Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oost Europa Rally 2009  (gelezen 59166 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #180 Gepost op: 19-06-2009, 22:06 »
Ja Peet,,   alle dames kenden jou ook nog   ;D ;D :-X
die dames in de bar die ken ik nog van vorig jaar
aardige meisjes hoor ;D
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #181 Gepost op: 24-06-2009, 23:05 »
Even wat anders.
Ik meen dat het de 5e dag was, iig de dag dat we in Poiana Zanelor aankwamen. Was er na de proef een hele lastige klim met een heleboel (losliggende) stenen. In de aanloop daarheen kwamen we al een club mensen tegen die al wuivend mij duidelijk maakten dat het gekkenwerk was. M'n maat keerde, zonder iets te vragen, gelijk om. Na een kilometertje of wat, hem met handen en voeten duidelijk kunnen maken waar die in hemelsnaam mee bezig was?!
Weer terug de route gevolgd, halverwege Onno nog aangehouden die inmiddels stoere krassen op z'n LC8 had gemaakt  :-X  en het ook niet meer zag zitten. Twijfelde toen nog ff of ik wel moest gaan proberen met m'n manke pootje. M'n maat was hem al gesmeerd, dus toch maar verder gegaan. Bij de klim ging het eerste stuk heel goed. Na iets van 100 meter moest je rechtsaf en had je een stuk van ongeveer cat. 5... ::)
Ik heb daar de brommer moeten neerleggen, ben daarna iets terug gereden en ben rechtdoor gegaan naar een klimmetje wat er iets minder heftig uitzag, waar ik enigsinds fatsoenlijk boven kwam. Dat pad kwam ook bij hetzelfde waypoint uit.
Nou vraag ik me af wie er de officiele route heeft gevolgd en zonder problemen dat heftige stuk naar boven is gebanjerd??  ???  En vermeld ook even hoeveel Red Bull je op had, vleugels had je wel nodig...  :o ;D
Ow ja, Gerjan, je hoeft niet te antwoorden op deze vraag, je zegt toch altijd dat het niks voorstelt!  ::) ;)
Wel wil ik weten hoe je aan dat pad komt, hoe wist je nou dat je in dat andere dal uitkwam met uitzetten?
 
Jammer dat ik er behoorlijk doorheen zat, anders had ik het net zo lang geprobeert tot ik daar boven was gekomen!! Trialers instinct denk ik...  :P
 
Overigens was de rest van die route over die berg één was de mooiste stukken van de OER, wel een vreselijk tricky paadje met een hoop stenen. Maar fantastische vergezichten en oase van rust. Nog even gepauzeerd bij die boer op z'n bankje, waar je ook de vraag moest beantwoorden. Die zat best wel een beetje afgelegen...  :-X
Vond dag 5 wel één van de mooiste dagen van de OER, het weer zat eindelijk mee, maar het was voor velen ook een bijltjesdag. Ook voor mij qua klassering, beetje de weg kwijt zeg maar...  ::)
 
Wat vonden jullie de mooiste dag en waarom?
Two stroke addict!!

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #182 Gepost op: 24-06-2009, 23:31 »

Ow ja, Gerjan, je hoeft niet te antwoorden op deze vraag, je zegt toch altijd dat het niks voorstelt!  ::) ;)


LOL

Ik vond alle dagen grandioos, alhoewel ik het iedere dag wel een keer of wat niet zag zitten, nul conditie en nul skills/vertrouwen maakte het soms wel moeilijk.

Hoogte punten voor mij waren denk ik oa dag 1 op weg naar boven waar we de hoogte van een berg als vraag hadden, eigenlijk het stukje waar Vincent helaas ten val was gekomen. Mooie paadjes met 90graden bochtjes, alles in 2e of 3e versnelling waarbij ik me natuurlijk bijna onderuit remde het dalletje in, oops  :o LOL

De proef op het zand, stuk tot aan CP2 was perfect vond ik (gelukkig goed gereden en tijdens het keren geen Yamaha geraakt :) ) en daarna al het zweetwerk tot aan CP3.

De ochtend na de overnachting in de 'honde hokken', alles was nog vochtig danwel nat en toen op pad de heuvels op en over, heb ongeveer iedere plas die dag gehad (vraag Joscha maar:))... Hierna het stuk de mist is met de de 'boertjes' met hun schapen om kort daarna in het dal voor het eerst die week wat zon te zien!!!!

Regenpak uit en zo heerlijk opgewarmt doorgereden :)

Navigeren naar de ski proef toe was echt supertof, goed genavigeerd, heel langzaam gereden maar toch met een voor mij goede tijd binnen...

Oh ja, en dan ook nog de dag ervoor, de proef waarbij de meeste mensen te laat bij CP1 kwamen maar die toch gelukkig voor velen langer openbleef. Door het dorpje heen, rechts over het water en dan links ergens de bossen in. Perfect! Zag mensen het bos uit komen ipv erin gaan, ben een stukje doorgereden en zo, huppekee het bos in gedoken, pad op gepikt en toen al glijdend naar beneden waar Martin al met de camera klaar stond. Jeez wat waren die bos paden glad als je de sporen volgde... Onderaan de berg noch even lekker 800meter modder om op het verhard naar CP2 te komen... Roadbook steun brak net voor de CP af en mbv wat zipties rustig naar het 'luxe' hotel gereden om eea door Arno te laten lassen...

Need I go on? :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #183 Gepost op: 25-06-2009, 07:51 »
Two stroke addict!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #184 Gepost op: 25-06-2009, 08:52 »
Citaat
Vond dag 5 wel één van de mooiste dagen van de OER, het weer zat eindelijk mee, maar het was voor velen ook een bijltjesdag. Ook voor mij qua klassering, beetje de weg kwijt zeg maar...  ::)

Bij mij ging het gewoon vreselijk mis op de proef vlak voor dat K, euhhh sorry mooie stenenpad. Op de proef had ik het laatste pad verkeerd genomen en kwam ik verkeerd bij de finish aan. Omkeren dus en ik dacht wel even via een houthakkers pad het bergkammetje over te gaan om zo op het goede pad te komen. TIP: doe dit nooit...! naar boven ging nog wel, toen ging het pad weer naar beneden en werd kleiner en smaller en.......... pad weg... shit sta je daar midden in het bos steil naar beneden, moet je keren. Kostte me drie kwartier, motor op mijn been gevallen en alsof het nog niet genoeg was, was ik nog steeds niet bij de finish. Eindelijk weer op een normaal pad en goed bij de finish aangekomen... ik denk drie uur over een CP van 90 km gedaan. Maar ja score nul is niet goed voor de punten toch ??
 
Had ik dat hele gebeuren gehad, vertelt Gerben me dat er nog een verschrikkelijk mooi stuk off road komt. Achter de Funduro jongens aan, toen helaas het bewuste stenen pad. Geblokkeerd door motoren dus eerste poging zwaar mislukt. Tweede en derde poging gingen ook mis, ook het pad rechtdoor trouwens. Motor een keer op de stenen gekletterd, Akra gedeukt. Omgekeerd....
 
Snelweg genomen. 180 kilometers tot aan de finish (en het was al 15:00). Toen dachten we dat we wel ergens binnendoor konden, mooie weg op onze mooie topo kaart. Zandweg, lekker knallen, weggetje wordt kleiner, en weer was het weggetje weg...... de kaart klopte toch niet wel een super steil weggetje linksop de berg. Die maar genomen en godszijdank in 1 keer goed opgekomen. Boertje stond bovenaan met schaapies. Welke kant op ?? die kant op meneer, is gewoon een weg.... en via de meest bizarre stenen afdaling uiteindelijk weer op de normale weg uitgekomen. 19:00 aangekomen in skidorp. Band moest nog vervangen worden, tripmeter kaduuk. Plenzende regen. Ja, dag 5 was de mooiste dag..... nu ik er weer aan denk.
 
Je hebt dan van die momentjes dat je denkt als ik dit niet vanavond gefikst krijg, gaat iedereen morgen wel weg en moet ik dan over de harde weg ??, toch wordt je dan weer geweldig geholpen door de jongens van rally XL en Dr Bean en is je motor toch weer klaar voor de volgende dag.
 
De volgende dag had ik trouwens flink de pest in, het ging weer regenen op het eerste stuk, maar dat verdween weer als sneeuw voor de zon toen we weer een schitterende bergpas op reden, met een vriendelijk zonnetje aan de andere zijde. Dan stop je weer in zo'n dorpje waar iedereen weer komt kijken......

Toch wel indruk gemaakt die OER  :) :) 
de OER was TOP !!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #185 Gepost op: 25-06-2009, 09:55 »
Toen ik vorig jaar mijn eerste OER reed heb ik me enorm verbaasd over die vreemde mensensoort op die rallymotoren (de "hoe meer pijn, hoe meer gein" soort) Nu verbaas ik me vooral dat ik hetzelfde soort geworden ben.
Vooral die verhalen over verdwalen op een eenzame berg na een blubbertocht van vele kilometers, geen weg meer zien, beetje wanhopig worden omdat omdraaien niet meer mogelijk is, dan door een beekje naar beneden rijden waarbij minstens de helft van de aanwezige remmen niet werkt, en de laatste 20 kilometers onverhard met een lekke band te rijden, vind ik enorm leuk om te lezen. Zo herkenbaar ook.
 
Let op de TV. omroep Enschede schijnt de OER deze week uit te zenden, de rest volgt ook wel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #186 Gepost op: 25-06-2009, 10:24 »
Dit is genieten, wanneer komt de gezamenlijke bundel uit.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #187 Gepost op: 25-06-2009, 11:04 »

Let op de TV. omroep Enschede schijnt de OER deze week uit te zenden, de rest volgt ook wel.

De opnamen van Martin of een zelfstandig programma?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #188 Gepost op: 25-06-2009, 12:53 »
Tja, wat was de mooiste dag.......
Elke dag had schitterende momenten, zoals die weg tussen twee bergwanden door, waarbij het nodige groen in de schamele zon die van de andere kant de toppen van het groen belichtte een geweldig mooi plaatje vormde..... shit, geen foto gemaakt  :stupid:

Misschien niet de mooiste dag voor mij, maar wel eentje waarbij ik dus helemaal tot het eind gegaan ben.
Begon voorspoedig, niets aan de hand. Ook het begin van de Cat3 helling ging perfect. Zo goed zelfs dat ik moest stoppen omdat een aantal 1-cilinders stonden te ploeteren om boven te komen.
Bovenaan staan Niels & Toon nog uit te puffen, en ik schreeuw tegen de ploeterende gasten of ze niet toch maar even op kunnen schieten.  (Little did I know then).
Nadat zij eindelijk voor me weg waren, reed ik lekker tokkelend omhoog. Boven zelf even uit gerust, en daarna weer door.
Toen kwamen er een paar honderd meter helling die spekglad waren (what else was new), maar elke keer als ik ook maar een beetje gas gaf, klapte het achterwiel onder me vandaan, en lag ik weer op de grond. 20 meter voor het echt allerhoogste punt, en 25x africa twin tillen verder was ik compleet op.
Heb met mijn helm op het stuur een half uurtje uit gepuft, maar was compleet leeg. Zelfs het onweer en de regendruppels in mijn nek deden met niet meer opkijken.

Uiteindelijk kwamen Jos en Ewoud langs. Jos heeft even mijn twin 20 meter omhoog gereden, en ik ben opgestapt. Maar de eerste de beste plas val ik gewoon weer om. Ik was zo kapot dat ik domweg niet meer kon rijden..... Met nog een flink aantal valpartijtjes (waaronder eentje head-first glijdend door de blubber, waarbij Jos al breed grijnzend riep dat die er wel heel mooi uit zag, en ik schuchtig om me heen keek of die camera man er echt niet bij was) asfalt bereikt, Jos en Ewoud bedankt (en ja, ze hebben nog steeds een biertje van me tegoed  :-[ ) en over asfalt verder gereden.

Eind resultaat : telefoon stuk (glaasje kapot), flinke deuk in m'n tank, en (bleek achteraf) remklauw scheef op de brug (met alle gevolgen de dag erna).

In ieder geval helemaal stuk gegaan, en dat dus ook een keertje mee gemaakt. Echt een vreemde gewaarwording dat een eenvoudige plasje zo moeilijk wordt. Leek echt alsof ik voor het eerst onverhard reed.

Leer moment1 : nog voordat ik zo stuk ga, meer rust pakken. Al sta je midden op een helling, en is het topje in zicht.
Leer moment2 : altijd je motor volledig nalopen na een zware dag.
 

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #189 Gepost op: 25-06-2009, 16:28 »
Dag 2 was zo mooi.

Vooral de special. Die was zo leuk dat we met 4 man zonder vaart te minderen langs CP1 vlogen. Zonder een idee te hebben welke kant we op moesten gingen we steeds harder en harder. Die zandpaden door het bos leken speciaal aangelegd te zijn om er snoeihard met een LC8 over heen te vliegen. Na ettelijke kilometers toch maar weer omgedraaid en terug gereden naar de CP om aan de special te beginnen. Hehe

Dag 4 vergeet ik nooit meer. Op dag 2 en 3 een paar keer op m’n linkerbeen gevallen waardoor die lichtelijk verkleurd was. Met wat paracetamolletjes ging het toch lekker. Zonder veel problemen bij CP1 aangekomen. CP2 was ook makkelijk te vinden zonder problemen. Maar toen kwamen de bossen met de modderpaden omhoog. Ik vind het heerlijk om in de modder rond te rijden en heb er ook geen problemen mee. Maar modderige hellingen zijn nieuw voor me. Letterlijk twee meter omhoog en daarna even hard weer 3 meter omlaag.  :'(

De theorie ken ik. Aanloopje nemen en met genoeg vaart in één keer naar boven tokkelen. Echter in praktijk blijkt dat vaart maken best moeilijk is met noppenbanden vol met slijk. Zodra je een beetje teveel gas geeft schiet het achterwiel met een noodvaart onder je vandaan en lig jezelf ergens tussen de bomen af te vragen waarom je niet beter kan gaan sjoelen. Bij een alles of niets poging heb ik meer gekregen dan ik wilde. Met wat vaart toch de helling genomen om vervolgens door te glijden en 10 meter lager in een kom tot stilstand te komen. Hier rijdend uit komen bleek niet mogelijk. Ik heb 3 uur er over gedaan om een motor van 190kg cm voor cm de berg op te tillen. Eenmaal boven een fantastisch eureka moment beleefd. Tot ik weer opstapte en na 1 meter weer op m’n plaat ging. Toen het ook nog eens begon te donderen heb ik echt overwogen om gewoon maar lopend verder te gaan.  :-X

Hoe weet ik nog steeds niet maar ik ben op eigen kracht het bos uitgekomen.  8)

Schade: Imo ingedeukt, roadbookhouder total loss, roadbook in snippers, achterrempomp overleden, stuur krom, wat carbon kapjes verloren en Gps steun gesneuveld.

Wel een fantastische herinnering aan over gehouden.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #190 Gepost op: 25-06-2009, 18:21 »
De mooiste dag(en)? Dag drie toen ik met zes anderen over de berg ben gereden en aan de andere kant bij een tankstation van een Roemeense motorrijder te horen kreeg dat het onmogelijk was om over de berg heen te rijden. Dat was kicken want met de nieuwe Ténéré was het dus wél gelukt. En dag vijf, tegen de skihelling op, ploeteren door het bos en dan over de bergkam met schitterende uitzichten naar hotel Pionzana (of zoiets). Was vorig jaar ook al prachtig (toen met sneeuw)


Post Merge: 25-06-2009, 18:23
Een het fraaie uitzicht
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #191 Gepost op: 25-06-2009, 21:54 »
Even wat anders.
Ik meen dat het de 5e dag was, iig de dag dat we in Poiana Zanelor aankwamen. Was er na de proef een hele lastige klim met een heleboel (losliggende) stenen. In de aanloop daarheen kwamen we al een club mensen tegen die al wuivend mij duidelijk maakten dat het gekkenwerk was. Nou vraag ik me af wie er de officiele route heeft gevolgd en zonder problemen dat heftige stuk naar boven is gebanjerd??  ???  En vermeld ook even hoeveel Red Bull je op had, vleugels had je wel nodig...  :o ;D
Ow ja, Gerjan, je hoeft niet te antwoorden op deze vraag, je zegt toch altijd dat het niks voorstelt!  ::) ;)
Wel wil ik weten hoe je aan dat pad komt, hoe wist je nou dat je in dat andere dal uitkwam met uitzetten?
 

Beste Bart, de klim was echt niet moeilijk, dag 5 heb ik met de 950S uitgezet.
ik rijdt gemiddeld 1200km motor. voor 1 oer dag. Alle moeilijke stukken laat ik vallen. de door jouw beschreven klim is goed te doen met een lada niva. De 950S loopt hier stapvoets met gemak omhoog, Gasgeven is echt uit de boze en je moet de voetjes op de steps houden. Als er een steen onder je wiel wegschiet sta je stil  ::)  jij als Trial man weet dat als geen ander, sterker nog als je het had gezien als een non stop was het voor de witte klasse geweest, geheid voor blauw had je een haakse draai met klein opstapje toegevoegd. voor geel was de opstap 1 meter geweest om over geelplus maar te zwijgen. Maar Rally sport is zo mooi, je moet door en je moet je concentratie vasthouden, juist daar gaat het mis, neem een reep drink een cola rust uit bekijk de situatie en een ieder krijgt het stukken makkelijker. Verledenjaar dabbere beer verlost uit en nevercamebacktrack en dit jaar Dirk. dat zijn pas hellingen!!
Rally sport moet bestaan uit overwinningen, in de OER bestaan die uit het halen van waypoints, samen met het oude Europa ontdekken kun je zeggen dat de OER naast uniek een echte rally is. daar je stukken over kan slaan kan een ieder mee. Maar geloof me neem meer je rust, bekijk situatie,s en het wordt een stuk makkelijker. Als je de motor rechtop houdt en je maat draait aan het voorwiel, terwijl jij zorgt dat je wiel niet slipt had een ieder die 50m overbrugt  8) 
Post Merge: [time]do 25 jun 2009 21:02:36 GMT-1[/time][/color][/size]
En dag vijf, tegen de skihelling op, ploeteren door het bos en dan over de bergkam met schitterende uitzichten naar hotel Pionzana   
  Post Merge: [time]do 25 jun 2009 17:23:27 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size] 
Een het fraaie uitzicht


Jawel in de nacht en de vroege ochtend zorgde de regen voor een nat parcours,
Echter reed ik als laatste man en waren de bergkammen in de late namiddag voor mij echt hoogte punten, apsolute rust, zet je helm af en luister naar de stilte. ( ik luisterde of er nog motorgeluiden waren te ontdekken  ;D )
De paarden op de foto worden verlicht door de ondergaande zon en je kon met gemak naar de Oekraine kijken. Op dag 4 na heb ik elke dag zo ervaren, geweldig gewoon! ik zeg met het weer hebben we geweldig geboft, de meeste proeven waren goed te rijden en ze gaan door onbegaanbare gebieden, als ik hier dan om mij heen kijk ben ik volmaakt gelukkig. Als ik dan al die gasten in het bivac zie ben ik blij, ik weet het ik kom erg gestresd en onduidellijk over. Waarom ik zo gestresd ben weet ik ook niet maar ik zie overal beren op mijn pad ( en verdorie)  ;D   ;D
Nog steeds ben ik in mijn slaap op zoek naar deelnemers.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #192 Gepost op: 25-06-2009, 22:59 »
Potverdikkie, ik had weer gelijk, maar jij ook weer...  ::)
Het wordt een beetje gecompliceerd!  ;D
 
Maar nu je het allemaal zo zegt is het me compleet duidelijk. Was ik die helling op de eerste dag tegen gekomen, was ik zo naar boven gereden. Zoiets met de trialmotor, een poep en een scheet!
Maar waar ik achter ben gekomen, is dat je hersens heel anders werken na 5 dagen rally en een mank beentje. Het gekke is ook dat je voor sommige dingen helemaal geen tijd meer neemt, je wilt door, je wilt weer naar dat bivak, waar je oa weer kan slapen!! Och... slapen, ben er altijd al goed in, maar in die week... :D
Na dag 5 kwam ik pas echt in m'n ritme en wist ik wat het was om een rally te rijden. Krachten verdelen idd... Toen begon het weer ook mee te zitten en dat hielp enorm voor m'n humeur. En als het goed zit tussen je oren, gaat alles goed, ook al doe je heel veel fout, als je snapt wat ik bedoel.
Laatste dag ging het best van de hele rally, op geen één helling in de problemen gezeten, maar ik was wel heel snel bekaf...
 
Één ding weet ik zeker, ik moet het denk ik nog maar eens over doen!!  ;)
 
Ik moet ook eens in Sellingen op visite komen, volgens mij heb jij gewoon Roemeens grond in je achtertuin liggen waar je dagelijks op rijdt!!  ;D 
Two stroke addict!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #193 Gepost op: 25-06-2009, 23:41 »

Toegegeven, het weer werkte tijdens de 3e OER niet mee maar bovenstaande foto's laat zien dat er toch ook droge momenten waren. Zelfs met een beetje stof . . . En zeg nu eerlijk, de hele week stof is toch ook niks.
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Oost Europa Rally 2009
« Reactie #194 Gepost op: 26-06-2009, 08:13 »
Tijdens het bemannen van de CP's hebben wij maar één momentje gehad van schuilen in de auto vanwege de regen. En dat was nadat we (voor het eerst) een uurtje in de zon tijd hadden om de lunch rustig naar binnen te schuiven. Voor ons is de hoeveelheid regen dus ontzettend meegevallen, heb zelfs bij kunnen bruinen.