Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?  (gelezen 5401 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Gepost op: 02-09-2008, 22:29 »
NOu, heb ik weer.

Meld zich een koper voor mijn bus via www.mobile.de. Beetje vaag allemaal, want accepteerde zomaar mijn prijs, zonder de bus ooit live gezien te hebben. Hij een zou mij dan een check toesturen van de dubbele waarde van de bus, waarvan ik dan weer een deel zou moeten terugstoren. Een agent zou dan komen om de bus op te halen.Intussen had-ie al om mijn adres gevraagd voor het opsturen van de check. Dat adres heb ik ook gegeven (staat trouwens ook op mobile).

Ik op internet op zoek naar het bedrijf van die kerel. Kan hem nergens vinden. Zijn Engels is ook erg slecht, terwijl zijn nummer (+44) een UK-nummer is. Ook het googlen op het nummer levert nix concreets op. Ook op vragen wie hij is, en wie zijn bedrijf is geeft-ie geen antwoord. Ook op vragen wat ik met de check moet doen geeft hij geen antwoord.

Al met al nogal vaag. Via mobiele een waarschuwing gevonden voor bedrog en je raad het nooit: daar staat exact hoe het nu bij mij gegaan is.

Ik heb dus de transactie afgeblazen. Een paar dagen niets meer van hem gehoord, dus ik dacht dat ik er vanaf was, maar vandaag ineens een meeltje van iemand anders (althans ondertekend met een andere naam) via het zelfde adres dat de payment onderweg is. Natuurlijk heeft-ie niet gereplied op mijn laatste meel, maar heeft-ie de 1e na laatste gepakt...

Ik zit hier een beetje mee in mijn maag. Ik heb geen idee wat hij mij juridisch gezien kan maken als-ie die check opstuurt. Enig idee? Moet ik hiermee naar de politie? Ik ben er ook niet zo blij mee dat hij mijn adres weet: strax staat hij (met een aantal mannen) bij mij op de stoep staat om zijn 'eigendom' op te halen.  :-\

Jullie advies is meer dan welkom...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2008, 22:45 »
Zelfde praktijken als die goedkope motoren met prijzen te mooi om waar te zijn waarbij dan de vrachtkosten vooruitbetaald moeten worden. Ik zou me er niet te druk om maken, want die betaling komt er toch nooit. Als iemand aanbiedt het dubbele te betalen gaan sowieso alle alarmbellen rinkelen natuurlijk, want waarom zou je in godsnaam zoiets doen? Waait vanzelf weer over lijkt mij, die gasten zijn veel te druk met nieuwe slachtoffers zoeken....


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2008, 23:02 »
Nigeriaanse praktijken.

Negeren Corne

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2008, 23:20 »
Mocht je toch denken dat het allemaal te waar is om mooi te zijn.

Dergelijke cheques kunnen uitgekeerd worden (heb jij dus veel geld in je handen) en (veel, ik weet niet precies hoeveel maar dacht aan weken) later weer teruggevorderd door de bank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2008, 09:19 »
Heb ook nog zo'n check'je liggen :) van 2 jaar oud ofzo.
Dit doen ze alleen om dat extra deel overgestort te krijgen, verder doen ze helemaal niets met je adres of wat dan ook.
Ook juridies kan je het wel vergeten.

Haal je voordeel, cash die centen en speel de domme :)

Nee, check is niet gecoverd en word weer terug gevorderd bij jouw. Weg gooien dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2008, 09:20 »
www.kopersbelangen.nl

Goed dat je het doorhad Corné!

Wij waren van de week ook een beetje opgelicht voor het aankopen van een Wii. We zijn niet voor veel geld opgelicht omdat we alert bleven.

Je kunt je ervaringen op bovenstaande site delen met andere mensen. Ik vrees dat alleen mensen met blaren op deze site komen :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #6 Gepost op: 03-09-2008, 09:38 »
Zover ik weet zijn cheques in Nederland geen wettig betaalmiddel. Vraag me dus ook af of je dan ook geld krijgt bij de bank. Zou je na moeten vragen bij de bank.

Verder is er mijns inziens geen sprake van een overeenkomst, immers degene waar jij in principe zaken mee wilde doen is nu iemand anders (andere naam). Als blijkt dat het wel om dezelfde persoon gaat, dan is er sprake van oplichting dmv een valse sleutel. dwz je voor doen als iemand die iets wil kopen en door een samenweefsel van verdichtsels proberen de verkoper te bewegen tot afgifte van een goed. Het samenweefsel van verdichtsels is de wisseltruc tussen personen, het sturen van een cheque met dubbele waarde en het terug storten van het extra bedrag. Erg dubieus en dus terecht dat je de boel hebt gecanceld.

Een bezoekje aan het politiebureau is wel wenselijk, vaak worden aangiftes van dit soort praktijken landelijk verzameld om zo een sterke zaak te hebben.  Weet natuurlijk niet of dit voor deze perso(o)n(en) al het geval is. Kun je ook navragen.

De cheque meenemen naar het bureau is dan een vereiste, de handeling van de verdachte is dan voltooid.

Als er toch een aantal gasten voor je deur komen in ieder geval niet de bus meegeven en zeker de sterke arm bellen.

Maar ik denk dat dat wel meevalt, zal inderdaad wel gaan om het terug gestorte deel.


De pest met dit soort praktijken is dat het strafbaar is, misschien een veroordeling, maar van een kale kip kun je niet plukken, als je begrijpt wat ik bedoel.




Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #7 Gepost op: 03-09-2008, 09:54 »
Ha, zo wilden ze ook 3000 euro betalen voor mijn oude Transalp met veel olieverbruik en een echte waarde van +/- 1000 euro.
NOT dus, ik heb het direct afgeblazen. Ook de check nooit gezien dus.

Afkappen die mannen dus, Nigeriaanse zwendel. Wat daar in Nigeria overigens heel normaal en geaccepteerd is heb ik bij een rapportage hierover gezien. Oplichten is een geaccepteerde way of living daar.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #8 Gepost op: 03-09-2008, 09:57 »
Mooi staaltje van Advance Fee Fraud, ook wel 419 fraude genoemd. Goed dat je het doorhad.
Je kan hier van aangifte doen voor poging tot oplichting. Zal voor jou misschien niet veel helpen maar zo krijgt men wel een beeld van deze fraude en kan in de toekomst hier wat aan gedaan worden. In ieder geval maak je bekend met ze te maken te hebben gehad en stel dat ze komen opdagen (erg kleine kans) dan is dat bekend bij de politie en kunnen ze sneller reageren. Als je ze terugmailt en zegt dat de koop niet doorgaat ivm een valse check en ze beginnen te dreigen, gelijk aangeven dat je aangifte doet en dit ook doen.
Laat je dan niet afschepen bij de balie. Ze moeten op zijn minst een mutatie maken dat je bent langsgeweest en je niet pretttig voelt bij de situatie. Formeel moeten ze een aangifte opnemen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #9 Gepost op: 03-09-2008, 10:49 »

Dergelijke cheques kunnen uitgekeerd worden (heb jij dus veel geld in je handen) en (veel, ik weet niet precies hoeveel maar dacht aan weken) later weer teruggevorderd door de bank.


Psies. Dat is ook wat ik via mobile te horen kreeg...

Ik ga eens afwachten of ik echt wat in de bus (brievenbus) krijg...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #10 Gepost op: 03-09-2008, 10:59 »
Omdat ik voor mijn winkel Used Before veelvuldig op marktplaats adverteer met vaak duurdere artikelen zoals laptops en dure digitale camera´s heb ik hier vaak mee te maken , in sommige gevallen heb ik inderdaad een check ontvangen , opgestuurd naar de bank om te incasseren en inderdaad geld wordt gewoon op de rekening bijgeschreven , op dat moment heb je vertrouwen in het geheel en stort je het verschil terug naar de koper NIET DOEN  , want pakweg 2 weken nadat je het geld ontvangen hebt wordt het door de bank weer van je rekening afgehaald omdat de check niet te innen is , een heel vervelende manier van oplichting , meestal  afrikanen , maar ook mails uit UK en Duitsland , een gewaarschuwd mens telt voor twee , gewoon niks meegeven , geen geld terugstorten , en aangifte doen bij de politie , check meenemen en copies van de e mails ,
En maak je maar geen zorgen , het gaat niet om het artikel wat je verkoopt maar uitsluitend om het verschil in geld wat je eventueel zou terugstorten .
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #11 Gepost op: 03-09-2008, 11:53 »
Kans is groot dat je een cheque krijgt hoor !, zal wel van de Western Union zijn of zo'n andere bank. Heb ook wel eens een auto aangeboden via Internet, engelsman (Smith  ::)) bood het bedrag wat ik er voor wilde hebben.
Zijn agent in NL zou de auto komen ophalen en verder regelen, hij zou de cheque sturen.
Heb er toch maar vanaf gezien, vertrouwde het voor geen cent. Cheque was idd naderhand binnengekomen, toen wilde hij dat ik de cheque toch zou innen en mocht iets van 1500 E houden voor de moeite  ::), cheque dus wel ontvangen maar niet gecashed.....
Hmm, waar ligt 'ie ook al weer  ???

Speelde al jaren geleden, verder nooit meer iets van gehoord !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #12 Gepost op: 03-09-2008, 12:45 »
Briljante website over "419 scams": http://www.419eater.com/

Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #13 Gepost op: 04-09-2008, 16:26 »
Tja, ik zit in de auto's dus.............
Bedrag wordt wel op je rekening bijgeschreven. Echter later weer weggehaald als de check dus niet gedekt is.
In deze"incubatietijd" terwijl jij lekker dat bedrag ,tijdelijk,op je rekening ziet staan slaan ze toe door de goederen op te laten halen. Laten halen ja, want dat er daadwerkelijk een zelfde persoon als de z.g. koper op je stoep staat is nihil. Deze laten zich nooit zien.
Als je spullen meegeeft ben je dus alles kwijt.
Gezond verstand blijven gebruiken en wat te mooi is om waar te zijn...................

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #14 Gepost op: 04-09-2008, 19:30 »
als je dan het geld eraf haalt en de rekening sluit?