Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welke motor is het beste voor een wereldreis?  (gelezen 49746 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #75 Gepost op: 13-12-2011, 10:11 »
Al jaren geniet ik, ook op andere websites, van de discussies over de ideale RTW fiets.
 
Als ik het gemiddelde van al die meningen zo eens op de gok mijn eigen revue laat passeren is er maar een fiets die altijd weer opnieuw boven komt drijven en die alles wat we hier vinden combineert in een betaalbaar en oer en oer betrouwbaar pakket en dat is de Honda Africa twin.
 
Voor een paar duizend euro koop je er een, je past hem met een zeer uitgebreid keuze aan beschikbare accessoires aan aan je wensen (meer straat/meer offroad). En je kunt er alles mee wat we hier willen en zo'n ding rijdt zonder problemen 2 maal de wereld rond.....
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #76 Gepost op: 13-12-2011, 14:11 »
hahahahaaa! Ga dan eerst maar wat aan je rijvaardigheid doen! Lag er een grove noppenband onder? Dan wen er maar aan!

Misschien heeft iemand met de voorvork/achtervering heeft lopen pielen en de geometrie om zeep geholpen (maar zelfs dan is nerveus niet bepaald een woord dat bij mij boven komt bij het berijden van de Tenere).
In mijn (dagelijkse) ervaring wordt ie pas boven de 130 km/u wat zoekerig wanneer je wat meer 'noppen' (bv. TKC) er onder hebt.

HJ
Destandaard vork is zo zacht dat ie veel teveel op zijn neus komt te staan. Daardoor wordt ie nerveus.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #77 Gepost op: 13-12-2011, 15:04 »
ik zeg luchtgekoeld, veel onderdelen, GEEN elektronica, simpele en eenvoudige motor die lang zijn km's heeft bewezen!

een XT600 dus!
kan veel hebben,
oerbetrouwbaar
zelf veel aan te doen...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #78 Gepost op: 13-12-2011, 15:13 »
Of een watergekoeld en injectie, zodat je niet veel hoeft te doen. Dat het werkt vanaf zeeniveau tot hoog in de bergen, en natuurlijk moet lopen op 91. Niet te zwaar maar wel degelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #79 Gepost op: 13-12-2011, 15:23 »
Ted Simon deed het met een Triumph. Zelf ben ik ongeloofelijk verrast geweest door een 350cc Enfield Bullet, die volgens de specificaties niet echt geschikt lijkt voor ruig terrein...maar dat blijkt in de realiteit dus echt wel zeer goed te kunnen zonder al te veel problemen.
 Elke motor is goed genoeg. De stops die je moet maken onderweg om iets te (laten) maken, maken het avontuur enkel nog groter.
Hoe onaangepaster de motor, hoe leuker lijkt het me bijna.;-)
Wat niet wegneemt dat ik met een KTM adventure wel graag eens een stevige trip wil maken!
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #80 Gepost op: 13-12-2011, 16:00 »
ik ken ook een droeftoeter die het zonder (al te veel) problemen op een R1 deed....

maar of dat nu "handig" is..

was een yamaha,... iig...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #81 Gepost op: 13-12-2011, 18:13 »
Destandaard vork is zo zacht dat ie veel teveel op zijn neus komt te staan. Daardoor wordt ie nerveus.

als je +100kilo bent...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #82 Gepost op: 13-12-2011, 18:27 »
 ik zeg luchtgekoeld, veel onderdelen, GEEN elektronica, simpele en eenvoudige motor die lang zijn km's heeft bewezen!

een XT600 dus!
kan veel hebben,
oerbetrouwbaar
zelf veel aan te doen...    :stupid:    Helemaal mee eens  ;)
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #83 Gepost op: 13-12-2011, 18:49 »
ik zeg luchtgekoeld, veel onderdelen, GEEN elektronica, simpele en eenvoudige motor die lang zijn km's heeft bewezen!

een XT600 dus!
kan veel hebben,
oerbetrouwbaar
zelf veel aan te doen...    :stupid:    Helemaal mee eens  ;)


Is een nog betere versie van, de TT600RE

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #84 Gepost op: 13-12-2011, 18:51 »
is ook luchtgekoeld en gebaseerd op de XT!

duzzzzzz
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #85 Gepost op: 13-12-2011, 18:52 »
Inderdaad. Net zo goed maar dan nog ietsje beter (voor onverhard in ieder geval)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #86 Gepost op: 13-12-2011, 18:53 »
mwah..

voor kort stukjes ja.. langer zeg ik XT!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #87 Gepost op: 13-12-2011, 18:55 »
Och, als je maar genoeg tijd hebt.


16000km weghanahuis


Ik zou er zo weer een kopen voor een volgende lange reis, o nee, dat heb ik al gedaan.  ;D

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #88 Gepost op: 13-12-2011, 18:58 »
dat gevoel heb ik met mijn XT..
heb nu al de derde, altijd spijt gehad dat ik die andere 2 weer verkocht had..

nu verkoop ik 'm (ooit) als ik een supergek bod krijg...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: welke motor is het beste voor een wereldreis?
« Reactie #89 Gepost op: 13-12-2011, 19:09 »
For sure the XT
Oke dit was wat teveel, na 2 uur baggeren vies en begon trek te krijgen en nog 10km te gaan besloten om te keren en via 45km lange route (waaronder dirtroad) toch aangekomen in Mezmay, van de zomer in Rusland in de Kaukussen. (Mezmay mountains)



De ultime RTW motor zal voor iedereen anders zijn. Wat is je bedoeling, rij je alleen en waar licht je voorkeur, zal uiteindelijk de beslissing geven.
Graag rij ik wat onverhard, hoe lichter hoe beter. De betrouwbaarheid en mijn voorkeur voor deze motoren heeft mij doen besluiten hierop een klein stukje RTW te doen. Oost Eurooa, Turkije, Rusland, Scandinavie en weer naar huis, 3 maanden.
Wat mij wel duidelijk is geworden is,dat je altijd te veel spullen bij je heb. Ik had in totaal 140 liter inhoud in de Wolfman tassen, kan je nagaan wat de meeste met een GS meezeulen, onder het mom van het past er toch op!  Vergis je niet je heb je bagage elke dag weer opnieuw in je handen.