Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke motor is het beste voor een wereldreis?  (gelezen 49728 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #45 Gepost op: 19-11-2008, 18:58 »
Slechte mengsels ontsteken beter met een grotere vonk: vervang de oude bougiekabel en de bougiedop eens. Vonkt dat nog niet lekker neem dan een Nology bougiekabel met een Iridium bougie.

Daarmee start hij eerder en loopt hij zelfs in een hoger toerental stationair. In theorie loopt hij dan ook zuiniger, maar daar heb ik de mijne nog nooit op kunnen betrappen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #46 Gepost op: 19-11-2008, 19:14 »
Vonkt dat nog niet lekker neem dan een Nology bougiekabel met een Iridium bougie.

Tuurlijk, op elke hoek verkrijgbaar in heel Zuid Amerika  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #47 Gepost op: 19-11-2008, 19:16 »
Gewoon via mailorder en credit card bestellen en naar je volgende hotel of camping laten verschepen met UPS. Moet toch niet zo moeilijk zijn?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #48 Gepost op: 19-11-2008, 23:17 »
gewoon een vers bougietje monteren en de klepjes stellen zodat de speling in het bovenste deel van de toegestane speling zit doet al wonderen.

Is een vers bougietje een probleem, dan helpt de oude goed schoonmaken vaak ook wel. Gewoon poetsen is niet goed genoeg; je komt niet diep genoeg de 'neus' in, en daar zit nu juist net de rommel. De bovenkant van de neus, waar-ie vonkt dus, blijft meestal wel schoon door de zelfreinigende werking. Stralen dus.

Nu zal dat ook wel niet voorhanden zijn, dus is er nog een truukje dat ik ooit per ongeluk ontdekt heb en dat verbazingwekkend goed werkt:

- Vind ergens een autogeen lasset. Zuurstof en gas dus,
- Met niet te hete vlam van de lasset of gewoon een gasbrandertje/fornuis: stook de bougie'neus' kersrood. Oranje is teveel.
- Mik dan een beschaafd straaltje pure zuurstof in de neus door de gastoevoer dicht te draaien. Jep, dat knettert. Da's het kool en andere aanslag die wegbrand. Nu gewoon beschaafd zuurstof toedienen zodat het kool/olie/whatever wegbrand zonder dat de bougie veel te heet word.
- Nu je weer een spierwitte isolatorneus hebt en een schone rand van de bougie stel je de elektrodeafstand, en de bougie kan weer effe mee.

Ik heb zo al aardig wat bougies van brommertuig gereanimeerd (meer = beter, dus een veels te grote sproeier en 1:20 smeren, dan loopt-ie harder, toch?  ::)), en ook het iridium-bougietje van de KLX wilde nog wel eens vet slaan toen het ding nog 1:300 olie zoop.

Misschien werkt dit grapje ook wel met lucht ipv zuurstof, nooit geprobeerd.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 98
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #49 Gepost op: 20-11-2008, 00:35 »
Citaat
Lauw starten is wel vaker een "probleem" bij eencilinders. Te warm voor met choke, te koud voor zonder

Hiervoor heb je bij een TTR de "20-Eurocent truc". T.t.z, als het blok lauw staat, steek een 20-cent stuk tussen het regelpinnetje en de gasklep (links aan de motor) waardoor de gasklep een heel klein beetje komt open te staan. Trappen maar (niet aan gas draaien want dat hebben ze niet graag en slaan ze terug). Zou zo na één of twee kicks moeten lopen.  ;)
Groeten,

Mark

Offline member

  • *****
  • Berichten: 241
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #50 Gepost op: 20-11-2008, 03:24 »
bedankt voor de reacties allemaal. ik vervang mijn bougie elke 5000km, deze zijn hier ruim voorhanden, dus da's het probleem niet. ik zal 'm weer eens vervangen cq. schoonmaken. De vonk was laatst meer geel dan blauw. ayways tzt probeer ik alle tips en truck, komende weken ben ik druk met spaanse les. dan zien we verder.

baggage. tja. ik heb al zo'n 10 kg teruggestuurd, en ik ben wat afgevallen en als ik meer terugstuur betekend dat dat mijn kampeerspullen naar huis gaan. en daar wacht ik nog even mee tot ik mexico uit ben. scheelt wel weer 5 kg. dat dan weer wel.
het totaal aan baggage is dan nog zo'n 30kg incl. koffers. da's toch niet veel lijkt me. maar goed, stabiel wordt het nooit op wat hogere snelheden. Tis nu eenmaal een licht fietsje inderdaad.

hasta luego!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 59
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #51 Gepost op: 21-11-2008, 12:25 »
hebben we ze allemaal gehad? ;D

Nee toch niet ;D een honda xl 600 lm dakar daar blijf je ook mee rijden en ook een lekker zuinig oer beestje die zowat alles aankan.
 ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #52 Gepost op: 21-11-2008, 13:04 »
Nee toch niet ;D een honda xl 600 lm dakar daar blijf je ook mee rijden en ook een lekker zuinig oer beestje die zowat alles aankan.
 ;)

En niet te vergeten: een klassieke schoonheid!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #53 Gepost op: 21-11-2008, 22:37 »
 :stupid: Yip 8)
En in de handen van onze Ronny tot veel in staat ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #54 Gepost op: 14-08-2011, 22:24 »
Hallo allemaal, momenteel in Canada onderweg op m'n Supertenere uit 1994, heb op dit moment zo'n 28000 kilometer in met name de oostelijke provincies verreden,
New Foundland-Labrador - Nova Scotia  - New Brunswick en Quebec waarbij ik die gebieden met name op Gravel en zandpaden gereden heb, dus min of meer het hele oosten offroad uitgekamt,wao de Trans-Labrador highway, 1400 km zand en gravel.
Er is wel wat stuk gegaan, gesmolten draadboom en inlaatkleppen verbrand door zand in luchtfilterkast (vergeten vacuumslang terug te zetten), maar dat is niet slecht gezien de omstandigheden, de motor is comfortabel en ik kan zo'n 480 kilometer rijden op een tank.
Ik probeer zoveel mogelijk m'n blog bij te houden, www.enduromotor.com maar das nie makkelijk (geen internet, mobiel, of telefoondekking in veel gebieden.

Tijdens de reparatie van m'n cylinderkop heb ik weereens een eencylinder kunnen ervaren (KLR 650) die netzoals mijn motor ook wel gemodificeerd is voor lange ruig tochten maar vindt een eencylinder toch vermoeiender rijden, minder comfortabel, en offroad niets beter,ook afgelopen winter een AT geprobeerd maar vindt een ST beter, komt denk ik omdat een Super niet af te wurgen is, bij 1200 toeren in z'n vijf pakt ie gewoon op en rijdt daardoor makkelijker en relaxter, remt niet zo af op de motor, en gaat als een trekker door de modder en sneeuw, altijd traktie, nadeel vindt ik dat de carburateurs moeilijk bereikbaar zijn, en altijd onder het zand zitten, waardoor de choke meestal na een paar dagen vast gaat zitten, en start dan slecht op koude ochtenden.
Groetjes vanuit Saint John, Canada

Post Merge: 14-08-2011, 22:42
Enige weken met een KLR rijder uit Canada opgereden, hier aan de noordkust van New Foundland waar buiten de Trans Canada alles onverhard is, en veel nederzettingen door snowmobile paden, zo'n 8000 km, met elkaar verbonden is

 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #55 Gepost op: 15-08-2011, 14:45 »
Toevallig ben ik net terug van een tripje India. Noord-Indiase Himalaya. Op een Enfield Bullet. Geen allroad geometrie, maar wel de motor die echt alles kan! Meermalen passen boven de 5000m zonder problemen. Vrijwel alles is rauw offroad, hoewel een Indier gauw zegt: 'No sir, good road. Little bit bumpy'  ::)

Gaat even hard als het overig verkeer in al die crack-landjes dus veel veiliger! Stenen, bergen, diepe modder en in NubraValley zelfs een paar lage duinen gepakt.. 8)

Gave dingetjes!

(nou ja, hier toevallig op asfalt)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #56 Gepost op: 16-08-2011, 03:35 »
Das een aardig eindje tuffen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #57 Gepost op: 16-08-2011, 15:37 »
Mooie reisjes... 8)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #58 Gepost op: 12-12-2011, 12:17 »
.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #59 Gepost op: 12-12-2011, 12:20 »
CAN bus, computer nodig om een achterlichtje te vervangen?