maar laat ons zoeken en geniet van de mooie omgeving.
Ik leg de soes maar weer eens op z'n zij en bij opstaan blijkt mijn versnellingspookje flink scheef te staan. Tijdens het klussen ligt de anderen heerlijk in de zon, wat een leventje.
Als we aanstalten maken om verder te gaan horen we nog een motor aankomen, het bllijkt de quad met Martin en Lianne te zijn, Lianne rijdt en heeft de dag van haar leven  :D
Voor de camera van Martin doen we nog een 'spontaan' praatje en dan gaat het weer verder.
Niet helemaal op tijd komen we aan bij CP3, maar dat is voor ons van ondergeschikt belang, lekker rijden en optimaal genieten gaan voor.
We besluiten de snelste route naar het complex met zwembad-sauna-jacuzzi te nemen. Die weg zal best de snelste zijn maar dan moet ie wel beter berijdbaar zijn......auto's en bussen en vrachtwagens, alles hotst en klotst door de kraters en plassen.
We stuiten op een andere groep waarvan eentje een glijer heeft gemaakt. Als we verder gaan sla ik per ongeluk, en natuurlijk getrokken door de wateroversteek, een verkeerd pad in. Dit begint met een fraaie modderplas maar blijkt al snel glibber van de buitencategorie te zijn. Ron zonder rem en Frank van de andere groep hebben zich bij ons aangesloten en we besluiten om niet achteruit te gaan maar over het foute pad door te rijden tot we weer op het goede spoor van de waypoints uitkomen.
dit blijkt niet de meest eenvoudige route te zijn, we halen een paard en wagen in maar even later is dat andersom, ik sta scheef op het pad dankzij een flinke tak die tussen mijn wiel en ketting zit, wegrijden op dit niet eens zo steile prutpad valt niet mee
eenmaal boven puffen we even uit en kiezen dan een smal pad naar beneden
en dan sta je opeens voor een splitsing die naar nergens lijkt te lopen, allebei de sporen gaan behoorlijk steil naar beneden maar de ene kant draait naar ons idee verkeerd weg en de andere kant is eigenlijk geen pad meer te nemen - een uitgesleten watergeul met diepe sporen en smalle richels
Mark en ik gaan te voet op verkenning, we willen ons niet aan de afdaling per motor wagen zonder te weten waar we terecht komen
een flink stuk naar beneden blijken de 2 paden toch weer bij elkaar te komen en verder te gaan als een de helling afstromend bergbeekje, hopelijk komt dit op een begaanbaar pad uit
we besluiten de afdaling per motor te wagen en rijden 100en meters bergafwaarts over de rotsige bodem van het stroompje, onderweg kukelt Mark om en breekt zijn voorremhandle
onze gok blijkt goed te zijn geweest want we komen uiteindelijk weer op een redelijke weg uit en kunnen de goede richting weer oppikken
nog een mooie bergpas over en dan komen we in het kuuroord waar we maar net op tijd zijn voor het 'diner'.
einde van een avontuurlijke dag





dag 6
Rob zonder rem en ik besluiten om vandaag over asfalt naar Satu Mare te rijden om zodoende tijdig bij de KTM dealer aan te komen waar we hopelijk Rob z'n spaken kunnen repareren en waar ze heel misschien voor mij eindelijk het hoognodige tandwiel en ketting hebben.
een mooie route die ons over een flink hoge en koude pas voert, uiteraard met weer de meest fraaie vergezichten
bij een pompstation zit al een groep hitsige mannen met het lokale vrouwelijk schoon te flirten, als ze weg zijn heeft zij nog een hele tijd rode wangetjes :-X
we halen Sylvia en Iris in de Feroza in, even later halen zij ons weer in als ik door de politie staande ben gehouden vanwege een kapotte koplamp, na controle van paspoort en rijbewijs en een vermaning over hoe dangerous het is zegt hij het mij deze keer te vergeven en begint vervolgens te vertellen dat ie zelf ook een enduro fiets heeft, een aprillia
als we vragen wat voor type is ie opeens zijn belangstelling voor ons kwijjt en kunnen we doorrijden
een lange dag asfalt door weer een fraaie omgeving langs de Roemeens-Oekrainse grens brent ons bij de KTM dealer waar Rob geholpen wordt
het hotel lijkt, getuige de kleurige verlichting in onze kamer, een regelrechte hoerenkast, maar op de ontbrekende lift na is alles prima in orde, goede douche en lekker eten en knus samen met je maatje in een 2 persoons bed ;)







voor alle fotos en een paar filmpjes PICASA

wordt vervolgd
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #141 Gepost op: 13-06-2009, 13:59 »
Aan slecht weer doe je niets. Dan moet je er gewoon het beste van proberen te maken. Na twee OER's op een oude KTM LC4 Adventure dit jaar aan de start met een gloednieuwe Yamaha Ténéré die beschikbaar was gesteld door Yamaha dealer Van Sleeuwen Motoren uit Volkel. Door de vele modder was zo'n zware Ténéré niet de meest gemakkelijke motor om mee op pad te gaan. Tenminste dat dacht ik. Het viel allemaal reuze mee. Slechts één keer heb ik een deel van de proef over moeten slaan omdat het veel te glad was. Maar het zoeken naar alternatieven is ook leuk. Wat me nog het meest verbaasde was dat de Ténéré totaal geen problemen had met alle nattigheid en modder. Het sleutelen tijdens de rally bleef beperkt tot twee keer remblokjes (achter) vervangen. Die waren te zacht. Een bij thuiskomst, na drie uur werken met de hogedrukreiniger om de motor weer toonbaar te maken, bleek er één spaak in het voorwiel los te zitten. Ketting en tandwielen waren niet eens versleten. Na bijna 3000 modderige OER kilometers kan ik niet anders concluderen dan dat de Ténéré een OER degelijke en OER betrouwbare motor is. Ondanks het  . . . .  weer heb ik toch acht dagen genoten. Dat maakt dat ik nu alweer uitkijk naar de volgende OER.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #142 Gepost op: 13-06-2009, 14:18 »
k*tweer of niet, het blijven prachtige verhalen om te lezen!!! lekker uitgebreid hip, super, je kan wel een boekje gaan schrijven :)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #143 Gepost op: 13-06-2009, 15:10 »
'k doe me best JW  :), bij jullie ook niet verkeerd geweest denk ik zo

boekje vol schrijven haal ik niet hoor, dat mag jij doen....maar verhaal is nog niet af

over 2 weken zit ik het weekend wel weer in Ermelo, ben je dan in de buurt om wat af te spreken.
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #144 Gepost op: 13-06-2009, 17:49 »
Hip,
Leuk om jouw verslag te lezen. Grappig dat iedereen tijdens dezelfde rit toch een heel eigen verhaal beleeft.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 97
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #145 Gepost op: 13-06-2009, 21:44 »
Tjonge wat heb je er een werk van gemaakt Hip.....kan zo in de analen voor het nageslacht... :)
Als ik je verslag zo lees komt de hele week weer terug.
Wat een superweek was het...diepe dalen afgewisseld met euforische hoogtepunten.
Begin van deze week wel een beetje last van terugslag gehad. Gaat je toch niet in de kouw kleren zitten zo'n OER. Volgend jaar weer...? :D
 
Was in ieder geval gezellig met je Hip....thanks.
 
gr.
Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1350
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #146 Gepost op: 14-06-2009, 00:58 »
iedereen beleefd inderdaad zijn eigen OER Rob, allemaal anders maar allemaal leuk
als je met Gerjan praat is dat uiteindelijk ook zijn doel, mooi rijden maar vooral genieten van wat je zelf het mooiste vind


nou om de boel af te ronden

dag 7, we gaan al weer richting einde, van hotel Coral vlak voor de grens met Hongarije tot, in mijn geval, de jeugdherberg in Slowakije
ik rij weer samen met Rob die tot gisteravond laat bezig is geweest om van de donor AT de remmelarij over te zetten
na een kort oponthoud aan de grens, waar de dienstdoende beambte perse alle paspoorten wil zien, rijden we een mooi stuk door een aantal kleine dorpjes, zelfs hier blijkt goed roadbook lezen niet eenvoudig, regelmatig zie je rijders te ver doorschieten of te vroeg afslaan
maar dan is daar de eerste zandweg, jihaaaaaa planken!!!!!!
gaat heerlijk......tot 200 meter voor het einde, ik zwieber alle kanten op
als ik aan het eind van de weg stop zie ik dat het niet het losse zand is maar een lekke achterband die me deed slingeren, shit!
maar niet getreurd, in mijn bagage zit ook een nieuwe 19" tube voor algemeen gebruik en de extra koker op de soes bevat een scala aan bandenlichters, fiets op zijn standaard tegen een paal en wiel demonteren
als we net bezig zijn stopt de vliegende rescue dienst, Jos en Ewoud kunnen het geknoei van ons niet aanzien en voor ik het weet is het bandje weer top in orderde, de 8 cm lange spijker die van mijn extra dikke binnenband een zeef heeft gemaakt gaat als aandenken mee in de tas, rijden maar weer
na een verharde verbinding gaan we weer tussen de landerijen door, Gerjan heeft een aantal fijne paadjes voor ons uitgezocht, hotsen en botsen, over takken en door gaten gaat het richting een paar honder meter onvervalste klei aan het einde, van dat lekkere spul waar je banden flink van vol kunnen gaan zitten.....
even een verkeerde beweging of iets onverwachts in de grond en je staat zomaar met je neus de verkeerde kant op ::)
alles gaat goed tot 200 meter voor het einde, volkomen onverwacht schiet ik naar rechts de bossages in, ik denk ohoh dit gaat fout en doe mijn ogen dicht en wacht op de boem van een boom
gelukkig blijken de eerste meters dicht begroeid en stekelig waardoor ik netjes opgevangen wordt maar wel volkomen verdwenen ben, Rob die voor me rijdt is net gestopt bij Henk Jan die het ziet gebeuren en tot stomme verbazing van Rob weg rent om mij te helpen
maar eerst fotos maken uiteraard, geen mooier vermaak dan leedvermaak tenslotte, en al dat fraais moet wel worden vastgelegd
met moeite wordt ik bevrijd uit de stekels, de soes neemt als aandenken een complete boom mee uit de bosjes
wel groot is echter de schrik als ik merk dat mijn achtertas open staat en alles is verdwenen, niet zo vreemd met die stuiterpaden achter ons.....
als iemand nog wat gevonden heeft hou ik me aanbevolen, gaat om een klein tasje met diverse doppen en sleuteltjes, een imbus en een torx setje, reserve rem en koppelingshendel, mijn leatherman (snik), een knietje en bougiedop uit mijn doppenset, klein rateltje en nog wat klein materiaal
ok, door naar de grens met Slowakije waar we even pauzeren en tanken
onze belgische vrienden Frank en Andre komen ook aan en blijken een handpomp en een bandenpriem van me gevonden te hebben, het begin is er maar nu de rest nog
Rob en ik gaan weer verder en komen keurig op tijd bij de CP aan voor de proef, even lijkt het of de politie weer roet in het eten gooit maar dan rijden de heren weg en kunnen we ongehinderd van start voor een fraaie navigatieproef die uiteindelijk moet eindigen met de inmiddels beruchte ski helling,
we zullen wel zien hoe ver we komen want er zit ook een stuk categorie 3 in en daar zijn onze fietsen, en zeker de AT van Rob, nou niet de meest makkelijke voor
we zijn de laatsten die van start zijn gegaan maar als snel hebben we een ronddolende collega in beeld, toch lastig om op de juiste manier bij de waypoints te komen, temeer daar Gerjan ons op het hart heeft gedrukt niet door de gewassen te rijden maar zonodig je weg er om heen te zoeken, hier en daar lopen er wel paden door de velden maar omdat die net zo makkelijk mee ingezaaid zijn moet je goed oppassen waar je rijdt
bij een waypoint worden ook wij misleid door een reeds getrokken spoor in het graan en belanden we toch midden in verboden gebied, later zullen alle misdadigers terecht door Gerjan met een 0 score worden beloond, eigen schuld dikke bult moet je maar beter zoeken
langzaam vorderen we om uiteindelijk via CP2 bij het uitdagende cat3 pad te belanden, als je van te voren even de tijd neemt en goed kijkt hoe te rijden zal het ongetwijfeld wel gaan, maar wij liepen ongenadig vast op de gladde stenen
uiteraard gingen de motoren een paar keer op hun zij maar met verkrachte eenden hebben we het gered, als beloning doen we een kleine fotoshoot bij het kruis op de top
de rest van de proef gaat makkelijk en na een snelle afdaling van de ski helling komen we 1 minuut te laat door de finish, hadden we nou maar geen fotos gemaakt.....
Marcel is echter coulant, alle CPs waren iets langer open gebleven dus we tellen gewoon mee  8)
het hotel is vlak bij en na een snelle schoonmaakactie van mijn ketting mag ik richting slaapzaal van de jeugdherberg aan de  overzijde van het meer
daar wachtten uiteraard weer de mooie verhalen, een verfrissende douche en een lekkere pot bier







dag 8
ook voor vandaag heeft Gerjan weer iets leuks in elkaar gezet, via een paar pittige stukken zullen we naar een verzamelpunt rijden, vandaar gaat het als een soort grande finale in colonne naar het hotel in Zakopane
Rob en ik liggen elkaar wel dus wij starten weer samen
via het roadbook arriveren we bij de eerste boshelling, denken we.....
na 3 eigen pogingen en het aanzien van de worstelingen van een stel lichtere fietsen om omhoog te komen besluiten we om een alternatieve route te zoeken, tot we 30 meter verder exact zo'n zelfde wegsituatie zien waar we wel omhoog kunnen, en nu wel de goede route zoals we kunnen zien aan de groene markeringen die ook in het roadbook vermeldt staan, LEZEN!!!
of we nou zo blij moeten zijn met die goede route weten we niet want even later staan we op de top van een ware glijbaan, honderden meters naar beneden door de zware klei, zweet zweet zweet en je bril blijft maar beslaan....
we overleven het en op naar de volgende uitdaging
dan blijkt het voorwiel van Rob kuren te hebben, eerst denkt hij aan een kapot lager maar dan blijken bijna alle spaken los te zitten, ik heb een extra pauze en Rob mag knutselen  :)
tijdens onze pauze komt de ene na de andere groep langs om vlak voor ons een fraai pad omhoog in het bos in te duiken, getuige de geluiden van herstartende motoren en diverse vloeken en vleeswaren gaat het niet iedereen even makkelijk af,
ik besluit op verkenning te gaan en krijg de gelegenheid om wat fraaie plaatjes te schieten
Huub worstelt met z'n HP2 maar komt er wel, een ander slingert alle kanten op maar haalt het wel in 1 keer, Rolf laat zich afleiden en legt voor de camera z'n Xchallenge neer en Aprillia Jos laat zien dat het eigenlijk allemaal niets voorstelt  :o wat rijdt die jongen makkelijk zeg, petje af hoor!
als Rob weer rijklaar is wil hij over de weg verder en we spreken af dat ik probeer om in mijn eentje over de berg te komen en dat we elkaar weer zullen zien bij het volgende waypoint
ik kom een heel eind maar dan slaat de soes weer 90 graden de verkeerde kant op en sta ik in een onmogelijke stand op de helling, met z'n neus omhoog gedraaid krijg ik de soes helemaal niet dus er zit niets anders op dan weer naar beneden te rijden voor een nieuwe poging
toch maar niet gedaan en een asfalt achtervolging op Rob ingezet,
we gaan tanken en krijgen bij de pomp gezelschap van dokter Dinand en Robert, met z'n vieren pakken we het volgende off road stuk en nemen daarna op verzoek van Gerjan een shortcut over asfalt
onderweg nog even heerlijk opgestoken in een klein restaurantje voor een bak koffie, maar we zitten zo lekker dat we ook maar besluiten een stevige lunch in de vorm van soep en een bord met een kipgerecht te nemen
voor slechts 30euro inclusief 10% fooi zitten we alle 4 vol en hebben we super lekker gegeten :)
als daarna Dinand en Robert moeten tanken rijden Rob en ik weer door en via een royale omweg door een schitterend gebied aan de voet van de Tatra bereiken we uiteindelijk het verzamelpunt
high five, het is over
de gezamelijk rit is kicken alhoewel niet iedereen er zonder kleerscheuren vanaf komt
zelf rij ik de groep vooruit om nog wat plaatjes te kunnen schieten, als ik de soes in de berm zet blijkt die opeens dusdanig slap dat ik met motor en al omkukel en me nog maar net kan redden van een onderdompeling in de sloot
gauw sta ik op en sleur de motor weer recht, hopelijk heeft niemand het gezien - het zal je maar gebeuren voor de ogen van 85 collegas - dat hoor je de rest van je leven   :confused:
bijna als laatste kom ik bij het hotel aan waar iedereen al druk bezig is om z'n spullen op te ruimen en motoren op te laden
Martijn en ik hebben al snel alles klaar, morgenochtend om 5 uur willen we rijden om als het goed is tegen negen uur 's avonds thuis te zijn.





een fantastische week is ten einde
iedereen bedankt voor de goede sfeer en gezelligheid
super pluim voor Gerjan Marcel en de hele ondersteunende crew, top gedaan allemaal

volgend jaar weer? wie weet wel!

gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #147 Gepost op: 14-06-2009, 08:23 »
Gaaf verhaal. Hoe ging het met Diederick, Jeroen en Laurens?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #148 Gepost op: 14-06-2009, 09:42 »
Aan slecht weer doe je niets. Dan moet je er gewoon het beste van proberen te maken. Na twee OER's op een oude KTM LC4 Adventure dit jaar aan de start met een gloednieuwe Yamaha Ténéré die beschikbaar was gesteld door Yamaha dealer Van Sleeuwen Motoren uit Volkel. Door de vele modder was zo'n zware Ténéré niet de meest gemakkelijke motor om mee op pad te gaan. Tenminste dat dacht ik. Het viel allemaal reuze mee. Slechts één keer heb ik een deel van de proef over moeten slaan omdat het veel te glad was. Maar het zoeken naar alternatieven is ook leuk. Wat me nog het meest verbaasde was dat de Ténéré totaal geen problemen had met alle nattigheid en modder. Het sleutelen tijdens de rally bleef beperkt tot twee keer remblokjes (achter) vervangen. Die waren te zacht. Een bij thuiskomst, na drie uur werken met de hogedrukreiniger om de motor weer toonbaar te maken, bleek er één spaak in het voorwiel los te zitten. Ketting en tandwielen waren niet eens versleten. Na bijna 3000 modderige OER kilometers kan ik niet anders concluderen dan dat de Ténéré een OER degelijke en OER betrouwbare motor is. Ondanks het  . . . .  weer heb ik toch acht dagen genoten. Dat maakt dat ik nu alweer uitkijk naar de volgende OER.


Juplahoi! Mooi om dit te lezen en te zien!
Ik heb echter een vraagje over de combinatie noppen voorband-laagspatbord-modder/stenen.
Liep die niet vol? Ooit zag ik iemand met laag spatbord en noppen tegen de vlakte gaan doordat zijn voorwiel vast kwam te zitten in modderige toestanden... Wat een gepeuter om zijn voorwiel weer vlot te krijgen...
Momenteel heb ik de MT21 nop erop en dus opteerde ik om mijn hoog spatbord te monteren op mijn XT660Z. Of was dit voorbarig?
Wat was je ervaring hiermee tijdens de OER?
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #149 Gepost op: 14-06-2009, 09:59 »
Ik ben er in eerste instantie vanuit gegaan dat ik onderweg het spatbrd zou moeten demonteren. Het gereedschap had ik onder handbereik maar het was nergens nodig. En meer modder dan tijdens deze acht OERdagen zul je niet snel voor de kiezen krijgen. Het lage voorspatbord van de Ténéré zit net hoog genoeg en er zit geen beugel onder waar de modder zich op kan hopen zoals bij andere motoren. Bij mij kwam wel de radiateur vol modder te zitten. Ik ben benieuwd of dat bij een hoog spatbord ook het geval is.

Post Merge: 14-06-2009, 10:12
Hilbert, leuk om te lezen dat verhaal van je. Ik heb dezelfde route gereden maar als ik het zo lees eigenlijk veel minder meegemaakt. Zo zie je maar dat iedereen de OER op z'n eigen manier beleeft. En zo hoort het ook. Op dag vijf (als ik me niet vergis) is Rob bij me aangesloten. Samen met hem hebben we een alternatieve off road route gevonden omdat een bepaald modderstuk te lastig was voor de dikke machines. Later die dag verloor Rob de complete achterrem maar bleef wel volgen.

Rob met de teruggevonden maar totaal geruineerde remklauw. En hij kon er nog om lachen ook.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin