Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?  (gelezen 5410 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #15 Gepost op: 04-09-2008, 20:30 »
Cheques die worden ingeleverd bij een bank kunnen op twee manieren worden afgerekend;

1) OGV= onder gewoon voorbehoud.
Je levert de cheque in bij jouw bank en krijgt het geld gelijk (binnen een paar dagen) op je rekening bijgeschreven.
Indien de cheque door de bank van de trekker (opdrachtgever) onbetaald retour wordt gezonden aan jouw bank (pas op dit kan ook na een aantal maanden zijn !!), dan haalt je bank het geld weer van je rekening af en heb je dus niets.

2) Ter Incasso
Bij deze methode stuurt jouw bank na inleveren van de cheque deze EERST op naar de bank van de trekker (opdrachtgever); pas nadat het geld is ontvangen op een tussenrekening van jouw bank wordt het geld aan je uitgekeerd.
Dit is de meest veilige methode maar ook de langzaamste.
Afhankelijk van de tijd die de opdrachtgevende bank ervoor neemt en de eventuele correspondent banken.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik de hele transactie afblazen en in ieder geval je bezit niet meegeven.

Uit hoofde van mijn werk heb ik meerdere malen van deze praktijken vernomen en in alle mij bekende gevallen waren het Nigeriaanse oplichters die zich hier mee bezig hielden.



 


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #16 Gepost op: 05-09-2008, 16:50 »
Als ik in jouw schoenen stond zou ik de hele transactie afblazen en in ieder geval je bezit niet meegeven.

Heb ik gedaan, maar meneer (of misschien is het wel een mevrouw) kiest ervoor om die meeltjes te negeren. Krijg gewoon meeltje dat de check is opgestuurd, terwijl ik redelijk duidelijk was (da's een understatement) dat ik geen zaken met hem wil doen.

Ik ga nu maar dezelfde strategie volgen: gewoon negeren.

Als ik een knokploeg nodig heb, doe ik wel een extra oproep op het forum  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #17 Gepost op: 05-09-2008, 18:08 »
Heb ik gedaan, maar meneer (of misschien is het wel een mevrouw) kiest ervoor om die meeltjes te negeren. Krijg gewoon meeltje dat de check is opgestuurd, terwijl ik redelijk duidelijk was (da's een understatement) dat ik geen zaken met hem wil doen.

Ik ga nu maar dezelfde strategie volgen: gewoon negeren.

Als ik een knokploeg nodig heb, doe ik wel een extra oproep op het forum  ;)

he,leuk,een verzetje :(
weer eens wat anders dan rijden :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #18 Gepost op: 05-09-2008, 20:02 »
Yip, harnas beb ik al ;D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2008, 21:41 »
Als ik een knokploeg nodig heb, doe ik wel een extra oproep op het forum  ;)

Als er dadelijk niemand meer komt opdagen moeten we haast wel concluderen dat de oplichters ook forumlezers zijn..... :-X
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #20 Gepost op: 05-09-2008, 21:53 »
Ik heb een vraag die zwartevogelxx misschien ook wel kan beantwoorden.

Een tijdje terug heb ik namelijk op de Duitse ebay wat spullen gekocht in Polen.
Aanvankelijk ging de communicatie met die Pool heel gemakkelijk, maar toen ik eenmaal betaald had (niet via paypal maar via een IBAN nummer) heb ik alleen nog maar een mailtje gehad dat het geld binnen was en de spullen zouden worden verstuurd.

Toen ik na drie weken nog niks had ontvangen en ik alsmaar geen reacties kreeg op mail begon ik te denken dat ik ook was opgelicht.

Dus, bank gebeld en gevraagd of de overboeking ongedaan gedaan kon worden.
Het antwoord was; "waarschijnlijk wel, maar er worden wel 25 Euro bemiddelingskosten in rekening gebracht"
Even bedenktijd genomen en toen ik 's avonds thuis kwam was het pakketje net afgeleverd :-)

Maar nu vraag ik me eigenlijk af hoe de bank dat geld terugvorderd.
Stel dat ik die terugvorder actie had doorgezet, dan had ik nu mooie spullen gehad en een hoop geld (maar stond ik ook te boek als oplichter).
Hoe werkt dit terugvorder proces?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 21
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #21 Gepost op: 05-09-2008, 23:21 »
Ik heb een vraag die zwartevogelxx misschien ook wel kan beantwoorden.

Een tijdje terug heb ik namelijk op de Duitse ebay wat spullen gekocht in Polen.
Aanvankelijk ging de communicatie met die Pool heel gemakkelijk, maar toen ik eenmaal betaald had (niet via paypal maar via een IBAN nummer) heb ik alleen nog maar een mailtje gehad dat het geld binnen was en de spullen zouden worden verstuurd.

Toen ik na drie weken nog niks had ontvangen en ik alsmaar geen reacties kreeg op mail begon ik te denken dat ik ook was opgelicht.

Dus, bank gebeld en gevraagd of de overboeking ongedaan gedaan kon worden.
Het antwoord was; "waarschijnlijk wel, maar er worden wel 25 Euro bemiddelingskosten in rekening gebracht"
Even bedenktijd genomen en toen ik 's avonds thuis kwam was het pakketje net afgeleverd :-)

Maar nu vraag ik me eigenlijk af hoe de bank dat geld terugvorderd.
Stel dat ik die terugvorder actie had doorgezet, dan had ik nu mooie spullen gehad en een hoop geld (maar stond ik ook te boek als oplichter).
Hoe werkt dit terugvorder proces?


Hier kan ik eigenlijk heel erg kort over zijn.
Een overboeking die je doet is onvoorwaardelijk zowel binnenlands als ook buitenlands; dat wil zeggen dat je deze niet teniet kunt doen.
Je kunt alleen aan de begunstigde vragen of hij/zij zo vriendelijk wil zijn je geld terug te storten.

Het enige wat je kunt storneren is een automatische incasso.
Dit is een machtiging welke je hebt afgegeven aan de begunstide om geld van je rekening te halen zoals bv huur, gas en licht, telefoon enz enz.

Hiervoor geld een termijn van normaal gesproken 30 dagen.
Er zijn ook speciale andere incassi waarvoor andere regels gelden maar zal je hier niet verder mee vermoeien.

Met andere woorden een bedrag wat je zelf overboekt kun je niet terughalen.

 
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #22 Gepost op: 06-09-2008, 11:52 »

Met andere woorden een bedrag wat je zelf overboekt kun je niet terughalen.

Heb dat inderdaad wel eens geprobeerd. Inschrijfgeld voor een rallye overgemaakt, alleen dat was 'iets' teveel  ::). Gelijk de bank gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was, maar die konden er niet zoveel mee. Gelukkig werkte de organisatie van de rallye wel mee.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #23 Gepost op: 06-09-2008, 14:48 »
Met andere woorden een bedrag wat je zelf overboekt kun je niet terughalen.

Dus dat aanbod van de bank was eigenlijk een manier om mij 25 Euro afhandig te maken  ::)
Hmm... was ik mooi bijna twee keer opgelicht geweest  :-\

Gelukkig viel het allemaal mee  :)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #24 Gepost op: 18-10-2008, 22:02 »
en ik denken dat het afgelopen was. Al zo lang nix meer gehoord, tot ik vanmiddag deze in mijn meelbox aantrof:

Hello Cornelis Reinier Pol,

                                      I am brother Mustapha Ammed from arrabik but my work is to KILL, someone gave me us your name address and your phone number to kill you and your family,right now my boys are with you in Holland whaching you and your family, but i ask myself why you andyourfamily because i have not have a job to kill the person with his family, i nowhaveto send you thismail to confirm it if you haveany problem or any business with any person that can havesuch mind to kill you and your family.but dont forget that NOBODY will hear this from you because you dont know who isdoing this ti you but if you do tell anybody he or she MUST ask us who told you any thing.i need reply on this today ASAP.
Regards
Mustapha Ammed.

Niet fijn, al denk ik (en hoop ik) dat het bangmakerij is. Heb vanmiddag aangifte gedaan, maar de politie kan er nix mee..

Iemand hier ook ervaring mee?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #25 Gepost op: 18-10-2008, 22:09 »
Deze mails overspoelen Europa op het moment, ik heb er al meer over gelezen.
Lekker om lachen en meer niet.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #26 Gepost op: 18-10-2008, 22:17 »
Corne, kijk even op www.internetoplichting.nl en klik in het zoekvak: kill family

Dit is een vervolg van die gasten op een niet geslaagde scampoging.
WEL:
aangifte doen

NIET:
wakker liggen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #27 Gepost op: 18-10-2008, 22:56 »
Idd niet wakker van liggen ;)

Gewoon een stoere looser achter z'n toetsenbord ::)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #28 Gepost op: 19-10-2008, 00:44 »
Idd niet wakker van liggen ;)

Gewoon een stoere looser achter z'n toetsenbord ::)

 ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Bijna besodemietert: wat nu (juridisch)?
« Reactie #29 Gepost op: 19-10-2008, 07:22 »
Reply:

I drive rally in the Arabiks and as soon as I see you before my front wheel I make wheelie! 8)

Insjallah,

Corné