Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke motor is het beste voor een wereldreis?  (gelezen 49742 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #60 Gepost op: 12-12-2011, 14:24 »
Wat moet er nog meer mis zijn behalve gewicht en handelbaarheid van een motor?  ;)
1200GSA zijn volgens mij de adventure 'wannabe' bikes, oftewel die het dus nooit zullen doen...
Nee hoor zonder gekheid, er zijn er genoeg die op verre reizen gaan met 1200GS'en, maar veel van die reizigers proberen toch veelal op de begaanbare wegen te blijven en als het onbegaanbaar wordt hebben ze een hoop dol met motoren die zonder bagage al 250 kg wegen. Je kan prima naar vele uithoeken van de wereld zonder heel intensief offroad te hoeven reizen.
 
Maar het uitgangspunt is het ideale compromis te vinden en dat is zo min mogelijk gewicht, genoeg vermogen, goede ergonomie, goede veerwegen, betrouwbaar, genoeg pakruimte en genoeg comfort.
Er van uitgaande dat je op een wereldreis niet vaak boven de 80 km/u uitkomt is al dat vermogen van een 1200 volstrekt overbodig en waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door zonder bagage al 250 kg op te moeten tillen als je (om)valt, door de modder te moeten sleuren, door het zand moeten wroeten, door een kiezelstenen rivierbedding moeten balanceren, etc...
Maar met een motor reizen is ook pure emotie, dus je zal de eerste en ook zeker de laatse niet zijn die gewoon zo veel meer gelukkig wordt van het rijden met een motor met meer dan 100pk dan eentje met maar 50 PK en dat telt ook mee.
 
Dat CANBUS verhaal is trouwens wel een probleem, hoe groot een probleem weet ik niet precies, maar zou mij ook wem wat afschrikken. Heeft een KTM990 ook zo'n CANBUS?
Met de 950 wordt in ieder geval ook regelmatig de wereld mee afgereisd, ligt nog binnen de limieten van ernstig overgewicht, maar voor degene die ongelukkig worden van 'maar' 50 PK een prima compromis denk ik..

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #61 Gepost op: 12-12-2011, 19:26 »
 8) :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #63 Gepost op: 12-12-2011, 21:01 »
In ghana kwam werd ikm overtuig daar de motoren die daar reden die hondatjs en yamahtje 125-250. Overal zijn er onderdelen van te vinden, en motor is handig te repareeren.
Bij een reis ocer de werled kies ik voor een simpel Yamahtje DT oid. maar ja een ktm adveture.. mmm blijft toch ook erg mooi/leuk. ach emotie....
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #64 Gepost op: 12-12-2011, 21:07 »
Walter gebruikt een G650X voor zijn tochten door Rusland, http://www.sibirskyextreme.com/trip-data/
Hij heeft dat blok na 100.000 km dat blok opengehaald en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk nog niet nodig was.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #65 Gepost op: 12-12-2011, 21:48 »
Citaat
Met de 1200GS merk ik eigenlijk niet dat ik het allemaal mee zeul.

Tot het eerste mulle zand/gladde klei/blubber/nat gras/...

Citaat
KTM 990 en de Yamaha SuperTENERE


Doe dan als je portemonnee het toelaat de 950/990, rijwielgedeeltes verschillen als hemel en hel  :o  (ok klein beetje overdreven  :-X )
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #66 Gepost op: 12-12-2011, 22:19 »
Maar ik vraag me af wat een 150 KG motor daar voor elkaar zou krijgen?
dat gaan we uit proberen...

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #67 Gepost op: 12-12-2011, 22:32 »
 :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #68 Gepost op: 12-12-2011, 22:48 »
Hey iedereen, heb me net maar geregistreerd.. na al weken hier rond te hangen en rond te lezen maar besloten zelf maar een vraag te stellen. Wat ik graag wil weten is:

Welke motor is het beste voor een wereldreis?
- De motor moet over de weg kunnen

CHECK!


Citaat
- De motor moet door de modder en bossen kunnen

CHECK!


Citaat
- De motor moet over ijs kunnen rijden.. al is het maar langzaam..

CHECK!


Citaat
- De motor moet door de woestijn kunnen.

CHECK!


Citaat
- En alsof al deze eisen niet genoeg zijn.. moet ze het ook nog is 40.000 km zonder al te veel problemen doorgaan...

CHECK!


Citaat
Ik snap dat dit veeeeeel eisen zijn en het wss onmogelijk is.. maar ik hoop toch dat er ergens een motor is die dit mischien zou kunnen...

Mvg,
Currby

Vreemd dat de meest voor de hand liggende keuze nog niet genoemd is  ....

...met als extra: zeer robuust!

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #69 Gepost op: 12-12-2011, 23:08 »
 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #70 Gepost op: 12-12-2011, 23:52 »
Wat ik op de "the long way round" dvd zag ....

In "the long way down" (Afrika) ...
Vergeet niet dat die mannen gesponsord werden door BMW....
Neemt niet weg dat als een wereldreis op een Yamaha R1 kan, dat het met de "iets" zwaardere BMW ook wel zal lukken :-)

Ik zit je te plagen. Heel veel plezier met de voorpret, de reis zelf en de napret!

Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #71 Gepost op: 13-12-2011, 05:51 »
Welke motor is het beste voor een wereldreis?

Daz duidelijk, KTM 660 rallye ;)



Hangt erg af van je eigen (subjectieve) voorkeur voor een type motor en je budget, bovendien moet je ook een beetje lol hebben onderweg. Ffe een flinke streep trekken (of wheelie) bij een mongolische tent als teken van dank voor kopje thee oid ;)

Bedenk dat je grootste uitgave benzine is, fuel-injected motor bespaart $$$.  Voor een dikke BMW is niet zoveel beschikbaar in afgelegen gebieden, rij je  dichter op wat de locals rijden (minder cc, kleinere maat banden/ketting etc) dan kun je nog eens wat regelen onderweg zonder DHL/UPS.

Uiteindelijke motor niet zo belangrijk, belangrijker is dat JE GAAT.

Voor een volgende reis zou ik WR250R / TT600RE / Transalp zeker overwegen, go slow en je experienced meer ;)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #72 Gepost op: 13-12-2011, 05:59 »
WR250R, laag verbruik maar zonder bagage toch hoge topsnelheid, past nog in een kano, stevig subframe voor bagage, service interval van 10.000 km, is nog op te pakken als je 'm laat vallen.

De kunst van het weglaten....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #73 Gepost op: 13-12-2011, 10:03 »
Transalp met 21" voorwiel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #74 Gepost op: 13-12-2011, 10:08 »
Ik heb een stukje mogen rijden op de xt660z met en zonder koffers...
Ik vond het beestje nerveus op hogere snelheid (boven de 50 al ).

hahahahaaa! Ga dan eerst maar wat aan je rijvaardigheid doen! Lag er een grove noppenband onder? Dan wen er maar aan!

Misschien heeft iemand met de voorvork/achtervering heeft lopen pielen en de geometrie om zeep geholpen (maar zelfs dan is nerveus niet bepaald een woord dat bij mij boven komt bij het berijden van de Tenere).
In mijn (dagelijkse) ervaring wordt ie pas boven de 130 km/u wat zoekerig wanneer je wat meer 'noppen' (bv. TKC) er onder hebt.

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!