Wat moet er nog meer mis zijn behalve gewicht en handelbaarheid van een motor?
1200GSA zijn volgens mij de adventure 'wannabe' bikes, oftewel die het dus nooit zullen doen...
Nee hoor zonder gekheid, er zijn er genoeg die op verre reizen gaan met 1200GS'en, maar veel van die reizigers proberen toch veelal op de begaanbare wegen te blijven en als het onbegaanbaar wordt hebben ze een hoop dol met motoren die zonder bagage al 250 kg wegen. Je kan prima naar vele uithoeken van de wereld zonder heel intensief offroad te hoeven reizen.
Maar het uitgangspunt is het ideale compromis te vinden en dat is zo min mogelijk gewicht, genoeg vermogen, goede ergonomie, goede veerwegen, betrouwbaar, genoeg pakruimte en genoeg comfort.
Er van uitgaande dat je op een wereldreis niet vaak boven de 80 km/u uitkomt is al dat vermogen van een 1200 volstrekt overbodig en waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door zonder bagage al 250 kg op te moeten tillen als je (om)valt, door de modder te moeten sleuren, door het zand moeten wroeten, door een kiezelstenen rivierbedding moeten balanceren, etc...
Maar met een motor reizen is ook pure emotie, dus je zal de eerste en ook zeker de laatse niet zijn die gewoon zo veel meer gelukkig wordt van het rijden met een motor met meer dan 100pk dan eentje met maar 50 PK en dat telt ook mee.
Dat CANBUS verhaal is trouwens wel een probleem, hoe groot een probleem weet ik niet precies, maar zou mij ook wem wat afschrikken. Heeft een KTM990 ook zo'n CANBUS?
Met de 950 wordt in ieder geval ook regelmatig de wereld mee afgereisd, ligt nog binnen de limieten van ernstig overgewicht, maar voor degene die ongelukkig worden van 'maar' 50 PK een prima compromis denk ik..